Keresés

Részletes keresés

nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9817
Ha jó a tipped és fele-fele, akkor kb. 1300 fehér lakosnak van annyi gyereke, mint kb. 500 cigány lakosnak. A folyamat progresszív, valahogy úgy, mint a kamatoskamat. Egyetlen generáció múlva még lényegesen rosszabb lesz az arány, ha minden így marad.
Előzmény: Törölt nick (9815)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9816
Változtat a lényegen? A trend irányán? Ugyanezt látom pl. Újhelyben, ahonnan kevesen buszoztatják máshová a gyerekeiket, legalábbis általános iskolás korban. Egyetlen szűk generáció kérdése, hogy megjelennek Magyarországon a cigány többségű kisvárosok, nagy számban. Az Olajcsúcs kihívására adott lehhető legjobb választ ez a trend nem segíti.
Előzmény: Törölt nick (9815)
Törölt nick Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9815
A liszkai feher szulok nem Liszkan jaratjak a gyerekeiket iskolaba, annyira lerohadt ott az iskola, inkabb buszoztatjak-autoztatjak a gyereket. A 90% csak az iskolara vonatkozik, es nem a gyerekekre, ott talan fele-fele az arany.
Előzmény: nájckingdom (9807)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9814
Beware Russia, energy superpower

Óvakodj Oroszországtól, az energia-szuperhatalomtól!

Jó cikk, röviden összefoglalja Oroszország új energianagyhatalmi státuszát
és a ránk eből háruló veszélyt.

- Az energia Putyin kezében térdrekényszerítheti a Nyugatot
- Oroszország augusztusban csendben megelőzve Szaúd-Arábiát a világ
elsőszámú olajkitermelője lett. Földgázban már régebb óta világelső. Az
állami tulajdonú GAZPROM a világ második legnagyobb energiavállalata.
- Európa és Ázsia (Kína) felé egyaránt kiépítve vezetékeit az
energiaszállítmányok átirányításával zsarolhatja mindkét vevőjét, (Az
EU-val szemben máris megtette a Gazprom EU-piacokra való beengedése
ügyében. Sikeresen.)
- a Szovjetunió széthullása az olajár mélypontjával esett egybe, a magas
olajár újra megerősítette Oroszországot
- a posztszovjet gyengeség idején nyugati olajcégeknek juttatott olaj- és
gázkitermelési koncessziókat a Kreml az erőforrás-nacionalizmus jegyében
visszaveszi saját állami kézbe - világtrend, lásd Chavez.
- "Az olaj és gáz reális alternatívái kifejlesztésének elmulasztása az lesz,
hogy pár éven belül Moszkva parancsait kell majd elfogadni"

nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9813
Közhelyeket ismételgettek odahaza, meg sem kísérelve kipróbálni, mik a tények. Lengyelországban rengeteg kisparasztnak, vagy pl. falun élő bányásznak, stb. van 1-2 tehene (másoknak persze több is). NIncs gond, hogy hova adja el, van kereslet. Mi pl. mindig ugyanattól a családtól vesszük, tehén és kecsketejet egyaránt, meg a tojást is. Az eladó a feleségem kolléganője, szintén pedagógus, de falun laknak. Persze a szülei otthon vannak állandóan, de a férje sem főállású földműves. A házi tej olcsóbb is, mint a bolti és hasonlíthatatlanul jobb. Tőlük, vagy más falusi ismerősöktől gyakran veszünk házi csirkét, kacsát, nyulat is, kicsit olcsóbb, mint a boltban, drámaian jobb. Nincs gond a keresletre! A krumplit x éve vesszük ugyanattól a gazdától, az ára a boltitól nem is olcsóbb, de a minőség ég és föld! (a javát az ilyen többéves törzsvevőinek adja). Szeptember elején még egészen tűrhető minőségű volt a tavalyi utolja semmi romlás, csak a normális zsugorodás, persze rendszeresen lecsírázom.
M.o-on ugyanez menne, ha ki mernék próbálni, ki kell kapcsolni a közvetítőket. Világos, hogy nem 100%-ban, természetesen ez a piacnak csak egy szelete, de lehetne jóval nagyobb.

A szőlőt , mint szőlőskertet említetem, Hegyalján ma elég nagy arányban parlagon heverőt, természetesen nem arra gondoltam, hogy ezeken szőlőt kellene termeszteni. Világos, hogy inkább zöldséget, gyümölcsöt, ill. egy része kaszáló, legelő lehetne. A lényeg, hogy pl. az 500 olaszliszkai cigány vígan elélhetne a falujuk környéki parlagok, szőlőhegyek, árterek ma megműveletlen területek műveléséből. Ennek előfeltételeit már korábban írtam
1. nincs több segély
2. van hozzáférés a parlagon heverő földhöz (földosztás - de nem csak cigányoknak, bárkinek, aki igényli és megműveli) (ehhez egy állami földalapnak piaci áron fel kéne vásárolnia a parlagokat a tulajoktól, nem haveroknak eladni a mai állami földeket)
3. rendfenntartás: ha nem dolgozol, nem is eszel (ez még magánügy), de ha lopsz, rabolsz, akkor karóba kerül a fejed (eleinte csak börtönbe a fickó, vagy enyhébb esetben valami helyszíni testi fenyítés a kakastollasoktól, stb.)
Előzmény: lcoder (9811)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9812
Emiatt túlzottan nem aggódnék. Egy ilyen helyzetben az erõszakszervezet ilyen népsûrûség mellett azonnal kiépül - ugyanis nemigen lesz jövedelmezõbb tevékenység a rendfenntartásnál/katonaságnál. Ráadásul sorozni is lehet ha minden kötél szakad. Ami Rákosi Pajtás idején mûxött az ma is megy.
Előzmény: nájckingdom (9810)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9811
A szalmabálát speciel nem én vetettem fel... Fantáziálni sok mindenrõl lehet, de a realitást sem árt figyelembe venni. A parasztok Pl. azért nem tenyésztenek tejet mert sehová nem tudják aladni. Egy család pedig elég ritkán iszik meg 10-20 liter tejet naponta (annál kevesebb tehénnel meg nemigen érdemes foglalkozni). A szõlõvel nagyjából hasonló a helyzet: ma is hegyekben áll az eladhatatlan bor, megpróbálnak belõle borpárlatot csinálni EU-s támogatással.
Előzmény: nájckingdom (9809)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9810
Egy lehetséges nagyon negatív forgatókönyv esetén a válság olyan súlyos is lehet (ha nem nálunk, akkor máshol, de akár nálunk is), hogy a bíráskodás egyetlen rendelkezésreálló formája az önbíráskodás lesz. Ekkor viszont kiderülhet,, hogy egy - Ne adj Isten! - fajháború esetén nem az összlakosság aránya számít, hanem a 14-30 közötti férfiaké, mert ezek a legaktívabbak a potenciális bunyóban. Itt pedig az arányok ilyesztően kedvezőtlenek lehetnek a "többség" (?) számára. Nem kéne kipróbálni, addig kéne más , békés úton megoldást találni, amíg lehet.

Ami a népi kézbe vett igazságszolgáltatást illeti: a történelem nagy részében a legtöbb területen semmi másra nem volt lehetőség. A Vadnyugaton azért választották a seriffet és azért a helyi lakosoknak kellett lóra ülni valami gonosztevő üldözése esetén, mert a központi hatalom nem volt képes (pl. az alacsony adók miatt) szervezett igazságszolgáltatási rendszert kiépíteni a perifériákon. A lakosság preferálta is a kevés adó - csináld magad (pl. az igazságszolgáltatást, fegyveres önvédelmet is) - szisztémát. A magyar falun is azért volt úriszék, mert egyedül a helyi elit, a nemesség ítélkezhetett, központilag fizetett népes bírói kar, csendőrség, stb. híján. Az történelmileg nagyon friss fejlemény, talán nem is fog örökké tartani.
Előzmény: lcoder (9808)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9809
Elképesztően végletes a gondolkodásod. A szalmabálás kecskepásztort magam se tartom mindenki számára követendő példának (ma még ő is csak ábrándozik erről, szerintem kilátástalannak látja a helyzetet az egész emberiségre nézve, ezért fantáziál ilyeneket, meg elég öreg is kezd lenni, magának már túl sokat nem tervezhet)

A lényeg, hogy a Vissza a Földhöz irányzat rengeteg praktikus, karnyújtásnyira levő lépést jelenthet, ami nem üres fantáziálás, hanem kihasználatlan lehetőség a fenntarthatóság fokozására. Nem gondolom, hogy a panelből, vagy az V. kerületből kell embereket ejtőernyővel ledobni a Hortobágyra!
Hanem pl. a rengeteg ma is falun élő ember épkézláb része kezdhetne nagyobb fokban pl. kecske és tehéntartásba, nagyobb fokú gyümölcs, zőldség, atb. megtermelésébe. Máris sokat jelentene, csak a globalizáció, a "kordivat" miatt hagytak fel az emberek pl. a Hegyközben a tehéntartással. Ahol 30 éve több ezer tehén volt, ma néhány darab, a falusiak is a boltban veszik az importtejet és tejterméket. Első lépésben kössék újra az elszakadt szálakat maguk és a föld között azok, akiknek ehhez sehova nem kell költözni, csak kezdje felásózni, felszántani a parlagját.
Második lépcsőben sok városi elgondolkozhatna azon, nem nagyobb jövőt ígér-e, ha mégis visszamegy a falujába, a még meglévő szülői házba, ahonnan eljött. Tehát ez is azokra vonatkozik, akik azért láttak már falut, mert ott nőttek fel. Egy harmadik dolog, hogy a kisvárosok népe napjainkig is nagy arányban rendelkezik valamilyen kerttel, szőlővel, stb, ezek intenzív (permakultúrás?) megművelése is hihetetlenül sokat jelenthetne az energiamérlegben - több helyi termelés, kevesebb szállítás, stb. Tudatilag is fontos, hogy az emberek fejében helyreálljon a kapcsolat a föld, közvetlen környezetük és a megélhetésük között. Ne Kínából várjanak mindent, mert annak nincs jövője. Stb. Stb. Ezek praktikus dolgok, te meg nagyágyúval lősz mindenre, mert hiszel a Szent Megváltó Technológiában és kész. Ábránd. A föld valóság és kéznél van.
Előzmény: lcoder (9806)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9808
Emiatt nem izgulnék túlságosan. A cigányok addig ugrálnak amíg a liberalizmus van a zászlóra tûzve. Ha valóban eljönne az összeomlás az azzal járna hogy elsõ körben valóban elszabadulna a pokol, de a másodikban valaki megfogná a kalapács nehezebbik végét. Olyan rendõrállam jönne létre kb. mint Rákosi korában vagy még olyanabb. Ami persze nem jelenti hogy az átlagparasztnak az annyira jó lesz: az sem sokkal jobb ha állam bácsi söpri fel a padlást mint ha a cigányok lopják el a termést (ez amúgy szintén létezõ probléma ma a mezõgazdaságban, és ha esetleg megpróbálnád megvédeni a terményt akkor vagy meglincselnek a cigányok vagy bezárnak 1000 évre önbíráskodásért).
Előzmény: nájckingdom (9807)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9807
Míg Irakban Bush elvtársnak aktív munkával kell szó szerint "kinyírni" a lakosság növekvő részét, hogy teljesüljön a TERV, Zimbabwében és hasonló helyeken az Olajcsúcs, Élelmiszercsúcs oldja meg ugyanezt (naponta fenyegető hírek a készülő kajahiányról!), addig mi, magyarok intelligens és környezettudatos módon önkorlátozásba fogtunk a népesedésben, nyilván, hogy csökkentsük ökológiai footprint-ünket. Az olaszliszkai lincselés apropóján (mellesleg egy nagybátyám él ott, idén tavasszal összerugdosta cigány szomszédja) a sajtóból kiderül, hogy ma 1800 lakosból 500 a "kisebbség", az iskolában viszont 90% az arányuk! Lehet, hogy úgy teszünk, mintha lennénk, de lényegében már nem is vagyunk? Nem kell demográfusnak lenni, hogy előrelássuk, mikor fordul meg a népességarány Liszkán és a hasonló helyeken. Amit itt már többen felvetettünk, hogy az olajbőség korára jellemző RELATíV jó közbiztonság, demokratikus szabadságjogok, stb., olyan luxus, amit a csúcs után már nem fogunk élvezni. Csak gondoljuk végig a liszkai eset apropóján, hogyha a BOMLAT, az atommagé, vagy a többi elméleti "technofix" megoldás mégse fog rendelkezésünkre állni és mégis az általam sejtett-javasolt önkéntes energiaigénycsökkentés, visszaarchaizálódás az egyetlen járható út (amennyire lehet, mert messzire biztos nem, egy-két generációnyit vissza az időben, ill. műszaki, településszerkezeti, stb. megoldásokban), mit hozhat ez a közbiztonság terén.
Még a cigányoktól eltekintve is, mennyi egzisztenciájából kiesett, frusztrált, elkeseredett, nyomorgó ember, sőt ezek tömege lesz mindenfelé, az utakon, vándorolva, kóborolva, vagy a nyomortanyává züllött panel lakótelepeikből ki-kicsapva, prtyázva, akár a kertes házak környékére, akár falura.
Miközben az emberek jobbik része kínkeservvel megpróbál földet művelni, szénbányásznak menni, stb, borítékolható, hogy tömegek választják a könnyebb megoldást, a lopást, rablást, gyilkolást. Egy drámaian elstzegényedő társadalomnak kell majd jóval töbet fordítania egyrészt a belső rendfenntartásra, másrészt a zöldhatár védelmére. Nyilván nem ússzuk meg lakossági önvédelmi osztagok nélkül sem. Belegondolni is rossz, mi sülhet ki ebből a mi etnikai viszonyaink mellett. (fajok háborúja, stb.) Nem riogatni akarok, csak próbálom végiggondolni a szóbajövő eshetőségeket. A legrosszabbra is készülni kell, vagy, hogy elkerülhessük, vagy, mert nem kerüljük el. Vége a jólét korának, időzítet bombák ketyegnek.
Előzmény: Törölt nick (9803)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9806
Semmi nem akadályoz meg téged abban hogy eladd a kis lakásodat, vegyél az árából egy szép nagy területet, pár kecskét meg néhány szalmabálát és elkezdd a "kertmagyarországot". Majd úgy egy-két év múlva ha még életben vagy akkor küldj egy postagalambot az index fórumára hogy milyen is a fenntartható fejlövés ;-)
Előzmény: nájckingdom (9802)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9805
A népességgel kapcsolatban van igazságod - bár ha az általad említett mezõgazdasági civilizáció jönne létre az ismét megnövelné a népességet - minél rosszabb az életszínvonal annál szaporábbak az emberek.

De az hogy a kamionról áttelepül a szállítás vasútra még nem jelent feltétlenül visszaesést. Attól még atomerõmûvel szinte korlátlan mennyiségû áramot tudsz megtermelni, azaz a növekedésnek ez a korlátja nem igazán korlát. Az probléma persze hogy az ilyen módon termelt energia áram, ennek pedig a mobilitása ma még korlátozott (amíg nem lesz valami a mai akkumlátorokkal legalább egyezõ energiasûrûségû, olcsó és gyorsan tölthetõ alternatíva), de ezt ki tudja váltani a biodiesel. Tény hogy jóval több atomerõmûvet kell építeni, szvsz nálunk is fel kell húzni még vagy 2-3 Paksot, de ennek én nem igazán látom túl nagy akadályát. Persze az lehet hogy Afrikában vagy Indiában energiaínséges idõk jönnek majd, de még ez sem biztos, elvégre a napelemekben is rengeteg fejlõdési potenciál van még.
Előzmény: nájckingdom (9801)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9804
Kérned se kell, folyamatban van!
Előzmény: Törölt nick (9803)
Törölt nick Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9803
Nyirjuk ki azt a pár milliárd embert,és akkor szabadon lehet majd éldegélni úgy,ahogyan pár száz éve tették őseink.
Előzmény: nájckingdom (9802)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9802
Kezd az Olajcsúcs témája beszivárogni a magyar médiába! Igaz, hogy a Gondola nem abszolút Mainstream, meg csak internetes médium, ráadásul Varga-Domokos György hozza, akitől nem is meglepő. De a lényeg, hogy érettnek látták legalább a Gondola mérsékelt jobboldali közönségére ráereszteni a sötét jövő árnyképét:

Gondola: Egy kecskepásztor elmélkedése elé

A meginterjúvolt kecskepásztor eléggé a hozzám közelálló mezőgazdaságalapú civilizáció híve, Egyfajta Kertmagyarországé, de nem optimista az emberek nyitottsága ügyében az értelmes szóra.

Kiragadok:

"- Mert most nagyon rossz irányba megy a világ. Magyarország különösen. Mert itt volt egy nagyon jól működő paraszti életforma, s az emberek még tudták, mit, hogyan kell csinálni. S ezt most kezdik elfelejteni. A falvak népe beköltözött a városokba, más ember mondja meg neki, mit kell csinálnia, s azt csinálja. És azt már nem tudja, hányadikán kell kukoricát vetni, vagy hogyan ellik az anyadisznó. Most már állatorvost kell hívni a tehén elléséhez. Régen ez nem volt így. Akkor egy parasztember ezt maga is el tudta végezni. Minden faluban volt egy pék, és minden faluban volt egy kovács, aki megpatkolta a lovat vagy meg tudta csinálni a kerítést. És most már a kovács elment nyugdíjba, a pékség tönkrement, és most már az emberek Monorra járnak autóval bevásárolni. Haza viszik az egy hónapra elegendő szlovák műsajtot, német tésztát, s nincsenek magyar élelmiszerek. Mert amire ráírják, hogy magyar, az is hamisítvány: elhozták Kínából, s itt valamelyik volt téeszmajornak a területén átcsomagolják magyar csomagolóanyagba, újracímkézik, és eladják mint kiváló magyar terméket. Drágábban, mint a külföldit, mert mégiscsak egy kiváló magyar termék. Tehát ilyen disznóságokból élnek az emberek, nem pedig abból, hogy becsületes, tisztességes munkával megkeresik a kenyerüket.

- Miért ne menne az ilyen ember Monorra bevásárolni, ha egyszer ez a jó neki?

- Nem az a baj, hogy oda megy vásárolni, hanem az, hogy elfelejtette, hogyan kell krumplit termeszteni. És ha majd egyszer eljön az az idő, amikor már nem lesz elegendő üzemanyag, és nem Romániából, Bulgáriából, Marokkóból, Spanyolországból, és ördög tudja, még honnan hozzák az élelmiszert ide hozzánk, mert olyan drágán már nem tudjuk kifizetni, akkor majd nem fogunk tudni magunknak termelni és nem fogjuk tudni megoldani a problémáinkat.

- Ám egyelőre olyan a világpiac, amilyen. Hogyan lehetnék versenyképesek, ha háztáji vagy kisipari termelésre rendezkednénk be?

- Nem kell nekünk versenyezni! Versenyezzenek ők egymással. Legyen ez az ő gondjuk. 2020-ra a mai értékekhez képest duplájára emelkedik az energiaigény, ha így megy tovább. Nincs ennyi energia. Ezt kristálytisztán lehet látni. Ezt mindenki tudja, aki ezzel foglalkozik. Nem lesz üzemanyag arra, hogy a kamionok tízezrei rohangáljanak az utakon. És arra se, hogy ennyi vacakot legyártsanak, megvegyék, aztán kidobják a szemétbe."
(...)
"Ebben az évszázadban a drámai változás mindenképp bekövetkezik. Nem tudjuk pontosan, hogy tizenöt évvel előbb vagy húsz évvel később, de bekövetkezik. Nem én állítom ugyanis. Mert ha csak én állítanám, lehetne tamáskodni. Hanem tudós emberek csoportja, akik a hetvenes évek végén elkészítették a jelentésüket arról, mikor fogynak ki a nyersanyagok s az energiakészletek. Ha most elővesszük ezt a diagramot s megnézzük, nagyon furcsa dolgot látunk: a világ élelmiszertermelésének a maximumán vagyunk. Közeledik az ipari termelés maximuma. Indiában és Kínában ugyebár tíz százalékkal nő a termelés. Amerikában és Európában egy-két százalékkal, a bevétel azonban jobban nő, mert tőkét helyeznek ki. Magyarország viszont tőkét használ fel és ezért másoknak fizetünk kamatot. Minálunk tehát már csak akkor lehet növekedés, ha olyasmivel próbálkozunk, mint Orbán Viktorék: mesterséges keresletnövekedéssel. Emberek, hitelből építsetek házat! És azt állam majd magára vállalja a hitel kamatainak a visszafizetését. Amikor ez már nem ment, a szocialisták nekiálltak utat építeni, hogy a gazdasági növekedés látszatát fenntartsák. Mert ez nem valódi növekedés, s ez a lényeg! Ha a világ növekedése összességében már nullán van, Indiáé és Kínáé tíz százalék, akkor valahol csökkennie kell. Hát csökken is, például Magyarországon."
---------------------------------------------------------------------------------------------

A kecskés Miklós által tervezett jövőbeli életforma többségünk számára nem vonzó, (egy szénabálából épített kunyhófélébe szertne költözni a réten a kecskéivel), de ő már egy öregedő ember, az atomosok majd biztos lecsapnak erre, hogy egy excentrikus őrült, mindenesetre én örülök, hogy a Gondola kezdi szellőztetni a témát. Legyen ez az átlagemberek napi beszélgetéseinek tárgya és a politikusok végre mondják ki nyíltan, amit az okosabbja nyilván tud is. Készülni kell.
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9801
A mai szállítási igény több okból is lényegesen mérséklődhet. Egyrészt Európaában erősen fogyni fog a népesség, a bevándorlás pedig a kultúrák ütközése miatt teljesen leálljtandó, legalábbis onnan, ahonnan szivesen jönnének. Másrészt, ha elfogadjuk, hogy meghal a tömeges távolsági kamionszállítás, akkor azt is beláthatjuk, hogy végetér a növekedésalapú modell (mert beleütközik az erőforráskorlátokba, véges rendszerben nem lehetséges végtelen növekedés). Ez esetben a kiút a globalizáció helyett a lokalizáció, a gazdaság fő célja nem a "növekedés", a verseny, hanem alapvetően a népesség ellátása a létszükségleti cikkekkel (ettől még fennmarad a társadalom rétegzettsége, pl. lesznek gazdagok, lesz profit, stb, de mégis paradigmaváltás lesz). Tehát nem lesz annyi luxusfogyasztás, mert nem telik rá, csak az lesz, amire telik, aminek muszáj lenni. A kínkeservvel újjáépítendő , korábban Ázsiába települt iparágak üzemeit régi telephelyeken, vasút, iparvágány, kikötő mellett kel teleíteni, ahogy az olcsó olaj kora előtt normális volt. A Nagy Válság sokkja alatti (utáni?) , a maitól jóval szerényebb gazdaság lényegesen kevesebb szállítást igényel majd. Ez jó is, mert a mai kamionos szállításteljesítmény vasútraterelése pár év alatt teljes képtelenség lenne.
A személyszálljtásban ugyanígy, az emberek életformája jóval kevesebb utazgatást fog tartalmazni, mint ma, az autóskorszakban, de ettől még nem kell kétségbeesni. pl. autóbaleset jóval kevesebb lesz.
Előzmény: lcoder (9800)
lcoder Creative Commons License 2006.10.17 0 0 9800
Viszont ha a kamion és a repülõgép mint alternatíva kiesik a távolsági forgalmazásban akkor gyakorlatilag az összes ilyen szállítás ezen illetve hajón keresztül történik. Ez pedig a mainál legalább egy nagyságrenddel nagyobb forgalmat jelent. És itt nem nagyon vannak alternatív kerülõ útvonalak, legalábbis messze nem annyi mint közúton, ez pedig igencsak felértékeli a sínnek mint erõforrásnak az értékét. Az alapvetõ gond az, hogy itt - szemben az autópályával - nem nagyon lehet elõzni, így ha személyvonatokat üzemeltetsz akkor a rendszer átbocsájtó képessége egy bizonyos forgalom fölött gyakorlatilag a személyvonatok (be és kiszállással számolt) sebességére korlátozódik. Azaz a vonat (akár személy akár teher) ott állhat meg ahol van párhuzamos sín kiépítve ahhoz hogy leállás alatt elmenjen mellette a többi.
Előzmény: rev251 (9798)
rev251 Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9798
Ez a forgalomlassítás (akit jó pár hsz-en tárgyaltok) szintén nem biztos, hogy igaz lesz a "peak-oil" után. Ugyanis egy bizonyos felajánlott forgalom alatt kevesebb áru mozog, megszűnHET az "up-to-date" szállításra az igény (a cégek átállnak nagyobb raktárkészletre, mert kisebb az ellátás biztonsága), s ember is kevesebb mozog.

Vagyis nem biztos, hogy félóránként megy a helyi gőzös meg gyorsvonat, a tehervonat nem is beszélve. Könnyebb lesz menetrendet tervezni.
Továbbá: mindenki elvisel egy kis (kicsit több) várakozást, mert NINCS jobb.

OFF
Persze ne reménykedjen a mai MÁV, hogy akkor majd jó lesz neki: a várakozás legyen a (betartott) menetrendben, ne csak úgy... (germán pontosságból nem engedek egy ilyen szervezetnél, s ma, s akkor. Legalább törekedjenek rá...)
Előzmény: lcoder (9785)
rev251 Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9797
Hát...
Vagy a flotta (tervezője) hülye, vagy a sajtóosztály dolgozik jól.
(Némileg elhamarkododtt és szigorúan szubjektív véleményem.)

Egy tisztán vitorlás hajót szélcsendben kilőnek! A kombinált hajtással kísérleteztek a XIX. második felében - tudtommal nem vált be.

A vitorlások olyan anyagból kell, hogy készüljenek, ami jobban bírja a fáradást okozó igénybevételt, mint a maiak (az acél jól bírja, de akkor vastagabb kell, stb.). A fa jó dolog volt, csak a tűzfegyverek, ugye... (jól ég, robbanó lövedék használata kizárva)
A kompozit műanyagokkal félek, hogy hasonló a helyzet.

Szerintem a vitorlázásnak a KERESKEDELMI hajózásban lehet jövője.
Előzmény: nájckingdom (9794)
Törölt nick Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9796
Normál vasúti szerelvény lineáris motorral gyorsítva/mozgatva:
http://www.sandia.gov/seraphim/Documents/SAND95.pdf

http://wwwlea.upb.de/forschung/veroeffentlichungen/2001/01wcrr-henke-yang-grotstollen.pdf

http://www-math.uni-paderborn.de/~agdellnitz/papers/APECFinalVersion.pdf

van az alap rendszer,aminél a sínek között alulemez van,ami rövidrezárt forgórészként viselkedik,és van fejletebb aminél a sínek között tekercsek vannak.

A pdf-ekben szépen kitárgyalják a lehetőségeket.
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (9795)
ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9795

 

"A technológiai szingularitás körül lett már járva? Közép becslések 2020-30 ra teszik.
Melyiknek nagyobb a valószínűsége a peak vagy a t. szingularitás?"

 

a peak közelebb van, és sokkal nagyobb a bekövetkezésének valószínűsége.

 

a technológiai szingularitás aszondja, hogy 2030-ban majd okosabbak lesznek a gépek az embernél, és ők még okosabb gépeket fognak tervezni... stb.

 

butaság.  Most sem tudod megmondani egy gépnek, hogy tervezzen egy önmagánál okosabb gépet.  Azért mert nő a számítási teljesítmény, azért még nem lesznek a gépnek önmagát felülmúló vágyai.

 

A kvantum-számítógépek változtathatnak ezen, de ott nem csak számítási teljesítmény növekszik, hanem a filozófia is változik, és azt a gépet még "fel kell találni" :))

 

Egyelőre azonban én inkább azt látom, hogy nem történt "eget-rengető" felfedezés az utóbbi 50 évben - inkább levelek nőttek a tudás fájára :))

http://www.nol.hu/cikk/370981/

 

 

Előzmény: Törölt nick (9788)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9794
Bocs!

"Az USA Flotta olyan hajótervekkel és építési technikákkal kísérletezik, amelyek nagyságrendekkel hatékonyabbak, mint a múltban. Tengerészeti építészek és hajótervezők hordónkénti 200 dollár körüli jövőbeli olajárat feltételezve dolgoznak a hajórendszerek jobb teljesítményén. Egyes újító ötletek a Flotta bizonyos hajóosztályait árbocokkal és vitorlákkal képzelik el, ahol a vitorlákat és a hajótest külsejét napelemek borítják. Mindezt a folyékony "mozgási üzemenyag" iránti igény csökkentése céljából.
A parton pedig a Flotta és a Légierő egyaránt a "zöld" energia legnagyobb termelői és fogyasztói közé tartozik, annak majdnem egészét szélerőművekből nyerve."
Előzmény: krezidiesel (9793)
krezidiesel Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9793

Egy kicsit le is fordithatnád...!

Köszi!

Előzmény: nájckingdom (9791)
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9792
Pár nappal ezelőtt idéztem Robb baráti tanácsát a grúzoknak, ide passzol az alábbi hír. Egy romló biztonságú világban nem célszerű az energiaellátást ekkora mértékben csővezetékes importra alapozni, mint nálunk.

Reuters:German spy boss says attacks on energy rising
Attacks on energy facilities worldwide to hinder the delivery of gas and oil have been rising sharply, the head of Germany's foreign intelligence agency said on Thursday.

"In the past few years we have registered a significant increase in terrorist attacks on energy infrastructure and we must state that there have been qualitative changes," the head of Germany's Bundesnachrichtendienst (BND), Ernst Uhrlau, told a conference on energy security organised by the BND.

He said attacks on facilities used to be directed at disrupting regional energy supplies, such as those on Colombian oil pipelines, but noted this had changed.

"Today, they are increasingly focused on limiting the global supply of energy," he said.
nájckingdom Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9791
Byron King: Hubbert's Defense Department

Egy érdekes cikk a Life After The Oilcrash szájtról, az USA hadigépezetének gigantikus energiaigényéről (a világ legnagyobb olajfogyasztója, mint egyetlen szervezeti egység) és a Csúcs utáni helyzetre való átállás esélyeiről. Csak egy kicsit ragadok ki kedvcsinálónak:

"The U.S. Navy is experimenting with ship designs and construction techniques that are orders of magnitude more efficient than in years past. Naval architects and ship designers are working to build performance into ship systems, anticipating future oil costs in the range of $200 per barrel. Some novel ideas envision certain future classes of Navy ships using masts and sails, with the sails and the exterior of the hulls coated with photovoltaic cells. All of this is with the goal of reducing the requirement for liquid "mobility fuel."

Ashore, both the Navy and the Air Force are among the largest generators and consumers of "green" energy, almost all of it derived from windmills. "
------------------------------------------------------------------------------------------------

Kíváncsi vagyok, megrendelték-e már a Navy új vitorlásaira a csáklyákat? Hát persze én "középkort vízionálok" ... (állítólag)
Törölt nick Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9790
Ha az egyik megállóban elromlik a feltöltő, akkor ott vagyunk, ahol egy felsővezeték-szakadás esetén.
Előzmény: padisah (9782)
lcoder Creative Commons License 2006.10.16 0 0 9789
A technológiai szingularitás körül lett már járva?
Hülye kérdés, de az mi ?
Előzmény: Törölt nick (9788)
padisah Creative Commons License 2006.10.15 0 0 9787
Előzmény: padisah (9786)
padisah Creative Commons License 2006.10.15 0 0 9786
... kb ezt mondom én is. A közúti és a vasúti közlekedést össze kell hangolni, össze kell integrálni, és ebben a játékban a vasút töltheti be a nagy(obb)távolságú, energiahatékony szállítás szerepét, a közúti meg a házhozszállítást.
Előzmény: lcoder (9785)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!