Hi!
Melyiket éri meg megvenni?
Makró ill tájkép-re .
hosszútávra szeretném nem évente cserélgetni,
mennyibe kerül egy olyan obi, ami tud 70-300 ig a cannonon (nem kell túl extra csak AF)
:)
Még annyit hozzátennék a DSLR-eseknek, mint kisebb mélységélességtől "szenvedőknek", hogy az expozíció shiftelésekor a rekesszel a fókuszpont előtti és mögötti mélységélességi zóna aránya változik. Kisebb F, és a mögötti per előtti inkább tart az 1-hez. Ez akkor lehet érdekes, ha valaki egy fókuszpontot használ, és el szeretné dönteni, mely pontra élesítsen, hogy a legkedvezőbben ki tudja használni a mélységélességet. Érdemes erre előre felkészülni, mert egy adott esetben akár cm-ek is számítanak.
Ha már szóba került a zaj, egy kicsit elvonatkoztatva a képzajtól:
még egy előnye van kisgyerek fényképezés közben az FZ30-nak: nincs hangja exponálás közben... A 300/350D bizony rendesen hangoskodik, a nem USM motoros obik AF hangjáról nem is beszélve (márpedig az 50/1.8 nem USM)... Egy alvó gyereknél pl. ez nem biztos hogy előnyére válik a DSLR-nek...
Lássuk sorban. Már irtam valahol, nem igazán érdekelnek a tesztelöi vélemények, illetve elhiszem, hogy sokkal jobb a felbontása a pana optikának. Az a baj, hogy ezt a valoban jo felbontást csak addig lehet kihasználni amig tökéletesek a fényviszonyok. Mindenkinek ajánlom bármelyik FZ gépet aki fényes nappal kültéren nagy telével akar fotozni. Tökéletes rá az FZ. De ha csökken a fény, ha hozzá kell érni az iso beálitáshoz akkor oda a csodás felbontás, mert hiába tud az optika gyönyörü részleteket kirajzolni ha minden gyönyörü részletpixel mellé odatesz egy dizájnos zajpixelt. Pesze ez nem tragikus bizonyos méretig, aki monitorméretre dolgozik, vagy simán TV-n nézi vissza a képeket, vagy csak 11*15ös papiron (azért nem 10*15öt irtam mert ahhoz illik otthon vágni a képet megfelelö méretre és olyankor véletlenül is belenézhet az ember teljes méretben...) Megjegyzem, én sehol nem igényteleztem fz-tulajt, soha nem szaroztam le az fz-t. Ha szarnak találnám, nem lenne meg. Tényleg hasznos gép, egy félmillás optikát kivált a dslr-röl (persze nem olyan jo minöségben mint egy félmillás optika, de ez nálam belefér a saját igényszintembe) és ha nem lenne ott a háromszázdé akkor a korlátai se lennének olyan látványosak. De igy van összehasonlitási alap, és bizony szuper felbontásu optika ide, gagyikitobi oda, szebbek az elméletben szarabb gagyikitobis képek. Nem felbontásteszteket fotozunk vele - lehet azoknál jobban tetszene az fz is iso400al is (hahahaha) - hanem tájat, portrét, rendezvényt és ezek a képek szebbek mint ugyanezek kompakktal. Autos hasonlattal én nem is a ferrarit eröltetném 300d-ként, reálisabb a hasonlat egy oprel astra meg egy 4kerékmeghajtásu subaru. Tök jo az az opel, mindenhova elvisz, de azért nagyobb élmény a subaruval autozni és egy havas hegyi uton ott is el megy ahol az opel holánccal is árokba csuszik. Ps.: Tegye fel a kezét aki szerint iso400on az fz képe bármire is használhato...
Aha. Köszönöm szépen mindenkinek a válaszokat ez ügyben, és Hantabojnak leginkább hogy felvetette a kérdést... Hát, ma is tanultam újat. :D
Eddig leginkább a nagy ISO miatt szerettem volna DSLR-t, hogy ne kelljen vakuzni, de ha többet szeretném a gyerekeket együtt is fotózni, akkor azért nagyobb mélységélességre van szükségem, azaz elveszik az f1.8 előnye... Úgyhogy én mégiscsak maradok az FZ30-nál (mint azt Hantaboj és nord is előrevetítették).
A zajjal kapcsolatban pedig: négy kisgyerekem van: egy négy és fél éves lányom, a fiam két és fél éves, az ikrek pedig félévesek múltak. Ezek együtt akkora zajt csapnak, hogy én az FZ30 zaját tutira nem fogom észrevenni mellette... :)))
szerintem az 50essel nem csak ez a baj, hanem az is, hogy túl nagy ahhoz, hogy egy kisebb helységben jól lehessen használni
Igen, ez irányban én is bizonytalan voltam, de tesztelgettem a 18-55-ös kitobival a lakásunkat 50mm környékén a 300D-vel, és úgy gondolom (bár nem olyan nagy a lakásunk) hogy ilyen szempontból megfelelne.
Ha átnézel a Panasonic FZ topicba, akkor van egy táblázat a 8MP-es kompaktok zajáról. Kis érzékenységen tényleg az FZ30 a legzajosabb (de ha lenne benne ISO 50, akkor már nem lenne zajosabb mint a kategória társai, akiket általában ISO50-en néztek), de ISO400-on a középmezőnyben van.
A nagyobb zajt egyébként valószínűleg a CCD nagyobb melegedése okozhatja, egy későbbi szériában mérséklődhet ez (amint finomítják a gyártástechnológiát). Bár szerintem mire Mo-n megjelenik, már nem az első szériás gépek kerülnek forgalomba...
Egyrészt azért nyafognak, mert nem lett jobb a képminőség. Az hogy a Panasonic szinte minden dolgon javított, amelyért az FZ20 tulajok panaszkodtak (a sokkal rövidebb bekapcsolási időtől kezdve a gyorsabb autofókuszon és nagyobb felbontású EVF-en/LCD-n át a manuális zoomig és a gyorsbeállító tekerőgombokig), nem elég számukra hogy elfogadják, az FZ30 jobb gép, ha nem nyújt észrevehetően jobb képminőséget mint az FZ20. Már pedig nem nyújt, körülbelül ugyanakkora a zajszintje. Hogy ez kinek milyen árkülönbséget ér meg, az más kérdés. Nekem pl. fontosak ezek, tehát számomra megéri.
Másrészt azért, mert divat manapság a tömeggel együtt haladni, és ha x.y. elkezdte 100% nagyításban nézegetni az FZ30 képeit és kijelentette hogy az márpedig milyen zajos, akkor még 100 ember teszi utána ugyanezt, elfeledkezve arról hogy egyébként évente talán egyszer néz képet 100% nagyításban.
Bizony, bizony, az SLR-knél komplikáltabb helyzet. Hiába van 1.4, 1.8, akár 2.8 fényerejő optikád, ezeknek olyan kicsi a mélységélessége teljesen nyitott állapotban, hogy legtöbbször le kell rekeszelni. (De erre azért is szükség van, mert általában egy-két rekesszel szűkítve adnak jó élességet.)
Erre lehetne azt válaszolni, hogy elég akkor egy gyengébb fényerejű obi, de persze arra még inkább igaz, hogy lerekeszelve jó a képe.
Szerintem beltérben nem lehet megspórolni egy jó vakut, akármilyen rendszerű gépről is van szó. Én, ha egyszer esetleg kompakt gépet nézek magamnak, az első szempont az lesz, hogy milyen külső vakut tud kezelni. (Ezért várom a Canon Pro2-t;-)
Akkor mért nyafognak hogy az Fz 30 zajosabb ltt mint a fz 20? Max a szoftverben szúrtak el akkor valamit, de akkor utána még lehet zajtalanítani, és nem lesz rosszabb a képe mint az fz 20-nak.
Tehát akkor ha azt szeretném hogy a beltéri képeken (gyenge fénynél) a játszogató ikerlányaim mindketten élesek legyenek, mégiscsak vaku kellene, nem lenne elég a nagy ISO és az 50mm f/1.8? :(
Na igen, ilyen dolgoknál látszik hogy mennyire tapasztalatlan vagyok a DSLR-ek terén, (még ha használtam is): ez a kérdés speciel fel sem merült bennem, eszembe nem jutott volna, amíg nem lett a DSLR-ek előnyeként felhozva... :)))
Az FZ20-on 50mm-en F2.8-on 2m-nél mindössze 4 cm a mélységélesség... Ha átszámoljuk, akkor ez 300mm eqv-nek felel meg. Ha 50mm eqv-t szeretnénk számolni, akkor 159 cm a mélységélesség (ekkor a fizikai fókusztávolság 9mm)
Találkoztam már vele korábban több helyen is, csak nem foglalkoztam vele... Csak a korábbi kérdés eredményeként vetődött fel bennem a kérdés (meg eszembe jutottak saját ide-oda fókuszált képeim a 300D-vel).
F2.8-on 17cm a mélységélesség 50mm-es obinál 2 m-re fókuszálva. 70 cm-hez F11-re le kell rekeszelni az objektívet. Kevés fénynél ez nem kivitelezhető, mert nem lesz meg a megfelelő záridő (ami ugyebár minimum 1/80s-nek kell lennie, hogy meg tudd tartani az 50mm-es obit)...
Lehet a lencse hibája is, ha nem érti meg, mit akar tőle a váz, ez esetben egy újrakalibráció megteszi a hatását (jótékonyan)... A másik lehetséges gondot már leírtam korábban.
Anélkül, hogy keresném, én sem tudom. Sokak panaszkodtak, hogy a 350D melléfókuszál. Gép hibája, vagy csak egyes objektívekkel. Ez mára lecsengett. Vajon megoldódott, mindenki megbékélt vele, vagy csak uncsi már?
A saját esetemet sem tudom elmondani, mert nem értem, mi történt. Lényeg, most jól működik, nagyon keveset téveszt (200-ból 1-2 kép, de ott se mindig verhető rá a balhé).
A 300/350D/20D/D70 és még lehetne folytatni a sort gépeken a legfőbb AF gondot az okozza, hogy mechanikailag el van különítve az AF szekció a képalkotási résztől. Amennyiben egy kis mértékben is eltér az AF segédtükör vagy az AF szenzor beállítása az érzékelőtől, máris pontatlanná válik a fókuszálás (pl. használat folyamán elállítódhatnak ezek a mozgó alkatrészek, és lehet vinni a gépet szervizbe).
Ilyen hiba pl. nem fordulhat elő kompakt gépeken, mert ott az érzékelő maga az AF szenzor, tehát, WYSIWYG rendszerű a dolog :-)