Latod. Ameddig csak kerdezni tudsz, addig nemigen mozogsz otthonosan (velemenytöl függetlenül nyilvan lehetnek elteresek) a temakörben.
A fejlett orszagoknak van olyan 100, de inkabb 120 napi fogyasztasnak megfelelö tartaleka (szerintem titokban ennel sokkal több). Mindenfele cimen. Strategiai, katonai, kikötöi, finomitok tartalekai, termelök upstream tartalekai, benzinkuthalozatok, illetve az autokban is, ...
Nos, ha kiszamolod, hogy pl. 5%-kal esik vissza a termeles, akkor a tartalekbol (~30%-a az evi igenynek) elvileg 6 even keresztül lehet(ne) belöle potolni.
A termeles sem egyenletes, a fogyasztas sem, a tartalekok sem. Ebböl jön ki egy egyveleg, ami piaci feltetelek szerint alakul.
Az olaj ara nagyon erzekeny a strategiai tartalekok mennyisegi jelenteseire, amelyet a fejlett orszagok havonta tesznek.
Ha erdekel az olaj aktualis helyzete orszagonkent, regionkent,... akkor itt utananezhetsz. Eleg jo összefoglalas.
2005-ig az igeny vezerelte az olajtermelest. Annyit termeltek amennyi epp kellett. Volt boven tartalekkapacitas. 2005 utan hiaba kellett tobb, nem lehetett fokozni a kitermelest. Nem veletlen, hogy az addig stabil ar elkezdett emelkedni.
Mert talán ők is azt kb tizenéves adatot ismerik,miszerint gázból még több száz évre elég készleteink vannak. Ha az újabb magyar erőművek magyar tanácsadók tanácsai alapján épülnek,akkor nincs min csodálkozni.Mintha pont H.Zs. mondta volna valahol,hogy a magyar politikusok mennyire nincsenek képben.Ha ehhez hozzáveszed,hogy esetleg közülük jó pár idegen zsoldban áll.....
Az évi 50ekm nem abból jön össze,hogy valaki 20-30km-re lévő munkahelyre bemegy reggel,délután meg vissza.
"Fabia közel 5 milla-áááá. 3 cilinderes szögrázó hanggal."
Most a hang a fontos,vagy a takarékosság?Nem rosszabb hang az,mint a Trabié.Azért persze pár dologban egyetértünk.Látszatintézkedések,áltakarékosság mindenütt.
A hosszú sebességi fokozat meg pont a takarékossághoz kell.A 6 fokozatot a keskeny használható fordulatszám-tartomány indokolja,dízeleknél.De ha végül is jó a Lupo,akkor min problémázol?Az hogy más máshogy dönt,téged ne zavarjon.
"Ma úgy tűnik, tovább lesz áram mint olaj (reális áron)."
"....hogy az emberek se nem képesek, se nem hajlandóak felfogni, hogy a mostani életmód nem fenntartható, ha a fejük tetejére állnak, akkor sem."
Azért van egy nagy probléma:a legtöbb embernek erről fogalma sincs.
Még az ide írogató,többé-kevésbé hasonlóan felvilágosult olvtársak között is vérre menő viták vannak arról,hogy mi várható(armageddonista-antiarmageddonista),akkor mit várunk "átlagemberektől"....
"Ma úgy tűnik, tovább lesz áram mint olaj (reális áron). "
MIBOL????? Felhivnam ra a figyelmet, hogy Magyarorszagon az aramnak vagy 40%-a (fejbol irom, nem pontos) foldgazbol szarmazik. Europa gaztermelese pedig most tetozik. Az oroszok gaztermelese is most tetozik.
Az elektromos auto max. hosszu tavon megoldas, egyenlore tul keves a primer energia hozza.
Szerintem meg egyszerűen csak más módon gondolkodunk. Számomra is evidencia, hogy a jelenlegi nyersanyag és energiaforrás-bázison ez a fogyasztási mérték és szerkezet nem folytatható már sokáig, nem életképes, nem perspektivikus. Hiába próbálod az ellenkezőjét a számba adni - soha nem mondtam magam sem az ellenkezőjét.
Viszont én reális lehetőségként számolok azzal, hogy egyfelől van óriási takarékossági potenciál a rendszerben, másrészt az emberi találékonyság és élni-fejlődni akarás is komoly lehetőségeket rejt. Pontosan ebben a topicban számoltuk már ezerszer végig, hogy igenis van potenciális lehetősége a megújuló erőforrásokra átállásnak, a ma még rendelkezésre ugyan nem álló, de elméletileg megvalósítható technológiák (fúzió, stb..) is idővel jelenthetnek kiutat.
Természetesen semmi nem biztos, semmi nem lefutott, de nem látom a feladat képtelenségét, lehetetlen mivoltát. Talán ez az alapvető különbség az igazi armageddonista szekcióval szemben. :-)) Mert a tényeket amúgy nagyjából ugyanúgy látjuk.
Én a házzal is úgy vagyok, minek 4 főnek 3 szint szintenként 150m2-rel, meg a vele egyensúlyi autó 3 tonna 6000 cm3, 300 LE... A lupót fikázóknak: ha valaki emlékszik, anno a Trabi is jó volt. Nyilván nem akarok visszamenni, de lehet Lupoval is. Nem tudom az milyen masszív, de rokon Polo elég biztonságos. Az alvázas Suv hamis miztonságérzetet ad adott esetben nincs energiaelnyelő zóna... Későbbiekben nem mindegy 5 vagy 12 liter. A postásbicikli a példa a nagybevásárlás lehetőségére, vagy az öregek guruló szatyra. Én manapság meggondolom mikor ülök autóba és továbbra sem értem hogy jön össze pl 50-80 ezer km/év. Mert ha munkához, akkor a munkaidő mekkora részét csesszük el autókázással? Amúgy azt már undorítónak tartom, hogy blu vagy akármi néven baromi drágán adnak takarékos modellt, még a 6 sebességet is kispórolják, annyira hosszú a 3-4-5 hogy városban 4, országúton szinte 4 használhatatlan. Hosszú váltó, a tömegben ingyen adott légcsökkentő szirszarok és ezért több százezer, de lehet átlagember nem is etet kevesebbet. Színtiszta átb@szás. Fabia közel 5 milla-áááá. 3 cilinderes szögrázó hanggal.
Megkísérlem még egyszer, átlagos autós naponta 20-40-60 km-t megy, 20 KWH akku egy éjjeli töltése (legyen hatásfok miatt 20-07 óráig, 2 KW, mintha vasaló. Kezdetnek nem rossz ez és nem kell erőmű hozzá. És a terjedő plug stb benyás motorral az oszágút sem lehetetlen. Akku kérdése. Ma úgy tűnik, tovább lesz áram mint olaj (reális áron).
Egyes tanulmányok szerint néhány év alatt nagyot változhat minden, meglehet, sokan mire kinyögik a hitelt, nem lesz pénz benyára. Erről beszéljünk.
Az energia megtermelése egyre drágább lesz. De ez alapvetően annyira nem baj, amíg tudunk eleget termelni belőle, márpedig ez a következő 20 évben aligha lesz gond. Sőt, még javít is a helyzeten: egyrészt takarékosságra ösztönöz, másrészt labdába rúghatnak az olyan megoldások mint a napelem. És ha egyszer labdába rúgtak akkor senki nem fogja megállítani a tömeges elterjedésüket. De ehhez valóban tömeggyártás kell: a mainak legalább 10-50x-ese.
Ami miatt én inkább aggódnék hogy vajon mi meg fogjuk-e tudni venni a mégoly olcsó kínai napelemet, illetve az egyre drágább orosz, arab szénhidrogént. És ennek nem a Peak Oil lesz az oka, hanem az hogy lassan ezen az égtájon csak eladnak de nem termelnek semmit, mindenre az van írva, Made In China. Ez a valódi gond, és veszély az következő pár évtizedre.