"Miután vegyesnél vízhőfok,k a szabályzás lényege Szerintem, semmi szükség a füstgáz termosztatikus mérésére, a kazán-puffer köri szivattyú lekapcsolására."
A szivattyút indítja a termód mondjuk 60, de lehet 70 is,
-a pufit felfűtötted 85-85-85fokra, több fát nem teszel rá hagyod kialudni a tüzet,
- szivattyúd megy addig amíg a víz 70 fok álá nem megy, nincs mi lekapcsolja, szépen vissza hűti a pufit...
Próbáltam róla nyomatni a pumpát, én nem hallok különbséget a hangjában, se nem melegszik vele, ergo nekem megfelel. Mindenfelé azt lehet olvasni, hogy ez a Smart sorozat adja a "legszinusz-közelibb" feszt.
Ami az üzemidőt illeti még nem próbáltam ki, hogy teljesen leüritsem, de ez is meglesz a napokban. Mivel csak a kazánköri Wilo megy róla (legkisebb fokozatban), meg a vezérlő (ami szinte semmi), úgyhogy az 40W-tól nem kellene, hogy több legyen össz. Ez a teljesitmény meg se kottyan egy ilyen ups-nak, innen gondolom, hogy minimum egy óra folyamatos üzemet tud. Ennyi meg kb elég ahhoz, hogy leégjen a tűz, nem túl nagy a kazánom...
Megjegyzem, az UPS nálam CSAK biztonsági elem. Nem akarom fűteni a házat olyankor, ha nincs áram, csak arra való, hogy a kazán ne fusson meg. Ezért is nem kötöttem rá a lakásköri pumpát...
Én is a füsthős megoldással indultam (volna), de végülis a hőfok-különbséges megoldás lett a végén több okból is. Elsősorban nem kell beépiteni a füstcsőbe semmit. Másodsorban meg (mivel mikrovezérlős a rendszer vezérlése) minden adat megvolt ehhez, nem kellett plusz hőfokérzékelőket beépiteni, egyedül egy plusz relé kellett, ami kapcsolja a kazánkör pumpáját (4 relés panelem van, abból 2 még nem volt használatban). Harmadsorban logikusan hangzik hogy csak akkor csikarhatsz ki hőt a kazánból, ha az a melegebb.
Mindenesetre a pumpát ettől függetlenül egy sima csőtermosztát is be tudja kapcsolni párhuzamosan (magasabb hőfokra állitva), ha netalán a mikrovezérlő beadja az unalmast... Ezt semmiképp sem szabad kihagyni.
2 akkus modell, tehát 24V-ról megy. Még a "régi iskola", le is döbbentem mikor elkaptam, ugyanis több mint 13kg (számitógépekkel foglalkozom hivatásból, van szerencsém látni a mai "modern" távolkeleti termékeket). Szétszedtem, nagyon korrekt a kidolgozás. A lényeg az, hogy átszámitva durván 25 euro volt a készülék akkuk nélkül, plusz 23 euróért adtak hozzá 2 vadiúj 12V/7.2Ah aksit. Szóval 50 euróból itt volt, annyit mindenképp megér. Igazándiból oszcilloszkóppal nem néztem a kimenő feszt, de a kazánköri Wilo zokszó nélkül üzemel róla...
(Zárójelben megjegyzem, hogy egy barátom nemrég egy legegyszerűbb Mustek 10 eurós UPS-ot vett használtan, amire ráakasztott egy 35Ah autóakksit és állitólag működik vele a szolár pumpája... Én nem akartam kockáztatni, kazánkör az kazánkör...)
Pénteken jött meg a Vateráról az APC 500 CS szünetmentesem, de kiderült hogy az eladó csak tévedésnből írta mellé, hogy smart.
Mivel nekem pont ez lett volna a lényeg - ugyanis a smart jelzésüek állítólag valódi szinuszos kimenetelűek, ami az indukciós fogyasztóknak ( szivattyú) fontos- sajnos feleslegesen vettem meg.
Korábban sok szaki írta, hogy füsthőm. érzékelős termosztáttal kapcsolja a szivattyút, de ahogy én- hozzá nem értő lévén- végiggondoltam, lehet, hogy jobban járok egy hőfokkülönbség érzékelős kapcsolóval.
Mivel csak akkor kell keringetés, ha a kazánban magasabb a vízhőfok mint a pufiban, ezzel gazdaságosabban és pontosabban ( hiszterézis) tudom szabályozni a szivattyút.
A pufiban a vésztermosztátom 90-95 fokra van állítva az mindenképpen kapcsolja a kényszer keringetést - ahogy az tegnap este meg is történt 100-110 fokos kazánhőmérséklet mellett - így nem lehet gond a túlmelegedéssel. Ja a rendszerem nyitott.
Most többször előfordul, hogy a csőtermosztát a 80 fokos vízet is préseli a 85-90 fokos pufiba feleslegesen.
ha lehet mindenhol kerüld a csőre tapasztott termosztátot.
Miután ma majd mindenki rézcsővel szerel ami a legjobb hővezető, a felfűtött rézcső több percig őrzi a hőt ami egy kihegyezett rendszernél (10-15fok) hőingadozás könnyen megforráshoz vezet.
Kiegészíteném annyival hogy a sorba kötött füstgáz-kazán előremenő termosztátnak gyakorlati úton szinkronban kell lewnnie különben ha az egyik nem zár(vízhőfok-füstgáz ) nem működik.
Egész délután azon agyaltam hogy megkeresem "Gányolót".
Minden tiszteletem az általa alkotott vezérlési rajzért..
De.
Azon kívül hogy a füstgáz hőmérséklet szondázása egy adott tüzelőanyag elégetését gazdaságosabbá tudja tenni gyakorlati szerepe nincs.
A vegyes tüzelés egy kvázi "szabályozhatatlan égés"
Mire kell figyelni?
A legfontosabb hogy ne forrjon fel a víz.
Ezt hivatott szabályozni egy, a kazán előremenő hőmérsékletérő kapcsoló termosztát ami a puffer kört tölti.
Arra hogy magasabb visszamenő hőmérséklet esetén ezt a szivattyút fokozatonként (pl 1-3) -ig hogyan lehetne szabályozni, pedig szükség lenne rá, arra nem született megoldás.(előremenő hőmérsékletről beszélek).
Miután vegyesnél vízhőfok,k a szabályzás lényege Szerintem, semmi szükség a füstgáz termosztatikus mérésére, a kazán-puffer köri szivattyú lekapcsolására.
Ezzel meg lehet spórolni a füstgáz termosztátot
Illetve,:
Én nem spóroltam meg hanem mérem :
Az üzemi termosztátot, úgy kötöttem hogy vész hőfok esetén a puffer-kazán, és a pufferlakás köri szivattyút is indítja.
Mielőtt bárki kötexik gondolja végig :
termosztát felső hőmérsékletre kapcsol +hiszterézis. (már amennyiben jól van bekötve
Ezt már olvastam,de a fűtésköri rész nem tiszta ebből.
kazán kör
Ha jól értelmezem a kazánhoz kell nekem egy valamilyen kapilláris vagy merülős termosztát(a tiéd gondolom jobb választás lenne ,mert az 120 fokig mér amit én linkeltem az meg csak 90-ig) sorbakötve egy füstgáz termóval.
Ez füstgázhőfok beállítot értékére kapcsoja be és ki a kazánköri szivattyút, abban az esetben ha a víz elérte a kapilláris termosztáton beállított hőmérsékletet.
Fűtés kör
A puffer tetejébe beépítve ugyancsak egy ilyen kapilláris termosztát,ami össze van kötve a a szobatermosztáttal.
Ha a lakásban lévő szobatermosztát kér meleget és a puffer is elérte azt a hőfokot amire a beleköttött kapiláris termó be van állítva, akkor elindul a keringetés,felfűtés.
neke a siemens vvi zónaszelep van a fűtési körben a szobatermosztát kapcsolgatja, fordított működésű motorral ( ha jól emlékszem sfp a motor ) vagy a szelep kap áramot vagy a szivattyú.
azért lett ez választa hogy áramszünet esetén is legyen némi keringés a lakás felé is,igaz csak 22-es rézcső.
a kazánon is ez a szeleptípus van 1"-os , elvileg csőtermosztát kapcsolná a szivattyút és a szelepet is, ( most manuálban megyek )
a szelepek nyitásához nem kell áram mert rúgó nyomja nyitott helyzetbe.
és ez a szelep 100%-os zárást biztosít, kipróbáltam most egy hete kivettem a kazánt a rendszer nyomás alatt maradt, meg sem cseppent
Épp tegnap építettem be a rendszerbe egy 2 akkus APC Smart-ot, ami elvileg legalább egy órát elviszi a kazánköri pumpát meg a vezérlést, szóval ez nem hiszem hogy nálam gond lenne, de akkor mostmár értem, miért nem alkalmazzák ezt a módszert. Hiába, jó pap is holtig tanul... Mindenesetre köszi !
Az itteni leírások szerint kibővítettem sk a rendszeremet egy pufferrel. Minden ok is vele, habár a puffer elég kicsi lett, de adott volt a rendelkezésre álló hely, így ki lett centizve maximumra. Nálam is megvan az a gond, ami itt sokaknak, mégpedig hogy lassan "elmászik" a hő a pufferből... Olvastam itt különféle szelep-beépítéseket, de (ahogy látom) tökéletes megoldás nincs rá (vagy csak én nem találtam). Viszont eszembe jutott a következő lehetséges megoldás ( 2T-s rendszerem van):
a felső T és a puffer közé bekötnék egy mágnesszelepet, ami csak akkor nyitna ki, ha vagy a kazánköri-, vagy a radiátorköri pumpa menne. Elképzelésem szerint ez megfogná a hőt a pufferben, de kíváncsi lennék az okosabbak véleményére ezzel kapcsolatban, mielőtt nekiállok megbontani a rendszert (tavasz előtt úgyse fogok neki). Köszönöm előre is !