Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 -1 0 562

OFF:

 

Én a Galgamentén "vitézkedtem" megboldogult legénykoromban.

Nekem a turai búcsú tette be egyszer nagyon a "kiskaput", 1998. augusztus 15-én...:-)))

Előzmény: Törölt nick (561)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 561

Ez nem off, a keszthelyi diákdalok a helyi kultura része.

 

 

Jól bebaszott nekünk a szentkuti búcsú,

Ellopták a lovunk nyeregszerszámostúl.

Nem maradt más nekünk csak az apánk fasza.

Nyergeljed fel fiam, azon megyünk haza.

 

Álljon meg a menet, egy asszony lemaradt.

Hadd szarja ki magát az eperfa alatt.

Ismertem apádat. Egy büdös paraszt volt.

De ne beszéljünk róla, mert mer régen meghótt.

Előzmény: Törölt nick (560)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 560

OFF:

 

Nem Szentgróton b...sztál be néha fiatal egyetemi/főiskolai hallgató korodban?  :-)

Előzmény: Törölt nick (555)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 559

Most már csak a MÁV emblematikus 29-es számú vonala, közismertebb nevén "északi parti", "tapolcai" vagy "észak-balatoni" vonal van hátra, azaz a Pusztaszabolcs - Szabadbattyán - Tapolca vasútvonal, amelynek a létesítéséről még később írok majd.

 

Érdekes, hogy ez a turisztikai szempontból kiemelt fontosságú terület a 20 sz. elején még nem rendelkezett vasútvonallal, amit az itt élő lakosság igencsak nehezményezett.

 

Végül 1909-ben került átadásra ez a vonal, de erről majd később.

Előzmény: Törölt nick (557)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 558

Egész jól nézett ki, bár gondolom, hogy szélcsendben evezőkkel kellett hajtani.

Előzmény: Törölt nick (555)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 557

Ezt a rövid szakaszt 1892-ben a Dunántúli HÉV társaság építette, de ennek meghosszabbítását Zalaszentgrót és Balatonszentgyörgy között már a Zalavölgyi HÉV társaság.

 

A Zalaszentgrót - Balatonszentgyörgy vasútvonal részben a Zala folyó völgyében haladt, a Zalai-dombság legeldugottabb, de egyben leghangulatosabb vonulatai között.

 

Főként kis falvakat kötött be az ország vasúthálózatába, a legismertebb közbenső település az egykori Deák-kúriáról nevezetes Kehida volt, ahol ma a híres kehidai termálfürdő található.

 

A 43 km hosszú, hanulatos kis mellékvonal 3 helyen keresztezte a Zala folyót.

 

1895. december 15-én adták át a forgalomnak.

 

 Érdekesség, hogy az 1900-as évek elején tervben volt, hogy a Szombathely-Rum vasútvonalat Kám-Csipkerek-Baltavár irányába meghosszabbítva Türjénél összekötik a balatonszentgyörgyi vonallal, létrehozva ezzel egy Szombathely-Balaton vasutat. A tervet 1909. február 11-én részletesen ismertették a Sárvári Járás című lapban. Pénzhiány miatt azonban ez sosem valósult meg, noha még az 1920-as, sőt az 1960-as években is többször elővették a régi tervet. A Szombathely-Rum és a Zalaszentgrót-Balatonszentgyörgy vasútvonalak 1974-es bezárásával azonban végleg lekerült a napirendről.

 

A Zalaszentgrót - Sármellék közötti középső, 31 km hosszú szakaszt az 1968. évi új közlekedéspolitikai koncepció jegyében 1974. május 25-én bezárták - sajnos, mert így már nem tudtam végigvonatozni rajta...:-(

 

A Balatonszentgyörgy - Sármellék közötti szakaszt főleg katonai és teherforgalmi célokból még fenntartják, bár nagy forgalom nincs rajta.

 

Érdekesség, hogy Kehidán a vasútállomás épületét nem bontották el, az jelenleg is megtalálható, mégpedig a termálfürdő területén.

 

Sajnos arra nem tudtam rájönni, hogy milyen célokat szolgál, mert fürdővendégként nem mehettem be.

 

Lehet, hogy a fürdő üzemeltetéséhez tartozó dolgok vannak a régi állomásépületben...

 

 

Előzmény: Törölt nick (556)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 556

Az 1830-tól már mezővárosi rangban lévő Zalaszentgrót 1892. január 28-án kapott vasútvonalat, ekkor nyílt meg a Türje - Zalaszentgrót szárnyvonal.

 

Az Ukk - Zalaegerszeg vonal 1968-1969. évi átépítése ezt a vonalat is érintette:

 

Ennek során Türje és Zalabér állomások között a pályát új, rövidebb nyomvonalra terelték. A két állomás megszűnt, helyettük Zalabér-Batyk néven új elágazó állomás nyílt az egykori állomásközben. Az eredetileg Türjére csatlakozó zalaszentgrót–sármelléki és a Zalabérre csatlakozó sárvári vonalakat is ide kötötték be.

 

2007. március 3-tól a vonalszkaszon a személyvonati forgalom szünetel...

Előzmény: Törölt nick (548)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 1 555

Ha már fölhoztad a zalai hajózást, akkor az első hajó amiről tudok. Bizti nem az első, mert szvsz a rómaiak is hajóztak a Balatonon.

 

Ez a Festetich gálya, 1753-ból.

 

A neve Christoph, minden bizonnyal Festetich Kristóf után.

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (546)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 554

Bál szépét meg miért ne lehetne választani neten? 

 

Ha ezt Szentgyörgyi Horváth Fülöp János hallaná dobna egy hátast.

Előzmény: Törölt nick (552)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 553

meg lehet tartani, inni és táncolni skype- on is lehet, te itt és a partnered ott: kinyujtjátok egymás felé (képernyő felé) a kezeteket majd lejtetek, és koccintotok a képernyő felé.

 

Koronavirusos Anna Bál.

Előzmény: Törölt nick (552)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 552

A Zala vármegyei Balatonfüreden a reformkor legelejétől kezdve egészen az I. vh. kitöréséig óriási kulturális élet zajlott.

 

Az első füredi Anna-bált 1825. július 26-án tartották a füredi Horváth-házban.

Szentgyörgyi Horváth Fülöp János (1777 - 1841) rendezte Krisztina nevű lánya tiszteletére.

A füredi Anna-bálból hagyomány lett és 1914-ig mindn évben megrendezték, 1915-től 1954-ig azonban szünetelt a rendezvény.

1954. július 31-én indult újra, azóta minden évben megtartásra került.

 

Bár az idei év egy kissé más lesz, lehet, hogy elmarad, vagy átkerül az őszi időszakra...:-(

 

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 551

Ez igy van :) és lesz még sok kép is és történet is.

Előzmény: Törölt nick (547)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 550

Igen és a Gyöngyösi csárdában ennél több is van. Eredeti eredeti relikviák.  Nem másolatok.

 

Betyárfegyverek. Ezeket Darnay Kálmán vásárolta, elfogott bakonyi betyárok árverésre bocsátott fegyverei, tehát eredeti használatban volt fegyverek ezek. Ezekből párat a Balaton Muzeum kölcsonzött a Gyöngyösi csárdába kiállitásra (az üveg miatt volr nehéz lefotozni).

 

Aztán szintéán erdeti körözőlevelek például 1861-ből. Ezen például Patkó János személyleirása olvasható (különbözik a neki tulajdonitott képektől).

 

 

foto panthera

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (545)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 549

Ami a trianoni határokon belül maradt ebből a viszonylag hosszú vonalból, az ma 2 vasútvonal része:

 

- az Ukk - Zalaegerszeg szakasz az Ukk - Zalaegerszeg - Bajánsenye - Őrihódos (ma Szlovénia) villamosított, egyvágányú  nemzetközi fővonal, a MÁV 25 sz. vonalának része.

 

- a Zalaegerszeg - Lenti - Rédics egy nem villamosított, egyvágányú mellékvonal, a MÁV 23 sz. vasútvonala.

Előzmény: Törölt nick (548)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 548

Ukk - Türje - Zalabér - Zalaszentiván - Kisfaludpuszta - Zalaegerszeg - Lenti - Rédics (mai magyar - szlovén határ) - Alsólendva (ma Szlovénia) - Csáktornya (ma Horvátország) vasútvonal:

 

"1887május 1-jén felvetetett Zalaegerszegen a „Zala Megyei Gazdasági Egyesület” háza nagytermében a „szentiván-zalaegerszeg-alsólendva-csáktornyai” vasút útvonala megtervezése. Csengeri Háczky Kálmán (1828–1904), a gazdasági egyesület elnöke a zalaegerszeg-szentiváni helyiérdekű, vasútügyi érdekeltség végrehajtó bizottságának elnöke is lett.[1] A mai vasútvonalat 1890október 12-én adta át a forgalomnak a Dunántúli Helyiérdekű Vasút (D. HÉV) az akkori UkkTürjeZalabérZalaszentivánKisfaludpusztaZalaegerszeg–(mai országhatár)–Alsólendva (Lendava)Csáktornya (Čakovec)-vasútvonal részeként. Akkori hossza 119 km volt.[2] A régi vasútvonalat azonban kettészelte a trianoni határ, majd a második világháborút követően a magyarországi Rédics és az akkori jugoszláviai Alsólendva közötti szakaszát 1947-ben felszedték. A vonal északi, Ukk és Zalaegerszeg közötti része ma a 25-ös sorszámú Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba-vasútvonal részét képezi. Ezért a vasútvonal mai hossza mindössze 49 km."

Előzmény: Törölt nick (543)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 547

Megnézted a "Magyarország madártávlatból" sorozatból a Balaton-felvidék epizódot?

 

A Balaton északi partján egy sor érdekes helyi legendát jegyeztek fel, pl. a tó keletkezésével vagy a Szent György heggyel kapcsolatosan, az ember nem is gondolta volna.

 

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Balaton északi és nyugati medencéje a mai Magyarország egyik legszebb, leghangulatosabb tája.

Előzmény: Törölt nick (544)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 546

A 2 évvel korábban, 1844-ben elhunyt Kisfaludy Sándorról, reformkori költőről, a "Balaton költőjéről" kapta a nevét az első balatoni gőzös.

Előzmény: Törölt nick (544)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 545

Csodálatos, hogy ilyen épségben fennmaradt, nagyon szép, hangulatos a belső tér is.

Előzmény: Törölt nick (541)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 1 544

Ime a Kisfaludy

 

makettje a Balatoni muzeumból

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (542)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 543

Ezzel még nem értem  Zala vármegye szövevényes vasúthálózata kialakulásának végére, így majd folytatom ezt a témát is, olyan emblematikus vonalak is hátra vannak még, mint a Zalaegerszeg - Rédics vagy az észak-balatoni vonal.

 

Az I. vh-ra lényegében kialakult a vármegye vasúthálózata, Trianon után több vasútvonal is elvágásra került az új határok mentén, utána meg az 1970-es évek, ill. a 2007-2009 körüli időszak mellékvonal-bezárásai már a korábban kialakult hálózat csökkenését okozták.

Előzmény: Törölt nick (523)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 542

Egy Zala vármegyei kikötőből, Balatonfüredről indult útjára az első balatoni gőzhajó, a Kisfaludy 1846. szeptember 21-én.

Mindössze 2 hónappal az első hazai gőzüzemű vasútvonal megnyitása után.

Az idáig vezető nem könnyű utat tárgyalja ez a cikk:

https://mta.hu/mta_hirei/szechenyi-istvan-es-a-balatoni-gozhajozas-hoskora-107243

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 1 541

és a Gyöngyösi Betyárcsárda belső terei, ezek is évszázados érintetlenségükben maradtak ránk.

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (528)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.04 0 0 540

De nem szükséges mert ebben az esetben kilogikázható ha meg tudod válaszolni, hogy sértelen  üvegedény vagy ha valamennyire törött de amely minden részében megvan honnan kerülhetnek elő. Szarkofágokban ezt mindenki tudja. Sirmellékletként.

 

Sértetlen, nem szarkofágtöredék és felnyitatlan meg Somogyból honnan került elő. Csak Tricianabol, ezt is mindenki tudja.

 

Kettő ezekből ott van az egykori börtön-levéltár bejáratánál, kettő három másik meg Ságváron a református templom mellett. Ezt majd  mutatom.

 

Tricianat láttad? Visszatemették? Vagy mi van vele?

Előzmény: Törölt nick (538)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.04 0 0 539

Nincs. A tárlók mellett van egy általános ismertető szöveg például rómaiak Pannóniában ami az egyes tárgyakra nem tér ki. Azt meg magad is láthatod, hogy a tárgy mellett semmi.

 

Előzmény: Törölt nick (538)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 0 538

De ha múzeumban fényképezted , akkor ott nincsenek adatok a tárgyakról ? Hol és mikor találták ?...fura.

Előzmény: Törölt nick (536)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 0 537

Ha meglesz a lottó 5-ös, akkor bevállalom. Bár a fő hobbym a gyümölcsfajtagyűjtés, akkor viszont már a másik érdeklődési körömmel is komolyabban foglalkozhatok :)

Előzmény: Törölt nick (534)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 1 536

Mutatok Neked valami érdekeset. Római üvegek Somogyból. Szerintem Triciana? Lehet? Nincs kirva. De kilogikázható?

 

foto Cracowius

 

Előzmény: Törölt nick (533)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 0 535

Anno a megyei muzeumban :)

Előzmény: Törölt nick (533)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 0 534

Mi az a valahogy? Megfeleő összegért holnap már ugranak is. Engem ez nem érdekel. De aki érdeklődik akár meg is sponzorálhatja? 

Előzmény: Törölt nick (532)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.03 0 0 533

Ezeket hol fényképezted ?

Előzmény: Törölt nick (524)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!