Egyszer, többedmagammal együtt ebédeltem Karajannal [Berlinben], aki pont a szomszédom volt. Megkérdeztem tőle, hogy melyik a kedvenc Beethoven szimfóniája, amire (talán, mert nem négyszemközt voltunk) kitérő választ adott. Aztán, mégis rákérdeztem, hogy talán az Eroica, amire sokat sejtően elmosolyodott és a lehető legtermészetesebben folytatta az étkezést
De ha Ön az unalmas, bevett módszerre kíváncsi, akkor a barométert a légnyomás mérésére használva, a földön és a tetőn mérhető nyomás különbözetéből is megállapítható a felhőkarcoló magassága. Egy millibar légnyomás különbség egy láb magasságnak felel meg.
De mivel itt az egyetemen mindig arra buzdítanak bennünket, hogy próbáljunk eredeti módszereket kidolgozni, ezért kétségtelenül az a legjobb megoldás a felhőkarcoló magasságának megállapítására, ha a hónunk alá csapjuk a barométert, bekopogunk a portáshoz, és azt mondjuk neki: 'Ha megmondod, milyen magas ez az épület, neked adom ezt a szép új barométert'."
A történet csattanója, hogy ezt a renitens diákot Niels Bohr-nak hívták, és a mai napig ő az egyetlen fizikai Nobel-díjas dán.
************
Ez igaz, kivéve, hogy NEM Niels Bohr az egyetlen Nobel-díjas dán, ugyanis a fia is kapott Nobelt és egy másik dán fizikus is, tehát összesen három dán fizikai Nobel-díjas van!
Hát akkor felhozom, egy kedves fizikus ex-fórumtársamra emlékezvén.
Az alábbi történet a Koppenhágai Egyetemen egyik fizika vizsgáján történt.
Feladat:
"Írja le, hogy egy barométer segítségével miként mérhető meg egy felhőkarcoló magassága!"
Az egyik hallgató a következőt válaszolta: "Fogsz egy hosszú zsinórt, rákötöd a barométer tetejére, majd a barométert a felhőkarcoló tetejéről lelógatod a földig. A zsinór hosszúságának és a barométer magasságának összege megegyezik a felhőkarcoló magasságával."
Ez a magyarázat azonban a vizsgáztatót meglehetősen feldühítette, így a diákot megbuktatta. A diák nem hagyta magát, mivel szerinte a válasz abszolút helyes volt. Az egyetem vezetősége így kijelölt egy független bírát, aki megállapította, hogy a válasz valóban helyes volt, de nem tükrözött semmiféle fizikai ismeretet.
A probléma megoldására behívatta magához a hallgatót, és hat percet adott neki arra, hogy szóban bebizonyítsa, birtokában van a kellő fizikai ismereteknek. A diák öt percig némán ült, ráncolta a homlokát, gondolkodott. Mikor a vizsgabiztos figyelmeztette, hogy vészesen fogy az idő, a diák azt válaszolta, annyi megoldás jutott eszébe, hogy nem is tudja, melyiket válassza.
Végül aztán belekezdett: "Nos, az első ötletem az, hogy megfogjuk a barométert, felmegyünk a felhőkarcoló tetejére, és ledobjuk onnan. Megmérjük, mennyi idő alatt ér földet, majd a kérdéses magasságot kiszámítjuk a 'H = 0.5g x t négyzet' képlettel. Viszont ez a módszer nem túl szerencsés a barométer szempontjából.
A másik lehetőség akkor jöhet szóba, ha süt a Nap. Megmérjük a barométer magasságát, és az árnyékát is. Ezután megmérjük a felhőkarcoló árnyékának hosszát, és aránypárok segítségével kiszámíthatjuk a magasságát is.
De ha nagyon tudományosak akarunk lenni, akkor egy rövid zsinórt kötve a barométerre, ingaként használhatjuk azt. A földön és a tetőn megmérve a gravitációs erot, a 'T = 2 pi * négyzetgyök(1 / g)' képlettel kiszámíthatjuk a kért magasság értékét.
Ha esetleg a felhőkarcolón van tűzlétra, akkor megmérhetjük, hogy a barométer hosszánál hányszor magasabb, majd a barométert megmérve egyszerű szorzással megkapjuk a kívánt eredményt.
Rossini* egyszer egy olyan társaságban vala, amelyben a házigazda sok marhaságot hordva össze mondván kérde a Maestrotól:
- Ó, kedves mester, ó, igaz-e, ó, hogy egy halfajta**, ó, foszfortartalma miatt, ó, egészségesen hat az agyra, ó, mondja, kedves, Rossini, igaz lehet é ez-e? ÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ?
Rossini így felele: - Igaz- mondá kurtán, de már kiderül, hogy kurta.
- Nos tehát, kérdezé a házigazda, melyen halat égyek?
- Napnota egy cethalat *** - fele Rossini humorosan, mely általános derültséget keltett****
* a legújabb zenetudomány kétségbevonja Rosssini létezését, hiszen valószínűbb, hogy Monteverdi dolgozott álnéven
** Halfaj, így az anekdota kétséges
*** Nem cethal, ugyanis a cet emlős, így az anekdota.....kétséges
****A legújabb zentudomány kétségbevonja a történet hitelességét, ugyanis Rossini valószínüleg sohasem mondta ki azt a szót, hogy cethal, ugyanis a kopnyája formája, és az ajakcsontján fellelhető jelek alapján......
Tortent egyszer...: Egy utcazenesz epp Wagnert jatszott, mikor maga a szerzo arra setalt. Meghallgatta a darabjat, majd par tanaccsal latta el a zeneszt (aki felismerte a mestert). Masnap mar egy tabla volt kint a zenesz elott a kovetkezo felirattal: "Wagner tanitvanya"
Mondtam egy sztorit Paderewskiről, Wagnerről, Massenetről és még nem tudom, hány emberrel történt meg és nem történt meg.
Miután ERnst Krnek atonális és modern 2. zongoraversenyét bemutatták Amerikában, egy hölgy felkiáltott a nézőtéren (1):
- Szörnyű állapotok lehetnek Európában!
:) Van egy másik Krnek anekdotám is de az nagyon hosszú. :(
És ez a topicot már csak a sóhaj tartja.
Aha..., én ezt a zeneirodalom tanáromról hallottam (apropó a zeneirodalomr oktatásról a vp-i Csermák Antal Zeneiskolában majd beszélek róla)
ezt a zeneirodalom tanáromról hallottam, én vizelet nélkül tudtam a Lebrecht-könyvből. Kösz az infót, végül is ilxyenek kellenek nekem az anekdotaírásnál.
De: mivel Purcell a végrendelete nem azon az éjszakán írta (bár nem tudom, hogy mennyit betegeskedett a házgól-kizárás és a die közt, I think, előbb keletkezett
Vizelet kizárva. Nem írta volna így a végrendeletét:
In the name of God Amen. I, Henry Purcell, of the City of Westminster, gentleman, being dangerously ill as to the constitution of my body, but in good and perfect mind and memory (thanks be to God) do by these presents publish and declare this to be my last Will and Testament. And I do hereby give and bequeath unto my loving wife, Frances Purcell, all my estate both real and personal of what nature and kind soever...
Van egy anekdota Purcellről:
Úgy halt meg, hogy kicsit később érkezett haza az ivóból, és a felelsége nem engedte be a házba, (mert hogy éfél után volt már). /Ráadásul egy veerzió szerint még viz(eleté)vel is leönötte, és úgy halt meg 1695. november 21.én
Copland fülbemászó zenét írt egy Goldwyn-filmhez. Utána egyszer azt mondta valakinek: - Tudod, kettős tudatom van.
- Nem baj - válaszolta vki. - Majd Mr Goldwynnal osztozkodsz rajta.
In 1953, VictorBorgestarred in a one-man Broadway production entitled "Comedy in Music". The show (in which Borge seldom got around to playing the piano because of his hilarious digressions) was a huge hit. One evening Borge was approached after the show by an appreciative fan. "She told me that she hadn't laughed so much," he later recalled, "since her husband died!"
Early in his career, Victor Borgelanded a gig at the Everglades Club in Palm Beach. According to the deal, Borge would be paid a dollar for each person in the audience. Three hundred guests saw the show, and left delighted. When the club's manager came to settle the comedian's bill, Borge politely observed that the club's forty waiters had also rather enjoyed his performance. He got his request: $340.
Victor Borge - having purchased a chicken farm - was confronted one day by a friend who was concerned for his financial well-being (not to mention his sanity). "Do you know anything about breeding chickens?" the man asked. "No," Borge replied, "but the chickens do."
Artur schnaebel was once amused to find an elderly woman in the front row sleeping right through one of his concerts. When she abruptly woke as the final ovation rang through the auditorium, Schnabel leaned over to apologize: "It was the applause, madame," he whispered. "I played as softly as I could."
One evening while attending one of George GERSHWIN’s famous parties, Groucho Marx was approached by a fellow guest. "Do you think Gershwin's melodies will be played a hundred years from now?" he asked. "Sure," Groucho replied, "if George is here to play them."
d'albertnek 6 felesége volt. Mindegyikkel jó kapcsolato t tartott fenn, miután elváltak is. Egyedül Hilda Fraumer rel nem aki szörnyű nő volt (de biztos szép ).
Amikor H.F. volt d'Albert felesége, Albert egyszer hazatelephonált:
-Drágám, mire hazaérek készíts nekem 1 pezsgőT!
-Meglesz, drágám, örülök, hogy megkérsz rá!
After d'Albert letette a kagylót:
- Francba, biztos rossz számot (1) hívtam...
Eugen d'Albert, who had six wifes, once he phoned to her wife, the singer, who had terrible qualities:
- Darling, please, make me a cup of champagne!
- Yes, Albert, I so pleased to make you!
- Thanks!
After he put off the phone he said:
- Oh, I approgise the number!
A lipcsei Tamásiskola és teológia mellett alaposan tanulta a zenét; első művei révén (1841) zürichi, majd (1852-82) braunschweigi hercegi karnagy lett. 1872-ben Amerikában járt, ahol nagyban ünnepelték. Mintegy 200 dala (jobbára 4 szólamra) népszerű volt. Magyarországon is ismert dalai voltak a «Wenn die Schwalben heimwärts ziehn» és a «Gute Nacht mein herziges Kind».
Franz Abt nagyétkű ember volt.
- Hogy töltötte, maestro a karácsony estét.
- Kettesbe, nagyszerüen.
- 2esben? - Te ..... és ........?
- Én, és a pulyka.