Korábban olvastam, hogy a BHK-484 selejt... Kár érte, de legalább vannak jó kis hangfelvételeim.
Ugyancsak korábban volt vitatéma az ARC busz, vagyis az ARC létjogosultsága. Én azt gondolom, hogy ilyen csekély darabszámnál ezek a hibák, ugyan bosszantóak, de elfogadhatóak. Köztudott, hogy a BV-nek nincs pénze sem MAN Lion's City-re, sem Mercedes Conectora, sem egyéb elővárosi szóló alacsonypadlós buszra. Maradnak tehát a nem túl igényes "magyar" buszok. A szegény Ikarusaink felett eljárt az idő. Ezt ugyan fájó szívvel, de be kell látnunk. Az meg, hogy indítsuk újra az Ikarus gyárat, nos, hát szerintem nincs itt olyan ember, aki ne ezt kívánná, csak sajnos ez Magyarország, itt (pártpolitikai állástól függetlenül) mindenki csak a saját igényeit, zsebét figyeli. Irgalmatlan nagy tőke kellene az Ikarus újbóli beindításához. Ebbe túlságosan nem megyek bele, igencsak lerágott csont már. Summa summarum csekély az esély az Ikarus beindításához.
Nos ARC... Vannak bajai, rendesen. (példa kedvéért: LGS-097, futóműbaja van, egy hét szerviz alatt sem tudták megoldani...) Lehet leszólni, ócsárolni, de én úgy gondolom, ha nem is hosszú időre, de munkahelyeket létesít, s ami a legfontosabb: itthon, Magyarországon. Jó-jó értem én, csapnivaló összeszerelés. Erre mondják, mondták már előttem is, hogy nullszériás darabok, plusz látni a gyáregység hiányát. Az meg, hogy tíz év múlva nem lesznek sehol sem. Hát igen, de kérem, egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy akármelyik mai új buszból "lesz-e" valami.
Lehet keseregni, elégedetlenkedni, hibákat keresni, de én úgy gondolom, érjük be az ARC-kel, Credokkal, Alfákkal, s bízzunk benne, hogy újra felfut a magyar buszgyártás. Mást úgysem tehetünk, nem a mi asztalunkon dőlnek el a dolgok...
(ez már csak személyes vélemény, de eleinte én is óckodtam az ARC-től, s sajnálva gondoltam a jó kis 263-as ikarusunkra, ám mára már egyre jobban megkedvelem az ARC-t, az összes hibájával, a nyefergő karosszériájával, az idegesítő indexszignállal, a rángató váltójával.)
Szegény BPR-694-esnek jó mély hangja van, de azért tetszik, remélem nem beteg. :) Régebben (talán nyaranta) 2 rövidet "sípolt" némelyik busz, olyasmi hangot adtak, mint amikor valaki egy focimeccsen fütyül. Az mire szolgált és hogyan csinálták?
A mezőkövesdi E94-es a Szentpáli és Madarász V. utca kereszteződésében "balesetet élt át". Egy skoda gépjárművel (annak láttam szépen összetört)karambolozott.A busznak az első ablaka kitőrt.
A forgalmat terelik. Rengeteg rendőr van kint. A BOON on még nem közölték.
Amit a magyar buszgyártásról írtál egy az egyben igaz. Sajnos ez van a magyar buszgyártás egy talán soha nem látott gödör mélyén van, ami a 90-es évek elején elképzelhető nem volt, és ugyan néhány szakember még próbálkozik ebből kiutat keresni (ARC, az S91 tervezőcsapat), de igazából ez kevés. Valami olyan egetrengetőre lenne itt szükség, hogy újra a piac uralói legyünk, amit az ország sajnos most 2009-ben nem tud megteremteni. Így maradnak ezek az új kezdeti szárnycsaapkodások, és elkezdhetünk újra midnen apróbb előrelépésnek örülni (mint mikor valaki lebénul, és újra kell tanulnia járni). Én látok fantáziát az ARC-ben, ha ksiországunkban sikeresen megtanulnak buszt építeni rajta (mert ezt látom), akkor utána van esélye (ha van háttértőke) a további terjeszkedésre.
ujfigura topiktársat és engem is érdekelne, hogy összeszerelés terén esetleg milyen gondok adódtak eddig, zörgés-csörgés, utasok véleménye esetleg ha csattan a sofőrön.... Ilyesmire gondoltam. :)
Amit leírtál, az nagyvonalakban ugyanaz mint amit az FLR-814 sofőrjeitől hallhatnál :)
Kényelem: a busz alapvetően kényelmes, a vezetőülés jól beállítható. A kormány állíthatósága is praktikus, csak kár, hogy nem jön vele a műszerfal. A rádió (ami nagyon patent), az utastér-fűtés kapcsológomb és ventillátor magasan vannak, vezetés közben (ülve) nehezen szabályozható. A táblatartót elérni lehetetlen, ezért szerelték alá a magyar verziót. Fűtése jó. A műszerfal áttekinthető és jólkezelhető, de messze van.
Motor: bivalyerős! Szerintem ezt tovább nem kell magyarázni.
Váltó: na igen... A 12 fokozat sok, elég lenne a fele. 40 km/h-ig elvált 10-et, a maradék meg van 100-ig. Váltások közben a buszvezető keljfel-jancsizik: lehetne fokozatmentes, ha már Volvo.
Retarder: kevés a 3+1 fokozat. Retarderezésnél (kézi használatnál) a visszaváltások között szünetel a működése, ezért egy-két másodpercig nincs lassulás. Elég zavaró.
Én szkeptikus vagyok. Bízom benne, hogy lesz még Magyarországnak híres buszgyára, ami korszerű, sőt, úttörő buszokat fog gyártani, de hogy az nem az Auto Rad Controlle, és nem is a Kravtex, az biztos. Szerintem ez csak olyan cég lehet, ami hozott magával valami tapasztalatot az Ikarusból, pl. a NABI, vagy a Molitus. Vagy megjön az esze Szélesnek, és visszahozza Kínából az Ikarust. Azt nem tudom, hogy stefipeti cartárs milyen szinten van "benne" az ARC-ben, és kikre gondolt, amikor volt ikarusos fiúkat említett, de ez nem tapasztalat, amit ez a kocsi felmutat. Kár, hogy nem volt időm összeszedni a negatívumokat a buszról, és egy-két napig sajnos biztosan nem is lesz, de ami késik, az a vonat!
Az a magán véleményem, hogy az Alfák is, az ARC-k is olyan gyermekbetegségek tömkelegével vannak tele, amihez nem kell országjáró körút, meg sofőrök véleménye, egyszerűen mikor az első kész lett, valakinek bele kellett volna ülni, át kellett volna nézni, és írni fel egy kockás lapra, hogy ez és ez így nem jó. Ennyi. Az meg egyenesen hihetetlen, hogy egy sorozat busz, még ha nullszéria is (konkrétan az első Alfákra gondolok) úgy jöjjön ki, hogy nincs bekötve a kályha! Ez nonszensz 42 milláért! És akkor 2004-et írtunk! Az ARC meg a százhuszonharmadik módosítás után még mindig olyan, amilyet mondtam. Ez erény? Egy ekkora buszgyártó hagyományokkal rendelkező országban ez inkább röhely! Úgyhogy egyfelől igenis azt mondom, ezek a "kis" buszgyárak még az ő szerény lehetőségeikhez mérten is alul teljesítenek. A másik, ami miatt ökölbe szorul a kezem, és ezt itt rövidre is zárom, mert átcsúszok a politikába, hogy ilyet egy ország kormánya sem engedett meg magának, hogy egy ekkora nemzeti vállalata így végezze. Akkora óriási tapasztalatot dobtunk ki a kukába, hogy az ARC, a Credo meg az összes többi együttvéve, az ott dolgozók legnagyobb igyekezetével sem fog a közelébe érni annak, amit az Ikarus a kisujjából rázott volna ki. Mert mi, magyarok már soha nem fogunk 14.000 buszt gyártani évente, pedig ez adta azt a hatalmas tapasztalatot, a lehetőséget a kísérletezésre az Ikarusnak. (Aki teheti, vegye meg, olvassa el a Gerlei-Kukla-Lovász trió Gördülő legendák c. könyvét, csodát lát!)
A fülkéről igazad van. A szegedi trolikban már új típusú vezetőtérrel találkozhatunk. VDO típusú műszerfalhoz lesz hasonló az új műszerfal. Tele lesz LCD kijelzővel, és a gyakran használt gombok is közel kerülnek a sofőr kezéhez. Van 2 db fotóm róla ha érdekel titeket szívesen beszúrom.
A témához annyi szeretnék leírni, hogy az ARC 134-es VÁROSI fogyasztása /Szombathelyen/ 34 liter körül van. Az ARC 187.01 városi fogyasztása Szombathelyen 39 liter körüli./MAN motoros/ Nem hinném, hogy egy ARC 127-es fogyasztása helyközi forgalomban 40 liter lenne. Az ismerősömnél rákérdezek de kb. 32 liter lehet.
Többeknek: Az Ikarus csődjéért egyrészt felelős egy ma épp nagymagyar üzletember, aki megvette, kiürítette, a nevet eladta külföldön és közben Kínában kezdett buszgyártásba. Másrészt viszont számolni kell azzal, hogy tőkeerős háttér nélkül nagyon nehéz lesz akármelyik gyárnak is a hosszú távú fennmaradás. Vagy van ilyen háttér és akkor oké, vagy nincs és akkor kapufa. A magyar piac túl kicsi és még csak nem is egységes, hogy egyféle buszokat vennének. A felsorolt kocsik közül épp ezért egyedül az Alfának látom hosszú távon is az esélyét (ráadásul szerintem ezek a kocsik összehasonlíthatatlanul jobbak is a többi felsoroltnál, nem is tudom, miért nem lehet már elfelejteni az első széria sokkját). A Credo (ha tovább bizonyít az igénytelen piacokon) jobb esetben néhány éven belül valami külföldi (szerintem kínai vagy indiai) felvásárlás célpontja lesz. Az ARC pedig egyelőre sufnikocsi: amíg nincs igazi összeszerelő műhely, addig limitált darabszámra lesz csak képes. Az pedig nem kifizetődő.
Az azért azt is vedd számításba, hogy amiket Ózdibusz leír (átlátszó napellőenző - tényleg ilyen van most is benne, döbbenet -, sofőrtől távoli műszerfal), azért annak a megtervezése már az első darabnál sem lett volna olyan elképesztő túlzás...
Az ARC-os témához annyit fűznék hozzá, hogy lehet, hogy több a hibája az átlagosnál, igen, van még mit fejlődnie, de akkor is látom a tervezőcsapaton, hogy dolgoznak rajta, és ma szerintem kis hazánk autóbuszgyártásában ennek a gépnek van a legnagyobb esélye, hogy kinője a gyermekbetegségeit, és igenis rendes busz váljék belőle. (A Credón, meg az Alfán nem látom a tenni akarást, egyszerűen darab darab, aztán kész, csak fizessen érte a kedves vevő, de ez csak az én véleményem)