A vonatvezetőnek volt figyelési kötelezettsége, vezetett egy néhány okmányt, ezekhez a ténykedésekhez hely kellett, ezért - ha nem volt kalauzkocsi a vonaton - volt szolgálati fülkéje, vagy szakasza a személyszállító vonatok első, vagy második kocsijában, függetlenül attól, hogy továbbított-e ő levelezést (általában nem, arra szinte mindig volt külön kezelő, viszont úgynevezett vonattáviratokat bármelyik vonat vezetőjével küldhettek egy vonalszakasz állomásaira), és már csak a többi vonatkísérő dolgainak kellett némi hely.
Miért volt az a szabály, hogy a vonatvezető által használt termes részben nem utazhattak utasok?
Ha jól emlékszem az olvasmányaimból: ha nem volt kezelő, illetőleg kezelésre alkalmas helység a vonaton, akkor lezárhattak egy szakaszt. Ebben az esetben valószínüleg a vv kezelt.
Nem tudja valaki véletlenül, mi volt tegnapelőtt (18-án) úgy délelőtt 11 körül Sv - Martonvásár között? Mert fél órát késett Sv-ig az 5209, és valami balesetről csiripeltek a madárkák... Majdnem le is maradtam a FLIRT-ről emiatt. :-(
Mennyi tartalék mozdonyvezető van mondjuk a Keletiben?
Ott ha jól tévedek 0. Ez általánosságban is igaz lehet. Ha nem tud valaki bemenni akkor a tehervonatosok közül szoktak embert átkeverni szemétszállítónak.
Mennyivel a vonat indulása előtt kell a mvezetőnek megjelennie az induló állomáson
Egyszerű kérdésre, egyszerű válasz: jelentkezési helyenként változik.
Általánosságban elmondható, hogy az első továbbítandó vonat indulása előtt legalább 25-30 perccel. Ebből 10 perc jelentkezés (szolgálatképes állapot ellenőrzése, parancskönyv, menetrend, lassújel kimutatás etc...), 5 vagy 10 perc séta (mivel a jelentkezési hely minimális esetben esik egybe azzal a hellyel, ahonnan vonatot kell továbbítani -leszámítva a néhány telefonos jelentkező helyet, ahol kivették ezt az időt-) és 10 perc van adva személyes váltásra. Utóbbit inkább ne feszegessük:))
Mennyi tartalék mozdonyvezető van mondjuk a Keletiben? Hírtelen rosszullét, betegség, baleset, stb.? Szoktak emiatt késések lenni? Mennyivel a vonat indulása előtt kell a mvezetőnek megjelennie az induló állomáson, (feltételezve, hogy ott kezdi a szolgálatot)?
Ismerek olyan mozdonyvezetőt, aki halálos gázolás után fél órával jóízüen falatozgatott, de olyat is, aki egy őz elütése után órákig a "kis vukot" kergette.
Nem egyformák az emberek.
Sok mozdonyvezetővel beszélgettem halálos gázolás után, a legtöbbjük azt mondta, nem a gázolás után volt neki a legrosszabb, hanem az eset utáni első 1-2 éjszaka.
Én sárga vasalót vezetek. Néha egy kör után meglepődök, hogy már ilyen gyorsan a végére értem? És elkezdek gondolkozni. És semmire nem emlékszem a forgalommal kapcsolatban. Hogy szabad volt-e a jelzőlámpa, hogy jól álltak-e a váltók, hogy nyitottam-e ajtót. Persze azért valószínű, hogy megteszem ezeket a dolgokat :-) A rutint úgy értem, hogy megnézed, hogy szabad-e a bejárat, de nem gondolod végig, hogy ezt neked most meg KELL nézned, csak rápillantasz, az agyad feldolgozza, és mivel olyan mint mindig, mindent csinálsz tovább úgy ahogy szoktál.
A hivatásosok nagy része rutinból vezet. És nem ritkán elmereng a gondolatain. Attól, hogy a gázoláson gondolkozik, még nem szükségképpen fog ebből bármi baj is bekövetkezni. Ha elhagyja az asszony, meghal egy közeli hozzátartozója, akkor is felszáll a mozdonyra és vezetni fog. És nagy valószínűséggel ezen fog gondolkodni. Mégse kell leváltani.
Inkább arról az estről, mikor valaki folytatja. Baleset után MÁV részről a balesetvizsgáló csapattal találkozik a mozdonyvezető először - legtöbbször. Sőt ezen belül is inkább a gépész kollégával. Neki joga és kötelesége leváltatni a mozdonyvezetőt, ha azt érzi, hogy a vezér bizonytalan
Én nem tudom,hogy a balesetvizsgálók kapnak e valamilyen képzést olyan irányba,hogy eltudják dönteni alkalmas-e az mv. a jármű további vezetésére.
Néhány éve,(talán 3) Balatonalmádiban voltam amikor egy személyvonat elé fordult egy autó.2 kmtávolságról hallani lehetett a csattanást.Hosszú hangjelzés után hatalmas csattanás.Kocsiba ültem és odamentem. Az autó felismerhetetlen volt. Az mv-t elnéztem amint zavartan a mozdony letört főlégvezetékét próbálta valahogy eltömni (eset után kb fél óra) hát nem igazán láttam rajta,hogy a gondolataiban is azt csinálja,De mi van akkor ha 80-100 km/h-val robog és akkor kalandozik a gondolata a történteken?
"Megyek nyugodtan a sötét erdöben kajálni, egyszer csak az orrom elött elszáguld egy ilyen kivilágított doboz, alig bírtam elugrani, hát majd összeszartam magam."
nagyon tanulságos volt. Azóta elolvastattam pár emberrel. Már nem járnak át piroson, nem szaladgálnak vonat előtt. Körülnéznek és ha minden ok akkor mennek. Már tudják mi az a gázolás....
Na ezt nem hiszem el... Valaki elolvassa és rögtön megjavul... Ilyen csak az amerikai filmekben van.