Keresés

Részletes keresés

Karmaresz Creative Commons License 2012.05.13 0 0 1829

Sajnos úgy nézem, gyakorlatilag nem is érdemes szabályt megfogalmazni rá, mert majdnem annyi kivétel van, mint szabályos.

 

Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G: ennek középen f/4-nél (1 rekesz), a széleken f/8-nál (3 rekesz)

Nikkor AF 85mm f/1.8 D: középen 5.6, széleken 5.6 (kicsit több mint 3 rekesz)

Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G: középen f/4 (3 rekesz), széleken f/5,6 (4 rekesz)

Nikkor AF-S 200mm f/2: középen f/2,8 (1 rekesz), széleken f/5,6 (3 rekesz)

Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G: középen f/4 (3 rekesz), széleken f/5,6 (4 rekesz)

Nikkor AF 50mm f/1.4 D: középen f/5,6 (4 rekesz), széleken f/5,6 (4 rekesz)

Nikkor AF-S 35mm f/1.4 G: középen f/4 (3 rekesz), széleken f/5,6 (4 rekesz)

 

Esetleg csak olyan, tágan értelmezhetőt, hogy a legtöbb objektív legjobb felbontóképessége a maximális rekesznél 1-4 rekesszel szűkebb értékre esik.

Előzmény: bbm.75 (1825)
bbm.75 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1828

Hát persze, hogy kb. :) Egy 50/1.8-as obi nem csak f4-en, hanem f5.6-f8-on is kifogástalanul rajzol. Én pl. sokszor használok nagyon szűk f16-f22 rekeszt és a képeim élvezeti értékét esetenként nem az ebből adódó esetleges lágyulás szokta lerontani.

Előzmény: ph5.5 (1826)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1827

Köszönöm mindkettőtöknek!

Ámen! :)

Előzmény: ph5.5 (1826)
ph5.5 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1826

Ahány obi annyi féle a helyes megoldás. Erre jók a tesztek, akár saját magunk által is. A nem túl fényerős teléknél pl változik a rekesz zoomolás során. És ezzel együtt változik az azonos rekeszhez tartozó felbontás. A 135-400-as tele pl 400mm-en F11-en adja a legjobb felbontást. EZ 2 Fé a legtágabbhoz képest. 300mm-en viszont F8-on, amihez mondjuk F5.3 tartozik legtágabb szinten és itt nincs meg a 2Fé. Sóval össze vissza megy ez. 

AMi bbm írt a 2Fé-ről az kb fedi az igazságot. Persze ez is csak kb :-)

Előzmény: Karmaresz (1824)
bbm.75 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1825

Nem, hanem általában a maximális rekeszénél 2 -vel szűkebb értéken.

Előzmény: Karmaresz (1824)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1824

Kösz a kiegészítést!

A hozzászólásomat ennek fényében javítom arra, hogy a legtöbb objektívnek f/4-f/5,6 között van a a legnagyobb feloldóképessége középen és f/4-f/8 között a széleken. Remélem így jó a megfogalmazás.

Előzmény: ph5.5 (1821)
bbm.75 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1823

Akkor miért kaptál tőlük levelet?

Előzmény: Sanya_67 (1822)
Sanya_67 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1822

Én nem is érdeklődtem a D800 felől(?)

Előzmény: Karmaresz (1818)
ph5.5 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1821

Canon 85/1.2 L II F4-től már romlik

Nikon 85/1.4 G F4-en hozza a legjobbat középen

Nikon 24/1.4 szintén F4-en legjobb képközépen.

Canon 70-200/2.8 II 135mm-en szintén F4-en van toppon

 

A diffrakció függ a képpontok méretétől és az objektíven beállított rekesztől. 36Mp már valóban szenvedős lesz, és nem lesz meg a 36Mp-nyi részlet a szomszédos pixelek összefolyása miatt. Egy jó adag matek kell majd előtte hogy mit hova állítson a tulaj.

Előzmény: Karmaresz (1815)
pixel-pro Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1820

Vagy sokan elunták a várakozást.

Előzmény: Karmaresz (1818)
NGabor Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1819

Már az itteni adok-veszeke is adják-veszik :)

Előzmény: Karmaresz (1818)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1818

Ezek szerint vagy nagyon kevesen fizettük be az előleget, vagy tényleg igen komoly mennyiség érkezik a vázból, ha ilyen levél megy ki tőlük.

Előzmény: Sanya_67 (1813)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1817

Nagyon köszönöm az infókat! :)

Igen, ez érdekes. Tudom, hogy sokan jóval ergonómikusabbnak találják a Canon vázakat, de nekem is jóval természetesebb, "kézreállóbb" a Nikon felépítése és kezelőszervei. Persze nem kétlem, hogy ebben szerepe van annak, hogy kb. 20:1 arányban készítek képet Nikon vázon a Canonhoz képest.

Előzmény: Antireflex (1811)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1816

Találtam egy szofisztikált leírást és kalkulátort a témához:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

A kalkulátor a cikk végén található.

 

Illetve tt egy másik oldal ami sok egyéb kalkulátort is tartalmaz:

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

Előzmény: Karmaresz (1815)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1815

Szinte mindegyik jó objektív 5,6-os rekesz környékén éri el a legjobb felbontását a kép közepén, míg f/8 körül a széleken.

Tudtommal ez is független a váztól.

Előzmény: Törölt nick (1812)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1814

Nem vagyok nagyon büfé a témában, de a jelenséget a diffrakció okozza.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Diffrakci%C3%B3

 

Nemrég olvastam erről egy fórumhozzászólást -sajnos nem találom-, ahol az egyes érzékelőkre vetítve adta meg a srác azt a rekeszértéket, ahol már csökken az elméleti maximális részletezettség. Természetesen ehhez tucatnyi egyéb dolog is hozzájárul, de ha jól emlékszem, D800-nál ez valahol f/9 környékén volt a maximumom és felette ismét csökken. Ez emlékeim szerint az jelentette, hogy F/11 környékén kb. 28Mpixel, F16 körül meg 22 Mpixel a felbontási képessége egy elméletben ideális objektív esetén. Ugye ez még mindig részletgazdagabb képet eredményez, mint egy 12Mpixeles váz hasonló rekeszértékek mellett.

Erről nem a váz tehet, hanem a szűk rekesz mellett kialakuló fizikai jelenség. Mindegyik váznál előjön ez a kérdés, csak egy 12Mpixeles érzékelőnél ez nem F/9 környékére esik.

 

Ha valamit rosszul írtam, javítsatok.

Előzmény: Törölt nick (1812)
Sanya_67 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1813

ERzt a levelet kaptam:

 

"

Tisztelt Érdeklődő,

 

Örömmel értesítjük, hogy várhatóan a jövő héten érkezik egy nagyobb Nikon D800-as szállítmány.

 

Amennyiben igényt tart a D800-as fényképezőgépre, kérem jelezzen vissza részünkre.

 

Nikon D800 váz (3 év garanciával!) – 869,990 Ft (bruttó)

Bővebb információ: http://www.artwork.hu/termek/0/336137/D800_tukorreflexes_fenykepezogep_vaz/index.php

 

Amennyiben bármilyen kérdése van a termékkel kapcsolatban, kérem keressen meg.

 

Üdvözlettel / Best regards:"

Antireflex Creative Commons License 2012.05.11 0 0 1811

Én is azt hittem. Nagyon meg akartam tartani, mert élesség és részletmániás vagyok, de munkamániás sokkal kevésbé. Mivel a probléma egy szinten túl eléggé a kezelhetetlenség irányába mutat, el is dőlt a számomra a kérdés. Ettől függetlenül ez egy nagyon jó cucc. Más funkciókat nem nagyon próbálgattam, mert elsősorban a moiré érdekelt, idő meg nem sok volt. Úgyhogy emiatt (meg más miatt) a kényelméről most inkább nem írnék semmit (vagy nem sokat), mert jelenleg csak szuperlatívuszokban tudnék nyilatkozni. Mindezt elsősorban azért, mert a D3-at már régebben eladtam, és azóta egy Canon 5D MkII-vel éltem együtt. Szerencsére ennek ezennel vége. Ha finoman fogalmazom, akkor azt írom, hogy 3 hónap alatt sem tudtam megszokni, ha keményebben akkor azt, hogy ezután a gép után szinte bármi kényelmesnek tűnhet. (Tudom, ez szokás kérédse elsősorban, de mint írtam, hogy nem tudtam megszokni. Főleg az ótvaros AF-et.) Ha már AF, akkor annyit megjegyeznék, hogy az eddigi Nikon vázaimnál azt vettem észre, hogy 1db  AF mezőt használva elég volt, ha a kiválasztott mező nagyobb hányada lefedi a célterületet és működött az élességállítás. Itt most nem ezt tapasztaltam. Jobban tetszik a D800-nak, ha teljesen lefedi. Amit még érdemes megemlíteni, az a keresőbe bevetített vízszintező. Ez kapásból levett a lábamról. Egyelőre ennyi! :)

Előzmény: Karmaresz (1810)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1810

Hát akkor nem jött be a tippem... Pedig azt gondoltam megtartod. :)

Nagyon köszönöm a tesztet, meggyőzött, hogy divat és esküvőfotózáshoz nem ez lesz az optimális változat.

A moiré-n túl milyenek az első benyomások? Kezelhetőség, fókusz, fogás, ... stb.?

Előzmény: Antireflex (1809)
Antireflex Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1809

Ritkán fotózok szőröset... :) De a gyapjúval azt gondolom, hogy nem lesz probléma. A kötött pulcsik is kevésbé moiréznak pld-ul a szálakból szétágazó kis szálak miatt (gondolom). Egy lószerű, rövidszőrű már cinkesebb lehet. 

Előzmény: NGabor (1808)
NGabor Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1808

És ha a tájképen emlős van? Nem borotvált kétlábú, hanem esetleg 4lábú szőrös??? Vagyis, mi a helyzet a szőrrel vagy a merinói gyapjúval a tájban?

Előzmény: Antireflex (1807)
Antireflex Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1807

Onnan, hogy a tájképeken nagyságrendekkel kevesebbszer fordul elő szintematikusan ismétlődő mintázat, ellentétben a gatyákkal.

Előzmény: NGabor (1806)
NGabor Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1806

"A tájképesek viszont baromi jól fognak járni vele. "

 

Miből gondolod, hogy a tájképeken nem lehet moiré, csak a gatyákon?

Előzmény: Antireflex (1805)
Antireflex Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1805

Szóval ma a kezembe kaparintottam egy D800E-t. Nagyon rövid időm volt vele sajnos, de egy roppant hevenyészett tesztet azért elvégeztem vele. Előre is elnézést a bemutatott eredmények miatt, mert nulla előkészülettel sebtiben csak arra futotta, hogy lefotózzam a család kedvenc moirés gatyáját. :D Feltettem az erkélykorlátra, aztán adj neki. :) Az első néhány kép egy 105/f2,8 mikro nikkorral készült. Szép éles képeket kaptam vele, moirét nem. Meg is lepődtem. Aztán rájöttem, hogy a gatyesz mintázata még túl nagy volt az érzékelőéhez képest. Így aztán feltettem a 24-70/f2,8-at. Zoom ki, zoom be, döntés jobbra, döntés balra (meg mindenfelé), és a képeket megvizsgálva, azt hittem leesek a székről. A  Moiré hegyekben jelentkezett. 

https://www.dropbox.com/s/oafpdqz7nt5nd4l/moire2_LR.jpg

A file nevéből és a képből is kiderül, ez egy LR-os konverzió. A szoftverben nem állítottam semmit, a lencseprofil korrekció kivételével. A moiré jól látható. Őszintén megdöbbentem a látványtól.

 

Aztán gondoltam egy merészet, és letöltöttem az NX2 próbaverzióját, és abban is megnyitottam a képet.

https://www.dropbox.com/s/sla1n217pl6rxbw/moire2_nx.jpg

Az eredményt látva szintén majdnem leestem a székről. Pláne annak tudatában, hogy az NX2 antimoiré funkciója ki volt kapcsolva.

 

Itt azonban nem nyugodtam meg (csak egy kicsit), és átmentem a nyugati frontra, mert ott éppen részben sütött a nap. Gondoltam egy kevéske direktebb fényben is megnézem, nem csak árnyékban. LR-ben már nem is konvertáltam le, csak megnéztem. (Szörnyű volt). A legnagyobb meglepetésemre viszont az NX2-ben sem volt jó. Így aztán hozzányúltam az utolsó fegyverhez, az antimoiré opcióhoz.

https://www.dropbox.com/s/t9w9cjyutlowd51/moire3_nx.jpg

De sajnos még a legerősebb állásában is hagyott moirét a képen. Így aztán jelen pillanatban azt gondolom, hogy nem ilyen gépem lesz, hanem sima. Az élessége, részletezettsége elsőrangú az E-nek, de mivel sokszor fényképezek embert (ruhában :) ), ezért úgy gondolom, hogy a hagyományos technika erre megfelelőbb. A tájképesek viszont baromi jól fognak járni vele. 

OPi Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1804

( no internal AF motor erősen hihetetlennek tűnik, de a marketing és a piac szegmentáció csodákra képes )

Előzmény: Karmaresz (1798)
Antireflex Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1803

A "kedves fórumtárs" éppen összegzi a gondolatait és tapasztalatait. "Kissé" elfoglalt éppen, de mindenképpen megosztja az előbbieket. :)

Előzmény: Babbabú (1800)
seeman Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1802

Könnyen vigéckedsz, neked már bent van a spájzban...

Előzmény: xtremetuning (1799)
Karmaresz Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1801
Igen, én is erre kértem. :)
Előzmény: Babbabú (1800)
Babbabú Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1800

Akkor a "kedves fórumtársunk" kérem ossza majd meg tapasztalatait és észrevételeit, s ne feledkezzen meg kitérni a moiré kérdésére. Köszi!

Előzmény: Karmaresz (1796)
xtremetuning Creative Commons License 2012.05.10 0 0 1799

De azért nem sértődik meg, ha elviszem magammal ?

Előzmény: seeman (1781)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!