Mi 07.25.-én jártunk arra, akkor még nem volt kész, de azóta szinte biztos, hogy befejezték, mert már akkor is nagyon a vége felé jártak. Az ottani plakátok szerint májusban kellett volna átadniuk.....
A csúcsra és egyben az OKT végéhez elérve... az eufória természetesen megvolt. Itt jöttem rá arra, hogy nem a kéktúrás pecsétes könyv a fontos, nem a megannyi szép fotó amit készítettem, hanem azok az élmények amiket átéltem az út során.
Gratulálok, és így igaz, de kár lenne abbahagyni van még kéktúra!
Ha teheted személyesen add le a könyvet, én inkább utaztam oda vissza 400 km-t csak el ne vesszen.
A kérdés lemaradt: szokott valaki bozótvágót vagy sarlót vinni magával ilyen esetekre? Van valami javasolt szerszám? A ritkítással túl nagy kárt nem csinál az ember, ilyen esőkben ez pár hét alatt ismét borzasztóan megnő, viszont addig is járható marad az út.
A hétvégén bejártuk a gerecsei szakaszt: a Péliföldszentkereszt felől érkezve a Vaskapu előtt, a távvezetékeknél valami brutálisan benőtte a szeder az utat. Lapjával lehet csak menni, fényképet nem volt kedvem készíteni, mert épp szakadt az eső :) Az az 1-1,5 km több mint fél óra volt, tyúklépésben, számtalan karcolást begyűjtve.
A Jástitető nevű autóbusz megállóhely ma már valóben nem létezik, de az 1980-as években még használatban volt és az akkori turistatérképek is feltüntették.
Kék nyíllal jeleztem az egykori am. helyét. Látható, hogy akkoriban turistaút-elágazás volt itt (Piros és Zöld sávjelzések). Figyelemreméltó a Bajna környéki turistaút-hálózat. ha ma ezek a jelzések meglennének, Bajna lehetne a Keleti-Gerecse turisztikai központja. A Zöld sávjelzés egyébként Bajnán ért véget, hozzá kapcsolódott a Kék kereszt, a Zöld háromszög, majd közvetve egy Zöld barlangés egy Zöld romjelzés.
Néhány éve elkezdtem anyagot gyűjteni egy Gertecse útikalauzhoz és akkor bukkantam a Nyugati-Gerecse eddig feltáratlan turistaútjaira. Lehet, hogy az ősszel jobban ráfekszek a témára és ha megvan az összes út, felrajzolom valamelyik online térképre. Nem tudom, hogy Tardoson ki van-e táblázva a Zöld sáv, de a Tuhun pl. a Gorba-tetőtől északra véget ér, holott továbbvezet Dunaszentmiklósra, nagyon szép erdőben!
Kilátó Dunaszentmiklós fölött (Zöld kereszt) és a Dunaszentmiklós - Tardos között vezető Zöld sáv jelzés két részlete
Hirtelen ötlettől vezérelve, hogy Nóra túrája átmegy úgy is NAGY-Hideg-hegyen, gyorsan kitaláltam, hogy hogyan lehetne egybekötni ezt a hiányzó szakaszunk bepótlására.
Így jött az ötlet, hogy mivel úgy is régen KISvasutaztunk, NAGYbörzsönyből KISirtásra, onnan felsétáltunk NAGY-Hideg-hegyre, hogy találkozzunk a vágtató csigás csapatokkal.
Mire felértünk a KISebbik csigás csapat már megkapta a levesét, és mi is gyorsan nekiálltunk rendelni.
Kevesen voltak a turistaházban, még is nagyon sokat kellett várni mindenre, úgy látszik a kezelőváltás után még nem állt helyre a rend.
Beszélgetve elfogyasztottuk a rendelt élelmeket majd megvártuk a csigás csapat NAGYobbik felét.
Alaposan elidőztünk odafent, így az idei legkésőbb induló kéktúra szakaszunkat kezdtük meg.
Bár már 13 órakor fent voltunk a házban, a túrát csak 15:25-kor kezdtük el.
Picit néha szemerkélt az eső, de az esőköpenyeket nem kellett elővenni, mert nagyrészt fák között mentünk, és amúgy sem volt intenzív a dolog.
Kényelmesen sétáltunk lefele a Luczenbacher-út mentén, megnézve a névtelen forrást és a kilátásmentes kilátóhelyet, ahova még a kék háromszög jelzés azért kivezet :)
A sok szederbokor is lassított a tempónkon, na nem azért, mert útba lettek volna, hanem tele voltak érett példányokkal, amit ugyebár nem lehet kihagyni.
Így lefele, Barna Ferencnek emléket állító táblára is jobb ránézni, bár az állapotja kezd eléggé patinás lenni.
Ahogy ereszkedtünk lefelé, az úton elég mély vízmosások látszottak, ez este bizony elég balesetveszélyes lehet, mert a fű között még így világosban is nehéz néhol észrevenni a bokatörő csapdákat.
Szerencsére balesetmentesen 16:55-re leérkeztünk a KISinóci turistaházhoz, ahol megpihenhettünk, míg a buszt vártuk.
Még két kéktúrázó esett be a busz indulásakor, akik NAGYmaros felől jöttek, így nem volt felesleges a busznak feljönnie a turistaházig.
Még találkoztunk a vasútállomáson Nóráékkal, de mi nem szálltunk fel a vonatra, hanem bementünk a Patakba (vendéglő) mert ott bizony jól főznek és érdemes betérni.
kapaszkodott fel a Jástitető nevű autóbusz megállóhelyhez
Ez sincs már meg, és 90'-es évekből származó menetrendkönyvben sem találom.
a Zöld sáv jelzés haladt a műúton
És akkor ez végig a műúton vezetett Bajnára, vagy máshol végződött?
A zöld másik végéről pedig érdekes hogy írod, hogy Dunaszentmiklóson végződik - ez ki van táblázva Tardoson, vagy hogyan találtál rá?
Végül a Lábatlan Héreg szakaszt bekapcsolták a Közép-dunántúli Piros Túra útvonalába
Ezt már ismerem. És ha az OKT-val kész leszek, a KDP-t szeretném mindenképpen lejárni, szebbnél-szebb szakaszai vannak, és Budapestről még kényelmesen lehet egynapos részletekben is teljesíteni.
Félreértés ne essék: természetvédelmi területen nem él az erdei haszonvételi jog, elvileg onnan semmit sem lehetne elhozni, csak engedéllyel. A medvehagyma ipari méretű gyűjtése hosszútávon veszélyezteti létét.
A Pusztamarót - Hantospuszta - Bajna között vezető Zöld keresztkésőbb Kék keresztreváltozott. Én még jártam ezen a jelzésen, elég szép útvonala volt.
A Piros sávjelzés Lábatlan - Pusztamarót útvonalon érkezett Héregre. Innen délkelet felé, az Ostoros-laposon át kapaszkodott fel a Jástitető nevű autóbusz megállóhelyhez (a Zöld sávjelzés haladt a műúton). Innen dél felé, gyakorlatilag zárt erdőben a Seres-hegy - Szarvas-völgy útvonalon érte el Gyarmatpusztát, ahonnan a Jánoshegyen át jutott Zsámbékra, itt volt a vége. Aztán a gyarmatpusztai vadaskert (és a nyakas-tetői katonai bázis) miatt ez a szakasz megszűnt, a jelzést Gyermelyről bevitték Szomorra, ez lett a második végpont. Harmadik fáziskét a turistákat szinte teljesen "kitiltották" a Pusztamaróttól Gyermelyig tartó erdőből, ekkor lett Héreg az újabb végpont. Végül a Lábatlan Héreg szakaszt bekapcsolták a Közép-dunántúli Piros Túraútvonalába és Héregről ma már Tarján - Somlyóvári kh. - Csabdi felé vezet tovább a Piros sáv.
A Bajnai Zöld háromszöga Borostyán-kő - Sárási-kő kilátása miatt létesült. Mikor aztán a bányászat "nekiesett" a Sárási-kőnek, a turistaút gyakorlatilag elvesztette funkcionalitását. A Bajna környéki zöldszinű kiágazó jelzések célpontjai mindig is az Őr-hegy, a Csimai-kápolna és a Sárási-templomrom voltak.
Egyébként a Nyugati-Gerecsében is újabb festések nyomai láthatók, melyek pl. a Tuhun nem észlelhetők. Felújították a Kőpite-hegy - Dunaszentmiklós között vezető Zöld keresztet. Sőt: ez a jelzés továbbvezet kelet felé - talán az egykori Zöld keresztetfelidézve. Én a Nagy-Somlyó északi lábáig, a Neszmélyi arborétumig tudtam követni. A Zöld sávjelzés is Dunaszentmiklósról indul és a Gorba-tető nyergén - Tardoson - Bánya-hegyen át Héregig tart. Ezen kívül az Agostyán melletti Száz-völgyben Sárga kereszt, a Gorba-tetőtől északra Sárga sávjelzés nyomait észleltem.