Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Elismerem, hogy azok a homokozósziták életrevalóbb ötletnek találtatnak, mint az én huzagolási elképzelésem. ;-) Csak stabilizáltak vele, vagy irányították is a rakétát? Vagy sugárkormányos volt?
Ha már összefutottunk, van egy távlatos, de annál grandiózusabb elképzelésem. Az animációs programban, amivel a kis Nyevát kalapálgatom, van egy jó kis game engine, aminek révén az animáció valósidőben befolyásolható, vagyis a te szimulátorprogramodból kicsatolva az irányítóparancsokat, a rakétát a szimulációs helyzetnek megfelelően lehet mozgatni, rávezetni. (Egyelőre ez a GE még mélyebb analízist igényel részemről, de ha érdekel a dolog, elméleti síkon latolgathatunk tovább.)
Szergejék túlkomplikálták ezt az egészet, szimplán huzagolni kellett volna a rakéták borítólemezeit, mint a fegyvecsöveket belülről, és a stabilitás el van intézve, holmi kikandikáló idomok nélkül! Igaz, a kormányzásnál ez okozna egy kis fejtörést - dehát a mérnöki munka a kompromisszumkeresések tudománya!
Na azért nem egyértelmű ez a dolog. Ugyanis a Vega rakétának is 45 fogban állnak az aerodinamikai felületei, legalábbis a utazó hajtóművön lévő felületek. Bezzek a négy starthajtómű. Azokkal ugyanis akkurátusan kitöltötték a szárnyak között kimaradt hézagot, vagyis azok alul, felül és két oldalt vannak. Ráadásul azokon is van egy kis szárnyfelület. És képzeld el, amikor rátöltik a rakétát az állványra, hiába van legalul egy kis stabilizátor, mégsem recseg - ropog. És miért? mert egyrészt a Vega PU indítópályája hosszában ki van mélyítve, másrészt meg a legalsó kis szárny be van csukva, az csak az indítás után nyílik ki.
Igazad van, milyen jó, ha egy szakértőnek sasszeme van! Valószínűleg, szerkesztgetés közben elsiklottam egy óvatlan 90 fokos hossztengely menti elforgatás felett, és emiatt ragasztottam rosszhelyre a síkokat. Ha lenne állványom, akkor rájöttem volna, mert így nem lehet recsegés-ropogás a nélkül sínre tenni a szivart...
Majd arra figyelj oda, hogy a rakétán a starthajtómű stabilizátorai, az utazóhajtómű szárnyai és a kormánylapátok azonos síkban vannak. A starthajtóművet lassító két kis fékező felületről nem tudok mit mondani.
Azt kérem tőled, mint az C-125 komplexum itteni legjobb ismerőjétől, hogy a rakéta méretbeli, működésbeli paramétereit részletesen leíró dokumentumokra, beírásokra rámutatni szíveskedjél! Érdekel
- a rakéta kinézete, az utolsó csavarig, a feliratozás (közelképek)
- az első fokozat vezérsíkjainak hátracsapódása
- az első fokozat leválásának ideje, mikéntje (a magnéziumcsíkok elégése milyen kötelékeket szabadít fel)
- a második fokozat fúvókája
- a repülési sebességek
- üzemidő
- belső felépítés (röntgenrajz)
- minden verbális adalék, ami a fentieket tartalmazó dokumentumokat kiegészíti.
(Később az indítóállvány, és a SZNR paramétereire is szükségem lesz, de ha kezedügyébe kerülnek most, jöhetnek egy füst alatt a rakétával!)
Előre is köszönöm!
Ezt a kis kezdetleges modellt szeretném kipofozni, és egy realisztikus repülési animációt barkácsolni.
Ismerősöm kérdezett egy balesetről, tudnátok segíteni hogy valóban megtörtént-e?
"Kaptam egy olyan információt, miszerint 1981-82-ben, amikor a Krug rendszer bejött és Keszthelyen rendszerbe állították, egy gyakorlat alkalmával 3 harcjármű (nagy valószínűséggel mindhárom GM-123 volt, de ezt nem erősítették meg), ütközött. A baleset oka: Az utolsó jármű vezetője zárt réssel, nagy sebességgel követte társait, amikor az első jármű megállt, és szabályosan rátolta a második járművet az elsőre. Az ütközés erősségét jelzi, hogy a második járművön elhelyezett makett rakéta kimozdult az indítóállványról (feltételezem, hogy leesett) és a harcjármű orrpáncélzatán szabályos repedés keletkezett. A balesetet követően, a sérült jármű már csak kiképzési feladatokat látott el."
A kérdésem, hogy igaz, vagy hamis a történet? Esetleg tudtok részleteket, járműszámot?
Arról tudok, hogy egy 1SZ91 Szurn vagonírozás közben leborult az oldalára.
(Az általam ismert 4 címedből tegnap írtam az egyikre - amelyikben a keresztnevedet csak egy betű jelöli, e betű előtt van egy pont, és a láda chellós. Ha bele tudsz nézni a levélbe, akkor válaszként a mammutos üzemet is írd le, mert elsőre nekem nem világos. Egyéb esetben, kérlek, küldj egy aktív címet! (Ún. screencastokat akarok küldeni.))
Az első magyar néphadseregi kézi légvédelmi rakétaindítás 32 évvel ezelőtt, 1977 februárjában volt Drégelypalánkon!
Egy kis magyarázat a képhez:
A baloldalon áll - vezénylő tisztként - J. T. hadnagy, aki szakasztársam volt 4 évig a Zalkán. A tüzelő légvédelmi lövész nevét - ejnye, pedig ő volt az első! - sajnos nem tudom. Óriási dolog volna, ha valaki tudna róla, ha ki tudnánk deríteni, hogy melyik gépesített lövészezredhez tartozó honvéd volt! A jobb oldalon egy szovjet alezredes áll, akinek a neve szintén a feledés homályába veszett. (Megjegyzendő: az oroszok /akkor szovjetek/ sokkal előbb lőttek Sz-2-vel Drégelypalánkon, mint a magyarok. Tudni kell, hogy "állandó" orosz tábor volt az MN 7486 alakulat mögötti erdőrészben, túl a tantermi épületen...) Jelen volt a lövészeten Paróczi Ottó ezredes, csapatlégvédelmi rakéta és tüzér főnök, Huszti László alezredes, az MN 7486 parancsnoka és még sokan mások. Borzasztó kellemetlen, hideg, szeles idő volt 1977 februárjában, és ahogy látszik is, a lőteret hó borította. Egy NDK, 6x6-os, Pentacon Six géppel fényképeztem. (Paróczi ezredes engedélyezte a fényképezést.) A filmet előhívtam, a negatívot át kellett adnom M. B-nek, az alakulat elhárító tisztjének. (Aki már nem él, Isten nyugosztalja.)
Szerintem elképzelhető, hogy ismeritek egymást, Juhász László, pirosas arca feltűnő volt, ipari tanulóként belobbant egy társa miatt a benzin, amiben motor alkatrészeket tisztított. Akkoriban a Szabadság téri katonai lakásokban laktunk az iskola mellett (ma Iskola utca) a lakótelep elkészültéig, azután a Kertész út 37/3.-ban. Édesanyám (Katalin) dolgozott szintén a laktanyában mint műszaki rajzoló, később géphímző kisiparosként otthon dolgozott, rengeteg porcelán tányért festett, és terítőt hímzett Kalocsai révén. Van egy bátyám is , ő szintén László és 70-es születésű, én 75-ös.
A probléma az, hogy visszajön arról a címről a levél. Küldtem (volna) óriás fájlként ami nekem van, direkt számodra újra szkenneltem. Édesapám 1970 Szeptember 1.-től 1973-ig lokátor állomás parancsnok, majd Nagyoroszi lőtér biztosító szakasz parancsnok, 1974-től A Csapatlégvédelmi kiképző központ állományába kerül. Főiskola majd Akadémia után 1988-ig Nagyoroszi, majd 1988-tól Szolnok, 5. Légvédelmi tüzér dandár. Kalocsán kezdte sorkatonaként, majd tovább szolgált, tisztes, később tiszthelyettes, volt alhadnagy is, végül őrnagy.
K. Karcsi barátunk megküldte a linket, áttekintettem az összes felvételt, ami fenn van a neten. A légvédelmiek egy része meg van. Némely 70-es évekbeli papírképek az eredeti negatívokról készült módon. Egyeztessünk a freemail címemen keresztül, nehogy felesleges munkát adjak.
Mi csak úgy neveztük: Karcag-Tilalmas(i) lőtér... Karcagról jó 15-20 perc alatt értünk ki - nagyrészt földúton - a lőtérre, hajnalban persze, hogy a csapatok háta mögött legyen a Nap. Igen drága volt a technika... Itt láttam először Iglát a magasba szökkenni, no meg Sz-1 (9M31M) rakétát a levegőbe fúródni.
Hát bizony az "éles légvédelmi tökölés" volt az, amit sem akkor, sem máskor nem igazán kedveltem...
Szerencsére megtaláltam az első drégelypalánki Sz-2M kézi légvédelmi rakétaindításról 1977 februárjában készült egyik fényképet. Sajnos nagyon rossz minőségű papírkép, de legalább ez megmaradt az utókornak erről a valóban történelmi jelentőségű eseményről.
Az MN 4565 nél szolgált Tiszt és Tiszthelyettesek részére szervezzük a találkozót Bogács Hórgyöngye Panzióban. Amit 2009.09.12-13-án, szeretnénk megtartani. A részleteket természetesen még egyeztetjük. Jelentkezni lehet: levélben, vagy telefonon az alábbi személyeknél!!
Kenyeres József nyá.honvéd alezredes 3417 Cserépváralja Tóth László út 4. Tel:49/423-928 Mobil 06/20-383-6596
Csecsődi Imre 3412 Bogács Viola út 23. Tel:49/334-314 Mobil 06/30-998-1012
Jelentkezzetek minél többen, és értesítsétek az alakulatnál szolgált barátaitokat, és ismerőseiteket!
Édesapám, Juhász László ny.hv.létü.őrgy. gyüjteményéből maradt meg. Ő 1975-1988-ig szolgált Nagyorosziban, aztán jöttünk Szolnokra ahonnan nyugdíjba kényszerült. Talán ismeri is.
Mert ez 1 ilyen spéci ügy. Úgy látom,hogy nincs semmilyen támpont,ami alapján meg lehetne saccolni az eredményt. Persze nem akarom tönkretenni a nosztalgiázást,csak azok véleményét is meghallgatnám,akik közelebbről is látták a dolgokat,mint én.