"Rettentő csúnyán néz ki ez az ősrégi táblázás. Én nem tudom, ennyire többe került volna a digikijelző?!"
Ne hülyéskedj! Ugyan mivel tudná elrontani a BV a vadiúj buszok küllemét, ha nem pakolná bele remek tábláit? Még egy pillanatra Európában éreznénk magunkat.
Nekem ma volt szerencsém Miskolc-K.barcika vonalon letesztelni a "mi" Volvónkat (LKZ-134), és csak megerősíteni tudom az előttem szólók tapasztalatait. Annyi szubjektív véleményt tennék hozzá, hogy (sajnos nincs sok összehasonlítási alapom) szerintem ez a gép kicsit jobban húz, mint a többi, valamint a leszállásjelző hangja engem kifejezetten idegesített. Nem a hang maga zavart, hanem az, hogy baromi hangos. Én közvetlenül a motorsátor elé ültem, ahol tulajdonképpen az ülésnek csak az ülőlapjait szerelték rá egy "lépcsőre", hasonlóan az említett Centroliner hátsó sorához. Így arra számítottam, hogy hosszabb távon nem lesz valami kényelmes, de szerencsére kellemesen csalódtam, és szerintem kimondottan csendesen jár a motor is. Ahogy megfigyeltem, ezekben a gépekben is ugyanaz a jólbevált ZF 6 sebességes váltója dolgozik, mint a JSG-s és KEZ-es Conectokban, így tényleg nem lehet rá sem panasz. A fejtámla is inkább egyfajta gesztus, mint kényelmi eszköz, a legtöbb embernek vagy a nyakához, vagy a hátához esett. De ez az én szubjektív véleményem. Ja, és még egy hiba: CSAK kettő darab?!
Tegnap utaztam a BV új büszkeségén, a Volvo 7700-án.
Nos a tapasztalatok:
Esztétika, kinézet: Meglepő, de kívülről nagyon tetszik. Vetekszik a (szerintem egyik legszebb busszal) a Neoplan Centrolinerel. Egyeseknek lehet, hogy egyfajta kuszaságot mutat a tető képe, maga az egyenetlen tető, de szerintem nem olyan zavaró. Hátulról kifejezetten komolyan néz ki a jármű. A hátsó lámpák rajzolata itt is szép, modern benyomást kelt. Egyetlen dolog ami nagyon szúrta a szemem, de ez nem a svédek hibája: A digitális kijelző vagyis annak a hiánya. Rettentő csúnyán néz ki ez az ősrégi táblázás. Én nem tudom, ennyire többe került volna a digikijelző?!
Utastér, belső kialakítás: Nos, itt is szinte csak pozitívumokat tudok mondani. Ahogy fellépünk a buszra, egyből egy igen világos atmoszféra fogad bennünket. A másik szívmelengető érzés: az újautószag (ill busz, na :D), aki ült már pl autószalonban egy kiállított autóban, vagy akár saját új autójában, tudja miről beszélek. A műszerpultot nem sikerült megfelelően szemügyre venni sajnos, így arról nem tudok mit mondani. Kevésbé érvényesül a LEGO érzés, azaz hogy összeollózott buszról lenne szó (nagyon ilyen érzésem van pl az ARC-ben), pedig néhány elem igen ismerős lehet. Az ülések már-már a Neoplanból, illetve az ARC-ből ismert ülőalkalmatosságok, ám itt egy kicsit megspékelték a dolgot egy fejtámla szerű kis valamivel, illetve a párnázáson sem spóroltak. A mintázat szép, kérdés mikor és melyik szék lesz az első, ahol cserélni kell azt. A közlekedők úgy szűkülnek, ahogyan haladunk hátrafelé a buszban. Érdekes a plafon is: ilyen megoldást (nevezetesen a kerekded kialakítás) még nemigen láttam, meglepő, de nekem ez a részlet is tetszik. Lábtér tekintetében viszont csak a nagy átlagot kapjuk, egy idő után már a térdem is fájt, SÜ MAN feeling... A kapaszkodók ismét csak az ARC-ből lehet ismerős, ezzel nincs semmi probléma. Csillagos ötöst érdemel a motortér kialakítása, a helyet maximális mértékben használták ki a mérnökök. Ennek előnye az, hogy az emberre nem tör rá a klausztrofóbia (ARC feeling), viszont a javítások alkalmával nőgyógyászt kell hívni, az biztos. Még egy pár szó a csuklóról: szép szerkezet, viszont azt nem tudom, hogy meddig fog fényleni a fémrész a tetőn, a csuklón. Ha már az amortizáció: nagyon szépen néz ki a hátsó traktus, kár hogy nem marad így sokáig.
Utastájékoztatás Hát a BV színvonalához képest (és ezt most nem rossz értelemben mondom), annyi újdonságot kapunk, hogy ha a "leszállás jelezve" (hmm... ARC) van, akkor azt az tisztelt utazóközönség egy éles hang kíséretében tudja meg. Az már személyes vélemény, hogy én ez után a szignál után egy szöveget várnék, de nem tudom hogy miért... A táblás rendszeren nem akadok ki újra... Jah és láám lám, még lehet kapni normális jelzőgombokat, amikből bőven jutott az utastérbe.
Motor, erőátvitel Nos e téren én úgy érzem az átlagosat hozza a svéd busz, ami egyáltalán nem hátrány, mert ez az átlagos, ez egyfajta minőséget takar. A motor viszonylag jól húz, hangja nem túl zavaró (leghátul ültem), van benne egy kis globetrotteres öblögetés... :D (Volvo FH12). A váltó nem rángat, mint az ARC-ben, ez is egy komolyabb tervezésre és/vagy gyártásra utal. Az FLR-925-öt úgy otthagyta mind a kettő, mint a... Az összeszerelés minősége megfelelő, a ramaty útjainkon szinte csendben haladt át a busz.
Verdikt, összegzés Szerintem jó vásárt csinált a Borsod Volán ezekkel a buszokkal. Érezni rajtuk, hogy nem egy "LEGO"busz. Két darab külsőre-belsőre modern, minőségi buszokat kaptunk, utó karácsonyi ajándékként. A legszebb, mikor fél kettőkor konvojban hagyják el a búzát, és indulnak el, ki-ki a maga útján.
Egyszóval nekem -még mindig- tetszik.
Ha valamit kihagytam, írok még, jah és annyi, hogy ezeket a tapasztalatokat, egy Miskolc - Sajószentpéter - Miskolc szakaszon szereztem.
(A fél hármas (14:30-as) Miskolc - Sajósenye - Miskolc járat megkapta a JIW-412-t, ez valószínűleg az átszervezések miatt.)
B9LA alvázon fekvő, 9 literes álló dízelmotorral szerelt 100% ban alacsonypadlós, az Euro 4es környezetvédelmi normáknak megfelelő tolócsuklós autóbusz. 2 db.
Alacsonypadlósok,a régiek úgymond továbbfejlesztése,mert szinte ugyan az,de ha jól tudom,akkor ez a példány hosszabb egy kicsivel... De ha érdekel,akkor új Credok is forgalomba álltak,de azok olyanok is.
Kövesden és barcikán egyenlőre az 1-1 kocsi helyijáratozik.
Amik újak érkeznek, feltehetően az előbb említett járatra, valamint a Bódvaszilas-Tornabakony járatra, valamint hasonló szinte 0 kihasználtsággal működő Sátoraljaújhely környéki járatokon fognak szolgálatot teljesíteni.
K.barcika környékén , Szalonna-Meszes és Aggtelek környéke ami igen szegényes. Szombaton KYP-532 viszi 16:15-ös Szalonna-Meszes járatot 0 utassal, hétközben az ucsó busz (JLZ-517) 20:35 Szalonna-Rakacaszend járat ami ünnepek előtt ott szokott lenni utas, amúgy megszüntetni nem lehet, mert mindig van 1-2 utas aki munkából jön haza vagy máshonnan oda erősen ajánlott a midibusz.