Keresés

Részletes keresés

Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.11 0 0 6386

Még babaruhák is fennmaradtak az egyik sírban...

 

VII--IX. század

Előzmény: II. Kastilias (6384)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.11 0 0 6385
Előzmény: II. Kastilias (6384)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6384
A Krím-félsziget a kazár időkben
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6383

Bolgár vagy kazár függő

 

VIII–IX. század

 

8,1 x 6,4 cm

II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6382
Kazár kulacs, parthus és var-khun társaihoz hasonlóan valószínűleg szintén napjelkép-díszítménnyel
Előzmény: II. Kastilias (6351)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6381
Kazár sodronyvért, hosszúkard
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6380
Kazár bőr-fém páncélkombináció
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6379
Kazár sisak a Kubán folyó mellékéről
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6378
Előzmény: II. Kastilias (6375)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6377
Kazár szablya, pajzsdudor, üvegtárgyak, nyílhegyek és harci sisak
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6376
Nos, a link nem tökéletes...
Előzmény: II. Kastilias (6375)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6375
Kazár lovasszobrocska és_lószerszámzat
Előzmény: II. Kastilias (6374)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6374

Kazár hosszúkard és_más_felszerelések

II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6373

Kazár harci sisak

 

A régi asszír katonai fejfedőkre emlékeztet

II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6372
Harcosok küzdelme egy másik kozár véseten. A bal oldali harcos lándzsáját ellenfelébe mélyeszti, aki kiejti kezéből a hosszúkardot
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6371
Egy másik jelenet ugyanarról a csontlemezről
Előzmény: II. Kastilias (6370)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6370
VII–VIII. századi kazár (szabír) nyereg csont borítólemezére vésett harci jelenet a silovszkiji sírmezőről (Szamarai körzet), amely szám szerint öt, talpig páncélba öltözött katonát ábrázol
Előzmény: Epstein dr. (6363)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6369

Parthus (avar) kataphraktosz

 

Falfirka Dura városból

 

Mihail Ivanovics Rosztovcev Caravan Cities c. könyve nyomán: Clarendon Press, Oxford, 1932, 3. ábra

 

 

 

...és a rekonstrukció
Előzmény: V.A.Z.E. (2)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6368
Lábvértek fragmentumai az 5. szekcióból
Előzmény: Epstein dr. (6365)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6367
Karvértek töredékei ugyaninnen, ugyanebből az időből
Előzmény: Epstein dr. (6365)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6366
Vállvértek töredékei a kiállításról, melyek a VIII–IX. századi kelet-európai sztyeppék déli vidékeiről származnak
Előzmény: Epstein dr. (6365)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6365
Alekszandr Lemesko vezetésével időszaki kiállítás nyílt a moszkvai Állami Történeti Múzeumban (Государственный Исторический Музей) Ló és lovas címmel, amelynek 5. szekciójában Kelet-Európa déli sztyeppéi a középkorban elnevezés alatt VIII–IX. századi fegyverek töredékeit mutatják be
Előzmény: Epstein dr. (6361)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6364
Bár azt meg kell hagyni, a menekülő emberalak lehetne éppenséggel szimplán var-khun vitéz is, mert Agathiasz tudósítása szerint a hunugurok a hajukat közbefűzéssel fonták
Előzmény: Epstein dr. (6363)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6363

Üldözési jelenet a híres csernyigovi ivókürtről (nem valamiféle kutatói paranoia hatása!): egy íjjal felszerelkezett  páncélos vitéz üldözi pajeszos kollégáját, aki minden valószínűség szerint a zsidó hitre tért kazár arisztokrácia egyik képviselője. Mindkét vitéz a belső-ázsiai eredetű páncélos lovagságból kerülhetett ki, ami azért valószínű, mert a keleti-szláv államként nyilvántartott Csernyigov valójában a kazár utódállamok egyike volt (ezek a kisállamok nagyjából ugyanúgy jöttek létre, mint a Kárpátok peremén az elszlávosodó var-khun kiskirályságok a VIII. században kezdődő deszikkáció során). A harcosok öltözéke a nagyszentmiklósi 2. korsó páncélos lovagjának és a mödlingi korongpár íjászainak sodronyingét, illetve védőpikkelyeit idézi elénk.

Előzmény: Epstein dr. (6361)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6362
Finkelstein a hosszú – a középkori európai lovagi kardok előképét jelentő – egyenes kardok és a szablyák viszonyát illetően sem téved, az ívelt vágófegyverek ugyanis csakugyan a Kazár Birodalom lovagságánál kezdtek dominálni. Bálint Csanádnál láttuk, hogy például a korábbi európai var-khun mellékletekben még inkább az egyenes hosszúkardok vannak túlsúlyban.
Előzmény: Epstein dr. (6361)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6361

Neves régészünk, Bóna István írja:

 

„Az avar hadsereg magját Európában a rómaiak [római kori szarmaták – Epstein dr.] óta nem látott fegyvernem: a nehézpáncélos lovasság alkotta. Védőfegyvereik: a sisak, főleg bőrből, de előfordulhat fémborítással is, és vasle­mezekből összefűzött, az egész törzset beborító perzsa típusú páncél. Támadófegyvereik: acélossá edzett, roppant erős pen­géjű páncéltörő lándzsa, az európai kardnál hosszabb pengéjű, egyélű, egyenes »kelet-ázsiai« típusú lovassági kard és csont­merevítős reflexíj. Mindehhez két félelmetes újítás járult: elöl-­hátul magas kápájú nyereg és – Európa földjén első ízben! – a vaskengyel. Az avar lovas vitéz tehát valamennyi ellenfelével szem­ben – beleszámítva a bizánci íjász lovasságot is – biztosan ült, de ha kellett, fel is állhatott, és foroghatott a nyeregben. Lova, nél­külözéshez szokott steppei fajta, a hó alatt is talált élelmet, az istállózott európai (pl. langobard) lovakkal szemben elképesz­tően kitartó volt, egész napi ügetés után képes volt átúszni olyan folyókon, amelyeken az európai lovasság nem tudott átkelni. Nincsenek még hozzávetőleges adataink sem arra nézve, milyen létszámú volt a páncélos avar »lovagi« mag. Teljes páncélt ed­dig kevés sírból ismerünk – igaz, páncéltöredéket sokból –, a páncéltörő kopja és a vaskengyel azonban mindennapos mellék­let a legkorábbi (VI. századi) avar sírok közelében megásott »máglyagödrök«-ben. Mivel e legkorábbi réteg a VI. században nem telepedett meg állandóan, hanem »aul«-okban élt, e pusztai nemesi réteg nagyon nehezen fogható meg, pár síros kis te­metők árulkodnak csak róla. A régészeti leletek alapján egyéb­ként sem tudunk egyetlen népvándorlás kori nép létszámára sem következtetni. Mégis úgy tűnik, több ezer főre becsülhető a korai avar nemesi-katonai réteg, amely később részben elvér­zett a 626-ig tartó bizánci háborúkban.

 

Az avar páncélos-páncéltörő lovasságnak nyílt vagy enyhén dombos terepen a korabeli Európában egyetlen ellenfél sem tu­dott sikeresen ellenállni – beleértve a bizánci hadsereget is. A Dunántúlon tehát a langobard sereg eleve vereségre volt ítélve. Szűk völgyekben, hegyes vidéken viszont, például az Al­pokban, ahol nehéz védőfegyvereit, gyalogságát közelharcban vethette be, sikeresen ellenállhatott.

Az avar pásztorok könnyűlovas alakulatokba voltak szervezve, ide tartoztak a segédnépek, például a kutrigurok is. Legfeljebb bőrvértet viseltek, fegyverük az íj és a nyíl volt. A ránk maradt bőséges régészeti leletekből tudjuk, hogy hárométű vas nyílhe­gyeik közel kétszer olyan súlyosak voltak, mint a korabeli euró­pai nyílhegyek. E nehéz nyilakat csontmerevítős visszacsapó íjaikból tökéletes biztonsággal lőtték ki, majd’ kétszer olyan tá­volságra (mintegy 5–800 m-re), mint ellenfeleik. Kisgyermekko­ruk óta tanulták, férfikorukban nagy vadászatokon évente gya­korolták a nyilazás tudományát; fürge lovaik nyergében ülve vagy állva, előre-, oldalt- vagy hátrafordulva egyaránt félelme­tes biztonsággal kezelték íjukat. Íjászaik – s ugyanezekkel a íjakkal voltak felszerelve páncélos vitézeik is – ellenfeleiket már akkor szét tudták szórni, megfélemlíteni, üldözni vagy menekülést színlelve szétzilálni, amikor azok még nem is árthattak nekik. A bizánci hadsereg ugyan hasonló lovas íjászokat vetett velük szembe, de kezdetben kengyel nélkül, ami lovasságuk mozgását és íjászaik teljesítményét erősen korlátozta. A langobar­dok azonban nyílt terepen tehetetlenek lettek volna ezzel a min­den irányból süvöltő nyílzáporral szemben.

 

A két tümennyire (20 000!) becsült avar lovassereget szláv gya­logharcosok tömege kísérte, később a bizánci háborúk során a gepidák is a gyalogságot erősítették. A szlávok lándzsával, egy­szerű íjjal, ritkábban karddal és pajzzsal voltak felfegyverkezve, s ha harci értékben el is maradtak a langobardok mögött, vak­merőségük és létszámuk felülmúlta ellenfeleikét.

 

E három fegyvernem együtt, jó vezetés mellett – márpedig Ba­ján kivételes szervező és katonai képességeit csak Attiláéhoz ha­sonlíthatjuk – sík területen ellenállhatatlan volt. Az egyetlen hat­hatós ellenfél, az egykori római nehézgyalogság nem létezett többé. Védelmet csak a hegyvidék nyújtott ellenük, ahol az avar­ok és szlávok nem tudták taktikai fölényüket érvényesíteni, vagy az erődök és várak, amelyek módszeres ostromához nem értettek, és soha nem is tanulták meg.”

 

(A középkor hajnala – A gepidák és a langobardok a Kárpát-medencében; Corvina, Bp., 1974, 8689.)

 

 

 

„Súlyos tévedés az avar hadsereget könnyű fegyverzetű nomádokból összeverődött lovas íjászoknak tekinteni. A korabeli bizánci katonai szabályzatok és a régészeti leletek egyöntetű tanúsága szerint hadseregük magvát közép-ázsiai–perzsa típusú nehézpáncélos lovasság alkotta. Becslések szerint 1–3 ezer főre tehetjük a vaslemezekből összefűzött törzspáncélt viselőket. A többiek bőrpáncélt viseltek.”

 

(Bartha Antal szerk.: Magyarország története – Előzmények és magyar történet 1242-ig; Akadémiai, Bp., 1984, 321.)

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

Pajeszt viselő kozár nehézpáncélos lovag portréja

 

The Judaic biblical rule to wear Peyot (long hair at the temples) found resonance with the hairstyles of the Hunnish and Turkic warriors. It is likely that the Peyot worn by this Jewish warrior, and still worn by many Jews today, developed into their particular fashion through the cross-fertilisation of Jewish and Steppes Nomad cultural norms.

 

When the nobility of the Viking Russ (later to merge with the Slavs to become Russians and Ukranians) began to assert power in the region, they copied these Peyot wearing them as a mark of power.

 

The armour of the warrior is based on contemporary descriptions, art and artifacts from the area of the Khazar Kaganate. The belt, decorated with medalions which often signified tribal identity and status, is a mark of the Turkic warrior. It too was later adopted by the Russ in their efforts to establish legitimacy in the region.

 

The Khazars were among the first tribes to fully adopt the curved Saber in preference to the straight sword. The preference for the Saber over other styles spread through the rest of the world, last to be adopted in Napoleonic era Europe. It is somewhat ironic, in the face of the almost complete replacement of the Sword by the Saber in Russia of the later Middle Ages, that the Russian authors of the "Primary Chronicle" (Povest Vremenikh Let) derided the Khazar saber, extoling the virtue of the Russian (Scandinavian) straight, double-edged sword.

Előzmény: Kara-Indas (5464)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6360
Steven Runciman: „That Malamir existed we know, not only from inscriptions, but also from the account given by Theophylact of Ochrida, the only historian to attempt a connected account of the reigns and relationships of the Khans of Krum’s family; he clearly had access to some older source now lost. He says that Omortag had three sons, Enravotas, Zvenitzes, and Malamir (Μαλλομηρός); Malamir succeeded his father, and was succeeded by his nephew, the son of Zvenitzes; a few lines below this second item he speaks of the Bulgarian Khan as ‘ ὀριθὴς Βωρίσης ’2 — a phrase that has usually been emended as ‘ ὁ ῥηθεὶς Βωρίσης. ’ Malamir is also mentioned as Baldimer or Vladimir in the account given of the exiles of Adrianople by the Logothete: which a few lines below suddenly mentions Michael (Boris) as Khan. But all the Logothete’s information is misty; Baldimer is called the father of Symeon.3

 

2 Theophylact, Historia XV. Martyrum, pp. 193, 197.

3 Leo Grammaticus, pp. 231-2 (Βαλδίμερ): Logothete (Slavonic version), pp. 101–2 (Vladimir).”

 

(A History of the First Bulgarian Empire; G. Bell & Sons, London 1930, 293. o.)

 

---------------------------------------------------------------

 

 

Omeljan Pritsak rámutat, hogy a hunokat Európába vezető Balamir nagykirálynak a neve ötféleképpen őrződött meg Jordanesnél (XIV, 130 és XLVIII, 248–49): Balaber, Balamber, Balambyr, Balamur és Balamir.

 

Nyilvánvaló tehát, hogy a -mir csak a szlávok által kedveltebb változata a személynevekben gyakran előforduló végződésnek.

Előzmény: II. Kastilias (6321)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6359

Zvonimir

Zvoniszláv

Előzmény: II. Kastilias (6353)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6358

Sztanimir

Sztaniszláv

Előzmény: II. Kastilias (6353)
II. Kastilias Creative Commons License 2008.05.10 0 0 6357

Mutimir

Mutiszláv

 

Sztrojimir

Sztrojiszláv

 

 

"»Does Czech also have a whole class of names that end in mir?« In Croatian there's Branimir, Trpimir, Zvonimir, Kresimir, Vladimir, Mutimir, etc. etc. I'm sure there are even more, but those are probably very archaic indeed..."

 

Knez/Zupan Časlav Klonimirović (son of Klonimir, grandson of Strojimir), ruled 927/8-ca. 950: Liberated the central Serbian tribes from Bulgarian empire.

Előzmény: II. Kastilias (6353)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!