Újabb érdekesség a TTRMap-ról: Az Országos és az Alföldi Kéktúra egy-egy szakaszáról
Sárvár vá. - Hosszúpereszteg - Sümeg vá. - Táv: kb. 73 km (OKT)
Szintemelkedés:
2. számú TTR túraként kiválasztva: 1395 (!!!) méter
Útvonaltervezéssel: 859 méter.
Az első szintemelkedés-adat mindenképpen megkérdőjelezendő, de a második adat is elég érdekes egy olyan térszínen, ahol az útvonal tszf. 150-200 méteres magasságban mozog. Ráadásul csak három helyen "mászik" a 200 méteres szintvonal fölé: egyszer a sitkei kálvária-kápolna fölött és kétszer a Farkas-erdőben. Nyilván az első adat a nyers / javítatlan Track-ből jön, a másodikat talán - a szintén elég pontatlan - domborzatmodell alapján számolja.
Mezőtúr - Ecsegfalva - Táv: 33,8 km (AKT)
Szintemelkedés:
TTR túraként: egyelőre nincs definiálva itt TTR túra.
Útvonaltervezéssel: 128 (!!!) méter.
Az útvonal végig a Hortobágy-Berettyó-főcsatorna gátján vezet, Magyarország egyik lemélyebb térszínén, a Berettyó-Körös-vidéke és a Nagykunság határterületén, kb. 100 méteres tszf-i magasságban. Végig egy - szinte vízszintes - töltésen! Mégis van benne 128 méter szintemelkedés :-)))
Igen, mindkét szakaszról írtam (Gánt-Gesztes, Gesztes-Szárliget), csak az első túra időpontjára rosszul emlékeztem (ősz volt) utóbbi húsvéti túráról pedig nem írtam beszámolót, mert teljes családdal voltam, és olyankor nem mindig szoktam. Viszont a váras topikba írtam, arra biztosan emlékszel, mert hivatkoztál is rá a túrátok után! :-)
"Ledöbbentem, hogy mennyire nem ábrázolja a valóságot a hagyományos térkép."
Ez a megállapítás melyik területre érvényes? A Várgesztes-Szárliget 13.5 km-re, vagy másra? És mi a gond?
Nem lehetne kicsit pontosítani?
Ugyanis még a régi kéktúra atlasz alapján is el lehet itt menni, (pláne a legújabb alapján) az az egy változás pedig ami Csákányospuszta körül van az fent van a tuhun is.
Tavasszal, már lombos erdőben jártam be a Gánt-Várgesztes-Szárliget szakaszt, minden rendben volt akkor. A legtöbb időt a várak (Oroszlánvár, Vitányvár) körbefotózása vitte el.
Azokon a részen tavaly helyezték át a magasfeszültséget az új oszlopokra, nem lehet, hogy azért pontatlan a térkép? Tavaly nyáron pont akkor mentem arra kerékpárral, amikor a munkálatok folytak Vérteskozma irányában.
Belelapoztam az 1938-as Turisták Lapja című egybekötött "nagykönyvbe" és talán FarkasGyurka picit pontosabban fogalmazta meg a tényeket:
"...A Szent István-túráról tartott előadást a Vezetői Testület legutóbbi ülésén Dr Zsembery Gyula szövetségi másodelnök. Ismertette a Szent Istvánról való elnevezés eredetét, valamint azt a gondolatot, hogy a csonka országunk két ellentétes határát mintegy 1000 km-nyi távolságban összekötő egységes kék jelzéssel ellátott turistaúttal kössük össze.
Ennek az útnak a befejezése esik össze Szent István évével és ennek emlékére rendezi a Szövetség azt a propaganda-túrát, amely egyúttal arra is van hivatva hogy az ország lakosságának általános érdeklődését a turistaság iránt felkeltse..."
2. Tulajdonképpen a mozgalmi jelleg is tetten érhető már ekkor is, ugyanis annak is járt elismerés aki nem a Vándorlás keretében hanem csak úgy magában teljesítettet az Országos Kék Jelzés keleti vagy nyugati felét:
"Bronz emlékérmet kapnak azok is akik a Szent István-túrán nem vehettek részt, de az Országos Kék útjelzésnek vagy keleti vagy nyugati felét az 1938. év folyamán egész hosszúságában végig gyalogolták és ezt hitelt érdemlően bizonyítani tudják."
Valójában amúgy mindketten jót mondtatok, mert a legelső, eredeti Országos Kék Jelzés útvonala ezek szerint tökéletesen ugyanaz mint az 1938-as Vándorlás útvonala, így mindegy minek nevezzük el a RakkGyula által kiindulási alapnak tekintett ősi kéket.
Az alkalmazás első verziója úniós forrásból készült, és a leginkább használt operációs rendszerre, az Androidra alakították ki, de a hosszú távú fejlesztés, valamint a nagy tárhely- és adatigény miatt csak az operációs rendszer újabb verziói alatt futtatható. Természetesen a Magyar Természetjáró Szövetség hamarosan elkészíti a windowsos és iOS verziót is. A szoftver nagy ereje, hogy már jelenleg is több mint 7750 km turistautat, ezen belül 3570 km nagy pontossággal felmért turistautat tartalmaz.
Az lehet a gond, hogy csak kb. a fele az ami nagy pontossággal lett felmérve, a többi kissé pontatlan.
Nézzük meg a "Szent István Vándorlás" fogalmát az utóbbi 76 évben. Mészáros János a következő rendszert állítja fel:
- 1938: 1. Szent István Vándorlás
- 1988: 2. Szent István Vándorlás (Szent István Emléktúrának nevezi) - 50 éves jubileum
- 2013: 3. Szent István Vándorlás (Szent István Vándortúrának nevezi, alcím: Az Országos Kék turistaút teljes nyomvonalán) - 75 éves jubileum
Ezen kívül még megemlítendő:
- A már említett Peták-féle vándorlás és film (A "Szent István Vándorlás nyomában" az egyik cím, a másik cím, mely a részek elején megjelenik: Szent István Vándorlás az Országos Kék Túra mentén - 1938-1979-2000).
- A Hagyó Miklós féle, 2008-as Kéktúra teljesítés egyben, melyet Szent István Vándorlás 2008-ként emlegetnek. (70 éves jubileum)
Az általam elkészítendő rendszer gerince az Országos Kéktúra útvonala és változásai lesznek, kiegészítve a Szent István vádorlás eltérő ésa azonos útvonalaival. Nem célom sem az összemosás, sem a szétválasztás, sem annak eldöntése, ki vállalt nagyobb vagy kisebb szerepet egyik / másik rendezvény / túramozgalom létrejöttében. Mivel igény mutatkozik a természetjáró múlt archiválására / digitalizálására / modern technológiákkal való megjelenítésére, ezért tűztem ki célul a fent nevezett feladatot.
Az országos kék jelzés elkészülése hatalmas dolog volt. Ezért is szerették volna méltó módon megünnepelni és szerveztek rá egy vándorlást 38-ra. Tehát a nyomvonal miatt volt a vándorlás és nem az esemény miatt lett a felfestés
A kapcsolat szoros és vitathatatlan de az is, hogy teljesen más a kettő.
Létezett a turistaut hálozat már a vándorlás előtt is, annak van egy fejlődése. Volt a 38as rendezvény, aminek volt egy nyomvonala, az ugye remélem nem változik az évek alatt :-)
És lètezik a turistaut hálózat a háború után és a Lokós Kéktúra 52 től, amely aztán kinövi magát OKT-vé.
Ergo az egységes turistaút hálózat fejlődése a hosszútávú kék jelzés alapján a megfelelő talán. (Kiegészítve a 38as vándorlás nyomvonalával). Az, hogy mikor ki fűz a nyomvonalra valamilyen eseményt, turamozgalmat, szerintem lényegtelen. Nem szabad összekeverni az ok - okozat képet, mert akkor nem valós kép alakulhat ki egyesekben.
Ez igaz, de pontosan az lenne a lényege ennek, hogy megmutassa a két "útvonal" egymáshoz képesti viszonyát / az útvonalvezetés azonosságait / eltéréseit.
(A 2000-es Peták-féle "A Szent István Vándorlás nyomában" című dokumentumfilm-sorozat pontosan arra épült, hogy végigjárva a Kéktúrát, rámutasson az 1938 óta történt változsáokra - felvillantva képeket, térképeket, filmrészleteket a múltból: 1938, 1964, 1979).
Egyébként már az 1938-as Szent István Vándorlással kapcsolatban is használták az "országos kék-jelzés" fogalmát (lásd az 1938-as térképet).
Alternatívaként lehetésges még az "Országos Kék-jelzés" szóösszetétel használata a címben az "Országos Kéktúra" helyett, hiszen az Országos Kéktúrais az "Országos Kék-jelzésen" vezet végig.
Viszonylag új jelenség, hogy mai világban kicsit kezd elmosódni a túramozgalom - teljesítménytúra közötti határvonal (ebben az összevetésben az egyik oldalon a túramozgalom áll, mint nem időhöz kötött teljesítésű túra, a másik oldalon a teljesítménytúra rendezvénye áll, melyet általában egy meghatározott szintidő alatt kell teljesíteni az év egy előre meghatározott napján).
Régebbről a Bükk 900-as csúcsai vagy éppen a Hegyhát 50 teljesítménytúra hozható fel példának. A Bükk 900-as teljesíthető (volt) teljesítménytúraként, de túramozgalom is egyben. A Hegyhát turistája túramozgalom pedig gyakorlatilag lefedte a Hegyhát 50 túra útvonalát vagy annak közvetlen környékét. A Csetneki Sanyival mostanában közösen indított Budai Térképkör is ilyen: 81,6 km-es hosszával, egyben teljesítve nem könnyű teljesítménytúra (bár nem egy meghatározott napon kerül megrendezésre), ugyanakkor időkorlát nélküli túramozgalom is egyben. A többi "kör" kicsit más elven működik (Kör, Vérkör): azokat egyben kell teljesíteni (kötetlen időpontban - de meghatározott szintidőn belül).
A Szent István Vándorlás (1938) és az Országos Kéktúra (1952) útvonalainak változása napjainkig
Elkezdtem fejleszteni egy honlapot / webes alkalmazást, a fenti címen. A lényeg: a két útvonal összevetése egy alaptérképen valamint az útvonalak / útjelzések változása, az áthelyezések következtében.
Egyelőre mindenképpen csak webes változat lesz. A nyomtatott (papíralapú) térképnek kizárólag atlasz formátumban látom értelmét. Ez utóbbi nem szerepel a rövidtávú tervek között.
Mihelyt a Kőszegi-hegységgel végzek, elindítom élesben a honlapot és itt jelezni fogom az indulás dátumát.