Magyarország legkisebb területü kocsiállományú volánja , de méretéhez képest a külső szemlélő nagyobbnak láthatja, talán ha nincs Uti Csaba akkor feleannyi kocsival üzemegység kirendeltség lehetne Gyöngyös fennhatósága alatt nem így történt. Várok képeket infókat bármit és lehetőleg lehetnek benne Gödöllő Pásztó Jászberény Gyöngyös környéki témák is.
Szervusztok! Talán már azt gondoljátok, hogy teljesen eltűntem a topikból. Valóban kevés hozzászólásom volt az utóbbi időben, de igyekszem figyelemmel kísérni a történéseket. Az az igazság, hogy szomorú vagyok. Szomorú, mert nem volt új autóbusz beszerzés. Ennek okai országos szintűek, itt és most nem is szeretnék erről sokat beszélni. A volánok, az utasok és a magyar buszgyártó vállalkozások ennek a döntésnek az elszenvedői. Nő a buszállomány átlagéletkora, műszaki állapotuk romlik, az utasok elégedetlensége nő, miközben a magyar buszipar lassan megszűnik.
A rendhagyó és szubjektív bevezető után lássuk mi történt 2012-ben Hatvanban, azaz jöjjön a szokásos éves összefoglaló!
Amint utaltam rá, beszerzések tekintetében mélypontról beszélhetünk. Az egyetlen új beszerzés az ex-Alba Volános, DUD-495 rendszámú, Detroit Diesel motoros Ik 256.44-es májusban állt forgalomba. (ex-Jászkunos testvérével ellentétben CLY-140-re gondolok - ő nem Classic, hanem hagyományos homlok- és hátfallal rendelkezik) Érdekességképpen megemlítem: - 1 db-os beszerzés utoljára 1997-ben volt (E94, GLB-716) - 1990 és 2012 között összesen 84 autóbuszt vásárolt a Hatvani Volán (+3 db midi). A 84-ből 49 db újonnan, 35 db pedig használtan került a céghez.
2012-ben selejtezésre került az utolsó 280-as, a kétajtós, ex-Jászkunos DZB-567. Ahogy 2011-ben lezárult a 266-os korszak, úgy 2012-ben lezárult a 280-as korszak is. Mára egyetlen csuklós maradt állományban, a HFF-618 (C80). Ebben az évben búcsúztunk a BAN-267-től (Ik260, de szerettem ), valamint a CJX-423-as rendszámú 256-ostól. Valószínűleg még egy 256-os selejtezésre került. Ha valóban a CJX-431 az áldozat, akkor csupán 3 db 256-os maradt (AAI-727, BAN-290, CLH-574). Lassan-lassan lezárul a 256-os korszak is... Bár még futnak ezek a típusok, de ha a kék színű járóköz megvilágító lámpákra, a régi (nem D10-es) Rába motor hangjára, a régi hátsó futómű fütyülésére, a Sirokkó dübörgő hangjára (ami engem mindig a repülőgép gázturbinák zajára emlékeztetett), gyakorlatilag ennek az összes hangnak és szagnak az egyvelegére gondolok, akkor számomra a 256-os meghatározó élmény marad.
Összességében tehát az állomány három darabbal csökkent, ha még megvan a három midi (a Mercedest szoktam látni, de a két VW-val már régen nem találkoztam), akkor a buszparkot 74 db-ra számolom.
A járműállomány tulajdonképpeni változatlanságával szemben a menetrend az év során többször is módosult. Először 2012. április 15-én, a MÁV - VOLÁN menetrend összehangolási intézkedések alapján. Ennek keretében új járat indult munkanapokon Pásztóra és vissza. 2012. november 5-től a helyi közlekedésben volt módosítás: munkanapokon, kora délután új járat indult az autóbusz állomásról a BOSCH üzemig, ill. vissza a BOSCH-tól a Kossuth térig. Az éves menetrendváltás (2012. december 9-től) járatcsökkentéseket jelentett: - az áprilisban indított H-Pásztó-H járat megszűnt - néhány járat kisebb módosítása mellett több járatot iskolai előadási napra vagy munkanapra korlátoztak ill. vasárnapi járatokat szüntettek meg
További történések az év folyamán: - januárban a városban próbázott a Csaba Urbanus fehér, városi autóbusza - érdekes volt, hogy az augusztus 3-5. között megrendezett RETRO Strand fesztivál programjaihoz kapcsolódva a Hatvani Volán ingyen szállította az utasokat a Kossuth tér és a strand között. Hasonló akcióra a múltban nem emlékszem - év közben egyre több buszon fedeztük fel az új utastájékoztató rendszert. Hivatalosan szeptember közepétől kezdődött el a rendszer tesztüzeme. Az autóbuszokra felszerelt GPS és a kijelzők mellett egyes megállókban is helyeztek el elektronikus táblákat. A beruházás jelentős része uniós támogatásból valósult meg - országos szinten döntés született a volán vállalatok nagyobb társaságokba való összevonásáról. Az Agria, a Nógrád, a Mátra, a Hatvani és a Jászkun Volánból létrejövő céget Úti Csaba fogja vezetni
Minden Volán dolgozónak és buszbarátnak szép buszokat, balesetmentes közlekedést, reménytelibb új évet kívánok 2013-ra!
Nem biztos, hogy olyan jól fizet, de igényei kikötései lehetnek, hogy milyen minőségű busszal kéri a szolgáltatást.
Azt sem kell elfelejteni, hogy egy szerződéses járat napi kilométer teljesítménye lehet több mint a menetrendszerinti járaté, mert a műszakmodellek miatt, egy busz fordulhat 3 műszak kezdéséhez/végéhez, esteleg még egy 8 órai kezdéssel és 16-17 órai végzéssel, irodajáratra is. (település függő, hogy vissza ér-e vagy sem) Ebből a kilométer teljesítményből, lehet hogy jobban kijön a lízing díj...
Elég furcsa módon kötnek szerződéseket a "nagy multik" ha nem ér be az emberkéjük időben, akkor vagy kötbéreznek, vagy arra a napra nem számlázhat a szolgáltató, tehát nem negyon éri meg régi vagy sokat futott busszal szolgáltatni,ilyen szolgáltatáshoz stabil megbízható járműpark kell.
Sokat panaszkodnak az utasok is, okkal vagy ok nélkül (ezt írom állatalánosságban, nem a samsung-ot értem ez alatt, több helyen dolgoztam már, ahová szerződéses busszal jártam) ezt is szeretnék megelőzni, példák. hideg van, meleg van, elől meg lehet dögleni, hátul megfagyunk, hangos a busz, ráz a busz, stb...
Már lejárt az Ikarus 211-esek kora amikor az volt a stabil géppark "munkásszállításra".
Én nem mondom, hogy pl, a Credo-k magasabb színvonalú típusai nem felelnének meg éppen erre a feladatra, ahogyan a Hatvani Volánnál is, de hát ha a Mátra ezeket tudta átcsoportosítani, akkor biztosan megvan az oka...
Az okokat nem ismerem, csak az okozatot. Annyi a történet, hogy a Kékes az Intouroit elvette a Mátrás járatokról és a Samsungra vezényelte. A Mátra pedig visszakapta a saját gépeit a Kékestől (lásd pl. Heves - Bp kredencek).
Most újra saját kocsijaival látja el a távolságizást is.
Apropó, valaki tud valamit FEZ-ről? ex. GDK a ketrecben 'pihen' balesete óta :S De FEZ-t sem látom hónapok óta.
Viszont nagy öröm, hogy 936 visszatért az élők sorába szép állapotban van. Azonban két testvére váltotta őt a ketrecben :S
Az okokat nem ismerem, csak az okozatot. Annyi a történet, hogy a Kékes az Intouroit elvette a Mátrás járatokról és a Samsungra vezényelte. A Mátra pedig visszakapta a saját gépeit a Kékestől (lásd pl. Heves - Bp kredencek).
Most újra saját kocsijaival látja el a távolságizást is.
Apropó, valaki tud valamit FEZ-ről? ex. GDK a ketrecben 'pihen' balesete óta :S De FEZ-t sem látom hónapok óta.
Viszont nagy öröm, hogy 936 visszatért az élők sorába szép állapotban van. Azonban két testvére váltotta őt a ketrecben :S
Én azt hallottam, hogy a Jászságban lévő pár kocsit (LIG-525, LIG-526, LIG-528, LIG-531, LIG-533, LIG-542) teszik át a Mátrás járatokra és Kékesbusztól átvett Mercik kerülnek a helyükre.
Volánbuszhoz kiszervezett Kinglongok? A Vbnek tudomásom szerint nincs KL-ja. Alvállalkozóban van, de az teljesen más.
Szerintem kizárt. A Color KingLonggal fogja levezényelni az eddigi Kékesbuszos járatokat (Kkmét,Nyháza,stb) és akkor a Volánbuszos alvállalkozósdira mi fog maradni? Szerintem ennyi felesleges kocsijuk nincsen.
Igazak-e azok a pletykák, hogy a Kékesbusz Kft. helyett a Color Tours Kft. fogja ellátni a Mátra volán járatait, és a Volánbuszhoz kiszervezett KING LONG XMQ6127-es buszokat a Mátra Volánhoz vezényelik át ?
Az EWU-298 az őszi baleset során megsérült. Állapota ugyan nem volt annyira vészes, de ha már javítani kellett, akkor érdemesebb volt most felújítani is, mert esztétikailag már nem volt szépnek mondható. Kívül belül rendbe lett hozva és most már fehérre festve dolgozik.
Feltehetően (mint megannyi állomás, váró ma Magyarországon) EU-s pénzból újult meg. A pályázatokban (általában mindnél) kitétel, hogy a felújított egységnek üzemelnie kell legalább x évig a felújítás után a pályázatban megírt feltételekkel. Gondolom a pályázati anyagban szolgálati felafatot is ellátó személyzet került megjelölésre.
Hehe :P Most már sűrűn fogod látni, mert újra fordás gép lett! Csak úgy, mint a két kredenc visszakerült a Heves-Bp.-re :S Többek között ilyen változásokkal járt a Kékeses Intourok elvétele.
Ha ezen kívül van szükség a 956-ról fotóra, akkor emailbe célszerű kérni, feltéve ha akad-e még olyan fotó, ami még nem került ki netre és az elkövető hajlandó-e egyáltalán megosztani. Ha nem, akkor...