Keresés

Részletes keresés

nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14606
Kimaradt: megvolt az első kínai-lincselés. Lehet még több is.
Előzmény: nájckingdom (14605)
nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14605
Azt hiszem Kenyában nemrég megvolt az kínai üzletember-lincselés. A helyi korrupt politikai nagyfőnöknek, aki addig jópénzért ajnározta őket, ráérezve a néphangulatra egyből elkezdte emlegetni, hogy ez még a mi országunk,a kínaiak nem viselkedhetnek itt új gyarmatosítóként, meg ilyenek. Nem lesz ez sétagalopp nekik se.
Előzmény: Törölt nick (14604)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14603

basszus

 

szóval nem 4000wh/kg hanem 3000wh/kg, ami csak 10,71x nagyobb mint a kapacitoré. De asszem ez a lényegen nem változtat.

Előzmény: padisah (14602)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14602

Megnéztem, és hát gyakorlatilag ugyanazokat a problémákat láttam ott is leírva, amiket itt lejjebb megfogalmaztam. A magasfeszültségre való töltéssel lehet sok energiát tárolni, csak ez rettenetesen veszélyes, ráadásul bonyolult elektronika kell egy 3,500 V-ra töltött kondi kezeléséhez. Az energiasűrűségre ők adtak meg egy adatot, ami 280Wh/kg. Ha ezt összehasonlítjuk a benzin fűtőértékével (és az elosztjuk 4-el) akkor 11,9[KWh/kg] * 25% = 4000wh/Kg, ami még mindig 14x nagyobb mint a kapacitoré. Amivel kapcsolatban azért én egyébként is szkeptikus lennék...

 

 

http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C5%B1t%C5%91%C3%A9rt%C3%A9k

 

innen van a benzin fűtőértéke

 

 

Előzmény: jee_c (14596)
nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14601
Csak egy apró adalék, lehet, hogy nem ez a lényeg. A könyvet kiadó Rocky Mountain Institute-ról sok érdekeset olvastam anak idején, többek között, hogy már maga az épülete is egy fenntarthatósági csoda, pl. gyepesített zöldtetője van, ami hőszigetel, elnyeli az esőt, stb. A ház belsejében januárban banánt szüretelnek (Coloradóban), meg ilyenek. Ezért amikor arrafelé jártam (kb. 12 éve) elugrottam megnézni. Lovinsnéval sikerült röviden beszélnem, kérdeztem, hol a zöldtető, amivel reklámozzák magukat a népszerűsítő cikkekben, mondta, hogy eredetileg az volt a terv, de kiderült, hogy a tetőszerkezet nem bírná el a súlyát... Ettől még szívbaj nélkül nyomatták tovább a propagandát a zöld csodaépületükről! A hall sarkában tényleg volt egy banánfa, ahogy pár helyen korábban is láttam ilyet, Magyarországon is. Egy elég átlagos sziklás-hegységi suburb-ház volt, de az önreklámozásnak tényleg mesterei. Lovins tud értelmeseket írni, nekem a hipercar-koncepciója is meggyőző volt, csak éppen nem a probléma lényegét támadja. Ezzel a könyvvel is keres egy kis aprót, a világmegváltás tán ezúttal is elmarad. Egy ügyes fickó. Az olajtól függetlenné váló USA ettől még simán elérhető cél. Csak a világbirodalomról, a tömeges autózásról, repülésről és hasonlókról kell lemondani.
Előzmény: wulfin (14600)
wulfin Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14600

Winning the Oil Endgame.

 

http://www.oilendgame.com/

 

Rovid regisztracio utan letoltheto, erdemes!

nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14599
A búrok eredetileg nem voltak éppen "szupertoleráns liberális-önmarcangoló európai"-ak, és az angolok se bántak túl kesztyűs kézzel a búrokkal. Arrafelé hagyománya van a kemény bánásmódnak. Az apartheidet eltörlő nemzetközi nyomást kiváltó emberjogvédőkre illik leginkább a te jellemzésed, ezek tényleg nem tudták, mit tesznek, de az a rendszer is fenntarthatatlan volt, előbb-utóbb úgyis összeomlott volna. Egyszerűen Afrikában már olyan szintre jutott a túlnépesedés, hogy beindult a lemming-effektus, az emberpopulációban ugyanazok a törvényszerűségek érvényesülnek, mint más populációkban. Mivel mi nem szapaorodtuk túl hazánk eltartóképességét, a nagy kérdés, hogyan lehet elszigetelni magunkat egy felbolyduló méhkassá váló külvilágtól. Egyedül nem megy, a szomszédokkal együtt, Európával együtt mehetne, de ennek esélyét csökkentik az Európán belüli etnikai konfliktusok. Ráadásul a muzulmán, afrikai, stb. bevándorlókkal teli és amúgy is velünk ellentétben túlnépesedett Nyugat-Európától is jobb lesz elszigetelni magunkat, pl. ellenőrés nélküli Schengen-határra velük semmi szükségünk. Viszont épp a fennmaradó, hozzánk hasonló adottságú közép- és kelet-európai szomszédainkkal vannak etnikai konfliktusaink, ill. ezek mindegyikének mindegyik szomszédjával. Az energia- és általános gazdasági válság sokkja olaj lesz ezek parazsára.
Előzmény: lcoder (14593)
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14598
Ja, ezt elnéztem.
Előzmény: lcoder (14597)
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14597
Nem annyira ???, a népesség itteni csökkenését sok liberális azzal szeretné megoldani hogy behoz egy rakás bevándorlót azokból a térségekből ahol szaporodnak a népek mint a nyulak. Csakhogy egyrészt az írástudatlan oroszlánvadász elég nehezen talál errefelé melót, másrészt elég nehezen alkalmazkodik az itteni civilizáció szabályaihoz (a ne lopj-tól a becsületgyilkosságok tilalmáig). Ráadásul a Peak Oil szintén ad egy löketet a folyamatnak, szvsz különösen az arab térségből várható elég nagy menekülthullám.
Előzmény: padisah (14595)
jee_c Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14596
Nézd meg a linket, amit beszúrtam (szuperkapacítorról szól), a hozzászólásokban sok egyéb adat is van a kb/kWh vagy m3/kWh kérdésébben)!
Előzmény: padisah (14594)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14595
???
Előzmény: lcoder (14591)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14594
Nemcsak az, hanem az is hogy az mekkora lesz (m3) és milyen súlyú. (kg)
Előzmény: kilenctizenegy (14588)
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14593
Így van ez, aki nyam-nyamok közé keveredik az ne csodálkozzon azon ha megeszik, de legalábbis legyilkolják. Ez az amikor a szupertoleráns liberális-önmarcangoló európai kultúra összetalálkozik a nyam-nyamokkal. Hasonló gond lehet még a sok-sok írástudatlan de erős faji öntudattal rendelkező jelenlegi és jövőbeli bevándorlóval is.
Előzmény: nájckingdom (14590)
nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14592
MH Online: Zöldáram a támogatott ültetvényekből
" Az állam támogatja az energiaerdők telepítését
Az állam az idén is kiemelten támogatja az energiaerdők telepítését, függetlenül az ültetvények környezetre gyakorolt esetleges káros hatásaitól. A környezetvédők a zöldáram kiemelt áron történő átvételét is bírálják, mert a szabályozás a nagy hatásfokú mini áramtermelők helyett a hatalmas erőműveket részesíti előnyben."

Jó cikk. Szerintem a tüzifát a lakosság számára kell fenntartani, ami marad, az mehet a térségi kiserőművekbe. Dotálni nem kell, döntse el a piac, mi gazdaságos.
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14591
Erre a problémára találták ki a biztosítékot. Amiből esetleg a kapacitor belsjébe is lehet építeni.
Előzmény: padisah (14587)
nájckingdom Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14590
Gondola, Jack Korn:Mi történik Dél-Afrikában?

Feltétlenül témánkba vág a cikksorozat arról, hogy milyen válogatott módszerekkel kezdett Afrika, főleg Dél-Afrika lakossága önmaga rohamos kiirtásába. Mellesleg előbb a megmaradt kisszámú fehér lakosságot igyekszenek elintézni, de az csak hab a tortán.
Mi itt csak ugatunk a túlnépesedésről, a környezeti lábnyomról, a feketék meg cselekszenek! Gyenge idegzetűeknek nem ajánlott, bár jobb azokat az idegeket edzeni, az egész világ durvulóban van. Nálunk pl. a miniszterelnök löveti a saját rendőrsége székházát...
jee_c Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14589

Volt ez már itt?

http://www.technologyreview.com/Biztech/18086/page1/

 

A lap alján a hozzászólásokat is érdemes megnézni (általában szkeptikusak, és van amelynek van infotartalma is).

kilenctizenegy Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14588

Ezen nyilván dolgoznak, szerintem megoldható részletkérdés, akár úgy, hogy szénszálas dobozban lesz az egész.

 

A probléma azzal van, hogy mibe kerül 1 Kwh raktározására képes kapacitor? Ez lesz a fő kérdés 5-6 év múlva, amikor már a technológia készen lesz arra, hogy elterjedjen.

Előzmény: padisah (14587)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14587
A benzin önmagában nem robban, csak ha elkeveredik a levegővel. Egy feltöltött kondenzátort viszont elég önmagában valamilyen sérülés érje, akár deformálja valami, átszúrja valami, vagy a kapcsait zárja valami rövidre baj lehet belőle.
Előzmény: lcoder (14586)
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14586
Ez azért elég nagy mértékben függ a kondenzátor technológiájától. Amúgy persze ahol nagy mennyiségű energiát tárolsz kis helyen, és az megsérül a felszabaduló energia okozhat gondot, szép nagyot tud Pl. egy gázos vagy egy benzines jármű is durranni megfelelő körülmények között. Meg egy hagyományos lítiumos akkumlátor is.
Előzmény: padisah (14585)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14585

Semmi biztosíték arra, hogy a villamos áram termelésekor jelentkező hulladékhőre van igény, ráadásul pont akkor, és pont ott amikor arra szükség van, meg ahol keletkezik. Emiatt ennek a beleszámítása az energiamérlegbe necces. Persze lehet, csak szorzókat kéne hozzárendelni.

 

Gépkocsinál a hulladékhőnek egyébként pont ugyanaz a szerepe meg a haszna mint erőműnél, lehet vele fűteni az utasteret.Ez annyira gond, hogy a forgalomban lévő elektromos autókba külön benzines fűtőtestet gyártanak.

 

Ha egy kapacitort fel tudnánk annyira tölteni, hogy az energiasűrűsége megfelel, vagy akár meg is haladná egy palack benzin-oxigén keverékét, akkor az anyag minden bizonnyal abbéli törekvése közben, hogy alacsonyabb energiaszintre kerüljön szépen átrendezgetné a kondiban a kémiai kötéseket, vagyis átüt, kisül, a közben felszabaduló energia meg kb egy kézigránát erejével lenne egyenértékű...

 

Kondenzátorok arra valók, hogy átmenetileg tárolja a fékezési energiát a következő gyorsításig. Erre teljesen jó, arra nem hogy csak arról hajtsuk a járművet.

Előzmény: advocatusdiaboli (14584)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14584

 Már ne haragudj, de az össztársadalmi-ipari energiamérleg a lényeges, és már hogy a fenébe ne kellene beleszámolni, hogy mondjuk az erőmű hulladékhőjéből van fűtése-melegvize egy városnak. Akkor hova akarod beleszámolni? Az Isten ajándéka?

 Egy gépkocsinál meg kimegy a levegőbe, fűtöd belőle a pusztát. Az akkumulátorok energiasűrűsége tényleg nem emelhető az égig, de például a nem kémiai elven működő kapacitorokra ilyen korlátok nincsenek. Ott egyelőre technológiai korlátok vannak.

 Mindegy, az a helyzet, hogy nem tudom, mire akarsz kilyukadni.

 

Előzmény: padisah (14583)
padisah Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14583

A fixen telepített erőmű hulladékhőjét fel lehet hasznáni ipari folyamatokhoz, ha arra szükség van. pl. pont jól jönne etanol disztillálásához, de egyébként a fűtési idényen kívül ez kárba vész. Egy erőmű hatásfokába nem lehet beleszámolni, hogy a megtermelt hőt is hasznosítja, mert az nem ugyanolyan minőségű és fajtájú energia.

 

A villamos áram egy olyan rendezett energia-forma mint amilyen maga a mechanikai munka, ezért lehet viszonylag kis veszteséggel egymásba átkonvertálni őket, de a hő egy rendezetlen energiaforma, azt csak nagy veszteséggel lehet rendezett energiává konvertálni.

 

Lehet olyan hőerőművet építeni, aminek 70% a villamos hatásfoka (!) de ez olyan erőmű, ami csak földgázzal tud menni, mi meg ugye a földgázfüggéstől szeretnénk szabadulni.Ez nem tűnik túl jó iránynak. Ha azt vesszük alapul, hogy a most jelen pillanatban működő erőművek milyen hatásfokkal állítják elő a villanyáramot, akkor abban meghatározó tényező a szenes hőerőműveké, ami 33%, meg a paksi atomerőmű, ami szintén 33%-ot tud. Ennél a benzinmotor hatásfoka is papíron magasabb, persze tudom hogy a váltakozó terhelés miatt ez mégsincs így, de semmiképpen sem az erőművek fölényét sugallja.

 

Szélből-vízből, meg esetleg napból eleve elektromosság lesz, csak ezek a folyamatok korlátozott mennyiséget, ráadásul rapszódikusan, vagy épp ciklikusan tudnak előállítani. Szép gondolat, hogy a tetőre pakolt napelemekkel töltik a kocsikat, csak egy autónak rendelkezésre kell állni, nem hivatkozhatok arra a főnökömnek, hogy bocs, ma rossz idő van, nem tudtam feltölteni a kocsimat, ezért most inkább nem jövök dolgozni... Házi szélkerékkel a dolog inkább elképzelhető, de hozzátéve a szélkerekek árát, meg a telepítésükkel járó hatósági gáncsolgatást... ez a fajta megoldás valszeg lényegesen fölédrágítja az elektromos autó használatát a hagyományos benzinesnek.

 

Akkumlátorokal kapcsolatban meg, itt megjelent két szám, az akkumlátorok 300kwh/kg  - és valami 5000kwh/kg az etanolra. Namost vessünk össze egy akkumlátort és egy folyékony szénhidrogént energiasűrűség szempontjból!

 

Egy feltöltött akkumlátor tartalmaz kémiai energiát, vagyis kell legyen benne egy oxidálószer, ami elektronokat vesz el valamitől, egy redukálószer, amitől majd elektronokat fog az oxidálószer elvenni, meg az akkumlátor működését biztosító egyéb anyagok, pl szerkezeti anyagok, oldószer,membrán etc. Ja, és ezen kívül a reakció termékét is cipelnie kell.

 

Egy tank benzin a fentiekből csak a redukálószert tartalmazza, az oxidálószert a levegőből szedi, a reakció termékét kiüríti a levegőbe, és segédanyagokra nincs szükség. Ezen kívül cipelni kell még a tartály falát, mint szerkezeti anyagot is.

 

Fentiekből szvsz az következik, hogy hacsak valaki nem talál ki valami kvantummechanikai okosságot, és abból épít akkumlátort, egy akkumlátor energiasűrűsége sohasem fogja tudni megközelíteni sem egy tank benzinét. Ebből meg az következik, hogy elektromos, akkumlátoros autó achilles sarka mindig is a hatótáv lesz, a korlátos energiatárolási képesség miatt. Az ultrakapacitorokat meg felejtsd el, erre a célra nem alkalmas, még kisebb az energiasűrűsége mint egy bármilyen akkumlátornak, és ez nem is tud nagyon feljavulni. Kondenzátorban akkor lehetne sok energiát tárolni, ha egyszerre lehetne nagy kapacitást és nagy feszültséget beletölteni. Az ultrakapcitor tud nagy kapacitást, de alacsony feszültségen. Elkót lehet nagy feszültségre tölteni,de annak meg a kapacitása kicsi, őszintén szólva, nem hinném hogy el lehetne vele érni olyan energiasűrűséget ami megfelel a kémiai energiatárolásnak. Ha mégis lehetne, akkor viszont az egy életveszélyes bomba lenne  - ha baleset során kisül elpárologtatja a közelében lévő anyagokat.

 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (14543)
lcoder Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14582
A kapitalizmus ezek megalkotására nem képes. Van az a fránya termelőerők és termelési viszonyok összhangja.
Már nem azért, de a kapitalizmus technológiában úgy hagyta le a komcsikat mint egy jó karban lévő szirtisas a réten ballagó tehenet. Meg mellesleg az összes egyéb társadalmi rendszert is. Az ne tévesszen meg hogy a kommunista kínában milyen jól mennek a dolgok: a gazdaság ott is kapitalista, csak a politikai rendszer kommunista az pedig egyet csinál: igyekszik minél kevesebbet beleszólni a gazdaságba. Ezért aztán működik is..
Még csak azt sem lehet mondani hogy vannak a jó elftársak amik ugyan a nyomorszint környékén tartják a népeket de közben vigyáznak a környezetre: az elftársak a nyomorszintet legalább olyan (de inkább nagyobb) környezeti terhelés mellett érték el mint a nyugati civilizáció.
Előzmény: Törölt nick (14572)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14581

 Persze, Lenin meg a villanyáram. A béna kapitalizmus, ami semmit nem tud megoldani, bezzeg a kommunizmus úgy megoldott mindent, hogy azt fogjuk nyögni még az egész XXI. században is....

 Ennyi sületlenséget... Már megbocsáss, ezzel még vitatkozni sem lehet. Nem is érdemes.

Előzmény: Törölt nick (14572)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14580

 Már ma is tízezer alatt lenne, de vegyük már észre, hogy egyáltalán most kezdtek végre napelemekkel foglalkozni. Eddig abszolút marginális termékek voltak, szilárdtest napelemek, drága gyárthatósággal. A filmalapú, esetleg valamilyen gerjesztett réteggel rendelkező, szélesebb spektrumot megfogni képes napelemek a gyártás megfelelő felfutása esetén akár filléresek is lehetnek, a végén tetőfedő anyagként használva, a tetőszerkezet integráns részeként oda juthatnak, hogy gyakorlatilag nem is lesznek költségnövelő tényezők.

 Ugyanezt a hőt hasznosító napkollektorokkal is el lehet játszani. Mivel az olcsó olaj korszakának köszönhetően az elmúlt fél évszázadban az alternatív megoldások, a hő és elektromos energiát tároló rendszerek fejlesztése szó szerint sehova sem haladt, így persze, hogy most látszólag letolt gatyával állunk. Ám ezek a fejlesztések most fognak nagy lendületet kapni.

 

Előzmény: kilenctizenegy (14576)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14579

 Az etanol és általában a szénhidrogének energiasűrűségét számolhatod így, ha mondjuk a házat fűtöd vele. Ott ugyanis szinte 100%-ban hasznosítani tudod.

 De ha gépjárműbe töltöd, akkor rögtön kb: öttel osztandó. A hatásfok ugyanis ilyen. Míg a 300Wh akkumulátorkapacitásból legalább 200Wh, de jó rendszernél inkább 250Wh biztosan a jármű hajtására megy el. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a mostani trendek alapják 4-5 évente duplázódik az akkukapacitás, akkor a dolog ígéretes. 1kWh/kg kapacitású gyorsan tölthető akkumulátorok vagy kapacitorok már teljesen versenyképesek lesznek, ez meg egy évtizeden belül szinte biztosra vehető eredmény.

 

Előzmény: wulfin (14561)
kilenctizenegy Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14578

Igaz, átlag napi hat napsütéses órával számolva már felfűti a járgányt.

Előzmény: wulfin (14577)
wulfin Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14577

30 nm napelem, kb 200watt/negyzetmeter csucsteljesitmennyel szamolva az $6000, ha mar lehetne kapni holnap vennek kb ennyit.

Előzmény: kilenctizenegy (14576)
kilenctizenegy Creative Commons License 2007.02.13 0 0 14576

"A mi égövünk alatt egy alig 30nm-es garázstető még 25-30%-os hatásfokú napelemekkel is gyakorlatilag egész évben képes lenne egy átlagos futásteljesítményű gépkocsit mindig feltölteni."

 

Ami 1 dollár / watt árú napelemekkel számolva is több tízezer dollárnyi napelemet jelent.

Előzmény: advocatusdiaboli (14545)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!