Nézzük meg a "Szent István Vándorlás" fogalmát az utóbbi 76 évben. Mészáros János a következő rendszert állítja fel:
- 1938: 1. Szent István Vándorlás
- 1988: 2. Szent István Vándorlás (Szent István Emléktúrának nevezi) - 50 éves jubileum
- 2013: 3. Szent István Vándorlás (Szent István Vándortúrának nevezi, alcím: Az Országos Kék turistaút teljes nyomvonalán) - 75 éves jubileum
Ezen kívül még megemlítendő:
- A már említett Peták-féle vándorlás és film (A "Szent István Vándorlás nyomában" az egyik cím, a másik cím, mely a részek elején megjelenik: Szent István Vándorlás az Országos Kék Túra mentén - 1938-1979-2000).
- A Hagyó Miklós féle, 2008-as Kéktúra teljesítés egyben, melyet Szent István Vándorlás 2008-ként emlegetnek. (70 éves jubileum)
Az általam elkészítendő rendszer gerince az Országos Kéktúra útvonala és változásai lesznek, kiegészítve a Szent István vádorlás eltérő ésa azonos útvonalaival. Nem célom sem az összemosás, sem a szétválasztás, sem annak eldöntése, ki vállalt nagyobb vagy kisebb szerepet egyik / másik rendezvény / túramozgalom létrejöttében. Mivel igény mutatkozik a természetjáró múlt archiválására / digitalizálására / modern technológiákkal való megjelenítésére, ezért tűztem ki célul a fent nevezett feladatot.
Az országos kék jelzés elkészülése hatalmas dolog volt. Ezért is szerették volna méltó módon megünnepelni és szerveztek rá egy vándorlást 38-ra. Tehát a nyomvonal miatt volt a vándorlás és nem az esemény miatt lett a felfestés
A kapcsolat szoros és vitathatatlan de az is, hogy teljesen más a kettő.
Létezett a turistaut hálozat már a vándorlás előtt is, annak van egy fejlődése. Volt a 38as rendezvény, aminek volt egy nyomvonala, az ugye remélem nem változik az évek alatt :-)
És lètezik a turistaut hálózat a háború után és a Lokós Kéktúra 52 től, amely aztán kinövi magát OKT-vé.
Ergo az egységes turistaút hálózat fejlődése a hosszútávú kék jelzés alapján a megfelelő talán. (Kiegészítve a 38as vándorlás nyomvonalával). Az, hogy mikor ki fűz a nyomvonalra valamilyen eseményt, turamozgalmat, szerintem lényegtelen. Nem szabad összekeverni az ok - okozat képet, mert akkor nem valós kép alakulhat ki egyesekben.
Ez igaz, de pontosan az lenne a lényege ennek, hogy megmutassa a két "útvonal" egymáshoz képesti viszonyát / az útvonalvezetés azonosságait / eltéréseit.
(A 2000-es Peták-féle "A Szent István Vándorlás nyomában" című dokumentumfilm-sorozat pontosan arra épült, hogy végigjárva a Kéktúrát, rámutasson az 1938 óta történt változsáokra - felvillantva képeket, térképeket, filmrészleteket a múltból: 1938, 1964, 1979).
Egyébként már az 1938-as Szent István Vándorlással kapcsolatban is használták az "országos kék-jelzés" fogalmát (lásd az 1938-as térképet).
Alternatívaként lehetésges még az "Országos Kék-jelzés" szóösszetétel használata a címben az "Országos Kéktúra" helyett, hiszen az Országos Kéktúrais az "Országos Kék-jelzésen" vezet végig.
Viszonylag új jelenség, hogy mai világban kicsit kezd elmosódni a túramozgalom - teljesítménytúra közötti határvonal (ebben az összevetésben az egyik oldalon a túramozgalom áll, mint nem időhöz kötött teljesítésű túra, a másik oldalon a teljesítménytúra rendezvénye áll, melyet általában egy meghatározott szintidő alatt kell teljesíteni az év egy előre meghatározott napján).
Régebbről a Bükk 900-as csúcsai vagy éppen a Hegyhát 50 teljesítménytúra hozható fel példának. A Bükk 900-as teljesíthető (volt) teljesítménytúraként, de túramozgalom is egyben. A Hegyhát turistája túramozgalom pedig gyakorlatilag lefedte a Hegyhát 50 túra útvonalát vagy annak közvetlen környékét. A Csetneki Sanyival mostanában közösen indított Budai Térképkör is ilyen: 81,6 km-es hosszával, egyben teljesítve nem könnyű teljesítménytúra (bár nem egy meghatározott napon kerül megrendezésre), ugyanakkor időkorlát nélküli túramozgalom is egyben. A többi "kör" kicsit más elven működik (Kör, Vérkör): azokat egyben kell teljesíteni (kötetlen időpontban - de meghatározott szintidőn belül).
A Szent István Vándorlás (1938) és az Országos Kéktúra (1952) útvonalainak változása napjainkig
Elkezdtem fejleszteni egy honlapot / webes alkalmazást, a fenti címen. A lényeg: a két útvonal összevetése egy alaptérképen valamint az útvonalak / útjelzések változása, az áthelyezések következtében.
Egyelőre mindenképpen csak webes változat lesz. A nyomtatott (papíralapú) térképnek kizárólag atlasz formátumban látom értelmét. Ez utóbbi nem szerepel a rövidtávú tervek között.
Mihelyt a Kőszegi-hegységgel végzek, elindítom élesben a honlapot és itt jelezni fogom az indulás dátumát.
Én már mindent elhiszek, azt is, hogy hitelesen felmérték az összes turistautat a Börzsöny, a Cserhát, a Mátra-, a Medves-, a Vajdavár- és a Bükk-vidéken valamint a Gerecsét, a Vértes vidékét és a Velencei-hegységet.
Úgy tűnik, a hétvégén belehúztak a fiúk. A múlt hétig még csak a Dunazug-hegyvidék egyes részein (Budai-hegység, Pilis-hegység, Bicske-Zsámbéki-medence) és a Visegrádi-hegységben voltak felnérve / feltöltve a Kék körön kívüli turistautak. A mai helyzet (2014. augusztus 18.): feltolták a teljes Börzsönyt, a Cserhát-vidéket, a Mátra-, a Medves-, a Vajdavár- és a Bükk-vidéket valamint a Gerecsét, a Vértes vidékét és a Velencei-hegységet.
Az adatbázis - nyilván csak egyelőre - tele van az Általad is említett típushibákkal:
Például Nagyegyháza mellett az Országos Kéktúra már elég régóta a Régi-vágást nyugat-északnyugatról megkerülő (a térképen a bal oldali ág) nyomvonalon vezet. Egykor valóban a Régi vágás nevű erdő- és dűlőrészen (a térképen a jobb oldali ág) vezetett keresztül, mely útvonalat a Kinizsi Százas is használt.
Ezek a hibák nyilvánvalóan a "kapkodást" jelzik, de ezzel nem igazolható a hibás térképi adatbázis nagyközönség elé tárása. Feltöltés előtt el lehetett volna készíteni a megfelelő attribútumtáblát / mezőket / piktogramokat a geometriai primitívekhez és csak a "biztos összerendelhetőség" tudatában feltölteni az adatokat. Ennél azonban nagyobb gond az, ha maga az MTSZ sem tudja, hogy tulajdonképpen hol is vezet a jelzett turistaút vagy van-e egyáltalán olyan összesítése / táblázata / adatbázisa (nem csak GIS / GPS alapú, hanem pl. táblázatos és / vagy grafikai megjelenésű), mely naprakészen tartalmazná Magyarország jelzett turistaútjait? (A jelenleg az MTSZ honlapján lévő "Turistautak" összesítő sajnos erre nem jó válasz, mert egyrészt nem naprakész, régen lett frissítve és hibák is terhelik, másrészt (egyelőre) azt a Turistautak.hu-t használja térképi megjelenítőnek, melynek adatgazdájával az adatok használatáról nem tudott megegyezni - persze ez utóbbi "csak" etikai kérdés. A most éppen "feltöltődő" TTRMap szintén nem jó válasz, mert ez - jelenleg - nem is lehet teljes. Ráadásul nem is naprakész, mert a Kéktúra központi változtatásit még "tervezett jelzés" szinten sem látom a rendszerben.
Zárásképpen csak annyit, hogy amennyiben a mostani állapot a "hiteles / az egyetlen hivatalos adatbázis", akkor az így nem túl hiteles...
Nézegettem az OKT útvonalat a hivatalosnak tekinthető TTRMap rendszerben. Nem igazán értem, hogy akkor mi is történt a kéktúrával, ha ez az útvonala? A kép csak egy kis részlet, előtte, utána hasonló dolgokat lehet látni. Permalinket még nem találtam meg ezért van a kivágás.
Megvizsgáltam az irányszöget és a 4. sz képet javítanom kellett. A Kis-Kevély csúcsa fölött látható kétcsúcsú hegy természetesen nem lehet a "Karancs" (hiszen ennek irányszöge szinte azonos a Szandáéval). Az ún. Mátra-lábához tartozó Farkaslyuk-tető és a Kőerdő-tető a két hegy (ezek magassága nagyságrendileg megegyezik a Kis-Kevély magasságával):
kicsit megzavartal, mert 16 az szombat volt. pentek ejjel volt hatalmas vihar a kornyeken. vegigment kelet fele. tegnap a borzsonyt jartam. azt hittem, h saros leszek, de egyaltalan nem. ez erdekes.
Dobogókő a magyar turistaság bölcsője, egy érdekes, nagyon szép, de legtöbbünk számára szinte unalomig ismert hely. Sokszor jártam már én is a kilátónál, a Rezső-kilátónál, a Matyi-büfében, a turistaházban stb, szállások és a turistautak jó részét is ismerem. Pár éve végigjártam-fotóztam a Kanyargós-patak völgyét is Dobogókőtől Pilisszentkeresztig, amely a kéktúra útvonala volt sokáig, egészen 1996-ig, akkor terelték át az ösvényt a Zsivány-sziklák felé, jelenleg a patakvölgyben a kék + jelzés fut.
egykor kék '96 óta kék + jelzés fut a Kanyargós-patak völgyében.
Tegnap ismét végigmentem ezen a szép útvonalon, és felfedeztem valamit, amiről nem is tudtam ugyan hogy létezett, de feltűnőek voltak a maradványai: A régi Római-útról van szó, amely a legcélszerűbb vonalvezetéssel az egykori kék jelzésen a patakvölgyben haladt Pilisszentkereszt felől Dobogókő csúcsa felé. Nem olvastam eddig még erről, a tegnapi túrán tűnt fel hogy néhol milyen rendezett sorban vannak a kövek, és milyen sűrűn, pár száz méter után egyre biztosabb voltam benne hogy ez egykoron egy makadámút lehetett. Azt tudtam eddig is hogy a piliszszentkeresztiek évszázadokon át a Kanyargós-patak völgyében létrejött széles szekérúton hajtották fel az állataikat a hegy tetején elterülő dús füvű legelőkre, (Dobogókő -Galyatetőhöz hasonlóan- csak az elmúlt 100 évben erdősült be ennyire) de azt nem hogy az úton itt-ott felfedezhető masszív köves burkolat eredete ennél sokkal régebbre nyúlik vissza.
1. az erdészet által felhordott kőtörmelék alól is kikandikálnak a nagyobb kövekből kirakott makadámút emlékei
2.-3. néhol még az út töltése is megfigyelhető
ez a szabályos kő-sor volt ami miatt elkezdtem érdeklődni
Itthon utánanéztem pár helyen az út eredetének, és legtöbb forrás említi hogy a hegytetőn egykoron római őrtorony is állt, melynek maradványai a XX. század második feléig megvoltak, csak az egyik szálloda építésekor tüntették el őket -teljesen feleslegesen, barbár módon. Valószínűleg ehhez vezetett fel több irányból is kövezett út a római korban, a hegytetőn álló erődítés méretei nem egyértelműek, lehetett akár egészen nagy is, ezt az elképzelést a több irányból ide futó utak léte is erősíti. Aki akar olvashat a témáról, tök érdekes írások:
Egy héttel ezelőtt volt egy megyei vezetői értekezlet az MTSz-ben, ahol elhangzott, hogy a kék kör festés céljából történő szakaszbontására kerülsor . Azok a szakaszok, ahol nincs módosítás a későbbiekben felújítható lesz. A módosítandó szakaszok engedélyeztetése még továbbra is folyamatban van, lezárásukra a télvégi időpontot prognosztizálták. Vagyis, még nem sok módosítással fogsz találkozni a közeljövőben. A tu.hu meg egyébként is csak utókövető, ott pláne nem.
Mikor megvettem utána én is áradoztam egy sort róla, nagyon szép és igényes könyv, külön tetszenek a bélyegzők betett fotói mint illusztráció az adott helyhez.