Keresés

Részletes keresés

rev251 Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13703
Ja, és az infohiány is gond.

Nem jó az a szerkezet, amihez a világon 10 ember ért, a többit pedig a betanított majom szintjén akarják tartani (kezeld a szervízprogramot, olvas a hibakódot és írj a gyártó kontinesbeli egyetlen fejlesztő-szervizelőközpontjába)
Ez nekem egyénileg, mint kíváncsi embernek nem tetszik (persze ezt a világ leszarja, üzlet*). De ha sok hasonló ember van (kb. a mérnök jellegűek nagy része), akkor az már piacvesztés LEHET. Amíg van alternatíva ilyen szempontból. (Van?)

Csak reménykedem, hogy a leendő válság megoldása kissé ezt is helyreteszi
(reggel meg kiveszem a kezem a biliből)

*Esetleg megpróbálhatnának abból is megélni, hogy "nem éri meg" matatni a cuccban, mert olcsóbb a szervizes. A maradék 3% "kutató" meg statisztikailag nem rontja az üzletet (esetleg hozzátesz a fejlesztési tapasztalathoz).
A bilis megjegyzés ide is tehető...
Bár a műszercégek akkor is megéltek, amikor a kapcs.rajzaik kvázi nyilvánosak voltak , esetleg még a beültetés-huzalozás, méretrajz (működési diagram, fúvókaméretek, osszátok be kinek mi) - legalább 5-10 évvel azután, hogy kijött a termék.

Előzmény: krezidiesel (13687)
nájckingdom Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13702
helyesbítek: "lyukadhatunk ki..."
Előzmény: nájckingdom (13701)
nájckingdom Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13701
És még nem is beszéltünk az egészségünkre gyakorolt hatásáról, meg a dán, holland sertéstelepek alatti trágyatavakról, stb. Tehát szabadpiachívő konzervatívként és méregzöldként ugyanoda jukadhatunk ki: ha a közre, az adófizetőkre, a fogyasztókra, a jövő nemzedékekre hárított externáliákat azonnali hatállyal internalizálnák, a nyugati óriásfarmok egyből bezárhatnának és a pár disznót, pár tehenet, pár tucat baromfit, stb. tartó párhektáros hagyományos (bio-) parasztgazdaságok százezrei lennének a nyerők. Ha nem tűnt volna el rég a zömük... Csinálunk még tojást a rántottából?
Előzmény: Törölt nick (13696)
rev251 Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13700
Az elektronika területén is lehet "végtelen" élettartamú terméket csinálni.
(kivéve a végrelék, végfok aktív /kapcsoló/elemek, tápok. Ezek pedig már a sepcifikáció szerint javíthatóak-hozzáférhetők kellene, hogy legyenek)

A fő baj érzésem szerint nem is az élettartam, hanem a JAVÍTHATÓSÁG hiánya.
Valamint a részrendszerek nem elkülönültek, ez sem jó
(Mindez a kommersz cuccokra vonatkozik; meg rossz esetben az ipariakra is...)
Előzmény: advocatusdiaboli (13680)
rev251 Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13699
Honnan nézzük a hatásfokot?
Nem lehetetlen (NINCS lehetetlen, csak valószínűtlen, nem szabad szemellenzősnek lenni), de az akku életartam-gyártással + a töltési veszteségekkel együtt meglepne a 80%.
A villanyhajtásra magára mindenképp elhiszem (bár messze nem szakterületem a villamos hajtások), avisszatáplálás meg csak éppen itt lehetséges.

(a későbbi pengeváltásokhoz hozzátenném, hogy tudtommal a Bpesten futó Combinó is visszatáplálós tudtommal - valami hír valamelyik félmondatában olvastam.)

Nem vagyok villanyellenes, szóval tetszene, ha bejönne.
Előzmény: advocatusdiaboli (13670)
rev251 Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13698
A számításom pedig 6 m3 -t mutatott ki (valamennyi játéktér van a max. hőmérséklettel).

A Te 750 l puffered szerintem akkor elég, ha az égő fa/szénrakás energiájának nagy része rögtön megy a radiátorokba, zuhanyrózsába.

pl. én ex has azt mondtam, hogy nem lesz 6 m3 tartályom, legyen elég max 2 m3 - egyszerűen bent nincs több hely. Kivinni meg nem akarom, mert akkor hőszigetelés vagy a hőszállítási veszteségek játszanak.
Inkább fűtöm a kazánházat, mint az utcát.

De a becslésem ex has.

és a fő dolog az, hogy csak a zimankóban lesz igazán jó, az ilyen +10 - -1 cesius-os időkben a hajamra kenhetem. Átmenetnek a gáz marad eszerint.

Előzmény: krezidiesel (13667)
rev251 Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13697
Pont a beruházás árával van a gondom. :)
Utólag nehéz ügy, földmunka, bonyolult szigetelni (jó, nem bonyolult, de messze nem home-made, vagy hogy kimégy a szomszéd vas/fatelepre).

Az üveghulladékos jó lehet, de biztosan nem tömegeket kielégítő megoldás. Az első 1000 embernek egyszerűen fog jutni üveghulladék, de mi lesz a 300.000-ikkel?
Előzmény: Törölt nick (13660)
nájckingdom Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13695
"Márpedig jelenleg az a helyzet, hogy miközben az EU nem támogatja és nem is engedi támogatni a sertés tartást, a hazai sertés hús termelők nem bírják az árversenyt a nálunk jóval magasabb bérköltséggel dolgozó dánokkal szemben sem."
Akkor mi olcsóbb a dánoknál, ha a bér nem, hogy mégis versenyképesebbek a mieinknél? Nem lehet, hogy az EU, vagy a dán állam sutyiban mégis támogatja őket? Pl. a sertéstartást nem, csak a takarmánytermelést? Én a szabadpiac híve vagyok, ha egyrészt az EU nem pofázna-szubvenciózna bele a mezőgazdaságba, másrészt az áruszálljtás megdrágul az üzemanyagárak növekdése miatt, biztos nem sok dán szalonna, francia tej jutna el hozzánk! A pokolba a brüsszeli elvtársakkal!
Előzmény: Törölt nick (13647)
lcoder Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13694
Nem annyira nagy csoda. A napelemekben és a nanotechnológiában külön-külön is elég nagy áttörési lehetőség van. Napelemre már 10 évvel ezelőtt is volt a jelenleginél sokkal-sokkal olcsóbb gyártási technológia, csak érdeklődés hiányában nem nagyon jutott túl a tervezőasztalon. De prototípus formájában létezett. A másik érdekes dolog amiről hallottam ez ügyben mostanság hogy szén nanocsöves alapon akarnak napelemet csinálni - lehet hogy ez ugyanaz a csapat. Ugyancsak szén nanocsövekkel állítólag idehaza is kísérleteznek, különlegesen nagy kapacitású kondenzátort akarnak csinálni, kb. a mai akkumlátorok energiasűrűsége a cél, csak azonnal tölthetőben és persze egy kondenzátort sokkal többször feltölthetsz mint egy akkumlátort.
Előzmény: krezidiesel (13690)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13693

 Ezzel együtt nem annyira tömegesek a problémák, és tovább is húzzák az autók. Egész jól néznek ki 10-15 évesen a 90 utáni kocsik, zömük még fut is. Korábban meg szánalmas roncstemető volt az egész. Általában lyukasra rozsdásodott tíz évesen akármi, egy drágább nyugati kocsi is.

 De tény, hogy az agyonelektronizált rendszerek alig javíthatóak, és az elöregedés előbb-utóbb elkerülhetetlenül végez velük. Ez talán nem is baj, a Peak miatti váltási kényszer könnyebb lesz, ha a régi verdák úgyis kinyúlnak. :-)))

Előzmény: krezidiesel (13687)
wulfin Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13692

http://www.nanosolar.com/cache/motfo.htm

 

A Nanosolar-on kivul van meg egy par ceg akik szinten filmtechnologias alapon nyomulnak (pl BP), ugyhogy maris egy erosen kompetitiva teruletrol van szo. Erdekesseg hogy a Nanosolar fo befekteoje a Google.

Előzmény: krezidiesel (13690)
lcoder Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13691
Ez nem igazán technológiai probléma, az hogy valamit szar minőségben gyártanak az nem az elektronika mint technológia hibája hanem a gyártóé. Nem azért szar ami szar mert ezt annyira komoly költség lenne megcsinálni normálisan. Mechanikából is lehet szemetet gyártani, Pl. ide tartozik a legtöbb gumis "billentyűzet" amik Pl. a távirányítókban fordulnak elő igen gyakran. Úgy egy-két évig kifogástalanul műxik, utána önként elindul a kuka felé. Maga az elektronika még húzná vagy 30 évig, de a nyomógombnak annyi.
Előzmény: krezidiesel (13687)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13690
Szép lenne...
Előzmény: wulfin (13689)
wulfin Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13689
Egy Berkley tanulmany szerint USA egyedul elerheti a 10GW/ev termelest 20 ev alatt.
Előzmény: krezidiesel (13688)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13688
Az olyan alacsony költség amiből szerintem semmilyen más erőművet sem lehetne épiteni. Bár múltkor még 1$/W árat emlegettek, a mostani  3$/W-ról akarják leszoritani. Lehet azóta változott a marketingfőnök és az nagyobbat mer hazudni..:-)
Előzmény: wulfin (13686)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13687

Nekünk erről (akik javitjuk az autókat) más a véleményünk.

Főleg az új elektronikus dizelekkel van rengeteg baj, és nagyon költséges a javitásuk. Ráadásul az információt megszerezni is nagyon nehéz hozzá, a gyártók mindent elkövetnek azért, hogy csak márkaszervizek tudják javitani az autókat.

93-94-től talán 2000-ig gyártották a legjobb, legjavithatóbb autókat, azóta egyre jobban elhatalmasodik az elektronika és vele a káosz.

De a szervizek sokszor még a 94-es EDC-és dizelekkel is megfürdenek(pedig még egyszerű mint a faék, az elektronikájába meg még én is beleforrasztok ha muszály) de a mostani  technikánál meg csak találgatnak. A bonyolultságot fokozták a spórolással, 1mm-nél vékonyabb vezetékek(a külső műanyag szigeteléssel együtt) vannak tömegével, és ha leblankolod fekete a réz mert valami újrafelhasznált koszos szar, és törik mint a ropi. És egy autó motorterében nyáron lehet közel 100 fok télen meg akár minusz 30 is, azt rázkódik, nedvesség éri stb... Sőt sokszor a motorvezérlők is kint vannak a motortérben. Agyrém... Azt találj meg egy kontakthibát, amikor titok a kapcsolási rajz, de még akár egy elvi séma is, amin  legalább a motorvezérlő lábkiosztását megtalálod... Autóvillamosságis cimbim profi volt a szopatós hibák fellelésében, de pár éve még egy rádióbekötést sem vállal, kizárólag öninditó-generátor javitással foglalkozik. "Nem fogom saját magam szopatni, most fejfájás nélkül keresek pénzt."

És ez a tendencia az iparban vészesen terjedni, sőt fokozódni látszik...

Előzmény: advocatusdiaboli (13680)
wulfin Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13686

http://www.nanosolar.com/

 

2002-ben alakitottak ezt a ceget Stanford-os kutatok. Tavaly $100 millios (!) beruhazassal felepitettek egy uzemet Kalinforniaban, egy masik Nemetorszagban epul. Iden indul a termles, nanotechnologival nyartanak napelemeket, az elejen 400 MW/ev  mennyisegben fognak termelni. 0.5$/watt-ot szeretnek elerni.

krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13685

Kint voltam, láttam. Reginaban pl a vasútállomás diszes épülete kaszinóként üzemel, pár régi vasúti kocsit benthagytak büfének...

A transz-kanadai vasútvonal sineit felszedték, a Trans Canadian Highway mellett haladt át a Sziklás hegységben a Fraser-folyó völgyében. Néhol még látni a vasútállomások régi épületeit, de sin sehol... Volt szerencsém Vancouvertől Regina-ig végigautózni, és kisérőim (öreg kanadaiak) mutatták hogy hajdan itt épült a világ egyik legnagyobb vállalkozásában, sokszor emberáldozatok árán a kelet nyugat közötti transz kanadai vasút, amiből mára szinte semmi se maradt.

Gondban lesznek, ha újból kitalálják jobb lenne vasúton fuvarozni a peak oil miatt...

Előzmény: Törölt nick (13683)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13684
Mi az a benzinmotor?:-))
Előzmény: advocatusdiaboli (13677)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13682

 Hát, az anyaghibák kijönnek az elején. Amelyik kocsiban nem törik el a főtengely az első száz kilométeren, azon - megfelelő karbantartás mellett - az élettartama végéig már nem is fog.

 De tény, hogy én is úgy látom, hogy a sok elektronika miatt egyáltalán nem lettek pl: az autók, vagy háztartási készülékek megbízhatatlanabbak. Sőt! Ami miatt mégis sokszor fújunk ezekre, az az, hogy ezek miatt viszont úgyszólván javíthatatlanná váltak. Anno elég sokszor előfordult, hogy egy dugulás, egy elkormolódott gyergya miatt rángatott a kocsi, felforrt a víz, félre kellett állni. Még ékszíj is szakadt nemegyszer, stb.. De némi felkészültséggel, gyakorlattal, egy szerszámkészlettel ezek orvosolhatóak voltak. Az ember kiszállt, barkácsolt fél órát, és ment tovább.

 Ma meg, ha megáll a kocsim, és kiír a kijelzőre mindenféle szörnyűséget, ki sem nyitom a motorháztetőt, semmi értelme. Úgysem tudok vele mit kezdeni, sőt, a kijövő assistant sem. Jön rögtön a tréler...

 Viszont ez igencsak ritkán fordul elő. Az utóbbi három autómmal összesen is csak egyszer, és abban is az előtte elvégzett szerviz keze volt a bűnös. 15 éve a Fiat 127D szörnyűséges kisautóm meg hetente egyszer biztosan leállt valamiért. Egy fertelem volt az egész, a végén el sem mertem adni, hogy ne szívjon vele más, bosszúból bezúzattam. :-)))

 

Előzmény: lcoder (13681)
lcoder Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13681
Általában kopik, fokozatosan épül le, sejteni lehet, hogy megy még egy ideig, de már javítani kellene.

Kivéve amikor egyszer csak eltörik valami anyaghiba miatt. Persze ez elvben kiszűrhető, de kissé kétlem hogy ezt minden egyes alkatrésznél megteszik.
Előzmény: advocatusdiaboli (13680)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13680

 A mechanika jól karbantartva megbízható. De ami sokkal fontosabb: kézbentartható. Általában kopik, fokozatosan épül le, sejteni lehet, hogy megy még egy ideig, de már javítani kellene.

 Az elektronika meg jellemzően egyszercsak bekakukkol. És minél intergáltabb, annál kevésbé lehet vele bármit is csinálni. Leginkább csak kompletten cserélni. Viszont ezzel együtt a megbízhatóság jó. Aki emlékszik még a régi kocsikra, az arra is emlékszik, hogy garantáltan állandóan babrálni kellett rajtuk valamit. És nem csak azért, mert gagyik voltak, egy Volkswagent is folyton beállítgatni, a gyújtást tisztogatni kellett. Hidegben melegíteni, kínlódni, nagy melegben a hűtéssel küszködni kellett.

 Ma meg azért eléggé általános, hogy a kocsi 4-6 éves koráig csak öntjük bele az üzemanyagot, elvisszük a kötelező szervizekre, és ennyi. Megy és kész, beindul és megy, hidegben is, melegben is. Én kocsiban töltöm a fél életemet sok éve, van összehasonlítási alapom. Egyértelmű a fejlődés.

 Függetlenül attól, hogy villamosmérnök létem ellenére én is a mechanikához vonzódom. Az emberszabású, áttekinthető, "anyag", nem olyan kézbentarthatatlan, mint a modern elektronika.

 

Előzmény: lcoder (13678)
hubab Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13679

Az anyag szerint egy ilyen már régóta (30 éve!) működik Németország északi részén, és valóban nem valami nagy hatásfokkal, a teljesítmény 70 %-a elvész. De ez még nem az itt említett adiabatikus módon működik, hanem a felhasználáskor a levegőt gázfűtéssel melegítik, hogy a turbina ne jegesedjen el az expanzió során.

A rövidesen megépülő modern változat már az említett adiabatikus módon működik, és a hatásfoka már 70% lesz.

A meglévő erőmű teljesítménye egyébként 280 MW, igaz azt nem mondja, hogy ezt naponta hány órán át tudja nyújtani...

Előzmény: krezidiesel (13676)
lcoder Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13678
Arról nem szólva hogy a legtöbb cuccban a mozgó alkatrész a legmegbízhatatlanabb. Egy videomagnó elektronikája elmegy vagy 30 évig (hacsak a hálózaton keresztül nem szed össze némi túlfeszültséget), a mechanika ennél sokkal korábban bedöglik. Persze az is tény hogy az integráció nem feltétlenül tesz jót a megbízhatóságnak, bár ami azt illeti ha összehasonlítunk egy 20 évvel ezelőtti tranzisztoros rádiót egy mai mobiltelefonnal nem biztos hogy a mobil jön ki rosszul az összehasonlításból. Én mindenesetre a magam részéről sokkal jobban megbízok az elektronikában mint a mechanikus megoldásokban amik kopnak, törnek, szakadnak.
Előzmény: advocatusdiaboli (13677)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13677

Az ottani mai üzemagyagárak mellett ez igaz is. Ha még a vonal forgalma is relatíve kicsi, akkor a villamosítás még kevésbé éri meg. Ráadásul ami egy 500kV-os, 1MV-os távvezetéken még elviselhető továbbításai veszteség, az a vasúti pár tíz kilovolton túl nagy.

 Másképp néz ki a képlet, ha azt látjuk, hogy a villamos áramot elő fogjuk tudni állítani vízerűművel, szélerőművel, naperőművel, az olaj meg elfogy. Persze jön akkor az, hogy lehet a villamos árammal hidrogént is termelni, abból meg akár olajat, metanol is, de több átalakítás után már korántsem annyira vidám a képlet.

 A belsőégésű motor hatásfoka soha nem lesz olyan jó, mint a villamosé. Az elektronizálás megbízhatóságcsökkentő hatásában én is egyetértek, de ez a tendenciákon nem változtat. Nem véletlen, hogy a hibridek még a mostani, tulajdonképpen meglehetősen kezdetleges állapotukban is számtalan előnyt tudnak nyújtani.

 És ha nem haragszol, akkor mechanikus eszközökkel olyan szintű vezérlést nem tudsz csinálni, mint elektronikusokkal. Jó dízeladagolót még elhiszem, hogy összehozol, de az sem lesz olyan. Viszont elektronika nélkül egy mezei karburátorral egy katalizátoros benzinmotort az életben nem fogsz megfelelően szabályozni. Eleve a szabályozott paramétereket kizárólag elektronikusan tudod mérni, sehogy máshogy.

 

Előzmény: krezidiesel (13675)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13676
Ennek a levegősűritésnek és turbinahajtásnak lehet vagy 15%-os összhatásfoka...
Előzmény: hubab (13668)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13675

De Edmontonon túli atomerőműből megéri Kaliforniába vinni a villanyt?

A jenki nem buta ember, eccerűen kiszámolta, hogy nem jobb egy dizelmozdonynál a villamos, és amivel esetleg jobb is soha nem térül meg. Számolj tonnakilométer költséget és az eleve olyan alacsony, hogy ezen felesleges variálni.

Azt mostanában meg sok helyen még a sineket is felszedték, és kamionokkal szállitanak mindent. Szarnak bele...

Előzmény: advocatusdiaboli (13673)
krezidiesel Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13674

Azért van a tetejük tele ellenállásssal?Nem tudom hogy egy váltóáramú rendszerre hogyan lehetne visszatermelni frekvenciastabilan meg úgy hogy a cos fi is stimmeljen, amikor ennél sokkal egyszerűbb dolgokkal nem tud megbirkózni a korszerű elektronika. Pl egy villanymotor jó hatásfokú fordulat és nyomatékszabályzása  20-50kW-os méretekben, megbizhatóan,  kisméretűen.

Az elektromosság tudását  messze megelőzte a marketinge, amig négy rugóval egy adagolóban korrektebb szabályzást tudok megcsinálni mint bármely más csúcselektronikás dizel szabályzás, addig ezt a témát ne erőltessük. Ahová meg megbizhatóság kell a mai napig  ott az elektronika csak felügyel max de nem szabályoz. Az emberiségre leselkedő egyik legnagyobb veszélyek közé tartozik az elektromos felügyeleti rendszerek elterjedése, és kiszolgáltatottság a delejnek.

A villamymotorokról:

Egy rendszer effektiv, gyakorlati hatásfokát meg nem egy részelemének csúcshatásfoka jellemez... A részhatásfokok rossz tulajdonsága meg hogy szorzódnak egymással igy cefetül el tudják végül qrni a végeredményt. Kezdjük a villany előallitásánál egy villamos vontatásnál. Mivel hőerőgépekkel állitják elő javarészt még mindig, igy nem lehet jobb az egész, mintha ugyanazt a hőerőgépet egyből a járműbe szereled.

Olyan jövőképről meg senki se beszél, hogy a villanyautódat egy kis közösség sziget üzemű(!!!) szélerőművéről töltöd, vagy a szélerőmű hidrogént termel amit aztán eltárolva tetszés szerint felhasználsz.

 Az a hatalom elkótyavetélését jelentené, egy nagyon komoly(talán a legkomolyabb)  eszköz a plebs manipulására, fékentartására elveszne.

Az energihordozók kézbentartása= a hatalom uralásával. Ez a legnagyobb fék minden energetikai fejlesztésben, a hatalomféltés borzasztóan behatárolja a lehetőségeket. Eccerű dolog: mikor lehet majd Magyarországon biodizelt tankolni?

Megmondom a választ: majd ha eltörlik az üzemanyag jövedéki adótartalmát, tehát nem mostanában.

 

Előzmény: advocatusdiaboli (13669)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13673
 Ennél sokkal egyszerűbb a kérdés: a villamosítás nem jó nagy távolságokon. Sűrű betáplálás mellett jó, egy több ezer kilométeres, az egyik oldalán betáplált vezetékben gyakorlatilag elvész az energia, a mozdony hajtása helyett a vezetéket fűtik. És a túl sűrű forgalmú szakaszokon is gond a veszteség. Egy Kanadát átszelő, több száz kilométereken át a lakatlan pusztán átmenő vonalat nem villamosítanak.
Előzmény: lcoder (13672)
lcoder Creative Commons License 2007.01.28 0 0 13672
Csak parasztvakitás ez a visszatáplálás, Kanadában miért nincs villanyositva sehol a vasút? Pedig delejből nagyhatalom. Eccerűen nem éri meg, egy dizel villamos mozdony hatásfoka jobb mint egy villanymozdonyé+ a hőerőműé+ a hálózati veszteség+ hálózat karbantartás.

Ennek valószínűleg egy oka van: viszonylag kicsi forgalom + viszonylag nagy távolság = kurva drága villamosítani. Egy vasút villamosítás azért nem két forint, kell egy rakás új oszlop, drót, kábelezés ez pedig nagyobb távolságnál elég drága mulatság. Ha pedig hozzáveszed hogy ezt fenn is kell tartani, plusz venni kell egy rakás új mozdonyt. Szvsz egyszerűen számolgattak az ujjaikon és arra a végeredményre jutottak hogy olcsóbb dízellel üzemeltetni mint villamosítani. Ha megdrágul az olaj akkor legfejljebb majd lecserélik.
Előzmény: krezidiesel (13665)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!