Én úgy tudnám elképzelni a számozást, hogy irányok szerint, óramutatóval mondjuk egyező irányban.
Pl itt a végáll helyzetét figyelve:
1 - Aut.áll. - Palánk (jelenleg 2)
2 - Aut.áll. - Alisca - Tesco (jelenleg 10)
3 - Aut.áll. - Szőlőhegy (jelenleg 6)
4 - Aut.áll. - Baranya-völgy (jelenleg 5)
5 - Aut.áll. - Hosszú-völgy (jelenleg 1)
6 - Aut.áll. - Bottyán-hegy (bár én ezt a vonalat úgy képzelem, hogy Tecsó-Aut.áll.-Bottyán-hegy, hogy kiváltsuk a jelenlegi 12-est) (amúgy jelenleg 14)
7 - ez egy ilyen összevissza vonalvezetésű viszonylat volna hétvégére, amivel több másik viszonylatot össze lehetne vonni, de most nem mennék bele. Ez is egy ilyen agymenés dolog csak.
Aztán az átmérős két vonal 10-es számcsoportból:
11 - "Miklósváros" - Árnyas utca (jelenleg 15)
12 - TESCO - Jobbparászta (jelenleg 9)
És akkor itt jönnének a már említett 30-as vonalak.
Valamint a másik mániám a gyorsjárat. Mielőtt le leszek ugatva, gyorsan visszaszívom... :) De csúcsidőben lehetne mondjuk a 11-es viszonylaton indítani egy vagy két pár 111-est. A másik meg lehetne 133-as Tolnára, ami Szekszárdon mondjuk csak a Giminél meg Újvárosban állna meg.
Aztán még 2 db körjárat az én olvasatomban. M10 és M20. Hogy miért "M", azt ne kérdezzétek. Megtetszett a pécsi M-betűs járatoknál. :) Bár ott nem tudom mit is jelöl.
Az M10, az egy rendes körjárat volna. Az M20 meg a vasúttól keletre lévő - hát nevezzük így, bár messze van tőle - "ipari parkot" járná körbe.
Ez volna az én szisztematikám. Aztán lehet, hogy csak én látom át? :) (a gyorsjáratokat télleg nem kell ide venni, az csak ilyen nagyzolós álom)
régóta vannak elképzelések a helyközi vonalak beszámozásáról, csak egyrészt senkinek nem volt elég fontos (pedig jó lenne), másrészt meg rohadt bonyolult olyan rendszert kitalálni,amibe beilleszthető minden viszonylat.
Szerintem nem rossz ez a 31,32,33. Az lehetne a funkciója, hogy ők bejöhetnének a központba a többi pedig csak az újvárosig, sőt egyesek csak a Csecsemőo.-nál állnának meg. Így rengeteg távolsági/ helyközi békén hagyná a belvárost (ami amúgy is a terv), és ezek rásegítenének a helyieknek a belvárosba eljuttatni közvetlenül azokat akik nem akarnak az állomásig utazni és onnan gyalogolni. Ráadásul GV-nek plusz kasza.
A Pkrt. fórum azért más, mert ott 3 hozzászólásban elköltenek 10 milliárdot lazán(magasvasút, villamos, kutyafasza). Mi pedig gondolkodunk és ez mégis csak valóságosabb. Persze álmodozni is jó.
No igen az EMKE. Szóval 1992-ig működött a "jegyrendszer", pestiesen, vagyis minden ajtón fel és le lehetett szállni, aztán lyukassz! Ment is a potyázás, tehát változtatni kellett. Véleményem szerint sikerült a legrosszabb és talán legdrágább megoldást megtalálni. A legtöbb városban (okosan) aszonták, hogy első ajtó felszállás, sofőrnél lyukasztó, ha nincs nálad jegy, a buszon is veheted - kicsit drágábban. Tök logikus, nem került semmi plusz ktg.-be (hisz a lyukasztók már megvoltak), ellenőrízhető, és (ami EMKE-ileg a legnagyobb gáz) nem lassította le lényegesen a beszállítást, vagyis nem növelte túl nagy mértékben a menetidőt. Plusz nem kell szalagot cserélni a pl.legnagyobb csúcsidőben, lefoglalva a megállót, idegesíteni az utast, hogy elkésik, plusz szarakodni az aprópénzzel (pl. amikor 91Ft volt a jegy). A lyukasztós előnyeivel nagyjából le is írtam az EMKE hátrányait, a készülékek bekerülési költséget pedig jobb, ha nem is tudom. Ráadásul fejleszthető is a "lyukasztás", akár a metro-n használatos "időpont nyomtatós", fogalmam sincs milyen márkájú és tipusú készülékre való cserével. A kijelzők pedig az egyszámjegyű vonalak 01,02,05,stb. formátumú kiírásától pedig borsódzik a hátam. (de ez szubjektum, ez a legkisebb bajom vele). Amúgy én azt a 6db-ot a csuklósokba tenném hátra, hogy a sofőrnek egyszerűbb legyen a táblacsere. Előny: nagyjábol saccolni lehet az utasszámot, de a bérleteseket úgysem számolja. Pedig azok vannak többen. Kb. ennyi
A jegyrendszer is. Hát igen. Az is beletartozhatna a "reform"-ba. A régi szisztem kellene vissza, mint sok más helyen (Győr, Dunaúj, Baja sorolhatnám). Én már azt is megterveztem. :) Nekem pl az is mániám, hogy legyen átszállójegy!!!! :)
A másik mániám a 31, 32, 33-as vonalak! :) Tirisztorka tudja miről van szó, de hogy mindenki tudja, hogy mire is gondolok:
31 --- Szekszárd-Sióagárd
32 --- Szekszárd-Őcsény-Decs
33 --- Szekszárd-Mözs-Tolna
Három helyközi viszonylatot bevonnék a helyi közlekedésbe. Tudom, hogy ez önkormányzatilag nem teljesen kivitelezhető, de szerintem tuti megoldhato volna másképp. Díjszabásilag maradhatna helyközi viszonylat, csak menetrendileg kell megoldani, meg elkeresztelni őket egy-egy számmal. Tehát ilyen látszólagos helyi viszonylatok lennének.
Tuti, hogy ezt is csak akarni kellene! Azért mert nincs példa arra (asszem, de cáfoljatok meg!), hogy a közigazgatási határon kívülre is elérnek a számozott helyi vonalak, attól még újítani lehetne. Ott is ütemes közlekedés lenne, összehangolva a városi vonalakkal. Maradna végül is helyközi, csak nem az lenne rájuk simán kiírva, hogy "Szekszárd-Tolna", hanem az, hogy "33 Tolna" vagy "33 Szekszárd". Én ezt tök jó ötletnek tartom.
Aztán a másik közös vesszőparipánk Tirisztorkával - remélem nem haraxik meg, amiért most én vetem fel - az utastájékoztatás. Miért nem lehet normális táblát kitenni arra a tetves buszra???? :)))) Bár igazán nem lehetne egy szvunk sem, mert az utóbbi időben jelentősen javult a helyzet, mert már nem csak előre rakják ki azt, hogy 14, hanem elöl-hátul-oldalt. De arra nem gondolnak, hogy ha ide érkezik egy idegen, akkor nem fogja megtudni a kis megállói tábla (ha egyáltalán megvan még, bár többségében asszem mondhatom, hogy megvannak) megnézése vagy kérdezősködés nélkül, hogy hova is tart az a busz. Csak azt látja, hogy 14-es. De hogy az most hova megy? Meg nincs egy térkép sem. Ha valaki az állomásról mondjuk a Kórházhoz szeretne menni, az honnan fogja megtudni, hogy melyik viszonylatot kell választja. Tudtommal csak annyi van kiírva, hogy Tót-völgybe indul: t1, t2, t3...und so weiter. Nade, hogy ez a vonal merre megy, azt nem közlik. Ugye?
(OFF már tisztára a pkrt forumban érzem magam :)) ON)
Egyébként pedig tökéletesen egyet kell értenem veletek - sajnos. Én ott voltam azon a 96-os fórumon, de nem bírtam végig, muszáj volt elmenekülnöm. Szinte pontosan ez történt, amit írtál: Felállt pl. Jóska bácsi és azt üvöltötte, hogy ő márpedig 20 éve a 6.30-assal jár kapálni és micsoda dolog ez, és maguk szégyelljék magukat és stb. Egy másik azzal volt elfoglalva, hogy a tervben szereplő '1'-es vonalon induljon 5perccel később(!) a járat, mert ő így túl korán(!) ér Újvárosba. Pedig azt periódikusra (mániám) akarták csinálni, de ezt ő nem értette persze. stbstbstb. Amúgy nem értem mitől kellett úgy betojni: nem voltunk ott a fórumon 30-nál többen. Viszont! Nem egy, nem kettő példa van arra, hogy egy ilyen racionalizálást meg lehet csinálni: Pécs, Veszprém, Nagykanizsa. És ezeken a helyeken a számozást is felforgatták rendesen. Mégis megszokták, főleg ha jobb lett. Tényleg az kell: eldönteni, megcsinálni és akkor így lesz és kuss! (kis túlzással). Talán majd a választások után. A GV-t pedig nem piszkálom tovább (annyira, mint eddig). Bár erről a jegykiadó rendszerről...
Értesítem a Tisztelt utazóközönséget, hogy 2006. március 13-ától ,hétfőtől kezdve "bondeedee" jelzéssel közlekedem. Azért, mert a régi "mérnöktanonc" név szar és utálom és nem fejezi ki hűen a személyiségemet. Az útvonal (e-mail-cím) megegyezik a korábbival. Tisztelettel bondeedee
Hát egen. A tavaly ilyenkori forgalomszámláláskor is tapasztalható volt, amikor megszólítottam egy-két (főként idősebb) utast, hogy "Üdvözlöm! TT vagyok és kikérdezéses forgalomszámlálást végzünk..." Erre egyből megijedtek, hogy "ugye nem már megint járatot akarnak megszüntetni, mert a mútkor is a szombat reggeli fél nyolcast megszüntették és így mivel megyek le a piacra..." Ez valóban sajnálatos, de szerintem, ha teljesen átszerveznék a menetrendet, azt is simán járatmegszüntetésnek vennék, akkor is, ha lenne helyette másik, mondjuk 20 perccel később, mert ők már 30 éve ezzel a félnyolcassal járnak piacra szombat reggel és ezentúl nem fél nyolckor, hanem 7:50-kor menne a 14-es. Én így látom. Egyszerűen azt kéne mondani, hogy igen is 7:50-kor megy a 14-es! Majd megszokják. Más választása nincs, mert a piacra muszály menni.
Persze először nyilván furcsa lesz, de majd egy kis idő után ez lesz a megszokott. És egyszerűbb megszokni azt, hogy minden óra 50-kor indul valami, mint azt, hogy magánál kell hordja az ember a menetrendfüzetet, mert indul egy 7:35-kor, aztán 8:15-kor 8:45-kor 9:10-kor, 9:55-kor stb. (ez csak kitalált példa) és minden utazás megtervezéséhez olvasószemüveg kell.
Elég radikálisnak tűnik a példa, de jelentős változtatást csak így lehetne eszközölni. Az autóbusz közlekedés nem taxi, hogy akkor menjen, amikor akarjuk. Felkínálok egy szolgáltatást, aminek mindenképp az utas által elfogadhatónak kell legyen, de fogadja is el az utas! Ha 7:50, akkor 7:50! És ha félünk a változtatástól, akkor ugyan az az elavult rendszer fog maradni, amilyen most is. (ÁÚÚÚ ez nagyon választási kampányszövegnek hangzott, pedig nem az :))))
A francba.... :))) Pedig még a festéssel sem nagyon kéne babrálni, csak belehúzni a debreceni csíkokat. A hokibotot szívesen leoperálnánk róla! :))) De ha nem akkor nem...Esetleg alkatrésznek?? :) Kilóra?
Nézd...én egyetértek veled! De a szolgáltatás megrendelőjétől függ minden. Ha az Önkormányzat azt mondja hogy járjanak 30 percenként ütemesen a buszok és ad rá pénzt akkor semmi gond. De ebből az összegből a jelenlegi szolgáltatás valósítható meg. Nem mondom azt hogy nem lehetne még okoskodni ennek keretein belül, de minden lakosságot érintő változást be kell jelenteni a szolgáltatás megrendelője felé. Pl. amikor elkészült a 95-ös tanulmány, utánna közzé lett téve a helyi sajtóban és volt is vitafórum, hogy bevezessék avagy sem. Az eredmény a lakosság egyértelmű elhatárolódása volt. Akik elmentek a fórumra azok kézzel lábbal tiltakoztak bárminemű változás ellen. Az önkormányzat pedig eleget téve a tömeg igényeinek szintén elutasította a dolgot. Innentől kezdve a GV csinálhat akármit... Ameddig a lakosság és az Önkormányzat nem mutat hajlandóságot a vonalracionalizáció mellett, addig nincs mit tenni.
A szekszárdi helyis problémába nem nagyon szólnék bele, mert a nálam jobban hozzáértő Tirisztorka barátom a jártas a dolgokban. Én csak ugatom, bár én is levizsgáztam Közlekedésüzemtan I.-II-ből, de a vasúti szakirányon nincs Közúti üzemtan. :(( vagy lehet inkább :))
Lolka úrnak:
R. úrnak:
Amúgy a másik MANunk is automata. Azt is el lehetne venni a kisdorogiaktól, meg vágni rá még egy lyukat az oldalára. :))) A C80-as meg nekem is teccene helyiben. A HEU-nak meg nekem nagyon teccik a jelenlegi hangja, bár volt már jobb is.
Utaztam tegnap az EGG-751-gyel. Hátul ültem, valami borzalmas hangja volt! Abszolút nem hasonlított EAG-ra, jobban hasonlított egy 256-osra. Mit változtattak ebben meg?
Annyira nem is ment jól, elég sokat kellett vele küszködni.
Hello tirisztorka!
Én tényleg nem akarom a GV-t bántani, meg a földbe döngölni, de van egy csomó kérdésem, amit józan ésszel nem tudok felfogni. Az látszik régóta, hogy a helyi közl. csak nyűg a GV nyakán, nem győzik hangoztatni, hogy mennyire veszteséges a dolog. Azt mondod, hogy olyan szinten behatárolt a döntési helyzetük, hogy a meglévő lehetőségekből (átszervezéssel, ind. idő módosításokkal) nem tudnának jobbat, gazdaságosabbat, az utasok számára vonzóbb menetrendet készíteni? 1.Mi az akadálya pl. annak, hogy csúcsidőn kívül legalább periódikusan indítsák a járatokat, (pl. 10-es TESCO 8.10,9.20,10.00,11.35,12.30,13.15). 2. Ha már úgy alakult, hogy 1-es, 10-es terelőn jár, akkor nem kellene észrevenni, hogy Szt. Lászlóban és Postánál átszállási kapcsolatok létesülhetnének és nem kellene 500 métereket gyalogolni. 3. Az azonos útvonalon közlekedő járatok miért egy időben indulnak? (pl. vasárnap Csatári torok 5,6,10,15: 19.05,19.12, 19.07, 19.09). 4. stbstbstb. Ezek a dolgok nem kerülnének pénzbe. Más! A '95-ös tanulmány valóban jó alap lehetett volna, lényegsen áttekinthetőbb és használhatóbb, bár azt nem tudom, hogy a végeredménybe mennyire nyúltak bele a KTI-shez képest. S végül: én 1980 óta figyelgetem a szd-i helyit, de komolyabb átszervezést nem vettem észre 1991 óta. Addigra felfejlesztették egy egész jó szintre, azóta azonban csak abból csipegetnek ki járatokat ész nélkül.
Ahogy mondtam már korábban is: vágjunk még egy ajtót JLW-989-re, a helyközi C80-asra, és eresszük rá a szekszárdi helyi járatokra! :-)
Egyetértek, amúgyis automata váltós, meg az az idegesítő BKV-s "csengő" is benne van, úgyhogy alkalmas a feladatra. De nem hiszem hogy a gazdái megszabadulnának tőle! :)
rally forever:
Egy nagyonszép jó hanggal bíró autóbusz. Pontos típusba nem mennék bele, Rábákat nem igazán ismerem.
Általánosságban igaz, azonban mostanában a repedt fazéknak különb hangja van... :)))))))
mérnöktanonc:
Egyébként az a baj, hogy pillanatnyilag több csuklós által is járható forda nincs.
Ezt hogy érted? A "dombos" vonalakon nem tudsz eljáratni 280-ast, főleg nem ezeket az "elkényeztetetteket"... :))))))
"De persze át lehetne szervezni. Sőt át kéne! Az egészet"
Megtörtént...2x is...de eredmény semmi. Ugyanis nem a Volánon múlik a dolog, hanem a szolgáltatás megrendelőjén...és ők jobban félnek a székük elvesztésétől, minthogy hozzányúljanak a rendszerhez...
A KTI 1995-ben csinált egy tanulmányt Szd közösségi közlekedéséről. Ha akkor sikerül véghez vinni a tanulmányt oly módon, hogy az megvalósításra kerüljön, illetve ha csak egy kicsit is sikerült volna megvalósítani, akkor nem ott tartanánk ahol. Természetesen az utasszámok minden városban csökkennek , de valahol törekednek arra is hogy ezt a folyamatot megállítsák, illetve visszafordítsák.
"Bár állítólag a KTI csinál valamit. "
Én csak annyit tudok, hogy a közösségi közlekedésre nem terjed ki helyi szinten a KTI munkája. Vagyis készítettek tanulmányokat, de azok a sávszűkítésre, a parkolási rendszerre, tehermentesítő útra korlátozódtak.
"Á télleg a körjárat! Tudsz mondani v.mit ennek vonalvezetéséről, mert olvastam erről a Vasárnapban, de annak se füle, se farka nem volt. (Vagy télleg azt akarták és úgy?) "
Igen, sajnos komolyan gondolták, és úgy akarták ahogy ott le volt írva
"Ezek a Rábák meg, hát hogy is mondjam? Nem akarom bántani a győrieket, de ennél csak a Credo-k rondábbak. Főleg helyiben."
A Rábák, ahol sok van belőlük ott egész jól eldolgozgatnak. Győrbe pl. szeretik őket! :) A CREDO meg olyan amilyen... :(