Egy hete, május 5-én volt egy kis látványos műszaki hiba a Fogasnál, szerencsére komoly baj nem történt.
Hegymenetben az 51-es motorkocsinak hegyoldali motorja külsérelmi nyomok nélkül leégett, se előre, se hátra. Az 57-67-es szerelvény sietett segitségére, s völgymenetben a kocsiszinbe továbbitván azt.
Ilyen esetben az járja, hogy merev vonórúddal kapcsolják össze a segélyszerelvény pótkocsiját a segitségre szoruló motorkocsijával.
Motorzárlat, motortűz esetén a hibás jármű villamosfék üzemben természetesen nem közlekdhet, ezért a segélyszerelvény fékezi azt.
Ezzel csak az a baj, hogy a tetőellenállások terhelése a 2* tömeg miatt közel kétszeres, ezért csak lépésben, 22-es fokozatban mehet lefelé a konvoj. A megállásnál pedig ügyelni kell arra, hogy szép, finoman történjen, nehogy összegyűrjék a vonórudat, mert akkor szép finoman rácuppan a felső szerelvény az alsóra. Nem nagy sérülés, csak az ütköző lesz lapos, és a fényszóró burája törik össze. Láttam már ilyet valaha.
De vissza a múltheti esetre:
Mikor hallottam, hogy lépésben vánszorog lefelé a Fogas, kinéztem, s láttam, hogy egy hosszú szerelvény az. KI is rohantam Orgonásra a fotógépemmel, s akkor láttam csak, hogy a völgyoldali motorkocsinak (57-es) már kékesen füstöl a teteje. Hevesen adtam a körkörös jelzést, hogy: ÁLLJ! Meg is álltak, szerencsére. Az eső is esett, igy 20 perc várakozás után, kihült ellenállásokkal indult tovább az alábbi konvoj:
57-67-51-61
A képek (kattints a kicsikre!!):
Az első képen, ha szemfüles vagy, láthatod a motorkocsi tetejéből felfelé áramló kék füstöt.
Esetleg elkuldhetem neked azokat a terkepeket, amelyeket en vadasztam le, kozel harom honap alatt. Hatha a ket gyujtemeny kozott nincs nagy atfedes.
Eloszor mesz Svajcba? Esetleg mar voltal? Erdekelne az a "rengeteg" honlap cim, amit szereztel!
Pontosan ez az, amiert minel tobb ember segitseget, tapasztalatat kerem.
Peldaul nagyon orulnek valamilyen sematikus terkepnek, amelyen lathatoak az egyes vasuttarsasagok nyomvonalai.
Tavaly nyaron rengeteg svajci honlapot meglatogattam, eleg sok helyen talaltam vazlatos tekepeket, de a legjobb egy osszefuggo, jol attekintheto valtozat lenne....
tapasztalat: az SBB honlapja nem csak a saját üzemeltetésű vonalaknak, hanem a többinek a menetrendjét is tartalmazza (persze, azt nem tudom, hogy az összeset-e), nagyon jól kereshető, de nekem egy problémám volt vele: sehol nem jelölik, hogy azt a járatot melyik vasúttársaság üzemelteti, azaz előfordulhat, hogy kinézel egy vonatot v. csatlakozást, és a helyszinen derül ki, hogy arra a vasúttársaságra nem is jó az Interrail jegyed...
Ne haragudj, barátom, de most ki kell, hogy ábránditsalak.
Külhoni Fogasokat és Hegyivasutakat illetően sajnos nagyon hiányosak az ismereteim. De ha irsz egy emilt, "beajánlak" egy jóemberemnek, aki valószinüleg tud majd segiteni.
balint@nbres.com
Talán tudtok - föleg HáBé - nekem segiteni. Nyáron Svájcba készülünk, vonattal szeretnénk bejárni annyi helyet, amennyit csak két hétben lehet.
Itt jön a kérdés: a vonatjegy. Svájcban több vasúttársaság van és ha jól tudom az InterRail csak néhány vonalon használható. Melyek lehetnek ezek a vonalak? Kapható ott egy Flexi Pass (?) nevü bérlet, amely szinte az összes vonalon használható. Ez drágább, mint az InterRail + el kell jutni az országig. Van-e ezzel kapcsolatban valakinek tapasztalata?
Föleg az alpesi tájak érdekelnek, de szeretnék lemenni délre is Lugano, Locarno felé...
Hegymenetben: 30
Völgymenetben:
0-50 ezrelékig: 25
50-100: 20 km/h.
Ez volt idáig az elmélet. Most jön a gyakorlat:
Mivel az SGP járgányok se mai csirkék, és a pálya is szar (nagyobb a fogaskerék-léc közötti ellenállás), hegymenetben 30-at csak Városmajor és Szt: János Kórház között tud produkálni.
A pálya többi részén kb. 22-24-gyel halad, kitekerve a 22. fokozatig + 2 sönt. Nagyon gyenge :((
Völgymenetben van egy centrifugál-fék, amely elvileg 28 km/h-nál vészfékezést produkál, de mivel a rugók szét vannak nyúzva, van, hogy 24-nél is levág.
A 20 km/h-tól eltérni elvileg csak Svábhegynél a felső váltó - peron közt, valamint Szt. János kórház - Vmajor között lehetne, de rendszeresen előfordul, hogy a késést csak úgy lehet behozni, hogy 24-25-tel dönget lefele. Igencsak meg lehet érezni, akár hiszitek, akár nem.
Nos, ezt a néha indokolt száguldást hivatott megszüntetni a júdásgép, a tachográf. Ja, és jegyzi azt is, hogy szabályosan indultál-e el (feltekerted-e mind a 22 fokozatot is -de geci-), valamint azt, hogy az ajtók bezáródtak-e. Ez csak akkor gond, ha a végálláskapcsoló nem működik rendesen. Gyakran előfordul, sajna.
> mi az a hitelesnek nevezhető sebesség, amellyel az SGP szerelvények haladtak a budapesti pályán
Még emlékszem, amikor az SGP-k leváltották a régi Ganz Rowan kocsikat, akkor az újságok azt írták, hogy az új fogas sebessége 33km/h lesz, szemben a régi fogas 15km/h sebességével.
Az tény, hogy a régi fogasnak 3 helyen volt keresztezése, de ha jól emlékszem, ugyanúgy 15 percenként indult.
Ha a történelmi időkre tekintünk vissza, mi az a hitelesnek nevezhető sebesség, amellyel az SGP szerelvények haladtak a budapesti pályán (a balesetet kivéve)? Ha nem publikus, akkor jöhet mailben is.
2002.03.11-03.13-ig a Fogaskerekű Vasút nem közlekedik, helyette csak Svábhegy és Széchenyi-hegy között a szokásos menetrend alapján Fogaspótló autóbusz közlekedik.
Más:
Az 51-61-es és 54-64-es szerelvényekbe is beszerelték a beszédszintetizátort, valamint az 54-64-es szerelvénybe a tachográfot. Tuti, hogy ez utóbbi völgymenetben sosem fog 20-nál gyorsabban araszolni emiatt.
Ha egy mód van rá, ne legyen március 9-én, 16-án, 23-án és április 12-én. (Lehet, hogy nagyigényű vagyok? :)) Az április vége annyiból jó, hogy akkor már beindul a Pálházai ÁEV is, és esetleg azt is meg lehetne látogatni.
Egyeztetünk, meghánnyuk-vetjük, kidolgozzuk az alternativákat, célcsoportokat állitunk fel, az eredményt diagramokban ábrázoljuk, s a végén optimalizálunk, racionalizálunk, deriválunk, integrálunk és.... jól berúgunk! :-)
1. E sorok irásakor nem működik se a honlapom (s a Fogasé sem :((( ), sem az emilcimem műszaki hiba miatt. Ezer bocs miatta. Remélem, hamar helyreáll a rendszer.
2. A Libegőről: Én is meglepve hallottam/láttam a hiradóban az átadását. Valahogy nem lebegtette meg a sajtó, pedig, ha van csodálatos és szenzációs kis Hazánkban, akkor EZ AZ!!!!!!!
Dehát a dzsimi és a teriblek fontosabb ennél. Tehát, barátaim, nincs más teendőnk: nyitott szemmel járkálni a nagyvilágban.
3. Mit szólnátok ahhoz, ha pl. tavasszal szerveznék egy kis kirándulást Saújhelyre? Összeköthetnénk egy kis megemlékezéssel is a 22 éve elhunyt kisvasútról, és egy kis kegyeletteljes vonalbejárással.
Az egyik gagyitévé híradójában benne volt az átadása.
Igazi függővasútnak akkor minősülne, ha lenne egy tartó és vontató, mozgó kötele, mint a teherszállító kötélpályáknak. Mindegy, beillik ennek a topiknak a tartalmába.