December 24-én a 08:41-es váci vonattal (2362) utaztam Alsógödig, majd onnan a következővel vissza Bp-re (2387). És a szerelvény ugyanaz volt. Ez most valami extra forda volt, vagy Vácon minden személy már önmagába fordul, nincs léptetés?
pavarotti: hogy a normaidőket figyelembe vevő menetrend mellett (is) vannak vonatok amelyek a munkanapok 90%-ban késnek 3-10 percet,
Ebből is látszik, hogy mennyi értelme van a normaidőknek...
Igen, jobb lenne, ha egy szűk körre rá lenne bízva, hogy mit lehet és szabad bevállalni (pl. 1-2 perces módosítások miatt ne kelljen vágányzári menetrendet csinálni, mert több kárt okoz, mint amennyi haszna van).
De jelenleg nagyon nem egy szűk kör dönt. És ha itt egyszer be lehet ilyet vállalni, akkor lesznek olyanok, akik megkérdezik, hogy miért nem lehet kétszer, vagy akár egész nap órás Keleti-körvasút-70-es vonal ütem? És így tovább... Ami már viszont túl sok mindent borítani.
Plusz vegyük hozzá, hogy a menetrendesnek nincs ráhatása a végrehajtó szolgálatra, az irányítókra, az egy másik cég (pedig ugyanúgy kapacitáselosztásról van szó...), és azt látjuk, hogy milyen reménytelenek ezek a szervezetek.
Amíg a páros monori pár perces késése esetén jellemzően kielőztetik a szegedi IC-vel Üllőn a személy (holott az F.2. 15.2.1.1. alapján nyugodtan kaphatna pár perces késést az IC is), addig mit csinálnának a gyakorlatban (nem egyetlen egy, kiemelt esetben), ha ilyen tervmenetrendet kapnának?
Nézzük meg a tegnapi Keletis leállást! 8-12 között volt leállás, de emiatt még a NYUGATIBÓL menetrend szerint 18:23-kor induló IC-nek is volt 3 órás késése! Sajnos, látni kell, hogy az itt is kitárgyalt kőfelsői menetvonal-konfliktus okozta helyzetet is képtelenek lennének kezelni (pláne, ha most már precedens alapon bárhol, bármikor lehetne ilyet csinálni...).
Tisztelettel, ez az egész annyira kereknek és igaznak hangzik, csak amíg a valóság az, hogy a normaidőket figyelembe vevő menetrend mellett (is) vannak vonatok amelyek a munkanapok 90%-ban késnek 3-10 percet, addig nem érzem át a súlyát hogy egy esetleges 2x 3-4 + tervezett perc mennyire tragikus.
Az operatív üzemben valójában látunk példákat arra, hogy aminek a megoldására van közös akarat, az megoldható.
Szóval elviekben egyetértek hogy ne rúgjunk emiatt a belföldi ütembe, de gyakorlatban kétlem hogy a nemzetközi megoldása érezhető hátrányt jelentene a belföldnek. Persze tévedés joga fenntartva.
gabor144: Ha mondjuk percre pontosan egy órát késik a Metropol, és összeakadna a 9.25-ös EC-vel, akkor milyen vonatnak és mekkora késést okozva kezelhető le a dolog?
Ezt nagyon nehéz megmondani. Ha "percre pontosan" és pont 60 perc késéssel mennek a vonatok, akkor a párossal kell megvárni a bejáraton, amíg kijön a páratlan, ekkor a mögötte menő kör-IC is kap 2 perc késést (és a 80a állapota miatt ez csak nőne), ha a párost viszed át először Kőfelsőn, akkor a páratlannak a "gödörben" kellene megvárnia, amíg kijön, meg oldják és újra beállítják a másik vágányutat, ez kb. 6 perc késés, tehát a sülyi személy és mögötte a szolnoki zónázó és a csabai gyors is kap kb. 5-4-3 percet (meg ki tudja még a Keleti bejáratán mennyit). Ha a sülyi (ahogyan azt normálisan kellene) 10 percre fordulna a Keletiben, akkor ez elég még kifelé is okozna késést.
Természetesen lehet azt mondani, hogy ez szinte semmiség - végül is menetrend sem kell, ki lehet tenni Pécelen is, hogy az S80-as járat reggel 15-35 percenként jár, aztán majd lesz, ahogy lesz (mert ha itt át lehet mindent hágni, akkor mindent és mindenhol...). Sokkal jobb lenne, ha talán az érdemi kérdésekkel foglalkoznának inkább, hogy miként legyenek visszaállítva az órás ütemek a 80-as vonal és csatlakozó vonalain.
Charleston: Biztos, hogy el lehetne dolgozni 1-3 perc módosításokkal, ha nem is szépségdíjasan, de technológiailag szabályosan.
Tessék megpróbálni...
A pályavasút által megadott normaidőkkel nem lehet megoldani (pláne nem ilyen 1-1 perces tologatásokkal, amitől egyébként is feláll a szőr a hátamon...), újra lehet gondolni az egészet - tessék letenni a konkrét elképzelést.
Régóta mondom, hogy addig, amíg ilyen pályavasút van, ilyen forgalom, addig nagyon sok minden még rosszabbul kivitelezhető (még annál is, amennyi vonatot és ahogyan a Start/minisztérium/KTI megrendel...)
Ha minden egy kézben lehetne (a menetirányításig bezárólag), akkor lehetne jobbat alkotni, addig viszont senki nem fog semmi olyasmit bevállalni, amivel utána "megkötbérezik"...
Hány perccel kellene eltolni egyiket vagy másikat, hogy ne érjenek össze? Ha az egyik mondjuk 3 perccel későbbi közlekedése esetén már nem akadnának össze, akkor az az utáni azonos irányú vonat 2 perccel, a kettővel utána lévő 1 perccel később indításával nem lenne kezelhető a dolog? Tehát az 5 percenkénti indulás/érkezés helyett háromszor egymás után csak 4 perc lenne? Nincs ennyi tartalék a rendszerben?
Akár úgy is, hogy menetrendszerint csak 2-1-0 vagy 1-0-0 perccel tesszük későbbre, így lesz 1 vagy 2 perc "beépített késés" 3 vonatnak, viszont ha késik a Metropol, akkor nem kell a feszítettebb követést alkalmazni.
Tudom, meredek dolgok, de egy vonatnak ilyen miatt 25 perc többletet adni szerintem annyira rossz és laikusnak teljesen érthetetlen, nevetséges megoldás, (tudom, töküres lesz, de akkoris), hogy annak elkerülésére szerintem meredekebb dolgokat is be kellene vállalni.
Ha véletlenül valami újságíró megtudja (kicsi az esély rá, de azért nem elhanyagolható), akkor jó szaftos vasútlejárató cikket lehet belőle csinálni ("Egy óra alatt jutunk ki Budapestről, pedig nem késünk"), biztos jó az a Startnak? (Na jó, igazatok van, tökmindegy nekik...)
Ha mondjuk percre pontosan egy órát késik a Metropol, és összeakadna a 9.25-ös EC-vel, akkor milyen vonatnak és mekkora késést okozva kezelhető le a dolog?
"MEGCSINÁLHATNÁK VÉGRE Kő felsőn a biztosítóberendezés átalakítását és még pár vágányt, váltókapcsolatot visszaadnának a forgalomnak...."
Hiába teszed járhatóvá a rendezőpályaudvart, attól még mindig csak egyetlen egy vágányod marad a Keleti - Körvasút relációra (ld. kép): Keleti felől 48-50-52-60-III. vágány-27-23-15-11, visszafele egy kicsit egyszerűbb útvonalon. Attól, hogy megfordítod a "rendes" menetirányt (biztber átalakításnál erre gondoltál?) Keleti-Rákos között, még nem oldottuk meg a problémát. Új vágánykapcsolatot kellene beépíteni mind a páros, mind a páratlan oldalon, de azt kitérőnként mondjuk 50 millióval számolhatod nyugodtan, és ebbe még a munka biztberes oldala benne sincs...
Ha 13 óra körül indul Szobról akkor az a műszakváltásra ér Vác-alsóra, hogy ne kelljen átszállni. A többi műszakváltás idősávjában normál, mindenhol megállós vonatok járnak.
Van párja is. Az 14,15 körül van alsón és megy Szobra. Rásegít a délutáni diák csúcsidőre is.
D F T: Arra azért kiváncsi leszek, hogy hányszor fog körbejárni a gép Fradiban 11 perc alatt, miközben két páros és két páratlan vonat van ott abban az időben.
Elől-hátul lesz gép tudtommal.
Kőbánya-felsőn pedig a 4-re kellene bejárnia, mert ugye a személyszállító vonatoknak a peron mellett a helye.
Khmm.. Már nem, az új utasítás szerint a menetrend szerint nem megállós személyszállító vonatot értesítés nélkül is lehet peron nélküli vágányra vinni, még akkor is ha forgalmi okból megáll (és ilyenkor a jv-nek sem kötelező leszállni jelzésadáshoz).
És pl. a hálókocsik hogy repülnek át a Nyugatiba? Mit érünk vele? Nyugatiba sem hiányzik, hogy órákon át ott álljon peront foglalva egy vonat, plusz még szerelvénymenet, és nincs egységes szolgáltatás, hogy a Keletiből indulnak északra a nemzetközi vonatok...
Arra azért kiváncsi leszek, hogy hányszor fog körbejárni a gép Fradiban 11 perc alatt, miközben két páros és két páratlan vonat van ott abban az időben. Kőbánya-felsőn pedig a 4-re kellene bejárnia, mert ugye a személyszállító vonatoknak a peron mellett a helye. Véletlenül elindul Fc-ből menetrend szerint a vonat akkor majd Kőfelső bejáratán fog ácsingózni, mert nem tudják a peronos vágányra fogadni a vonatot. ( De ezt a kérdést, majd megoldja Ferencváros második, harmadik kijárata utáni helytelenül működő jelfeladás, ill. a Hízlaló felé vezető váltók lassújele. )
Leírtam már, hogy a Metropol EN-nel akad össze Kőfelső váltókörzetében (csak egy olyan vágány van, amin keresztül a Keleti felől/felé a körvasút felé ki lehet járni, és csak a kezdőponton van erre vágánykapcsolat).