Keresés

Részletes keresés

netizen Creative Commons License 2005.09.03 0 0 3589
pontosan. többszáz milliárd dollár közvagyon megsemmisült. a sors iróniája, hogy ennek a töredékéből lehetett volna rendes gátakat építtetni new orleans számára. szomorú, hogy félmillió ember egzisztenciája is megsemmisült, ha úgy tetszik ennyi munkanélküli képződött és koránt sem biztos, hogy ezek nagyrésze, gyosrsan és zökkenőmentesen el tud helyezkedni már városokban.
Előzmény: keopsz (3588)
keopsz Creative Commons License 2005.09.03 0 0 3588
Persze, hogy jot tesz a gazdasagnak hiszen novekszik a GDP. Ezert a mainstream kozgazdaszokon kivul (akiknek erdekuk a jelenlegi status quo fenntartasa) masok mar rajottek, hogy a GDP egy mese. A GDP csak annyit mer, hogy a penz hanyszor cserel gazdat. Azt nem veszi figyelembe, hogy az adott penzkoltes javitott a gazdasag helyzeten vagy csak visszaallitotta az elozo allapotot vagy netan rontott a gazdasagon.

Egyebkent ez tipikus esete a Broken window fallacy-nek
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3585)
netizen Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3587
ennek a bush-nak nincs szerencseje. amint megvalasztjak elnoknek es egy evre ra szseptemberben mindig fellep valami katasztrofa :)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3586

 

Katrina után 1 nappal a GM úgy gondolja, hogy a továbbra is a teherautóké és a terepjáróké a jövő.

 

GM Betting Future on Big Trucks

 

http://www.smartmoney.com/bn/ON/index.cfm?story=ON-20050830-000494-1127

 

DETROIT -(Dow Jones)- General Motors Corp. (GM) plans to continue to build its U.S. market strategy on the large truck segment, despite high gasoline prices and what appears to be softening demand for large SUVs.

 

"The category for us has been essential to our success in the late 1990s and the early part of this decade," Paul Ballew, executive director global market and industry analysis, said Tuesday during a meeting with investors and industry analysts.

Ballew said the large truck market, which includes SUVs and pickups, remains profitable and polishes the company's image. The large pickup market is estimated to be 3.4 million vehicles annually and has grown by 500,000 trucks since 1999.

 

The auto maker plans to launch a new line of full-size trucks and SUVs in 2006, which will play in a market becoming crowded with competitive entries from cross-town rivals and foreign auto producers.

 

Ballew said truck profitability continues to improve thanks to buyers spending more money per large truck and SUV on an actual transaction price basis when incentives are factored in. For example, GM estimates consumers spent $1,124 more per large pickup in July 2005 compared with June 2003.

 

Ballew admitted high gasoline prices are playing a role in purchasing decisions, even though the auto maker has been accused of ignoring the impact higher pump prices would have on its truck business. As a result, the auto maker is planning for a downturn in large SUV volume from where the market was a few years ago.

"We are not anticipating that we will reach or exceed prior peaks," he said. "Given all the alternatives that are out there, given the uncertainty on gas prices, given the image factor, we think it is appropriate to plan in a conservative manner," Ballew said.

 

The auto maker will emphasize fuel-economy improvements in its marketing tactics, Ballew said.

"From a marketing and image standpoint, it's vital that we communicate what's occurring, especially in terms of fuel economy," he said.

 

The company will work on "establishing out there that GM leads the category in fuel economy and is committed to improvement in fuel economy going forward."

 

Fuel prices have been on the rise as oil prices have surged to about $70 a barrel.

 

Ballew said GM expects oil prices to come off recent highs, but that the company is assuming oil will remain above $50 a barrel for the next couple of years.

Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3585)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3585

 

végkövetkeztetés -

 

a JP Morgan egyik vezető elemzője szerint a Katrina jót tesz az Usák gazdaságnak:

 

 

http://www.truthout.org/docs_2005/083105I.shtml

 

 Take the financial pages from yesterday. Please. Anthony Chan, a J.P. Morgan senior economist, said: "Preliminary estimates indicate 60 percent damage to downtown New Orleans. Plenty of cleanup work and rebuilding will follow in all the areas. That means over the next 12 months, there will be lots of job creation, which is good for the economy."

Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3584)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3584

 

továbbá az Index beszámolója a Katrina utáni válságkezelésről:

 

http://index.hu/politika/bulvar/0902nwrlns/

 

Vegyi üzem robbant New Orleansban

 

Gépfegyveres katonák vadásznak a fosztogatók bandáira

2005. szeptember 2., péntek 17:12

 

Irakban szolgált nemzeti gárdistákat vetnek be New Orleansban és környékén, hogy véget vessenek a mentést ellehetetlenítő erőszaknak, amely egyes hírek szerint száz ember életét követelte. Több rendőr felhagyott a szolgálattal. Eközben a városban rekedt harmincezer embert nem tudják hová evakuálni, a kánikulában ivóvíz híján haldokolnak az emberek, az utcákon oszlásnak indult holttestek fekszenek.

 

...

 

Elfogadhatatlanok a mentés első napjainak eredményei - ismerte el George W. Bush amerikai elnök pénteki sajtótájékoztatóján. Az elnököt és a kormányzatot számos kritika érte a mentés szervezetlensége és az általános felkészületlenség miatt. Bush mindemellett köszönetet mondott a mentésben résztvevőknek, majd maga is Louisianába indult.

 

A Szövetségi Mentésirányítási Ügynökség (FEMA) a lövöldözések hírére közleményben hangsúlyozta, hogy nem függesztették fel a mentési munkálatokat, csak bizonyos, a fegyveres bandák ellenőrzése alá került körzetekben.

 

Louisiana állam kormányzója, Kathleen Blanco is halálos fenyegetést tett közzé, amikor arról beszélt, M-16-os gépfegyverekkel felszerelt arkansasi nemzeti gárdisták érkeztek a városba, akiknek van háborús tapasztalatuk. "Ezek a csapatok tudják, hogyan kell bánni a fegyverrel, és gyilkolni velük, és remélem, nem haboznak majd" - fogalmazott a kormányzó asszony.

 

A következő napokban több ezer nemzeti gárdistát vezényelnek a helyszínre, és háromszáz katonai rendőrt is küld a Pentagon, írja a CNN.

 

A statáriális állapot miatt a civil szervezetek kivonják munkatársaikat a katasztrófa sújtotta területről - mondta el az Indexnek Lukács Csaba, a Magyar Nemzet a Magyar Baptista Szeretetszolgálat önkénteseként a térségben tartózkodó újságírója. A kommunikációs hálózatok összeomlása miatt a segélyszervezetek még saját segélyhelyeiket sem tudják elérni. A mentést benzinhiány is nehezíti, a déli államokban szinte egyáltalán nem kapni benzint, ahol van, hatalmas sorok várnak a múlt hét óta megduplázódott árú üzemanyagra.

 

Nem haboznak

 

A kormányzat fenyegetése megdöbbentően hangzik ugyan, de tény: csütörtökön több helyen is abba kellett hagyni az elárasztott városban és környékén a mentést, mert lőni kezdtek a mentőalakulatokra. A hírek szerint fiatalokból álló bandák fiatal lányokat erőszakoltak meg, a városi ingyenkórházra is tüzet nyitottak a CNN értesülése szerint, ezért a betegek evakuálását beszüntették.

 

Csak a város délkeleti részén legalább százan haltak meg az erőszakban, jelentette ki a Reutersnek Charlie Melancon helyi demokrata politikus, aki arról is beszámolt, a körzetben többeket a kiszáradás ölt meg. Ivóvíz híján, a nagy melegben nem tudtak eljutni a városközpontba.

 

...

 

Több rendőr feladta

 

A Reuters értesülései szerint a New Orleans-i rendőrség sincs a helyzet magaslatán: több rendőr reményét vesztette, hogy a zűrzavaron felülkerekedjék, és felhagyott a szolgálattal.

 

"Megértem őket, mindenüket elvesztették, és már nincs lelkierejük ahhoz, hogy saját és mások életét kockáztassák" - nyilatkozta H. L. Whitehorn állami rendőrfőkapitány, de nem tudta megmondani, hányan hagyták ott a rendőrséget. A városi rendőrség tagjai a tetőkről vadásznak a fegyveresekre.

 

Előzmény: hubab (3581)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3583

 

továbbá 2 Louisana-i tanker-terminál is megszenvedte a hurrikán pusztítását.  Ezeken keresztül érkezett az Usák olajimport mintegy 20%-a.

 

 

http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/afp/20050831/ts_alt_afp/usweatheroilgulfrigs_050831213642

 

 Two of the Louisiana tanker terminals hit by the hurricane -- Port Fourchon and the Louisiana Offshore Oil Port -- combined handle more than 20 percent of all the crude oil imported into the United States.

Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3582)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3582


"Bartlett kongresszusi képviselő előterjesztését olvasva az a mondata ugrott ki számomra, ahol az amerikai polgárokhoz szólva valahogy így jellemzi őket: az amerikaiak soha nem a válságok megelőzésében, hanem a válságok kezelésében voltak nagyok."
 
Hát ezúttal egyikben sem nagyon jeleskednek.  Tegnap megjelent Bush a CNN-be, az oldalán Clintonnal és az öreg Bush-al, oszt olyan zavart volt mint vasorrú bába a mágneses viharban.  A legokosabb dolog amit kinyögött az volt, hogy "don't buy gas if you don't need it". 

 

Ez a vihar megmutatta, hogy a fejlett civilizáció milyen hamar semmivé lehet, és a New Orleans-i fosztogatások és erőszakolások azt jelzik, hogy az ottaniak nem annyira civilizáltak, mint amennyire szerencsések.
 
A mexikói öböl adja az Usák olajkitermelés 28%-át, ennek 90%-a kiesett, azaz Usák viszonylatban a kitermelés 25%-a kiesett (mintegy 1,35 millió hordó / nap)
http://www.mms.gov/ooc/press/2005/press0901.htm


 
 
Mars Platform - before Katrina 
 
Így nézett ki a mélytengeri Mars olajplatform a vihar előtt.

leírás:
http://www.sptimes.com/News/080501/State/Life_on_mars.shtml


 
 
 
Mars Platform - after Katrina  Ez pedig a vihar utáni kép.
 

 

 

 

Azt beszélik hogy:


http://www.theoildrum.com/story/2005/8/31/83553/8973


 


 
Az olajfinomító kapacítás mintegy 10%-a kiesett (kb 2 millió hordó/nap) -- részletezve:

 

_ Baton Rouge, La. - At nearly 394,000 barrels a day, one of the gulf's
largest refinery owned by Exxon Mobil Corp. is running at a reduced
capacity.

_ Pascagoula, Miss. - Chevron Corp.'s 325,000 barrel a day refinery
remains shut. The company says access to the refinery remains
difficult.

_ Norco, La. - Valero Energy Corp.'s St. Charles refinery is not likely
to resume its 260,000 barrel a day operations for up to two weeks.

_ Garyville, La. - Marathon Oil Corp.'s 245,000 barrel a day refinery
remains shut. Access is limited.

_ Belle Chasse, La. - ConocoPhillips' Alliance refinery remains shut
while the company continues to assess damage to the 255,000 barrel a day
facility.

_ Convent, La. -- Motiva Enterprises's 255,000 barrel a day facility
sustained minimal damage.

_ Norco, La. - Access to Motiva Enterprises's 242,000 barrel a day
refinery is limited, so damage still is being assessed.

_ Chalmette, La. - Exxon Mobil has not been able to visit the 183,000
barrel a day refinery, which shut down on Sunday.

_ Meraux, La. - The 125,000 barrel a day facility by Murphy Oil Corp.
remains shut down as access remains limited.


 
 
Elemzés a New York Times-tól:

http://nytimes.com/2005/08/31/national/nationalspecial/31cnd-oil.html?pagewanted=1

 

illetve áttekintő képek New Orleans-ról és az olajhelyzetről:

http://www.nytimes.com/packages/html/national/2005_HURRICANEKATRINA_GRAPHIC/index.html

 

állítólag pár milliárd dollárból meg lehetett volna előzni New Orleans elárasztását, de Bush adócsökkentő manőverei miatt ez volt az egyik projekt ami legelőször elúszott:

http://www.commondreams.org/headlines05/0831-04.htm

 

Bush augusztus elején még úgy gondolta, hogy az 1850 milliárd dolláros ideiglenes adócsökkentést véglegesíteni kellene:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/09/AR2005080900123.html

 

 

 

Előzmény: hubab (3581)
hubab Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3581
Bartlett kongresszusi képviselő előterjesztését olvasva az a mondata ugrott ki számomra, ahol az amerikai polgárokhoz szólva valahogy így jellemzi őket: az amerikaiak soha nem a válságok megelőzésében, hanem a válságok kezelésében voltak nagyok. Ő ezt meglehet dicséretnek szánta, én inkább negatív oldaláról látom. Az én olvasatomban ez pontosan az, amit a Pentagon tanulmánya fejezett ki a globális klímaváltozásra adandó válaszként. Nem nemzetközi összefogás, nem a kibocsátások csökkentése, hanem legyünk készek, ha kitör a balhé, mindig mi legyünk lépéselőnyben, ha valaki túléli, az csak mi lehessünk. Élezzük a fegyvereinket…

Ez nem Bartlett ellen akar szólni, jelenleg ő pozitív szerepet játszik az amerikai társadalom szembesítésében ezzel a problémával.

hubab Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3580
És még egy érdekessége az analógiának: Ki fog meghalni? Természetesen a legszegényebb. Az ember elsőre arra gondolna, hogy egy alacsonyabb fejlettségű társadalomnak kisebb az olajfüggősége. De ez legfeljebb olyan emberekre lehet igaz, akik a mai világgazdaság rendszerébe nem épültek bele, mondjuk egy Amazonas menti indián törzs, ami teljesen természetes életmódot él. A szegény afrikai országokban viszont már a legkisebb életszínvonal csökkenés is milliók pusztulásához vezethet, mert már azt a nyomorszintet, amelyen élnek is a csak technikai háttér képes fenntartani.

Mint a korábban belinkelt cikkekben szerepelt, az amerikaiakat még arra sem tudta ez az áremelkedés motiválni, hogy változtassanak vásárlási és életmódbeli szokásaikon.

Előzmény: keopsz (3579)
keopsz Creative Commons License 2005.09.02 0 0 3579
Egy erdekes resz miert megy fel tobbszorosere az olaj ara mar par szazalekos termeles visszaeses miatt is:

Perhaps the best explanation of why comes from Canadian politician Jim Harris who offered an analogy involving 13 space tourists onboard a space flight to explain the connection:

Once you’re up in space experiencing weightless flight, the captain announces:

"I’ve got good news and bad news. The bad news is the oxygen system can now only deliver oxygen for 12 of you. The good news is that . . . we’re instituting a bidding system to decide which 12 get an oxygen mask."

You paid $200,000 to get up into space, how much is it worth to you to make it back to the ground alive? How high would bidding go? My guess: into the millions.

Notice the simple principle – a small change in capacity (falling from 13 to 12) results in the price of oxygen going from nothing to well over $1 million per mask.

The same is true for the oil prices.


The reason the passengers are willing to pay so much for oxygen is obvious: even though it only constitutes a small part of what is necessary to keep them alive, a sufficient supply is absolutely crucial. Thus, they are willing to pay through the nose for it. The same is true for much of modern industry in regards to oil.
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3575)
krezidiesel Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3578
Ha nem valami újhullámos kacatot veszel autó helyett általában 100eft alatt veszel komplett motort. Ha kétszázezer km-enként kidobod akkor 50fillér a költséged km-enként. Egy átlag autóba meg 1000-és 3000ft között van egy szelep. Amúgy meg semmit se tesz tönkre a gáz, több cimbim meg én is évekig jártunk vele úgy hogy egy csepp benzin se volt a tankban, holott a gázos autót hidegen nem illik gázzal járatni...
Taxis meg egyébként külön állatfajta, az se igaz amit kérdeznek, 10éve nem javitok nekik semmit.
Szartunk bele mindenbe, ahogy anno a piros gázolajba "kárositó" hatására. Ezek mind ködösitések, hogy nehogymá jóérezd magad és az olajosok piacot ne veszitsenek.
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3572)
mcsaba111 Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3577
...én sem értek hozzá, de az átalakításban nem volt benne véletlenül a szelepek cseréje is?...

nemtom igy vettem februarban, azota 40 ezer km ment bele, es tenyleg kurva sok olajat eszik. Valoszinu azert, mert a benzin jobban ken.
Hetfon viszem szerelohoz atnezetek mindent vele.

Lehet, hogy kiprobalok 1-2 ezer km-t csak benzinnel es meglatjuk


...kár volt elszolnod magad, meglásd nemsokára megdrágítják....
nelkulem is meg fogjak, ha akarjak. ebben eleg kreativak :)



Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3572)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3576

 

"Sot, te is elismerted, hogy az olajat dollarert veszik. Ezt nevezzuk petrodollarnak."

 

az IMF egy pontosabb képpel szolgál a petrodollár mivoltáról:

 

http://www.imf.org/external/np/exr/center/mm/eng/rs_sub_3.htm

 

 

PetroDollar
Előzmény: keopsz (3538)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3575

 

Peak Oil Debunked

 

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/peakoildebunked.html

 

Igen tanulságos olvasmány.  Benne van szinte az összes "standard" válasz - a Peak Olaj problémakörének bagatellizálására - és meg van magyarázva a "standard" válaszok hiányossága.

 

ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3574

 

az ASPO hírlevél 57-ik száma:

 

http://www.peakoil.ie/newsletters/aspo57

 

a tartalomból:

 

a Kuwaiti tartalékok, és az első I. öbölháború ésszerű magyarázata -

a Kuwaiti tartalékok talán mégsem olyan nagyok, ezért a határmenti olajmezőkön gyakorlatilag határon túlról szipkázták az olajat, Szaddam szerette volna leállítani őket, az Usákok pedig félig-meddig rábólintottak...

http://www.peakoil.ie/newsletters/631

 

 

ki issza meg a levét a drága olajnak?

természetesen a szegények. 

http://www.peakoil.ie/newsletters/629

 

 

Irán megtámadása

http://www.peakoil.ie/newsletters/638

mivel itt nincs semmi info, ezért kiegészíthetjük ezzel:

http://republic-news.org/archive/120-repub/120_crawford.htm

amiből megtudhatjuk, hogy Iránnak az atomnál is nagyobb bűne az Euro.

 

 

az Aramco régi elnöke valamivel többet mondhat mint a jelenlegi, és ezt kihasználva azt mondja, hogy jó lesz vigyázni:

http://republic-news.org/archive/120-repub/120_crawford.htm

 

 

 

 

 

ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3572

 

...a nyersolaj 67%-ot emelkedett a tavaly óta, a gáz ára duplázódott....

"En gazos autoval jarok es februar ota szinte semmit nem valtozott, 137-148 Ft kozott tankolok/liter. Az tuti, hogy mas az adotartalma, nem neztem utana, de miert nem dragult?"

 

biztos elfelejtették drágítani :)) 

kár volt elszolnod magad, meglásd nemsokára megdrágítják.

 

 

"A sokkal kedvezőbb gáz-üzemanyag és levegő keveredésének köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nő a gázos motor élettartama."

 

az lpg-s taxis aszondta, hogy havonta 2 liter olajat megeszik az autója, és a szerelők úgy vélik, hogy a gáz miatt.

Különben pedig hiába növekedne a motor élettartama duplájára, ha az autó többi része szétesik...

 

"Ez igaz? Mas azt mondja hogy a gaz-levego keverek elegetesenel vizpara is keletkezik, ami korrodalja a szelepet. En meg nem ertek hozza csak hajtom :)"

 

én sem értek hozzá, de az átalakításban nem volt benne véletlenül a szelepek cseréje is?

 

Előzmény: mcsaba111 (3558)
König von der Kommunista Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3571

Egy kis előzetes...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egyébként a hurrikán utáni kép, mindenki 20 litert kaphat, és azt is kézzel húzzák.

 

lcoder Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3570
Gyors összeomlástól én sem tartok, egyenlõre úgy néz ki hogy nem robbanásszerûen fog lezajlani az olajáremelkedése hogy mondjuk tegnap még 50$ egy hordó, holnap pedig 500$. Ez esetben viszont van idõ helyettesítõ technológiákat találni. A népességrobbanástól sem igen kell tartani: az iparilag fejlett régiókban nincs ilyen, a fejletlen régiók pedig katonailag nincsenek egy súlycsoportba az elõbbiekkel. A globális felmelegedés okozta idõjárási anomáliák meg kellemetlenek ugyan, de szvsz megoldhatók.

Az ókori birodalmakkal meg nem nagyon érdemes párhuzamokat vonni, azok alapjában véve másképp mûködtek mint a mai világ. Pl. a tudás ma nagyon széles körben elérhetõ, míg Pl. a középkorban is alig volt valaki aki írni-olvasni, számolni tudott, ma az iparilag fejlett régiókban szinte mindenki tud, és általában véve a tudás sokkal több ember számára elérhetõ, míg az ókori egyiptomban a papok ugyan lehet hogy tudták mekkora a föld átmérõje, de a mezei egyiptomi rabszolga szvsz azt is alig tudta megszámolni hány ujja van a kezén...
Előzmény: krezidiesel (3568)
pancer1 Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3569
ÜZEMANYAGPÓTLÓK VÁLSÁGOS IDŐKBEN

Ár a benzinért hvg.hu

2005. augusztus 31. 00:00
Utolsó módosítás: 2005. augusztus 31. 17:14

A kőolajár-robbanás hatására egyszeriben gazdaságossá válhat néhány elfeledett vagy új technikai megoldás a fekete arany kitermelésére, sőt az üzemanyag gyártására is. Akár feléledhet egy, a hitleri Németországban alkalmazott, szénből benzint előállítani képes alternatíva.

A harmadik birodalomban sikerült, miért ne sikerülhetne nekünk is! - adták ki a jelszót a kőolajszökőár láttán amerikai energiaszakértők. Az Egyesült Államok energiahivatalának világhálós oldalain publikált vélemények szerint ha drágul a nyersolaj, ideig-óráig úrrá lehetne lenni a gondokon olyan műbenzin gyártásával, amilyet a náci légierő is használt.

A Luftwaffe vadászgépeit a második világháború idején kőszénből nyert nafta röpítette a bevetésekre, és ugyanilyen benzint tankoltak a szárazföldi haderő járműveinek egy részébe is. Igaz, a náci robbanómotorokat így drágább volt üzemeltetni, mint a szövetségesek masináit, de tartósan meghódított olajmezők híján a hadiköltségvetés kénytelen volt vállalni ezt a többletet. Napjainkban viszont a nyersolaj ára annyira közelít a kritikus határhoz, hogy lassan békeidőben is újra megéri bevetni a drágasága okán évtizedeken át pihentetett technológiát. Már csak azért is, mert a Föld mélyében egyre fogy a nyersolaj, bányászható szénből viszont még jócskán akad. Még ha e készletek szintén végesek is, a benzincivilizáció akár évszázadnyi fórt is kaphat általuk.

A technológiát Friedrich Bergius német vegyész 1913-ra dolgozta ki, s a később Nobel-díjjal is honorált eljárás az ő nevét viseli: berginizáció. Mára csak a technológia fejlődött és vált gazdaságosabbá, az elv változatlan: 320-420 Celsius-fok közötti hőmérsékletre hevítve és nagyon magas - 5-15 ezer kilopascal - nyomáson a fekete-, de még az alacsony fűtőértékű barnakőszén is cseppfolyósítható. E folyékony szénből hidrogéngáz hozzáadásával (egészen pontosan: hidrogénkatalizátort használva) kiváló minőségű benzin nyerhető. Így megspórolható a nyers kőolaj hosszadalmas és nyűglődős finomítási folyamata is. Felfedezését Bergius eleinte még készpénzre is válthatta: az 1920-as évek második felében a thüringiai Leun városában gyártani kezdték a leun-petrol néven emlegetett szintetikus üzemanyagot. A találmány a szükségből kovácsolt erényt, hiszen a német föld alatt addig, de azóta sem talált senki kitermelésre érdemes kőolajmezőket, szénből viszont annál több akadt. "A bökkenő csak az volt, hogy az 1930-as évek elején a Közel-Keleten sorra tárták fel az egyre olcsóbb olajutánpótlással szolgáló mezőket" - írja a kőszénbenzin eredetéről szóló tanulmányában Tatjana Redko orosz technikatörténész. A kezdetben rentábilis műbenzin előállítása 1941-ben már tízszer annyiba került, mint a valódié. Miután Németország elvesztette a háborút, a leun-petrol előállítása le is került a napirendről. Kínában és az Egyesült Államokban viszont - két olyan, nem éppen energiatakarékosságáról híres országban, amelyben történetesen a világ legnagyobb kőszénkészletei találhatóak - az utóbbi években újra terítékre került a szénnafta. Olyannyira, hogy Észak-Kínában már folyik egy gigászi műbenzingyár beüzemelése. A literenkénti ár viszont még egy darabig üzleti titok.

Az olajárbumm komplikáltabb olajbányászati módszereket is megfizethetővé varázsol - vázolják az alternatívát amerikai közgazdászok. "A kiterjedten alkalmazott klasszikus, más néven természetes energiás eljárásokkal egy olajtelepnek 5-60 százaléka (világátlagban 35 százaléka) termelhető ki, a maradék felszínre hozatalához viszont már egyre bonyolultabb és drágább módszerekre van szükség" - mondja Pápay József olajmérnök akadémikus, a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. tudományos tanácsadója. Érdemes némi geológiai kitérőt tenni a dolog megértéséhez. A közvélekedéssel ellentétben a Föld kérge alatt nincsenek egybefüggő olajtengerek vagy földgázfelhők, de még a nyersolajciszternák (kavernák) is rendkívül ritkák. Az egykorvolt élővilág szerves anyagaiból kialakult szénhidrogének (akár cseppfolyós, akár gáz halmazállapotban) a lazább struktúrájú kőzetek pórusait kitöltve alkotnak telepeket - valahogy úgy, ahogy a víz telepszik meg a szivacsban. Az 1-10 ezer méteres mélységben fellelhető olajos kőzetekben jelentős nyomás uralkodik, ezért lövellhet ki az olaj vagy a gáz, amikor megfúrják az addig légmentesen záró fölső és tárolórétegeket. "Szerencsés esetben ez a természetes nyomás hozza fel az olaj nagy részét, feltéve, hogy kellő szakértelemmel történt a feltárás, a fúrás és a kút kiépítése is" - mondja Valcz Gyula geológus.

Az olajkitermelést legtöbbször azzal segítik, hogy a helyszínen talált vizet préselik vissza a kiszivattyúzott olaj helyére, erre a maradék is felszínre tör, már ha jól választották meg a helyszínt, és a bepréselt matéria nem tud máshová elillanni. Az olaj folyóssága (autósok által is ismert szóval: viszkozitása) és az olajtelep nyomása szén-dioxid és földgáz besajtolásával is növelhető, ami persze pénzkérdés is. Célszerű lehet a forró gőz vagy a termálvíz is, esetleg a kőolaj folyékonyságát - és ezzel kitermelhetőségét - szintén megváltoztató műanyag adalékok leküldése is. "Ezek kétségtelenül árdrágító beavatkozások, de van olyan világpiaci szituáció, amikor külön-külön, vagy akár együtt is megéri alkalmazni őket" - véli Valcz, hozzátéve, hogy a gazdaságosság mellett persze a geológiai adottságok és a természettudományos törvények határozzák meg az éppen alkalmazott eljárást.

Az olajhomok vagy a -pala kitermelése szintén attól függ, egybecsengnek-e mérnöki és a közgazdászi megfontolások. Az olajhomok - kissé leegyszerűsítve - olyan, kőolajjal, pontosabban bitumennel átitatott homokréteg, amelyből hagyományos módszerekkel nem lehet olajat fakasztani. Pápay akadémikus elmondása szerint az olajhomokban dúskáló Kanadában csak napjainkra sikerült olyan eljárást kidolgozni, amellyel külszíni fejtés vagy vízszintesen besajtolt gőz segítségével a homok elválasztható a fekete aranytól, és ez a jelenlegi világpiaci árakon, 40 USA-dollár felett már kifizetődő is. Az olajpala pedig tulajdonképpen éretlen kőolajat tartalmazó kőzet, amelynek kitermelésével tehát elvileg érdemes volna pár millió évet várni. Gyárakban azonban 450-500 Celsius-fokon és nagy nyomáson rá lehet gyorsítani az olajképződésre. A különbség a kőszénből nyert folyékony szénhidrogénhez képest csak annyi, hogy ezt még tovább kell finomítani, hogy a végén benzin legyen belőle. Még nem tudni, hogy a kísérletezés után piacképes lesz-e az ár. Az USA-ban és Kínában mégis nekifogtak - mondanunk sem kell, e két országban vannak a legnagyobb olajpalatelepek.

VAJNA TAMÁS


krezidiesel Creative Commons License 2005.09.01 0 0 3568
Ez a visszaesés is érdekes dolog.
Az Ókori Egyiptomról onnantól hogy információink vannak róla nem fejlődött(ie.4000év), és már akkor tisztában voltak a csillagászaik azzal pl mekkora a Föld átmérője...
Tökéletesen eltűnt az a tudás.
Az ókori Róma bukása után is van pár évszázad szünet, amiről semmit se tudunk, és utána a legsötétebb középkor jött.
Ha most borul a bili, az se pár év alatt következik be , hanem egy jópár generáción keresztül tartó leépülés veszi majd kezdetét.
És minnél magasabbra fejlődik az emberiség annál nagyobbat fog zuhanni... Ami nagyon súlyos gond szerintem a Peak Oilon kivül a rohamosan növekvő népesség. És még hab a tortán a klimaváltozás, amit hajlamosak elbagatelizálni, vagy tagadni is a médiák.
Súlyos éhinségek, járványok,háborúk fognak pusztitani, ami pedig megjósolhatatlan meddig fogja visszataszitani az emberiséget. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy párszáz év alatt több ezer évet lépünk majd vissza.
Előzmény: lcoder (3531)
padisah Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3567

Nagyon durvák a képek. Leginkább úgy fest néhány település mintha szemétdombbá válltak volna... Indexen van fennt részletesebb cikk.

Előzmény: Első Polgár (3566)
Első Polgár Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3566
Mondjuk azert azt is hozza kell tenni, hogy a CNN-rol ideztem, tehat kobgyokot lehet vonni nyugodtan belole.
Előzmény: hubab (3565)
hubab Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3565
Az angol szöveg máris úgy hangzik, mint egy jövőbeli káosz víziója…

Előzmény: Első Polgár (3563)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3564

Nemsokára visszasírjuk a hatvanvalahány dolláros olcsó olaj korszakát!

 

A múlt héten USA iskolai szünet, ma hurrikán, holnap sztrájk, tankerkatasztrófa, stb. Mindig lesz valami. Az olajpiac kínálati oldala úgy ki van feszítve, hogy bármi történik, az azonnal nyomja fel az árat. Ha nem jön globális recesszió, akkor még az idén 90-100 dollár körül lesz az olaj.

Előzmény: Első Polgár (3563)
Első Polgár Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3563
CNN ma:

New Orleans was left with no power, no drinking water, dwindling food supplies, widespread looting, smoke rising on the horizon and the sounds of gunfire. At least one large building was ablaze Tuesday.

Ajaj, hogy fogjak igy beinditani a finomitokat, amelyek delre vannak New Orleanstol a Missisipi torkolataban szetszorva?
Terkep a Louisanai finomitokrol
netizen Creative Commons License 2005.08.31 0 0 3562
csak az a baj, hogy amikor a 70-es években európában a finomítókapacokat kiépítették, akkor azok a finomítók benzinre lettek behúzva. Egy ilyen finomító átállítása egyfelőlköltség másfelől idő. mindazonáltal vannak komplex és egyszerű finomítók. a komplex finomítóról az mondható el, hogy egzy hordóból kb 60%-nyi benzint/gázolajat tud előállítani, míg az egysezrűek csak 20-35%-nyit. Jelenleg ott tartunk, hogy az egyszerű finomítók is csúcsra vannak járatva. tehát nem elég hogy peakel a termelés, a beruházások elmaradta miatt, a feldolgozósi veszteseég is magasan van az óriásira nőtt kereslet miat...
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3556)
Vadista Szandál Creative Commons License 2005.08.30 0 0 3560

15 éve járok gázzal,

 

sokminden apróság más mint benzinnel, de igaz hogy kevésbé kopik a motor, nem mossa le a hengerfalról a hidegen nagyon dús keverék az olajat.

Amúgymeg ki az aki vesz egy kocsit és belerak 300 e km-t, motorkopásig? Teljesen elméleti értékek ezek.

A szeleprozsdásodás marhaság, nem látott még belülről motort aki ilyet mond.

Magasabb hőmérsékleten ég a gáz, a szelephézagokat gyakrabban kell ellenőrizni, de pl. egy mai autóknál ezek is már hidrotőkések, azaz önbeállóak.

Előzmény: mcsaba111 (3558)
mcsaba111 Creative Commons License 2005.08.30 0 0 3559
mcsaba111 Creative Commons License 2005.08.30 0 0 3558
...a nyersolaj 67%-ot emelkedett a tavaly óta, a gáz ára duplázódott....

En gazos autoval jarok es februar ota szinte semmit nem valtozott, 137-148 Ft kozott tankolok/liter. Az tuti, hogy mas az adotartalma, nem neztem utana, de miert nem dragult? Mellesleg 7,6-10,2 litert eszik 100-on (90-es tempo vs. autopalya 140-150). Egy atalakitas 200-250 kHUF kozott van asszem.

az lpg.hu oldalon ezt irjak:

A sokkal kedvezőbb gáz-üzemanyag és levegő keveredésének köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nő a gázos motor élettartama.

Ez igaz? Mas azt mondja hogy a gaz-levego keverek elegetesenel vizpara is keletkezik, ami korrodalja a szelepet. En meg nem ertek hozza csak hajtom :)
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (3555)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!