Ezt találtam a témához kapcsolódva, itt turbógenerátorként van feltüntetve a szerkezet.
"Ez is egy korai gép, régi fajta biztonsági szeleppel. A mozdonyon kisméretû turbogenerátor látszik. A kéményre szerelt kúpos füstterelôket a gyenge hatékonyságuk miatt leszerelték még a 20-as években. Ezen az oldalon látható, hogy a korai gépekre még kisméretû, egy fokozatú Westinghouse légsûrítôt szereltek, amelyeken a léghenger még nincs ellátva hûtôbordákkal.
Egy újabb fûtôházi felvétel egy késôbbi géprôl. Ezen is még ott látható a kis füstterelô és a turbogenerátor. A Westinghouse légsûrítô azonban nagyobb, kétfokozatú."
Magyar királyi államvasutak igazgatósága 118176/1923./E IV. szám.
Még egy érdekes részlet:
"A túlhevitős mozdonyok füstszekrényeiben alkalmazott túlhevitő csappantyúk és az azokat mozgató servomotor működésében az utóbbi időkben oly hátrányokat észleltünk, melyek a mozdonyok üzemében is könnyen zavart okozhatnak. Igy a servomotor dugattyú végén alkalmazott tányérszelep gyakran letörik, a túlhevitő csappantyúk a helyükről kiesnek etc. Legérezhetőbb hátránya azonban e szerkezetnek, hogy a zárt szabályzó mellett a segédfuvóval való tűzélesztést nagy mértékben késlelteti."
Köszönjük az információt, bár meg merészelném jegyezni, hogy igen értékes lenne azt is tudni, hogy ez mibôl van és mikor írták. (a számokból saccra 1918)
"Tájékoztatásul még közöljük, hogy az alant felsorolt túlhevitős mozdonyaink már túlhevitő csappantyúk és az azokat működtető servomotor nélkül szállittattak és pedig:
Hasonló repró (a Soltész-féle cikk a KM modellekrôl): a régi modell fényképén mintha látszana egy hasonló szerkezet, az újon nem jól látszik. Lehet, hogy van, lehet, hogy nincs. Ki kell menni, megnézni!
A 328-as képeken, amiket meg tudtam nézni, nem látszik - de mondjuk a rúd nem is tudná keresztezni azt a ronda bumszli gôzvezetéket....
Van egy elég rossz minőségű repróm a KM 301.001-eséről, és annak a bal oldalán mintha ez a készülék látszana... csak azt nem tudom, hogy a felvétel az eredeti 301-es modellről készült, vagy a másodpéldányról... ezért lettem volna kíváncsi a jelenlegi példányra.
Ige... igen. Ugyanez a háromsoros csappantyú-rendszer látható a 301-es rajzon is, ellenben ott a füstszekrény külső oldalán hiányzik az "autómata" és az egész kézi rudazat..
Lehet hogy a 301-eseknél mindezt belül alakították ki?
körülötte áramló füstgáz mennyiségét is szabályozná...
Csak azt szabályozza.
A gépezet felé menőből vett gőz csak a csappantyúk - vezetőállásról egyszer beállított mértékű, külön beavatkozás nélküli - nyitását végzi el, ha vontatni kezd a jármű, illetve csukja őket, ha zárják a gőzszabályozót.
Az is van a nyitás mértékének a beállítására (meg a sátorból történő kézi nyitáshoz), a vízszintes rúd a tengelye, ami a vezetőálláson kézikerékben végződik. Meg a rúgó ellenében működő dugattyú van még benne.
A füstszekrény locsoló az ejektorról kapta a vizet / amiről a hamuláda, szénlocsoló, meg ez ment / egy három " szelepes " elosztón keresztül. A konyhán volt az elosztó .
A 490-nél meg az állókazánon a vez.álláson van, valahol a min. vizszint környékén egy szelep, s annál közvetlen kazánvízzel locsolják a pernyét.
Úgy van. Részletesen lásd: Sávoly Mihály, A gőzmozdony, Bp. 1919. 69-72. oldal.
És már ő is azt írja, hogy "a csappantyúkra nagy szükség nincsen, az újabb időkben igen gyakran a nagyfüstcsöves túlhevíző berendezéseknél nem alkalmaznak csappantyúkat", a túlhevítőelemek hűtéséről másképp gondoskodnak.
Én meg azon godolkodtam, hogy hol van a füstszekrényöntözö berendezés csapja, mert ugye az is van, söt kettö, egy ami a vizet spricceli a füstszekrénybe a másik, ami meg alul engedi ki az el nem párolgott vizet.
Tudom ezeknek a kezelöeleme nem lehet ott, ahol a fénykép mutatja, de vajon hol van? (Hol szokott lenni?)
Ezek szerint arra gondolsz, hogy a túlhevitő csöveket óvták a gőz nélküli üzemben a túlhevüléstől....
Elképzelhető..., főleg azért, hogy -, gondolom amikor már jobb minőségű anyagból készült a túlhevítő cső -, meg is szüntették.. / vagy csak kisérleti jellegű volt /.
Csak ebben az esetben kifuttatáskor a burokcsövek hőátadó felülete kimaradt a hőátadásból:-((