Valóban értelmetlen dolog teljesen kijáratni az olajat, de ha már ez a fixa ideád, akkor is vedd figyelembe, hogy a motort TILOS olaj nélkül beindítani, azaz beindítás nélkül járasd ki az olajat. Benzinesnél húzd le a gyertyapipákat és indítózz röviden. Ha feltöltötted friss olajjal, akkor is így indítózz, amíg elalszik a lámpa, csak azután tedd vissza a pipákat. De valójában tényleg felesleges az egész.
> Magyarul tökéletesen értelmetlen dolog olajcserekor járatni olaj nélkül (brrrr... :) szerencsétlen motort, mert olaj nem jön ki belőle több, a csapágyak viszont erősen utálják, ha nem olajfilmen futnak. Az meg nem jön létre nyomás nélkül.
Az a vicc, hogy nekem kijött még egész jelentős mennyiség :) (talán egy deci körül) És amikor beindítottam, egy pillanatra még elaludt az olajnyomás-lámpa, aztán újra kigyulladt. Már ha jól emlékszem :) Abban nem vagyok biztos, hogy az olajszűrőt előtte, vagy utána szedtem le. Ha utána, akkor lehet, hogy abból származott az olaj.
Na mindegy, pár másodperc olaj nélküli alapjáratástól akkor sem lesz semmi baja a motornak (a hangján nem hallatszott semmi furcsa), de ezentúl akkor majd nem csinálom, már úgysincs nagy jelentősége, igazán csak az első olajcserénél volt.
Szóval: az olajszivattyú csak addig tudja nyomni az olajat, amíg nem szív levegőt. Onnantól, hogy a szívókosár levegőbe került, _nem_ fog kinyomni több olajat, mert nem tud. Magyarul tökéletesen értelmetlen dolog olajcserekor járatni olaj nélkül (brrrr... :) szerencsétlen motort, mert olaj nem jön ki belőle több, a csapágyak viszont erősen utálják, ha nem olajfilmen futnak. Az meg nem jön létre nyomás nélkül.
Normális olajcseréhez először is alaposan át kell melegíteni az olajat. Olajhőfokmérő, ahol van, mutatja; annak híján legalább félórát kell menni az autóval előtte.
Ezután olajleeresztő csavar kiteker, olaj csurog kifele. Olajszűrő lecsavar, amitől még jobban, mert onnan is kap levegőt befele. Negyedóra, húsz perc várakozás bőven elegendő, ami pár csepp olaj benne marad a régiből, az a kutyát nem zavarja, szépen elkeveredik majd a frissel.
Ezután olajszűrő gumikarikája megken olajjal, fölteker, _kézzel_ jó erősen meghúz.
Olajleeresztő-csavar vissza, olaj be, beindít, alapjáraton vár, amíg olajnyomáslámpa kialszik. Ezután járat kb. 3 percet, leállít, és _kézzel_ utána húz kicsit az olajszűrőnek, ellenőrzi hogy nem szivárog-e mellette. (Rongy, törölgetés.) Ellenőrizni kell a leeresztőcsavar környékét is. (Rongy, satöbbi. :)
Olajszintet ellenőriz nívópálcán, és ha kell, korrigál. Igyekszik precízen maximumig tölteni. Nem többet, nem kevesebbet.
Kész van, örül, iszik söröt. :)
(Sorry a szájbarágásért, de ahogy elnézem, muszáj. Akinek nem inge: mint tudjuk. :)
"Járattam alapjáraton, vártam, amíg kigyullad az olajnyomás jelző, aztán motor leállít, jó sok olaj kijön még ilyenkor (pedig hagytam csöpögni előtte)."
Ez nem igazán világos számomra.Ha egyszer leengedted az olajat elindítás után mitől aludt el az olajnyomi lámpa,mert azt írtad vártad amíg kigyullad.Az olajszivattyúnál a leengedés után már levegő van,nemtom hogy jött létre neked olajnyomás 10mp-re.Ebből kifolyólag a csatornákból sem tudja kipumpálni,hiszen a levegőn kívül nincs mit nyomni neki.Ha jött is ki valamennyi olaj az elindítás után,az a szivattyú környékéről csepegett le az olajteknőbe mert "megmozgattad" a szivattyúkerekeket az elindítással.
Ritkán olvasom ezt a topikot, de ez a téma érdekel...
> Szvsz kifejezetten káros.A csapágyaknál éppen maradhat annyi olaj,hogy nem károsodnak nagyon,viszont a hengereknél az olajlehúzó gyűrű lehúzza az olajat,és nincs utánpótlás.
Az eddigi két olajcsere alkalmával én is beindítottam olaj nélkül. Járattam alapjáraton, vártam, amíg kigyullad az olajnyomás jelző, aztán motor leállít, jó sok olaj kijön még ilyenkor (pedig hagytam csöpögni előtte). Tehát elvileg lehet értelme. Szivattyú meg a csatornák tele vannak, és azok nem csöpögnek ki maguktól. Az első olajcserénél (bejáratás után) elég fontosnak éreztem, hogy minél jobban megszabaduljak a régi olajtól, hiszen az egy sűrű, ásványi "bejáratós" olaj volt, ráadásul eléggé fekete, az új olaj meg 5w40 fullszint (Valvoline SynPro). 15ekm-rel később, második cserénél talán már elhagyható lett volna a procedúra, hiszen ugyanolyan olajat tettem bele, és még csak nagyon koszos sem volt a régi (a tálban azért feketének tűnt, de a nívópálcán totál tisztának).
Másik kérdés, hogy nem káros-e a művelet. Picit biztosan, de végülis minden beindítás koptatja :) Olaj nélkül mondjuk nagyságrendileg 100x-os a kopás (ezt valahol olvastam, sajna nem emlékszem). Ez 10 másodperc alapjárat esetén még nem vészes. Végülis annyira durva nem lehet, hiszen hidegindításkor is (sajnos) először picit kenéshiányosan jár a motor.
Amennyire én tudom (persze nem vagyok szakértő), az igazán nagy gondot az jelenti, ha a súrlódás hirtelen termel annyi hőt, hogy a hőtágulástól csökken a hézag, tovább nő a súrlódás, és az öngerjesztő folyamattól vagy beáll a motor, vagy legalábbis egyes helyeken brutális mértékű kopás keletkezik (nem egyenletes mértékben). Ha padlógázon elmegy a nyomás, rögtön csapágyas lesz a motor. Meg ugyanezért kellett a régebbi motorokat finoman bejáratni, mert némely hézagok nagyon szűkre sikeredtek, és ott még az olaj jelenléte mellett is előfordulhatott a fenti jelenség. (őszintén szólva én hajlamos lennék a legmodernebb motort is max. közepes, normális terhelés mellett járatni, hosszabb száguldásokat elkerülni)
Volt az a Prolong-reklám, ahol 3-4 órát olaj és víz nélkül autókáztak. Nos, gondolom, senki nem hiszi, hogy ez a Prolongnak köszönhető :) Ezt simán megcsinálja egy kocsi, persze a végére megpusztul. De azért 10 másodperc alapjárattól csak nem :)
Mindenesetre érdekelne minél több vélemény, hogy eldönthessem, legközelebb is alkalmazom-e a módszert, vagy nem :)
Szvsz kifejezetten káros.A csapágyaknál éppen maradhat annyi olaj,hogy nem károsodnak nagyon,viszont a hengereknél az olajlehúzó gyűrű lehúzza az olajat,és nincs utánpótlás. A kb.100-120C-os olaj van annyira folyékony,hogy indítózás nélkül is kifolyik a csatornákból,és az olajszivattyúból egyaránt. Ehelyett az indítózás helyett érdemesebb(ha van idő) 1-2 órát hagyni csepegni.Én 3-4 órát vagy egy éjszakát mindig hagyom hogy jöjjön ki ami kiakar.
ha hinni lehet a szűrő gyártóknak (vagy közülük némelyiknek) akkor mindenképpen elgondolkodtató hogy a jobb minőségű szűrőkben közel kétszer akkora a szűrőfelület van mint egy "futottak még" kategóriájú szűrőben
Ez igy van, de az eredeti hozzaszolasomban utaltam is erre. Ezt irtam:
A olajszuro persze roppant fontos alkatresz, de ezzel egyutt, hm, nem atomeromu: valoszinuleg sokan kepesek jo minosegben eloallitani. Akár olaszok is. Plane egy bizonyos arszint felett.
A segítő tanácsodat kérném a következő dologban . Itt olvasom a hozzászólásokat és azt kérdezném Tőled , hogy (igaz még messze van egy kicsit időben) majd én szeretném vinni a garis autómhoz az egy éves szervízre olajat, de olajszűrőt is én szeretnék vinni, ugyanis amit a szervízben beletesznek az majdnem 3000 Ft.-ot kóstál (az olaj szűrőre )! Gondolom ennél jóval olcsóbban is megkapom ugyan azt a minőséget amit az autó megkíván, de nem tudom melyik a jó minőség ezekben ? Ha tudsz akkor írjál márka nevet is légyszi ,de levegőszűrő fajta is érdekelne egyúttal .
Köszi előre is .
Az autó pedig amihez a tanácsodat kértem: 2006-os Ford Fiesta 1,4 TDCI.
Ui.: az olajat már én vittem az ajánlott 2500-as cserére ,mégpedig Mobil FE Super 5W30 Special-t (a gyárilag előírtat)4liter volt 7400 Ft összesen. A szervíz ugyan ebből az olajból 3150 Ft/l-rel számolt volna .Kicsit dúrva a különbség nem ? Azt hiszem így már érthetőbb a fentebb leírt kérésem .
A kezelési kézikönyv szerint: API SG, SH vagy SJ; ILSAC GF-I vagy GF-II fokozat. Na meg egy hőmérős rajzot az ajánlott SAE viszkozitásról, ami szerint talán 10W-40-es vagy 10W-50-es kellene. Az autósboltban félszintetikus 10W-40-est ajánlottak. Azt hiszem a nissanos fórumon valaki Valvoline 5W-30-ast tesz bele, itt meg korábban 0W-30-asra esküdött valaki! Szóval kicsit összezavarodtam...
Ma délben lecseréltem a 106-osomba az olajat. De kicsit balf@sz voltam. 1. lelazítottam a leeresztőcsavart, de úgy megégette az ujjamat, hogy sikeresen beleejtettem az olajba:-) Na mind1, kihalásztam. 2. én általában 3-4x rá-rá szoktam indítózni ha lefolyt az olaj, hogy menjen ki a rendszerből az utsó csepp is. ez is sikerült rendesen, inditózáskor az olajszűrő helyén kiköpött vagy 1 decit, ugyhogy a garázs most úgy néz ki mint az olajütő:-( 3. Öntöttem a MANN szűrőbe egy kevés olajat, majd feltekertem. Közben feltöltöttem a motort is. Próba. Indítom a mocit, lámpa ég vagy 4s-ig(nyilván, üres csatornáknak időbe telik átolajozódni), közben elég aggasztó fémes hang is hallatszik, majd mikor a lámpa kialszik minden OK. Szvsz szerintem felesleges szenvedni a szűrő feltöltésével, mert úgyis időbe telik amig a friss olaj átjárja a rendszert, és feltekeréskor csak kifolyik belőle. 4. Végeztem vele, fej virult, de egy flakon észrevétlenül nyitva maradt . És mért ne a lábam alatt lett volna. Perszehogy felrúgtam. Kiment belőle vagy 2deci. Anyázás, -szentségelés annak rendje módja szerint.
Pozitív tapasztalatok: Motor szépen jár, mintha csendesebb lenne picit. Lámpa azonnal kialszik. Esso Ultra10w-40 engedtem le, TOTAL Q9000 5w-40 ment bele.
Sziasztok! Vettünk egy 2001-es Nissan Almerát (1.5-ös benzines), és használt autó révén többek között egy olajcserét is megejtenénk rajta. A gond csak az, hogy nem tudjuk milyen motorolajat tegyünk bele. Tudnátok segíteni? Köszönöm!
"....a topikon tul lett misztifikalva az olajszuro szerepe es felelossege. .."
bocs hogy csak most, jócskán megkésve reagálok erre a (szűrőkkel kapcsolatos) felvetésedre - igazából semmi közöm hozzá, de hogy ha hinni lehet a szűrő gyártóknak (vagy közülük némelyiknek) akkor mindenképpen elgondolkodtató hogy a jobb minőségű szűrőkben közel kétszer akkora a szűrőfelület van mint egy "futottak még" kategóriájú szűrőben, ami azért az olaj és ezen keresztül a motor élettartama szempontjából nem elhanyagolható.
"...miert jo Neked, hogy leirsz valamit, aztan utana csak a kivalasztottaknak mutatod meg? :-) Miert mailben kuldod ezeket a hasznos infokat? Nem hiszem, hogy titkok lennenek bennuk ..."
nincsenek titkaim, az ok, amiért csak mail-ben küldözgettem néhányatoknak különböző infókat, roppant prózai: eddig bármit próbáltam bemásolni ide az követhetetlen módon szétesett, olvashatatlanná vált, ami egy viszonylag nagy állomány esetében nem túl szívderítő látvány...
Szia SLX! szerintem is tedd ki a fórumra, hiszen akit nem érdekli, az továbbtekeri, de esetleg sok kétségtől szabadítanád meg az olajtémában járatlan topiclakókat.. pl. engem is!
Én is szenvedtem ettől a problémától a '86 1.3 12V Corollámmal, és még az olaj is benzinnel hígult benne valószínű pici lyuk volt az AC membránján. 4-5s ig világított a lámpa, ekkor vettem rá gyári(?) TOYOTA szűrőt 3x áron, és semmit nem használt! Valószinű hogy az olajpumpa volt kikopva. 239e km volt benne(óra szerint) Emellet még a gyárilag ajánlott új NGK BPR6EY gyertyákat is beköpte, ha kezdett bemelegedni. Kopogott a kormányműve is, és csupa lyuk volt. Ekkor szabadultam meg tőle.
Nincs különösebb okom a váltásra, de ha a német szűrőt jó áron megkapom akkor azt választom. Tavaly a fiaam volt 1300- a Mann 3500-, szóval attól függ mit kapok.
Szia SLX! Csak így gyorsan: itt vagy még? Ha igen publikussá teszem egy kis időre az emailcímemet, és küldhetsz ezt-azt. De csak ha itt vagy. Jelezd légyszi!
"Szemely szerint errol azt gondolom, hogy egy-ket hozzaszolasban itt a topikon tul lett misztifikalva az olajszuro szerepe es felelossege."
Elsősorban a visszacsapószelep miatt lett kivesézve az olajszűrőtéma.Feltekerném én az olasz Purolatort is vagy a Tecnocart is ha nem engedne vissza a szelep,de mivel szinte minden olasz szűrő visszaengedett nálam,inkább megveszem 2* annyiért a MANN-t.Ha a szűrőbetét miatt nem is,de a visszacsapószelep miatt elég nagy felelősége van a szűrőnek.Ugyen nem mindegy hogy hidegindításkor fél másopercig,vagy 3-4 másodpercig nincs olajnyomi.