A prémium, pláne a luxuskocsi-gyártókat hagyjuk ki ebből az okoskodásból. Egy Rolls vagy Ferrari vásárlója sem nagyon mérlegeli, hogy mit fog érni a kocsija használtan x idő múlva.
Sőt, most még az EV-k vásárlóinak a többsége sem, ők most még az "early adopterek", akikre amúgy minden új technológiának szüksége is van.
A gyártóknak elemi érdeke, hogy ez a viszony hosszabb távon is fennmaradjon, hiszen nem azért jönnek ki jellemzően 5 évente egy új modellváltozattal, hogy az autósok 19 évente vásároljanak tőlük.
Értelek, és egyetértek.
Azonban a BMW-ről van olyan vélemény is (tudom, ez kissé thétás), hogy olyan rétegnek gyártja a kocsit, aki 5 éves korában lecseérli akkor is, ha a régiért ócskaas áron vagy ingyen szabadul meg. Min degy, mennyiért.
Nem tudom, ha ezzel tényleg szembesülne, akkor is ez lenne-e a véleménye.
(Hát a bérbeadó vagy leasing-cégnek??)
Azt is tudom, hogy a BMW nem tömeggyártó.
de akkor is.
-------
Egyébként undorító anyag és erőforrás-pazarlás.
Az újrahasznosított anyag ott indul, hogy ócskavas, és nem ott, hogy nagyszilárdságú acél.
Ahogy veterános körökben sokat emlegetik borongva - a mai autókból nem lesz veterán. A legtöbbjük erre gyakorlatilag esélytelen, idős korban gyári/ipari technológiai háttér nélkül javíthatatlan, fenntarthatatlan technikákkal vannak tele. A 90-es években készültek utoljára nagyobb számban olyan kocsik, amikkel még majd 40-50 éves korban is lehet kezdeni valamit - de már akkor is igazándiból csak az egyszerűbbek voltak ilyenek, a "komoly" autók meg már ma is gázok, elég megnézni, milyen áruk (és hírük) van az akkori legmenőbb csúcsfelszereltségű luxuskocsiknak...
És igen, külön hab a tortán, hogy a használt autók periferiális felvevőpiacain az EV-k könnyen lehet, hogy még hosszú távon is használhatatlannak fognak minősülni - az ezerszer emlegetett akkumizériáról már nem is beszélve, miszerint azt tényleg vehetjük ténynek, hogy az akkuk bizonyosan nem lesznek a kocsik 10-15 éves korában is még használható állapotban (valószínűleg akkor sem, ha kilométer nincs is sok a kocsiban, az akku egyszerűen ilyen, a lítiumos is, a lassú kémiai degradációs folyamatok miatt nem csak feltöltés/kisütés ciklusszáma, hanem valószínűsíthető fizikális élettartama is van, pont úgy, ahogy egy ólomakkunak is - csak annál azért több szerencsére) - és ezeknél nem fog a házi barkácsolás meg a szokásos afrikai "kicseréljük a CR befecskendezőt helyben gyártott dugattyús adagolósra vagy karburátorra" heftölések sem.
És ha a lánc megszakad - akkor a használt EV-k alig eladhatókká válnak (miközben a harmadik világban meg majd újra kezdik gyártani a Trabant-jellegű rémségeket), ráadásul ezzel még a fejlett világban is szó szerint kiszorulhat a mobiltásból a társadalom több alsó decilise is.
Remélem nem. Már van piaca az akkucserének újrahasznosított akkumulátorokkal.
Ha szükség lesz rá megtalálják a módját, hogy az akkupakkokkat pótolják. A többi alkatrész pedig várhatóan több autót is ki tud szolgálni, bőven lesz belőle a balesetek miatt.
Sokkal inkább látok lehetőséget ebben, mint a mostani automata váltós 1000 cm3-is 200 kW-os biturbós csodajárgányok egymillió km-es afrikai utóéletében.
A cikknek még egy fontos tanulsága - és grafikonja - az, hogy az elektromos/pluginhibrid ill. "hagyományos" kocsi között teljes élettartamra vetítve valójában nincs is olyan komoly különbség a környezetterhelés tekintetében. A mostani energiamix mellett az üzemeltetése ugyan tisztább, de közel sem tiszta - a gyártása és később a várható újrafeldolgozása meg olyan jelentős többlet-terhelést jelent, ami a potenciális megtakarítást ki is lövi.
És ha például egy nagy és nehéz plug-in-hibridet nem töltögetnek rendszeresen, napi szinten otthon is (hogy nagyobbrészt villanyról menjen), hanem sima hibrid autóként használják (pont úgy, ahogy a tulajdonosok többsége valójában igenis teszi) - hát, akkor még rosszabb is lehet a végső mérlege majd, mint egy hagyományos kocsinak.
Miközben ugyebár jó ideje azon pörgünk, hogy még az sem biztos, hogy tényleg annyira nagy gáz a CO2 emisszió...
Az egész játék addig megy, amíg marad elég nagy másodlagos vagy harmadlagos piac, vagyis a világ fejlődő része folyamatosan fel tudja venni a fejlett országok levetett autóit. A gyártóknak elemi érdeke, hogy ez a viszony hosszabb távon is fennmaradjon, hiszen nem azért jönnek ki jellemzően 5 évente egy új modellváltozattal, hogy az autósok 19 évente vásároljanak tőlük.
Környezetvédelmi szempontból nem csak az 5 évente megújításra csábító ajánlatok bajosak, hanem az is, hogy az iparág a szigorodó emissziós normákat ellentételező irányba fejleszt. Az elmúlt 15 évben 10 százalékkal nőtt a személyautók átlagos tömege, most már csaknem eléri az 1,4 tonnát, aminek elsősorban az SUV divat az oka. Mivel ezek a modellek méretre és tömegre is nagyobbak, erősebb motorokkal kell szerelni őket, hogy a teljesítményük a normál autókhoz hasonló maradjon, és mindez a nagyobb légellenállással kombinálva összességében megnöveli az egy kilométerre jutó károsanyag-kibocsátást.
Az EV-k ezt fogják megtörni. Ha minden úgy alakul, ahogy most reménykednek az EV hívők. Ha brutális költségen EU-ban ki is épül az infrastruktúra attól a fejlődő világban még nem változik semmi. Ezért sem megoldás a Földnek az EV.
Ha nem is teljesen példátlan a mostani interglaciálisunk hosszúsága - de mindenképpen a ritkább hosszú meleg periódusok közé tartozik.
És igen, valóban, a paleoklimatológiai kutatások eléggé egybehangzóan azt valószínűsítik, hogy az interglaciális végén rövid idő alatt meredek felfutással tetőzik a hőmérséklet - majd igen meredeken, gyorsan, akár csak pár ezer év alatt is fordul át a klíma új jégkorszakba. És igen, valóban, "aktuális lenne"...
Ezért is merengtem azon korábban, hogy valójában az sem kizárt, hogy a legjobb és számunkra a leghasznosabb pont az, amit most teszünk - hogy sok CO2-ot pöfögünk a légkörbe, mert ezzel esetleg jócskán eltolhatjuk az új glaciálist, esetleg akár el is kerülhetjük, vagy a lefolyását sokkal enyhébbé tehetjük...
Nehéz itt okosnak lenni - hiszen egészen adekvát következtetés lehet akár az is, hogy a sokak által kárhoztatott és most elképesztő költségekkel visszaszorítani-próbált üvegházgáz-emisszió valójában az emberiség megmentője, nem is károkozó...
Bár ez a mechanizmus létezik, de egyfelől sokkal kisebb jelentőségű, másfelől ennek, ha van is ciklikussága - a lemeztektonika okán - akkor azt évmilliárdokban, de minimum százmilliókban mérhetnénk - nem 41 meg 100 ezer évenként.
Ellenben a már ismert/sejtett konkrét ciklikus naptevékenység-aktivitás változás összeadódva bolygónk szintén ismert hosszú periódusú pálya-tengely ingásaival - érdekes módon pont kiadja ezeket a ciklusidőket.
Úgyhogy bocsika, de itt és most én ezt a magam részéről inkább lezártnak tekintem - 99.999% az esélye annak, hogy ezekre vezethető vissza az elmúlt pár millió év ciklikus klímaingadozása - és nem valami másra.
Már a kínai térképed is durva volt, (bevallom nem tudtam róla) de ez a mai ábra még kellemetlenebb. Egyszerre fog megfagyni és megfulladni az emberiség, mert hát ugyan mitől változna meg?!
Egy gonddal kevesebb, a Szibéria miatti meglehetősen akutnak tűnő kérdésed lehet hogy magától megoldódik, lehet hogy inkább a jegesmedvék jönnek le a mai Kínába.
Okoz-e felmelegedést az antropogén CO2... remélem, de nem ez a fő kérdés, hanem az, hogy képes lesz-e megakadályozni a következő jégkorszakot, ami resetelné a civilizációt.
Jól látható, hogy a klímaoptimumok után azonnal esik a hőmérséklet a magas széndioxid szint ellenére. A jelenkori felemás interglaciális jóval hűvösebb, mint a megelőzők, de hosszát tekintve példátlan, már régen át kellett volna billennie!
Szerintem azt kellene nagyon kutatni, hogy a megelőző optimumok leszálló ágait milyen kényszerek okozták és meddig lesz képes fenntartani a mostanit a folyamatosan növekvő széndioxid megnövekedett ÜH hatása.
A fölső vörös napsugárzási görbe elég baljóslatúan már a következő jégkorszakba pozicionál.
Egyedül az előző interglaciálisban sikerült enyhíteni - megállítani nem - a hőmérséklet csökkenését magas CO2 koncentráció mellett. Az előtte lévő kettőnél kisebb volt a besugárzási csúcs és azonnal be is szakadt a hőmérséklet.
A mostani napsugárzási optimum olyan gyenge volt, hogy el sem érte a Föld éghajlata a korábbi optimumokat és már teljesen lecsengett, bőven benne "kellene" lennünk a jégkorszakban.
Ilyen lassan töltnek ezek? nem tudom milyen kapacitása van ennek a nem tudom hogy hívják volvonál gyártott kínainak, hibrid, de 8-10 óra alatt 30% ra töltődött fel. Gondoltam lecsapta a 16A-t a garázsban az éjjszaka, de nem.
Ahogy írtam: nem igen képzelhető el olyan folyamat, ami miatt a CO2 koncentráció "csak úgy önmagában" szabályos 41/100 ezer éves periódusidővel lengene. Nincs ilyen.
Ahogy rtam: a nap hatására a szén átkerül a földkéregbe ahol a lemeztektonika hatására időnként forró pontra kerülve a vulkánok kipöfögik. Ez szabályosabb e nem e mint a nap tevékenység azt már csak egy advocatusdiaboli tudhatja megmondani.
Egy zöldkomcsi még azt se tudja annak milyen hatása van klímára amikor intenzívebb napsugárzástól megemelkedik az ózon koncentrációja.
Innentől fogva elő kellene venni Occam borotváját...
Nézd, veled szemben még vannak elvárásaim, mivel annyira kimagasodsz a mezőnyből. Így jártál. Abszolút irracionális ami az utóbbi hónapokban történik Magyarországon. Játék a tűzzel.