A vasútgépészet 2004/4-ben esik szó róla, de szemérmesen hallgat a kifizetésről. Annyir ír, hogy Szfv-Szombathely 2000-ben elkészült koncessziósan, és a következő 10 évben további vonalakat kéne villamosítani, a tervezés elkezdődött de a folyamat leállt, mert nincs rá pénz. A keszthelyi rész is benne van a tervekben, de éppúgy a szlovén kapcsolat is.
Pontosítás: Amennyiben az Ukk-Keszthely szakaszra is kihúznáka madzagot, akkor a télen-nyáron mindennap közlekedő Pécs-Celldömölk és a Szombathely-Fonyód-Kaposvár-Pécs vonatok esetén a két gépcsere elkerülésével jelentős időt lehetne megspórolni a Fonyód-Kaposvár szakasz villamosításával.
Olyan ez, mint a Kkhalas-Kkfegyháza és az Aszód-Galgamácsa-Vácrátót vonal. Azokat is csak hálózati szempontból fontos vonalak, és nem a helyi forgalomban.
A Kaposvár-Fonyód, és az Észak Balatoni vonalról is ez a véleményem. Ezeken a viszonylatokon csak nyáron növekszik az utasforgalom, az év további idöszakaiban
egy Desiro is megtenné.
Amennyiben az Ukk-Keszthely szakaszra is kihúznáka madzagot, akkor a télen-nyáron mindennap közlekedő Pécs-Celldömölk és a Szombathely-Fonyód-Kaposvár-Pécs vonatok esetén a két gépcsere elkerülésével jelentős időt lehetne megspórolni.
Mindkét állomáson elég telített a kapacitás (jó, Fonyódon csak nyáro) a vonatok közlekedési idejében, így a forgalomirányítás is örülne, ha ezzel már nem kellene foglalkoznia. Az utasok szempontjából meg a menetidőcsökkenés lenne az előny. Főleg manapság fontos ez, amikor az autó komoly konkurenciának számít. :(
Én ugyan csak a bal partra jártam (a szakkörbe), de talán így:
"...2000-2500 kW-t az áram fogyasztásuk.A 8 vagy több kocsis IC-k fogyasztása 3000-3500 kW..."
HELYETT:
2000-2500 kW (3000-3500 kW) a teljesítményfelvétele.
V42 515 kedvéért vegyünk egy Bp-Szeged IC-t, 2 óra nettó menetidővel.
Vételezzen a MÁV (úgy hallom egyébként, hogy most fog kimenni a piacra, tehát nem hatósági áron veszi majd a villamos energiát) alapdíjas középfeszültségű tarifával (de lehet, hogy valamelyik teljesíménydíjas tarifával vételez), ez február 1-től reggel és délután (ún. csúcsidőszakban) 19,40 Ft/kWh, az ún. völgyidőszakban 13,70 Ft/kWh. , A vontatás energiadíja (vagyis nem számítva a 11 916 Ft/kVA/év alapdíjnak erre a menetre eső részét) egy reggeli-rövid-2 órás menetidejű IC esetében-2500 kW teljesítményfelvételt feltételezve 2500*2*19,40 Ft, áfa nélkül.
A Máv helyzete nem javult egyik koalíció alatt sem, bár vasútvonal akkor (1998-2002) épült a nyugati határnál. Nem is a vasút helyzetét hasonlítottam össze 2 ciklus szempontjából, hanem a fiatalok utazási kedvezményét, ami kicsit talán OFF téma, de a vita alapból erről kezdődött. Elnézést az OFFért, térjünk vissza a vasutas témákra.
Igazad van, a szociálpolitikai kedvezmény az más mint az üzletpolitikai kedvezmény, és más szerv jogosult a módosításra. Mindent egybevetve azonban 2002-ig javult a diákok, fiatalok utazási kedvezménye, utána pedig romlott. És a Máv döntései -akárt ha üzletpolitikai is- mindig függenek az épp kormány lévőkétől.
Azért ez a diákigaziolványos dolog nem teljesen igaz. Mert ugye a levelezősök a kedvezményt csak a lakásuk és az iskolájuk között vehetik igénybe, és azt is az új formátumú diákigazolvánnyal igazolják. Tehát a kedvezményes útvonal igazolására valamennyire alkalmas. Amúgy 1994 - 1998 között az akkor még csak "hazajáró" kedvezmény 75 ről 67,5-re csökkent.
A diákok 50%-os (később, illetve jelenleg 67,5%-os) kedvezménye SZOCIÁLpolitikai kedvezmény, amelyet a jogalkotó jogszabályban állapít meg.
A 26 éven aluliak kedvezménye ÜZLETpolitikai kedvezmény, amelyet a MÁV/GySEV az üzletszabályzatban hirdette meg azért, hogy ezzel a kedvezménnyel a fiatalok utazásait a vasútra terelje.
A kétfajta kedvezmény között az a legnagyobb különbség, hogy a szocpol. kedvezményt csak másik, ugyanolyan rangú jogszabállyal lehet módosítani/visszavonni; ellenben az üzletpolitikai kedvezmény(eke)t a vasutak úgy módosítják, ahogyan kedvük tartja.
Namost, a 26 éven aluliak 33%-a azért lett lekorlátozva, mert munkábajáráshoz használták, ezt pedig az üzletpol. kedvezménnyekkel nem lehet. Miért is? Mert munkábajárásra ott van a félhavi-/havijegy. (Most abba ne menjünk bele, hogy megéri/nem éri meg!) Mint ahogy a családtagi arcképesek hátuljára is fel van karcolva, hogy "Munkábajárásra nem használható fel!" (Ebbe se menjünk bele, hogy felhasználják/nem használják fel.)
Amit én rossznak tartok a 26 éven aluli kedv. szabályozásánál az az időtartam. Én úgy szabályoznám, hogy a hét utolsó munkanapja 0:00-tól az első munkanapot megelőző nap 24:00-ig lenne érvényes a kedvezmény.
Gondoljatok bele, márciusba itt van a két soknapos hétvége (15.-e: 4 nap, 27.-e: 3nap) és aki majd jön vissza, az nem tudja a 33%-ot igénybevenni a szabályozás miatt.
A tavaszi szünet mikor lesz a sulikban, mert ha a 15.-iki héten, akkor az a dátum tárgytalan.
...Osmin ...:..Szerintem szüksége lenne mind a Taurusokból, mind a Herculesekből egy nagyobb (100-as nagyságrendű) szériát beszerezni, hogy versenyképesek lehessünk!
traficc :
Részben egyetértek, részben nem.
Egyetértek avval, hogy el kell már kezdeni az itt is oly sokat átkozott dr.Csanády korszakban beszerezett V43, M62,M41-ek már nagyon szükséges cseréit.
100 db V47 = 100x800 millió forint, azaz 80 000 000 000 Ft.-
100 db Herkules 100x600 millió = 60 000 000 000 Ft.-
E két tétel 140 milliárd Ft.-
Kérdés, hogy ki fizeti ?
Amivel nem ill. csak részben értek egyet.
Nem azért kell új mozdony, hogy verseny képesek legyünk. Arra jók a mostaniak is.
Versennyel ugyanis nem vagy nem nagyon kell számolnunk, Szolnok-Szentes szakaszon vagy Polgár-Kiskunhalas között.
Verseny a tranzit teherért lesz.
Ha lesz ?
Illetve a különböző bánya fuvarokért/vasércért/konténerért, magyarul az "egyen", homogén vonatokért.
Az, hogy Hegyeshalom - Kelebia vagy hegyeshalom- Záhony között átvigyünk valamit arra a Szili is jó.
A mostani pár csaurusz is jó példa arra, hogy ha megszorítják őket, akkor az ÁFU is tudja pörgetni a mozdonyt.
A gond inkább a begyökeresedett, begyöpösödöt vasutas gondolkodásban van.
A ...hej ráérünk arra még...........elterjedtségében.
Ha a szili elhozta Hegyeshalomból a tranzit elegyet akkor Fc-ban ne cseréljen se gépet, se ne várjon 4-5-20 órát arra, hogy tovább menjen.
És ha szombat éjjel van fuvar akor szombat éjjel DOLGOZZON.
„A szárazföldi közlekedéssel kapcsolatos, Svájc és EU közötti Bilaterális Egyezmény értelmében a svájci kormány 2005. január 1-i hatállyal a nehéz (pótkocsis és nyerges vontató) járművek súlyhatárát (összsúly) - igazodva az európai normához - 40 tonnára emelte. Ezt a limitet kötelezően be kell tartani, az eddigi tolerancia sáv, melyen belül büntetést nem szabtak ki, ezután megszűnik Egyidejűleg hatályba léptek olyan előírások is, melyek egyszerűsítik a különleges szállítmányok és kíséret nélküli kombinált szállítás engedélyezési eljárását. Ezzel a rendelkezéssel megszűnik a 2001-2004 közötti kontingensszabályozás a 40 tonnás transzport esetében.”
„Egy legújabb svájci szakértői tanulmány szerint Svájcban a tömegközlekedés (öffentlicher Verkehr) 33 Mrd frankkal, 7,8 %-os arányban járul hozzá a GDP megtermeléséhez. A tömegközlekedés területén, illetve ahhoz kapcsolódóan 303000 fő dolgozik teljes munkaidőben. A kantonális viszonyokat elemezve megállapítható, hogy a tömegközlekedés jelentősége és súlya Uri, Bern és Graubünden kantonban a legnagyobb. A tömegközlekedésen belül kiemelkedő gazdasági jelentősége van a vasútnak (70%).
A tömegközlekedésben érdekelt cégek a kemény konkurencia harc közepette termelékenységük állandó növelésére kényszerülnek. Példaként említhető, hogy a vasút 2001-ben, 1990-nez viszonyítva 22%-kal kevesebb személyi állománnyal 16%-kal több utast szállított. A tanulmány elemzi a "Bahn 2000" elnevezésű kiemelt vasútépítési projekt gazdasági hatását. A Svájci Vasút (SBB) a program első fázisában 1996 és 2006 között 6 Milliárd svájci frankot invesztál optimális vasúthálózat kiépítésére. Számítások szerint ez direkt és indirekt módon mintegy 16 Milliárd frank új érték létrehozását generálja és 151000 fő számára teremt munkalehetőséget.”
Egyetértek a Herculessel kapcsolatban. Szerintem szüksége lenne mind a Taurusokból, mind a Herculesekből egy nagyobb (100-as nagyságrendű) szériát beszerezni, hogy versenyképesek lehessünk!
Fontosnak tartom, hogy pl. budapesten is elég nagy teljesítményű dízel gép legyen készültségben, hogy a mostanában oly gyakran előforduló üzemzavaroknál mozgósíthatóak legyenek.
Érdeklődtem olyan mozdonyvezetőktől akik szokták ezt az IC-t vezetni.Az ő elmondásuk szerint 2000-2500 kW-t az áram fogyasztásuk.A 8 vagy több kocsis IC-k fogyasztása 3000-3500 kW.
És hozzátartozik a teljes igazsághoz az is, hogy nem a diákok két szép szeméért nőtt a diákkedvezmény, hanem mert a diákszervezetek hiába mondták, hogy a tervben levő új diákigazolvány nem felel meg a kedvezményes útvonal igazolására, mégis azt vezették be. Aztán amikor már fent is rájöttek, hogy ez nem megy, akkor inkább egységesítették a kedvezményt.
.........".............hiszen Szlovákiában a bérekre rárakódott teher sokkal kisebb.
- Ahhoz, hogy száz eurót kézbe adjon, neki 170-et kell kifizetni, nálunk 210-et.............
traficc :
Az idézet egy gazdasági interjúból való.
De talán nem OFF itt.
Tudtommal a Záhony-Hegyeshalom tranzit teherforgalmat, ( a tranzit teher az egyik leggazdaságosabb vasúti fuvarozási forma) inkább Ágcsernyő-Pozsony útirányra terelték a megrendelők..........:-(((
Meglepve olvastam a Komló-Godisa vonal villamosításának tervéröl. Ezen a vonalon
ma már szinte csak Bz-k ingáznak Sásdig. Így érthetetlen ez a terv. Korábban a
bányák bezárása elött jópár szénszállító tehervonat gördült Godisa felé naponta.
Gyerekkoromban egyszer apámmal Komlón jártunk, akkor az állomáson egy M40
állt egy személyvonattal. Nyilván nem Sásdig ment...
A Bp-Pécs vonal villamosításának elkészültekor, (1985) állítólag tervezték annak
folytatását a Horvát határig. Ma már erössen kérdéses lenne ennek szükségessége.
A Kaposvár-Fonyód, és az Észak Balatoni vonalról is ez a véleményem. Ezeken a viszonylatokon csak nyáron növekszik az utasforgalom, az év további idöszakaiban
egy Desiro is megtenné.
Azonban a Nagykanizsa-Szombathely vonal villamosításának távloli jövöbe helyezése elött értetlenül állok. Ez a vasútvonal köti össze Pécsett Nagykanizsával,
és Szombathelyel. Egy Észak-Déli vasúti tengely lehetne a Dunántúlon számottevö
vasúti teherforgalommal. Vagyis villamosítása nem lehet kérdéses.
Úgy 2-3 éve a Vasútgépészet lap egy cikket jelentetet meg a vasútvillamosítás
fontosságáról, különbözö diagramokkal kiegészítve azt. A cikk írói elkendözték az a tényt, hogy csak forgalmas vonalakra állnak az indokaik.
A diesel vontatás is sokat fejlödött az elmúlt évtizedekbenben. Erre jó példa a Hercules mozdony a maga 1,6MW hasznos teljesítményével, az alacsony beszerzési, és karbantartási költségeit figyelembe véve, egy nem túl forgalmas fövonalon jó alternativája lenne a villamos vontatásnak. (65, 36, 29, 47, 46 vonalak)