Keresés

Részletes keresés

Tolyás Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8987
A hivatkozott angol vasútprivatizáció egy szélsőséges, de éppen ezért nagyon hasznos gyakorlati példa.

Az Európában ma lezajló vasúti liberalizációs folyamat kezdetén, elsőként hajtották végre ezt a folyamatot az angolok, és szinte az utolsó csavarig mindent kiszerveztek magáncégekbe. Rendkívül bonyolult, sok szervezet együttműködésére épülő vasúti rendszert hoztak létre - persze annak összes hibájával együtt.

Ezzel állt szemben az a hagyományos modell, ahol állami monopóliumok, integrált szervezetben működtek.

Mind a hagyaományos állami, mind a túlprivatizált angol rendszer tapasztalatainak ismeretében most jobb lehetőség van egy optimális középutat megtalálni (ahogy néhány tekintetben az angolok is visszaléptek, illetve visszaszerveztek).

Magyar viszonyok között ez azt jelenti, hogy a pályahálózat (néhány kivétellel) tartósan állami tulajdon marad, működtetését kizárólagos állami tulajdonú cég végzi. Ezzel szemben a közlekedést bonyolítják rajta magántársaságok. Nem egy, monopolhelyzetű, hanem több. Árutovábbítást pl. jelenleg 7 országos társaság végez, és további 2 engedélyezése van folyamatban.
lcoder Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8986
Az átmenet várhatóan elég sima lesz. Nem egyik napról a másikra fog kifogyni az összes területrõl az olaj, és vannak nehezebben (drágábban) kitermelhetõ területek is. Ha pedig egy-két nagyobb terület kiürül az várhatóan megdobja az árakat.
Előzmény: nájckingdom (8970)
lcoder Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8985
A lovas szántásnál nem a lóval szántás a mûvészet, hanem hogy de dögölj éhen abból a kajamennyiségbõl amit így meg tudsz termelni. Ráadásul a szántás csak egy kis része a feladatnak, ott kell vetni, kaszálni, csépelni, gyûjteni, a szalmát hazaszállítani is. Ennél sokkal hatékonyabb ha a terület egy részén inkább biodízelt termel (mondjuk repceolajat) és azt felhasználva szánt.
Előzmény: nájckingdom (8981)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8984
"De hogyan latod a elkerulhetetlen felkeszulest?"
A legelső a probléma tudatosítása, hogy mire kell készülni. Egyenlőre a politikai vita arról szól, hogy melyik párt tudna nagyobb "fejlődést", "növekedést" nyújtani, pedig ilyenre semmi esély.
A felkészülésnek különböző szintjei vannak: egyéni-családi, cég, település, régió, ország, nemzetközi szintű. Minden szinten végig kellene gondolni, mit tehetünk a katasztrófa enyhítéséért.
Én se tudom, de érdemes törnünk rajta a fejünket. Pl. a nemzetközi szinten az ASPO javaslata az Oil Depletion Protocol, lényege, hogy az olajkitermelés fogyásának ütemében csökkentsék az országok évről-évre az olajimportjukat, ehhez ugyanennyivel persze a fogyasztásukat is.
Az egyén szintjén csak példák: ha választhatsz, nem távoli, csak autóval elérhető lakópark, hanem kertes családi ház pl. egy kisvárosban, vasútállomástól nem túl messze. Gázfűtés helyett vegyeskazán. Kerti budi, (kell az anyag a kiskertbe). stb.

A kisváros szintjén: nem kell elkerülőút, nem engedélyezzük a városszéli TESCO-t, saját városi erőmű fával, szénnel, helyi vállalkozások támogatása, stb.

Ez csak pár példa, a Neten van irodalma relocalizatin címen. Nincs kész recept, előttünk áll a feladat. Könnyebb megmondani, mit ne: autópálya, bevásárlóközpont, lakópark, stb.
Előzmény: Törölt nick (8979)
lcoder Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8983
Pár kézigránát ellen elég szomorú vége lenne egy lovas alakulatnak, de egy kisebb géppisztoly ellen is kínos lenne a helyzetük. A lovasság addig volt hatékony amíg nem voltak hatékony tûzfegyverek.
Előzmény: nájckingdom (8982)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8982
Ne csak a géppuskák elleni lovasrohamra gondolj. Ámokfutó kormányunk őrültjeinek vágyálmaival szemben újra égetően fontossá válik a honvédelem. Utoljára 1918-ban volt ilyen okos kormányunk, amely akkor nem akart több katonát látni, amikor készültek minket feldarabolni. A történelem ismétli önmagát, mai "kormányunk" további 2 ezer fős leépítést tervez az 1500 fős honvédségnél, miközben a világ kezd felbolydult méhkas lenni, olaj, víz, termőföld és egyéb hiány miatt menekülésre kész milliókkal, milliárdokkal, valószínűleg felbomló EU-val, szőnyeg alól előkerülő régi, megoldatlan etnikai konfliktusokkal. Az EU jobb, ha meg is szűnik, mert pl. a szlovákok szélsőségeseit, magyarellenes uszítóit sem fogja vissza az ugatásban, a korábbi vágyálmokkal ellentétben.

Szóval pl. zöldhatáron átszivárgó bandák ellen elég hatékony lehet egy lovas határőrség, analógia a nagyvárosi parkok lovasrendőrsége, nálunk is van, New York-ban előbb volt. Vagy ha egy szomszéd ország magyarlakta vidékén kezde nek félkatonai alakulatok etnikai tisztogatásba, hasznát lehetne venni egy részben lovas gerillajellegű véderőnek.

Mellesleg a hírhedt lengyel-német csatában, ahol a lengyel lovashadosztály 2 napig tartóztatta fel a német páncéloshadosztályt, szó sem volt arról, hogy "szablyával rohamozták a tankokat". A csatában a lengyel "lovasok" több. mint 100 német tankot lőttek ki, ugyanis egy 1939-es lengyel lovashadosztály természetesen fel volt szerelve többek között páncéltörő ágyúkkal is, valahogy úgy, ahogy az USA légierejének vannak hajói és a flottának vannak repülői. A ló hasznossága a honvédelemben szerintem az Olajcsúcs idején automatikusan helyreáll, a hozzáférhetősége (kellő számban) és a hozzáértés sajnos nem. Ez óriási erőfeszítést igényel.
Előzmény: rev251 (8980)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8981
Igazad van, ezek az én aggályaim is. Viszont a dolog mégsem tűnt el teljesen, csak töredékére zsugorodott. Amikor vagy 12 éve a kárpótlási jegyes földosztás után láttam, hogy középkorú fickó lóval szánt és utána kötényből vet, gúnyolódtam rajta. Ma már megszorítanám a kezét, remélem, van fia, unokája, akiknek továbbadta tudását.
Ami a huszárságot illeti, talán röhejes, de a semmitől több kiindulásnak, hogy a lovas hagyományőrzőkre is lehetne egy kicsit támaszkodni az újjászervezésnél... Azért van párezer ember az országban, akinek már volt dolga lóval. Kevés, de több a semminél.
A peremfeltételek rohamosan változnak, a lovasfogat javára. A lényeg, hogy a közlekedés lovas (sőt tehenes, ökrös, szamaras, bivalyos, ahol van hó, kutyaszános) szektora lehet önellátásra alapozott, a takarmány megterem itthon, nem importfüggő. Döntő előny. Persze nem gondolom, hogy gyorsan nagy arányt érhet el a közlekedési összteljesítményben, de amit elérhet, azt erőltetni kell.
Előzmény: rev251 (8978)
rev251 Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8980
Huszárság.

A tömeges tűzfegyverekel (géppuska) ennek leáldozott. Kis (nép)sűrűségű helyeken lehet lovazni. Pl. 1920 körüli szovjet polgárháború (+ a másik kedvenced a vasút: páncélvonat)
Helyi háborúkat tekintve én inkább gyaloglövészekre tippelek, mint a jövő útjára (képzett mesterlövész, gerillák és társaik). A nagy háborúk résztvevői akár szintetikus (aranyárú) üzemanyagot is beletöltik a repülőikbe, helikoptereikbe, hajóikba. Esetleg a vitorlás visszajön..., de nem mint romboló vagy sorhajó
Előzmény: nájckingdom (8976)
rev251 Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8978
Nem csak a lószaporításról van szó. Inkább arról, hogy az egy külön szakmacsoport* (1-2 generáció kell! emberből...).
S a ló akkor tud gazdaságos lenni, ha van szakmai háttér. Ennyiben nem hiszem, hogy igazak az 1960-as évek számításai - eltérnek a peremfeltételek, hiába ugyanazok a (zab)fogyasztási adatok lóra nézve.


*Állatorvos, patkolókovács, s az amatőr lótartók, amikor a "lóhoz mindenki ért". Úgy, mint ma a gépkocsi, amihez "mindenki ért" - valamennyit (én is...)
Előzmény: nájckingdom (8976)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8977
Nem akarok ma rátelepedni a fórumra, de ez is elgondolkoztató hír az Oildrumról, illik korábbi fejtegetéseimhez:
Moscow mayor says winter energy deficit could reach 20%
MOSCOW, September 5 (RIA Novosti)-Moscow's mayor warned Tuesday that the capital could face an energy deficit of 20% this winter, sparking concerns that temporary business closures seen in January could be repeated.

"Energy consumption is abnormal at present and the deficit registered in the past is very large," Yury Luzhkov said.

Energy consumption levels in the Russian capital rose to historic highs last winter as the cold snap reached its peak in January-February, when temperatures in Moscow were periodically dropping as low as -32°C (-25.6°F).

Moscow energy utility Mosenergo was forced to cut supplies to some industrial and commercial consumers in order to maintain power and heat deliveries to residential customers and critical services.

"This year this deficit could grow another 8% if Unified Energy System [Russia's electricity monopoly] does not come up with the necessary solutions," Luzhkov said, adding that energy deficit is becoming an urgent problem with the economy's rapid growth.

Luzhkov said he had called a working meeting on September 15-17 to discuss preventive energy-saving measures.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nem részletezi, hol a döntő szűk keresztmetszet, de amit ír, az egybevág a korábbi hírekkel, (az orosz energiaminiszter Európának küldött figyelmeztetésével), hogy az oroszok hazai fogyasztása drámai ütemben nő, amivel a kitermelés ( földgáz) bővülése nem tart lépést. Nem számíthatunk sok jóra idén télen sem, ha maga a moszkvai főnök ilyet jelez előre. Ha saját fővárosuk energiaellátását nem képesek garantálni, akkor hogy alapozhatnánk hosszú távú energiaellátásunkat mi magunk rájuk? A Kiss Péter -féle fokozódó energiaönellátásra törekvés enyhén szólva indokolt e hírek fényében, más kérdés, hogy mennyi idő kell valami érezhető mértékű önerőre támaszkodás eléréséhez. Már az idei tél is veszedelmes, a tavalyi kis fennakadások csak enyhe előszelei voltak a készülő viharnak. VEGYESKAZÁN, VEGYESKAZÁN, VEGYESKAZÁN!!! És egész télre való tüzifa, vagy szén a kamrában!
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8976
"S vasút kevés. Nem juthat el mindenhova: HA a peak-oil a közúti szállítás megszűnését jelenti, mi lesz a vasútra ráhordó hálózattal?"

Ez magától értetődik, hogy a vasút csak a hálózat döntő eleme a távolsági szállításnál, ill. azért a vizi utakat is sokkal komolyabban kéne venni, legalább úgy, mint Nyugat-Európa jelentős részén vették egykor, sőt részben máig is. A közuti közlekedés MEGSZŰNÉSE kizárt dolog az olajcsúcs következtében, csak azt gondolom, hogy a belsőégésű motorra alapozott közuti közlekedés DOMINANCIÁJA fog rohamosan megszűnni, sajnos nem kizárt, hogy ez történhet összeomlásszerűen is, ha tovább tartjuk a homokban a fejünket. A csúcs HANYATLÁST jelent, tehát amennyiben átváltanánk arra a modellre, hogy a hálózaton belül domináns szerepe a vasútnak és kisebb fokban a viziutaknak van, akkor a helyi jellegű és ráhordó jellegű közuti szállításhoz kell lennie elegendő üzemanyagnak még jó ideig. Természetesen a közuti forgalomban, eleinte legalábbis a mezőgazdasági terményszállításban, stb. gyorsan kellene növelni a lóvontatás arányát (amilyen gyorsan lehet) magyar agrárkutatóintézetek 60-as évek végi számításai szerint akkor, a motorizáció már győztes korában 15-20 km-en belül a lófogat volt a leggazdaságosabb energetikailag. Gondolom, a lószaporításnak is megvanak a maga biológiai korlátai, meg a lóval bánás betanításának is. Mindenesetre az újjászervezendő honvédségnél (lásd szlovákok, stb.) sem feledkezhetünk el a huszárságról!

Másik alapvető dolog, hogy radikálisan le kell állítani azokat a folyamatokat, amik a közlekedési és gazdaságszerkezetet rohamosan egyre autófüggőbbé teszik (az általad is említett, csak közúton elérhető "logisztikai központok", városson kívüli bevásárlóközpontok, városközponttól távoli autós szöbörbök, lakóparkok, stb.)
A szocik már kapisgálják ezt, ha nem is az olajcsúcs miatt, csak az üres kassza miatt:
A sztrádaprogramot is felülvizsgálják: az MSZP már lassítana
MÁR EGY CENTI AUTÓPÁLYÁT SEM SZABAD ÉPíTENI! "Hál Istennek" követelésem megvalósulása a közeljövőben esélyes, mert nem lesz miből. így, vagy úgy, de ez önmagában hasznos. Kár, hogy másra se lesz pénz, pl. a vasút feljavításához a rá váró megnövekvő feladathoz. Szegény ember vízzel főz, de addig se kéne hagyni, hogy az ámokfutók (Kóka, Fletó), szétverjék, ami még megvan. Szerintem Fletó nemsokára emigrálni lesz kénytelen... Hátha Kóka magával viszi a helikopterén...
Előzmény: rev251 (8973)
rev251 Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8975
Szinte látom a diszkrét (értelmezési tartományú) függvényt...
S annak folytonos kiterjesztéseit!
Nagyon szemléletes leírás :)
Előzmény: keopsz (8974)
keopsz Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8974
Emberek, emberek! Markolásszátok itt jó erősen az üstökötöket, és javában próbáljátok magatokat (életformánkat) a magasban tartani. Hitetek abban, hogy "egész biztos nem lesz semmi nagy baj, legalábbis az én életemben még nem" kizárólag egy pszihés önáltatás. Az ember a kellemetlen gondolatokat, sőt gyakran tényeket is elhárítja, nem vesz róla tudomást.

Pontosan. People can't bear too much reality, azaz az emberek nem kepesek elvisileni tul sokat a valosagbol. A tobbseg a forumon azt hiszi, hogy egy ilyen valsagban is ugyan azt fogja csinalni, mint most csak legfeljebb kevesebb penzert. Ezert aztan rosszabbul fog elni de azert megel valahogy. Elkepeszto naivitas.

Fokozatos atmenet pedig nem lesz, ugyanis ehhez elore kellene gondolkozni. Itt nem az a kerdes, hogy ha valaminek felmegy az ara akkor majd a kereslet is csokken iranta, hanem az, hogy a munkaeropiac hogyan fog reagalni erre a keresletvaltozasra. Milyen munkahelyek fognak megszunni es milyen munkahelyek fognak teremtodni?

Ha csak a valsag elejet es a veget nezi az ember akkor azt latja, hogy semmi mas nem tortent, mint az, hogy az emberek masfajta munkakat vegeznek, mint a valsag elott. Ilyenkor az ember hajlamos elfelejteni, hogy a ket stabil allapot koztott hatalmas munkanelkuliseg es az ezzel jaro bajok voltak.
Előzmény: nájckingdom (8960)
rev251 Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8973
Az USA vasútjáról egy könyv: Dee Brown: Vasút a vadnyugaton. Az "union station jelenség" kivételételével minden benne van az általad leírtakból.
Az ottani állam szerepe pedig megvolt. Szabályozók/törvények, katonai támogatás a földfoglaláshoz (ui. az állam a nem teljesen fennhatósága alatt levő földekkel volt nagyvonalú)

S az USA vasútja "olyan is" az európaihoz képest (állítólag 1914 körül az állam szanálta!). Európában, szerencsésen találták el az állami beavatkozás szintjét. Ebből Magyaro. lehetett az (egyik) optimum. De ez már elmúlt. Az optimum már talán máshol van**, s a magyar vasútnál az önelszámoló kft -k rendszere is csak szétzüllésre (meg jó néhány kacsalábon forgó villára) adott további módot. A monopoljogokkal való (vissza)élésre, plusz a nem-szolgáltatásra. (+az önmaga felett való hatósági feladat gyakorlása**)

S vasút kevés. Nem juthat el mindenhova: HA a peak-oil a közúti szállítás megszűnését jelenti, mi lesz a vasútra ráhordó hálózattal?
Az a legkevesebb, hogy az iparvágány nélküli* "logisztikai parkoknak" bealkonyul.

Valami közúti szállítás kell, ha más nem, a lótartók és patkolókovácsok hálózata (és a szakmai kultúra feléledése) - de inkább valami gyorsabb, ha nem is bármi áron!


*Gyakorlatilag még a bekötés fizikai lehetősége sincs meg, ránézésre! Persze ehhez kell egy MÁV is - próbálja meg valaki megrendelni tőlük a park "direkt bekötését" iparvágánnyal, vállalt szolgáltatási színvonallal

** A szolgáltató és hatósági jogkor összefonódása jó téma. A postánál jó volt ez 80-150 éve, de ma meg jó a szétválasztás. Lehet, hogy a vasút is ez a téma, vszont az angol példa állítólag nem vált be. A világ bonyolult.
Előzmény: nájckingdom (8971)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8972
MNO: Türkmén gáz: fizetnek az oroszok
2006. szeptember 5. 21:55
MNO
Az oroszok az eddigi 65 dollár helyett 100 dollárt fizetnek két éven keresztül a Türkmenisztánból vásárolt földgáz ezer köbméteréért. Ezt a Gazprom jelentette be, miután Miller, az orosz monopólium elnöke megállapodást írt alá Niyazov türkmén elnökkel.

Az ügyletnek komoly nemzetközi kihatása lehet, hiszen az Ukrajnának adott földgáz árát eddig a türkmén és az orosz gázár valamifajta súlyozott átlaga alapján határozták meg. Most azonban már a türkmén gáz is drágább, mint az Ukrajnával drámai viták után elfogadott jelenlegi 95 dollár.

Idén az év elején Európa-szerte komoly energetikai problémákat okozott az orosz-ukrán gázárvita és az orosz szállítások ideiglenes leállítása, illetve az Ukrajnán keresztül haladó nemzetközi vezetékek megcsapolása. Azóta azonban az oroszokkal baráti viszonyt ápoló Janukovics lett az ukrán miniszterelnök, és ő váltig állítja, hogy az oroszok 2008-ig nem emelnek árat. A Gazprom-vezér ezúttal csak annyit mondott erről, hogy ez külön tárgyalások kérdése.

A mostani türkmén-orosz ügyletnek van még egy hozadéka: Niyazov megígérte, hogy nem próbál a Kaszpi-tengeren keresztül közvetlen gázvezeték összeköttetést létesíteni Európával. A türkmén gázfelvevőpiac egyébként is biztosított. Az évtized végétől kezdve Kína évi 30 milliárd köbmétert fog vásárolni.

radio.hu
---------------------------------------------------------------------------------------------

Sorjáznak itt ezek az apró hírek, a sajtó nem tálalja őket túl nagyként, pedig sötét kép áll össze belőlük. Ha Janukovics azt kapja jutalmul az oroszoktól, amit az elődje büntetésből, a télen megint lenyúlhatják a nyugati (tehát részben nekünk) szánt szálljtmányok egy részét, megint lehet gázhiány. Kína jelenléte a türkmén piacon jelzi, mekkora esélyünk van "diverzifikációra" (lásd orosz-iráni-algériai gázkartell)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8971
Te hallottál arról, hogy az USA-ban az állam ingyen adta a vasúttársaságoknak a földet a vasútépítéshez, jó széles sávval együtt a sinek mentén? Hogy mekkora üzlet és mekkora korrupció volt ez annakidején? Hogy a magán vasúttársaságok (aminek egyébként híve vagyok, megfelelő körülmények esetén), az USA-ban anarchikusan nemegyszer párhuzamosan építették ki a pályáikat, hogy konkuráljanak? Hogy a városok területén, pl az utcán gyakran éjjel, engedély nélkül rakták le a síneket, aztán már senki nem szedette fel velük? (helyesen, jó, hogy néhol máig megvannak a városi vasút maradványai, most lehet rajta újraindítani a személyszállítást, sőt megpróbálni újjáteremteni a gyártást a sinek menti rohadó egykori gyárépületekben, ahol le nem bontották, hogy luxusapartmanokat építsenek a helyére) Tudod-e, hogy az USA városaiban, ha 5 vasúttársaságnak volt vonala, akkor többnyire 5 külön pályaudvar épült a város távoli pontjain, átszállási lehetőség nélkül? A Union Station volt a nagy találmány vagy 100 éve (?), ahol a spanyolviaszt felfedezve a város és a társaságok összefogásával kiépült egy közös központi pályaudvar (ahol ki, mert nem mindenhol, pl. ahol én laktam, ott a vasútkorszak lehanyatlásáig nem sikerült megépíteni, így már nincs is), ahová az összes társaság vonata befutott és kényelmesen át lehetett szállni.
Szóval az USA-modell a kelleténél anarchikusabb, igazán vadkapitalista volt, egy kicsit több tervezéssel lehetett volna kezdettől hatékonyabban csinálni. De persze oda nem passzolt volna valamilyen "államvasutak", főleg, hogy van egy pár állama és az ottani vasút minden hiányosságával együtt egy gyönyörű, csodálatos rendszer volt, még mai romjaiban is impozáns. Persze én vasútbuzi vagyok, ha nem is a hobbista értelemben.
A magyar viszonyok között a mai, ránk váró helyzetben legalább akkora baklövés lenne a MÁV privatizációja, mint az euró bevezetése. (minek arra a kis időre)
Előzmény: Törölt nick (8964)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8970
Amiről te írsz, az a sima átmenet. Erre semmi esélyt nem ad egy hirtelen zuhanás a hozzáférhető olaj mennyiségében. Az évi 9,2 % exportkapacitáscsökkenés a 10 legnagyobbnál gyakorlatilag ilyet jelent. Sima átmenethez több idő kellene és főleg csak fogyasztásvisszafogáson alapulhatna. Azonban az utóbbi 30 év alatt a gazdaságszerkezetünket egyre autófüggőbbé tettük. Nem hiszem, hogy nekünk egyetértésre kéne jutnunk. Én mondom a magamét, akit meggyőz, jó, akit nem, az is jó. Aki jónak látja, készüljön, ahogy tud. Más kérdés, hogy kollektíven, társadalmi, állami szinten is kell készülni és ehhez kell az elit, a politikusok, ill. a széles közvélemény döntő véleményfor,málóinak meggyőzése arról, hogy Nagy Válság közeledik rohamosan. Hogy végig lesznek, akik ezt nem hiszik és illúziókba ringatják magukat, az legyen az ő bajuk. A mi bajunk, ha irracionális viselkedésmintájuk tömegeket befolyásol, emiatt tovább pazaroljuk az időt az elkerülhetetlenre való felkészülés helyett.
Előzmény: lcoder (8968)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8969
"Azt mondod, tartós tejet már ne vegyünk? :-))"

Azt. Pocsék az íze, jobb a friss. Kecskét vegyél.
Előzmény: advocatusdiaboli (8961)
lcoder Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8968
Ne számolj konstans fogyással. Ahogy emelkedik az ár úgy csökken a fogyás. Persze ez nem ezen a szinten jelentkezik, de mondjuk egy 3x olajár már radikálisan lecsökkentené a fogyasztást. Ráadásul ez egy önszabályozó folyamat: ha alacsony az olajár akkor nõ a gazdaság, ha magas akkor recesszió lép fel ami csökkenti a keresletet és lemegy az ár. Ha sokáig magas az olajár akkor pedig elkezdenek mindenféle alternatívákat keresni, elkezdenek terjedni az alacsony fogyasztású autók, elektromos, stb. autók, az okosabb társadalmak elkezdenek atom, víz, szél, stb. erõmûveket építgetni, a hülyébbek pedig készülgethetnek majd a szép jövõre ahol õk lesznek az elõbbiek rabszolgái illetve gyarmatai.
Előzmény: nájckingdom (8960)
Törölt nick Creative Commons License 2006.09.06 0 0 8967
10 hónappal tolja ki a csúcsot.
Előzmény: Makulata (8966)
Makulata Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8966
SPIEGEL ONLINE - 05. September 2006, 22:16
URL: http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,435342,00.html

Neue Reserven

Chevron meldet Fund von gewaltigen Ölvorkommen

=========================================

Chevron óriási kõolajmezõt talált a Mexikói öböben

Szakértõk szerint hasonló jelentõségû a felfedezett olajmezõ, mint az alaszkai Prudhoe Bay, vagy a nemrég Angolában felfedezett . Chevron becslése szerint a 770 km2 nagyságú terület minimum 3 milliárd - maximum 15 milliárd barrel* olajat és folyékony földgázz rejt magában, New Orleans-tól délnyugati irányban 435 km-re, a parttól 280 km-re, a tenger szintje alatt 8,5 km-re

* az USA eddig feltárt olajmezõi összesen kb. 30 milliárt barrel olajat tartalmaztak, nagyrészük már kimerült.
=========================================

Kivonulnak az usákok a Közel-Keletrõl? :-o

kilenctizenegy Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8965

"Te hogyan készülsz az összeomlásra?"

 

Kiköltözött Lengyelországba. (Nekem is esetem a sármos szőke lengyel nő). Onnan ijesztgeti a katasztrófa-hívőket.

 

Félreértés ne essék, szerintem is vége a nagyon olcsó olajra alapozott társadalomnak, de koránt sem biztos, hogy az eljövendő erőforrás-korlátos társadalom egyben a civilizációs és technikai szint drasztikus visszaesésével fog járni. Sokak szerint épp ellenkezőleg: a szükség soha nem látott lökést ad az innovációnak.

Előzmény: S.Zola (8963)
Törölt nick Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8964
Te halottál arrol,hogy az usa-ban nem az állam építette a vasútat?Vagy arrol,hogy az állam kb 30%-os veszteséggel(idiótizmus+kenőpénzek+nem optimális ) töbletköltséggel épít bármit?

Arrol nem is beszélve,hogy pl. mo-n is a földalatti teljesen magántőkböl épült.

Tehát:az állam szerepe az hogy a megfelelő befektetői környezetet megteremtse,majd utánna én eldöntöm hogy bicikligyárba,vasútba vagy PBMR reaktorok építésébe fektetem-e a pénzem.
Előzmény: nájckingdom (8954)
S.Zola Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8963
Te hogyan készülsz az összeomlásra?
Előzmény: nájckingdom (8960)
rev251 Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8962
Internet miért ne lenne? (Telefon, stb.)
A hálózat fenntartását nyilván át kell tervezni. Nem lehet arra építeni, hogy a cserealkatrész repülővel itt lesz 3 napon belül, s hogy a hibára ki lehet szállni autóval.
Helyi szervizesek kellenek és nagy helyi tartalékalkatrész-raktárak (járási szinten, nem minden a fővárosból, vagy az egyetlen európai logisztikai és szervízközpontból). Ez az adott cégek átszervezését jelenti. Nehéz ügy, de messze nem megoldhatatlan.

Az ilyen hálózat energiaellátását az utolsók között fogják kikapcsolni.
Előzmény: nájckingdom (8960)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8961

Azt mondod, tartós tejet már ne vegyünk? :-))

Előzmény: nájckingdom (8960)
nájckingdom Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8960
Emberek, emberek! Markolásszátok itt jó erősen az üstökötöket, és javában próbáljátok magatokat (életformánkat) a magasban tartani. Hitetek abban, hogy "egész biztos nem lesz semmi nagy baj, legalábbis az én életemben még nem" kizárólag egy pszihés önáltatás. Az ember a kellemetlen gondolatokat, sőt gyakran tényeket is elhárítja, nem vesz róla tudomást.

Én itt csak szemlézem a híreket másokkal együtt, pl. hogy Jeff Brown (West Texas) szerint a 10 vezető olajexportőr ország exportkapacitása tavaly december óta évi majdnem 10 %-os ütemben csökken és számításai szerint ez pár évig várhatóan így is lesz. Ha jól saccolom, 6 év alatt feleződne állandó fogyás mellett. Ehhez mit szóltok? Az illető olajipari vállalkozó volt Texasban, mielőtt rájött, hogy ez már nem sokáig megy így tovább. Az Oildrumban és az Energybulletinben gyakran írogat, komolyan veszik.
Szóval, ha netán igaza van, nem biztos, hogy 5 év múlva lesz Internet! Illetve valakiknek talán lesz, de esetleg jóval szűkebb körnek, mint ma. Tömeges autózás ez esetben biztos nem lesz. 5 év múlva!!! Persze lehet, hogy téved. A közel 40 éves szakmai hátterével, renoméjával, ahogy tévedhet Matt Simmons és más nagyágyúk is. Csak akkor Szaud-Arábia mért kezdett nemrég valamilyen finomított olajterméket importálni? Eddig exportálta. Szóval ezek TÉNYEK. Az önáltatás meg önáltatás.
Előzmény: lcoder (8956)
kilenctizenegy Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8959
Bevallom, én inkább arra az esetre gondoltam, hogy nem valósul meg...:-))
Előzmény: Fulika (8958)
Fulika Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8958
Valószínüleg, lesz index, de ha nájckingdom scenáriója valósul meg, akkor szájhagyomány, valamint füstjelek, és lovak segítségével lesz terjesztve, és így a ping is megnő egy kicsit, úgyhogy nem lesz egyszerű a tények megbeszélése ;)
Előzmény: kilenctizenegy (8957)
kilenctizenegy Creative Commons License 2006.09.05 0 0 8957

Nájcki szerint a globális gazdaság radikális visszaesése öt éven belül bekövetkezik.

 

2011-ben még vszleg lesz index és lesz ez a topik, tehát ellenőrizhetjük.

Előzmény: lcoder (8956)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!