A nagyharsányi érem előlapja sajátosan eltér a kor dénárvereteitől. Ott, ahol a király neve kellene szerepeljen, LANCEA REGIS 'a király lándzsája' körirat olvasató, míg az éremképen egy kéz szárnyas lándzsát tart, melyre zászló van erősítve, végén bojtokkal.
A veret vizsgálói számos olyan érmet sorakoztattak fel, amelyen lándzsa látható: II. Konrád (1024-39), III. Henrik (1039-56)és IV. Henrik [1056-1106) német császárnak egy-egy érme az uralkodó feje mellett vagy azzal átellenben tartott lándzsát ábrázol, míg Jaromir cseh herceg (1033-34) és 11. Vratiszláv cseh király (1061-92) pénzén a hűbéres herceg által tartott, ill. a fejjel átellenes oldalon egy kéz által tartott lándzsa látható. A lándzsa a XI. század végétől egyházi és világi hűbérurak éremképén
is megjelenik. E sorozat szerint 1024 után a száli frank ház szuverén uralkodója, 1033-tól a hűbéres cseh herceg, 1089-től pedig a kisebb hűbéresek tüntették fel. István érme mindezeket megelőzi, s megelőzi azt a kort is, amikor e jelvényt hűbéresek érmükön viselték.
István lándzsás veretének értelme a korabeli ábrázolások tükrében egyértelműen
megfejthető. Ami a lándzsát tartó kezet illeti, nem csupán az a körülmény magyarázza égi kéznek hogy felhőszerű ívekből nyúlik ki, hanem az is, hogy e korban, lebegő. Kézzel Isten kezét ábrázolták, mint pl. ez II. Henrik 1009 körül festett képén a király feje felett látható. Az égi kéz által nyújtott zászlós lándzsa értelmét még jobban megvilágítja a pápák középkori lateráni palotájának ebédlőtermet díszltő mozaik, melyet az újkori bontás előtt lerajzoltak. A mozaik Nagy,_Károly-császárrá koronázása (800) előtt készült; ábrája szerint a trónuson ülő Szent Péter jobbjával palliumot ad III. Leó pápának, baljával pedig zászlós lándzsat nyújt a térdeplő Nagy Károlynak.
Égykorú feljegyzés szerint III. Leó pápa 796-ban Róma város zászlaját (vexillum Romanae urbis) adta át Nagy Károlynak. István koronázása ideje tájt Róma város zászlaját III. Ottó tüntette fel 998-1002 között használt ólombulláján; a Rómát szimbolizáló mellkép naturálisan ábrázolt zászlós lándzsát tart kezében. Mindez kétségtelenné teszi, hogy a vereten "Róma zászlaja látható, de azt is, hogy az érmet István koronázására 1000-ben vertek, amikor a pápatól zászlós lándzsát kapott. A lateránihoz hasonló kép István koronázására is készülhetett volna azzal a jelentéssel, hogy Szent Péter trónusáról Szilveszter pápa palliumot nyújt át a magyarok érsekének és zászlós lándzsát az új királynak.
"Róma zászlaja" magyarázza meg, miért ábrázolták az éremképen a lándzsát olyan kiemelt szerepben, hogy a magyarázó felirattal még a király nevét is kiszorították! Az az uralkodó, aki ezt tette, mindennél nagyobb jelentőséget tulajdonított zászlós lándzsának, annak, hogy "Róma zászlajának" birtokosa lett. E ténynek politikai tartalma volt, ami a koronázási szertartásban is megnyilatkozott. A pápa adta felségjelvényekkel való koronázás" éppen. abban tért el a német-római szertártástól, hogy az előbbi, tartalmazta, éspedig első helyen tartalmazta a zászlós lándzsa átadását, az utóbbi pedig nem. A pápa adta vexillum volt az a többlet, ami István királyt a császártól nem függő szuverén uralkodóvá tette. E zászlós lándzsa messze többet jelentett a III. Ottó által a lengyel fejedelemnek átadott Szent Móric-lándzsa utánzatánál, mely Boleszló hűbéres viszonyán nem változtatott.
István király lándzsájának másik ábrázolása a koronázópaláston látható; az ülő
királyalak jobbjával egy köpüs lándzsát tart. Mivel a lándzsa minden későbbi királyunk ábrázolásáról hiányzik, ez is mutatja, hogy István különös fontosságot tulajdonított felségjelvényei közül a lándzsának.
Ami a lándzsa alakjára vonatkozó vizsgálatokat illeti, a kezdetleges ábrázolásokon nehéz formai sajátosságokat észlelni, s ha az egyik látszólag a szárnyas, a másik a köpüs lándzsák közé sorolható is, ezekből messzemenő következtetéseket nehéz levonni. Ilyen megkülönböztetéssel a kézművesek bizonyára nem sokat törődtek, mint ahogy
156 középkori koronaábrázolásainkon sem a tárgy alakja, hanem a műves elképzelése jelentkezik. Talán e sablonos ábrázolásból fakad, hogy a paláston hímzett lándzsáról a zászlót elhagyták, István lándzsájáról csak azt jegyezték fel hitelt érdemlően, Rómába való visszaküldése után, hogy "aranyos" (aurata) volt.
Ez így van. A képen egy lándzsa látható, amit isten nyújt át, mivel a királyi hatalmat istentől eredeztették. De ha ezen a lándzsán árpádsávos lobogó lenne, akkor az azt is jelenthetné, hogy az árpádházi királyok isteni eredetűek, ez azonban nincs így.
Istvánnak az “imperatoris gratia et hortatu” nyert koronája (miként a Bécsben őrzött császári korona) zárt, pántos sisakkorona, ormán a III. Ottó egyik pénzén is ábrázolt, enyhén dőlt kereszttel. A pántos és 4 liliommal díszített korona létét II. Henrik szakramentáriumának egyik ábrázolása is igazolja.
István nagyharsányi dénárleletében a H2 dénáron a “király lándzsáját” enyhén ívelő, vízszintesen majdnem kinyújtott ujjú tenyérnek támasztva látjuk, amelyet csak a hüvelykujj simít a tenyérhez, vagyis a lándzsát a kézfej nem markolja meg, nem fogja, vagy szorítja. A lándzsát nem birtokban tartó, hanem átadó, átnyújtó mozdulat ez, függetlenül attól, vajon a veret ruhaujjból, vagy felhőkből kinyújtott kezet ábrázol-e. A “manus Dei” ábrázolások nem függenek attól, ruhaujjból vagy felhők közül nyúlik-e ki a kéz: II. Henrik 1002 és 1014 közt készült regensburgi szakramentáriumának egyik képe, amely a királyt koronával a fején, trónon ülve mutatja be, felette a magasban ruhaujjból kinyúlva ábrázolja az Isten kezét.
Ezt a H2 dénáron látható jelenetet, a király lándzsájának Isten kezéből való átnyújtását úgy tekintjük, mint István égi invesztitúrájának bemutatását, és elszakíthatatlan az Egbert szertartásrendben is visszatérő, ősi imádságtól: “Adj Uram a te szolgádnak, a mi fejedelmünknek égi fegyvert.” A mennyei fegyver a dénáron: a király lándzsája Isten kezében. Összhangban van ezzel a ténnyel, hogy a H2 dénár másik oldalán a térben ábrázolt, zárt korona abroncsán a REGI (“a király részére”) dativus olvasható, amely megmondja: a királynak készült uralkodói jelvényről van szó.
a képen nem a királyi lobogó van, mert akkor a felirat ezt tükrözné.
A LANCEA REGIS dénáron látható zászlóval díszített királyi lándzsát vízszintesen kinyújtott ujjaival egy kéz hüvelykujjával megtámasztva nyújtja át. Lényeges annak kiemelése, hogy ez a kéz a lándzsát nem markolja meg, nem tartja ujjai közt, hanem átadó mozdulatot tesz, vagyis Isten átadó kezét akarja ábrázolni, és nem földi király átvevő jobbját. Hogy a kéz István dénárján nem felhők közül, hanem ruhaujjból nyúlik ki, az nem akadálya annak, hogy az ábrázolt kézben a manus Dei-t lássuk. A manus Dei-t pl. II. Henrik 1002 és 1014 közt készült szakramentáriuma a magasban ruhaujjból kinyúlva ábrázolja a német király felett. A dénáron a „király lándzsáját” átnyújtó kéz Istennek a király mennyei invesztitúráját végző jobbja. Megítélésünk szerint itt a dénár az Egbert-ordo imádságának (Post communionem) képszerű ábrázolását adja: „Adj (variáns: Add) Uram a Te szolgáidnak, a mi fejedelmeinknek égi fegyvert (variáns: az igazságosság égi fegyverét)”. Amint több mint egy évtizede megállapítottuk, annak a határozott bemutatása is, hogy a lándzsa birtokosa senki másnak nincs alávetve, csak az égi Hatalomnak.
István dénára tárgyi szempontból: a dőlt keresztes, zárt koronának és az Isten kezéből átnyújtott lándzsának a bemutatásával igazolja az Egbert-szertartásrendnek a magyarországi királyavatások során való alkalmazását. Ugyanígy alátámasztja a dénár Ademarus Cabannensis kortárs krónikás († 1035 körül) adatát (e mű egyébként az első magyar király lándzsájának egyetlen írásos forrása): eszerint III. Ottó a magyarok urának „megengedte, hogy teljes szabadsággal királysága legyen (vagy: megengedte nagylelkűen, hogy királysága legyen), engedelmet adva neki arra, hogy mindenhol szent lándzsát hordoztasson, amint az magának a császárnak szokása, és az Úr szegeiből és Szent Móric lándzsájából saját lándzsáján való ereklyéket engedett át neki.”
A bimetál érem aranyozott magja az első magyar pénz hasonmása. Szent István, első királyunk bajor minta alapján verette a magyar dénárt, valószínűleg 1001-ben.
Az érem előlapján a királyi attributum, a zászlós lándzsát tartó kar látható LANCEA REGIS felirattal.
Ez nem bizonyíték az árpádsávok használatára, mivel az érme felirata szerint ez a király lándzsája, és ezek akár szalagok is lehetnek. Ha zászló lenne, a 'király zászlaja' (vexillum regis) felirat szerepelne.
ez a kettőszázhuszonhatodik árpádsávot rágcsáló topik.
azt hiszem, épp az imént olvastam, ide illik...idézek:
"..... A figyelemeltereléshez átfogó stratégia is, üde helyzetfelismerés is kell. Követelmény, hogy a lényeges fejleményekről ne essék szó, a lényegtelenek körül azonban szikrázzanak az indulatok. Borítsa köd például egy-egy ország eladósodottságát, népességfogyását, vagyonvesztését, reflektorfény világítsa meg viszont a félremagyarázható jelképeket,.....stb. stb. .."
Emlékszem, amikor Medgyessynél előjött a D-209-es ügy, akkor a fizetésemelések ellenére gyűlöltétek. Akkoriban a rút anyagiak senkit sem érdekeltek, mit nekünk 30%-os reálbér-növekedés, a lényeg, hogy elvi problémánk van a minelnökkel.
Az a 30 % nem volt 30 %. Propaganda. Megszálott KSH. A 800 000 közalkalmazott kapott 50%-os fiz. emelést. Az húzta fel az átlagot, de NEM 30 %- RA.
Most meg kizárólag a pénz számít.
Megint melléfogtál: nekem például nem a pénz számít. Nekem az számít, hogy egy koszos volt KISZes, milliárdokat MSZMP vagyonból semmi pec alatt átmentett, "legőszintébb becsületszóra" hivatkozó, majd azt egy pillanat alatt meghazutoló, a politikai hatalomszerzés érdekében rendőrök életét kockáztató, 6 500 000 000 000-ot elkúró, 10 % os ÁHT hiánycél helyett az "ÁHT köszöni szépen, jól van"-t és Pannon Pumát kommunikáló, ÁFA-visszatartásával körbetartozási spirált erősítő, gazdák EU-juttatását 1 évig visszatartó, a költségvetés helyzetét 2 évig folyamatosan elhazudó, a bajt relativizáló megjegyzéseivel a választási győzelem érdekében hamis illúziókat keltő, öszödi példátlan lebukása után a felelősségét szétkenéssel kisebbíteni szándékozó, miniszterelnöki vitában a vizitdíra hivatkozót ledorongolva méltóságától megfosztó és "nemigazországra" nárcisztikus gesztusokkal utaló, majd "nemigazországot" maga megteremtő szarházi ne legyen miniszterelnök.
Ez számít barátom. A pénz meg azoknak - én egyenlőr nem tartozom közéjük - akiknek tényleg alig van. Na azoknak az is számítani fog de nagyon !
Szeretni kellett volna érte? A saját zsebéből fizette?
Mikor érted meg, hogy nem GyF személye a porbléma, hanem az a mentalitása a koalának amely őt annak ellenére fenntartja, hogy:
1. bevallottan nem csinált semmit, hogy semmivel se rontsa az újraválasztása esélyeit.
2. ehhez viszont szélhámoskodnia kellett, megtévesztenie a választóit. Ahogy be is ismerte.
3. azóta sem csinál semmit, ha a megszoritásokat nem akarnád esetleg valaminek nevezni.
Ha ő sikeresen kormányozna, nem lehetne ellene mozgósitani a népet, bárki helyette így tenne, azt is elfogadnák. Mert a politikában is végül is a tetek számitanak hosszú távon.
Petőfiék a nemzeti színeket "gyalázták". Az a történelmi zászló az enyém is arra használom amire akarom. Honnan tudod, hogy milyen történelmi szerepe lesz és milyen helyet kap a történelemben, az szdsz és az mszp elleni társadalmi tiltakozás és jelképe.
Emlékszem, amikor Medgyessynél előjött a D-209-es ügy, akkor a fizetésemelések ellenére gyűlöltétek. Akkoriban a rút anyagiak senkit sem érdekeltek, mit nekünk 30%-os reálbér-növekedés, a lényeg, hogy elvi problémánk van a minelnökkel.
Most meg kizárólag a pénz számít. A 30%-os növekedésből visszavesznek 5-10-et: nemzethalál, megbocsáthatatlan merénylet a magyarság ellen.
Ezért sincs értelme annak, hogy lemondjon Gyurcsány: akárki követné, ugyanúgy elfogadhatatlan lenne, mint ahogy mindenki az, aki nem Orbán.
Ha nem ezt az eszement, minden rációt elvető hörgést produkálnátok, a szocik nem lennének ennyire összeszorítva és rég elküldték volna Gyurcsányt oda, ahová való.
Szerintem is, és ez megér nekik annyit, hogy a nyilasterror túlélőinek és leszármazottainak, összeszoruljon kicsit a gyomra a látványtól, akárhányszor vágott is az a zászló :(
ugyan. a túlélők közül nem nagyon hallani, hogy felszólalnának ellene.
Ha jól tudodm, MP-ék nem azzal nyertek 2002-ben, hogy jaj de rosszul éltetek az elmúlt évben, hanem azzal: hogy a mi vezetésünkkel mégjobban fogtok élni! Ez számodra nem mond semmit? Persze, ha te nem itt éltél akkor, vagy ilyen rövid a memóriád, akkor nem szóltam semmit.
A balos tényleg az az emeberfajta , amelyet Kádár apánk szorgos munkával klónozott ki 56 után s lám beérett a munkája gyümölcse! Embersejtbe birkatürelmet ültetett át!
Akik kimaradtak vagy nem sikrült a klónozás, azok a jobberek meg a libsik. De az utóbiakról tudjuk, hogy ők egy kiválasztott népség, nincs szükségük ilyen beavatkozásokra. A jéghátán is megélnek (eladva mások alól a jeget és a vizet, halastól!).