A honlap és a valóság, illetve a legújabb Zemplén térkép között lehet eltérés, ezt vedd figyelembe. Ugyanis a honlapra több éve lett felrakva az úthálózat, az akkori állapotában. Azóta ez itt-ott változott, de időközben minden szerkesztőtől elvették a hozzáférést, így a frissítésre nincs lehetőségünk.
Reggel vonattal mentem Veszprémbe, majd onnan kellett lesétálnom a buszállomásra. 10 óra után néhány perccel landoltunk Nagyvázsonyban. Már a faluban feltűnt, hogy az ottani patak az elmúlt időszak időjárása miatt nemrég eléggé kilépett a medréből (ez a hegyekben fokozottan látszódott sok helyütt). Megérkeztem a várhoz, először a fémpecséttel nyomtam a füzetbe, ez hiba volt mert a pénztárban van a normális, meg egy várat ábrázoló nagyobb pecsét. Végül mindhárom szerepel az igazolófüzetemben. Ezután elkövettem egy hibát: nem néztem rá a térképre és egyből elindultam a várfal mellett, mint később kiderült Tördemic felé...egy jó 1,5-2 km-t tettem meg mire feltűnt, hogy még mindig nem értem a főúthoz. Megnéztem a térképem és azonnal visszafordultam, egy jó 20 perc után végül 11:27-re sikerült elérnem újra a várhoz a helyes irányra (igazából nem volt különösebb gond ez a kitérő (bár az elvesztegetett idő nem jött volna rosszul később), lejártnak tekintem ezt a szakaszt, majd amikor a Tördemic-Nagyvázsonyt részt csinálom itt tudok majd rövidíteni). Napos időben tempósan haladtam, hogy minél hamarabb érjek fel a Kab-hegyre, gondoltam onnan már nem vészes (igazából addig sem volt) az út. Őszintén szólva nagyon nem voltam megelégedve a sem a jelzések gyakoriságával sem a minőségével, elég régen járhatott jelzésfestő ezen a részen. Útkeresésben gazdagon és a jelzéshiányon méltatlankodva haladtam felfelé egy igen mocsaras (mindkét cipőm átázott) úton. Végre nagyjából a szintidőben jelzett idő előtt felértem a Kab-hegyre. Az új kilátó nagyon jól sikerült, a kilátás is nagyon szép. A kilátó melletti pihenőnél eltöltöttem egy kis időt, majd indultam, mert időre kellett Városlődre érnem a vonathoz. Leereszkedtem a hegyről, útközben pecsételtem (fára csavart dobozban új dizájnos pecsét, ezek alatt egy kis ferde fémlemez ami jelentősen növeli a pecsételés komfortját). Jóval lejjebb az aszfaltos útról a letérés előtt (régi kisvasút töltésének környéke) sokáig jelzéshiány van, ennek nem örültem mert a vonat elérése miatt semmilyen nagyobb kerülő és útkeresés nem fért bele az időmbe. A letérési pontot egy karón elhelyezett kék-fehér nyíl jelzi. Először egy kerítés mellett majd a régi kisvasút töltésen halad a kéktúra. Kiérve az erdőből egy kerítésen kell átmászni (ez előfordul jó párszor ezen a szakaszon), majd a mezőn sem egyértelmű a jelzés, de itt még nem olyan vészes a dolog: az első fa bal oldalán kell haladni nem a jobbon. Nemsokára megérkeztem Úrkútra, nekem egyből Pilisszentkereszt ugrott be róla, bár ez jóval nyugisabb hely. A presszóban pecsételtem majd egyből mentem is tovább. Elég furcsa útvonalon meg a túra Úrkúton belül: hol az utcán hol az őskarszt szélén, hol a házak és a fűrésztelep mellett az erdőszélen. Úrkút után egy pangó vizenyős tócsás úton vezet az út (sikeresen mindkét lábbal belecsúsztam egy ilyenbe, egy élmény volt vizes lábbal menni tovább) egy kerítés mellett, majd betér az erdőbe egy alapvetően lejtős úton folytatódik Városlőd felé. Nemsokára megérkeztem egy rétre a "Güszi pihenő"-höz, innentől az murvás úton mentem egészen Városlődig. A utat jó pár helyen igen erősen erodálták az elmúlt időszak esőzéseiből keletkező vízmennyiségek. Végül sikeresen elértem a kiszemelt vonatot. Minden megpróbáltatás ellenére jó túra volt!
Sajnos ez nem így van. A favágás is engedélyköteles. Például ezért kerül vissza a sokat emlegetett Torma-völgyi OKT a Dédesi várgerincre, mert a völgyben a bedőlt bükköket a BNP nem engedi elszállítatni, az útton átfekvő törzsek átvágása is külön engedélyhez kötött az erdészet számára. Ez egy határsávban, NP területen biztosan engedélyhet kötött.
Az ÉZ pályázati kerete a leírt többszöröse volt. Hogy ebből mennyi volt a rezsi, ki tudja?
"Jó néhány helyen módosulnak a börzsönyi turistautak nyomvonalai, elsősorban annak érdekében, hogy az időszakosan keréknyomossá váló erdészeti szállítóutakról turistabarát nyomvonalakra kerüljenek át."
Nem tudja véletlenül valaki, hogy a Nagy-Galla alatt elmenő zöld sáv turistajelzés Márianosztra felé menő rövid szakasza miért lett "törölve" (ill. más irányba vezetve)? A tuhu-n láttam - vajon a valóságban is járhatatlan?
(én csak tavasszal merek nekivágni, akkor is csak metszőollóval felvértezve)
Nem akarok beleszólni, de egy elhanyagoltabb útvonalra tuti biztos hogy inkább télen mennék.
Ami saras az ilyenkor be van fagyva, ami nyáron szinte járhatatlan a dzsindzsától az télen, vegetációs időszakon kívül sokkal jobban járható mert ugyebár nincsen gaz, levél stb.
Továbbá ha még egyáltalán valamikor akkor ilyenkor lehet a még fellelhető jelzéseket a benőtt ösvényeken fákon vagy oszlopokon megtalálni.
Régi kék utak felfedezésére én pl már inkább csak az év hidegebb, lombmentes felében megyek el.
Az Északi Zöld nekem is nagyon tetszene, de így nem sok értelme van menni. Ennek ellenére pár szakaszát csak úgy kedvtelésből valószínűleg fel fogom keresni, Ipolytarnóctól a Medves-vidéken át vezető szakaszt biztosan, meg a Milic körüli részeket is.
Köszönöm szépen a konstruktív hozzáállást és a módosítást! Ennyi lett volna. :-)
K.Kata +1
Ha van GPS-ünk attól még játszhatunk Winnetout.
Analógia, avagy ami egyszerű azt bonyolítsuk:
Nekem erről valahogyan az a kép jut eszembe mikor az Aranyeső Yuccában c. filmben Gilolamo füleli a vonatot, a doki (Bud Spencer) meg unott fejjel mutogat a másik irányba a füstölögve közeledő mozdony felé...
Igaz nem 21-én, hanem csak 20-án szombaton pont erre fogunk menni a zöld jelzésen. Én amúgy tavaly az OKT-n Dobogókő után Sikárosi réten szintén szeptember végén láttam egy területen nagyon sok szép őszi kikericset.
Különlegessége még, hogy ilyenkor ősszel, mire virágzik, a levelei már elszáradnak. Egyes egyedei tavasszal is virágozhatnak. A Káli-medencében is jelenleg tömegesen nyílik
Nem annyira bonyolult ez, ha végig gondolod az előbbieket. Csak a két szakasz státuszát kell megnézni. A Z-411 létező karbantartott, a Z-412 pedig nem karbantartott. Az ÉZ-vel egyidőben lett létrehozva a soha nem működő HÁP-hoz vezetve. Ezért adtam két kódot ott, az egyébként logikusan egybefüggő Z+ utnak. A szlovákok akkor mindent megígértek és szinte egyetlen ponthoz sem vezettek túrautat. De ne veszítsd el érdeklődésedet, legalább megtudjuk, van-e ott valami jelzésféle manapság.
Nagyon szép gondolat, de az előkészületek előtt engedélyeztetést kellene végig verekedni. Államhatár és többségében Nemzeti Park. Ez utóbbiból három is. Mindet más-más szempontok vezérlik. Ugyanis nem csak az újrafestésből áll a dolog, hanem favágás, bokorirtás, táblák, oszlopok elhelyezése, esetleges nyomvonal változtatás, stb. Ez még a Nagy MTSz-nek is kemény falat. Lásd az OKT módosításainak engedélyeztetése sehol sincs tavasz óta. A jelzőoszlopok meg még csak szóbeszéd tárgya. Erről is írtam már a Cserehát kapcsán is.
Ezeket annak idején a 'Főnök', államtitkári szinten intézte, tudtommal akkor is éves nagyságrendben. Józsi csak akkor indult, amikor ezek megvoltak. Munkája előtt le a kalappal, de ehhez már ilyen háttér mellett is a rá jellemző fanatizmus kellett. Igaz, meg is fizették érte!
"...de a kéktúra Gömörszőlős és Zádorfalva közt továbbra is bevezet a mocsárba,..."
Már nem. Megrajzoltam a javítást (emlékezetből), hiszen jártam már ott, igaz akkor még nem használtam GPS-t. Majd pontosítja, aki arra jár. Napokon belül látható lesz.