Hidd el, még ezek a mostani árak is nagyban köszönhetőek a Riga klub működésének az utóbbi öt évben - a kereslet növekedésének és a hírünk elterjedésének volt némi árfelhajtó szerepe.
Addig Rigát a börzére ki sem vittek, az esetleg előkerült alkatrészeket pedig kilóra adták, és a roncstelepen komplett motorokat lehetett kukázni, engem még ki is röhögtek 98 nyarán a Nagykőrösi úton, hogy ilyenekkel foglalkozok.
Mostanában már az alkatrészeknek kezd ára lenni, főleg, hogy utángyártott néhány dologtól eltekintve nem létezik (nem éri meg legyártani), ezért mindent csak gyáriban kapsz meg, jobb, vagy rosszabb állapotban.
A motorok értékével kapcsolatban pedig én lennék a legboldogabb, ha eljutnánk oda, hogy veszik valamibe ezeket a gépeket. Jó lenne, ha megbecsülnék őket, főleg az eredeti állapotú példányokat. Egyelőre ez még messze van, nemhogy a veteránértékét, ritkaságát, de még a használati értékét sem veszik figyelembe. Többre tartanak egy széthajtott japán robogót, vagy egy romos Simsont is, amivel tele van a padlás. Nem mondom persze, remek gép a Simson, de szerintem nem ér 3x, 4x annyit, mint egy hasonló állapotú Riga.
Nem kell soká keresni, ha újraindul a klubos oldal, gyere fel a fórumra bátran, szeretettel várunk, és képekkel illusztrálva mutatom meg, mit mennyiért lehet kapni ebben a témakörben.
A Veterán egyik őszi számában bemutatott 1980-as Riga 16-ost 10 vagy 12 ezer forintért vette egy klubtagunk példának okáért gyári szerszámkészlettel, gumijavítóval, számlával együtt (kb 100 km-rel az órájában), és a gyári fényezésű, üzemképes 3-as sem volt sokkal több.
A Riga egyelőre az 'útban lévő szemét' kategóriájába tartozik a legtöbb helyen, és ennek megfelelően próbálnak tőle szabadulni. Körülbelül 15 éve a Pannónia tartott ugyanitt, jó 10 éve meg a Danúvia. Öt éve még vércseként csaptak le rám, ha megláttak Rigával, hogy nem kell-e ingyen ilyen-olyan komplett, üzemképes gép, csak vigyem el.
Egyik klubtagunk szeme láttára tolt ki egy öreg néni egy gyári állapotú gépet lomtalanításnál a szemétre, csak sajnos nem volt elég gyors, és elvitték a hivatásos lomizók.
Talákozókon a mai napig jönnek ilyen felajánlások, csak talán mostmár inkább jelképes összegeket kérnek érte.
10.000 km pedig 100-ból egy Rigába ha belekerült, a legtöbbet két-háromezer km-rel tolták be a színbe, rosszabb esetben pedig az almafa alá, mert mehettek átvenni a Trabantot a Merkurtól, vagy valami megadta magát a gépben, és nem foglalkoztak vele. Az általam ismert összes fellelt Rigából egyikben sincs több 2-5 ezer kilométernél, egy részében pedig csupán néhány száz.
Garantálni meg semmit sem lehet, a mai napig lehet kétezerért vadonatúj, zsírpapiros órát venni hozzá, amit ha ráteszek, és beletekerek 20 km-t, ember meg nem mondja, hogy annyi-e vagy nem annyi.
Sőt, egy Riga esetében a rettentő anyagminőség és megmunkálás okán akár megnyugtató is lehet, ha két-háromezer km-t már lefutott, ugyanis számos darab olyan hibákkal hagyta el a szalagot, ami miatt soha az életben nem lehetett használni, ezekben hiába van 5-10-20 km, nem is lesz több, hacsaknem húzza szét az ember a blokkot, de akkor meg már nem lesz eredeti a szerkezet.
Hát akkor keress nekem olyan 20-25-éves rigát-verhót komárt-amelyikben gyárilag 20-30km-van és vatta újj-meg 15-ezerért árulnak,mert megvennék jópárat-hiába a kor-és évjárat ha 10.000km van az órában,úgy annyit is ér,de garantált egy két kilóméterrel sokat érnek ezek a gépek,ezt te is tudod biztosan!
Ezzel vitatkoznék, egyelőre a Rigák alul- míg a Simsonok jócskán felül vannak értékelve , hasonló állapot esetén kb. kétszer-háromszor többet kérnek és adnak egy-egy Simsonért, mint Rigáért. Elég csak a hasznaltauto.hu vagy a vatera.hu hirdetéseit megnézni. A riga.hu-n valóban vannak a típus iránt elkötelezett emberek, ám nagyon is képben vannak arról, mi mennyit ér meg. Egy üzemképes, vagy fél órai munkával üzemképessé tehető, bármilyen típusú Rigát (és Verhovinát is) meg lehet kapni 5-10-15 ezer forintért, ennél többet csak a makulátlan gyári példányokért fizetnek, vagy olyan elsősorban Riga 3-as romokért, amelyeken kurrens, nehezen beszerezhető alkatrészek vannak. Én a két Riga 3-ast, ami a képen van, 10-10 ezerért vettem, a 12-est felújításra váró állapotban 5 ezerért (üzemképesen, 1 új lánc és egy festés-takarítás kellett neki). A 22-est pedig ingyen a nagyapámtól úgy hat-nyolc éve, a piaci értéke kb 20-25e forint lehet.
A Rigáknak egyelőre nincs értéke, kivételt ez alól csak a korai szériák jelentenek (3-as, 4-es), de azok is csak üzemképes, szép állapotban. További kivételek a hazánkban nem forgalmazott típusok, mint a Riga 1, vagy a Dongó- és Solex jellegű, biciklivázas vagy ahhoz hasonlító Rigák (Riga 11 és 13). Ezek is csak azért jelentek meg szórványosan itthon, mert a hazánkban vendégeskedő szovjet katonák hoztak magukkal párat. A gyári versenyváltozatok pedig még ritkábbak, azokból megkockáztatom, hogy egyetlen darab sincs se az országban, sem a környékén. A klub egyetlen holland gyűjtőről tud, akinek van egy Riga 11S-e, amit a nappalijában tart.
riga.hu nekem sem jön be napok óta,valami gubanc lehet! Van még sok hasonló motoros portál nézz szét a googlen-és dobd fel a gépet jópár helyre,meg ne sajnálj egy ezrest egy nagyobb példányszámú motoros országos napilapban feladni apróhirdetések rovathoz-tutti ráharapnak a gyűjtők!
A riga.hu tárhely, illetve szerverproblémák miatt néhány napja nem elérhető sajnos. Reméljük, minél előbb rendeződik a helyzet, és újra élni fog az oldal.
Az ötvenezer forintos ár egyébként elég magas, bár nem lehetetlen egy gyári állapotú gépért. Sajnos azonban inkább a régebbi évjáratok kelendőek, az újaknak még nincs veteránértéke. A riga.hu oldalán fórumozók nagyon is képben vannak az árakkal, inkább külsős érdeklődő veheti meg ennyiért, a klubtagok valószínűleg sokallnák érte az árat.
Az én hasonló gépemért is egy vaterás vevőm akart 55 ezret adni, amikor meglátta a garázsban (egyébként egy általam felújított, de nem restaurált, üzemképes 12-esért jött akkor, a képeken a fekete-arany színű). A géppark további márkahű darabjai pedig két romos Riga 3-as, amelyekből jelenleg készül egy hiánytalan, makulátlanra restaurált darab. A képek pedig:
Meg nem kertelek-kiirom a frankót-én nemolyan régen hozzájutottam egy Rigához amiben kevesebb volt mint 20-km--és ezt 400-euróért vitték el Németek-az még bevolt csomagolva csak kipróbálásra járatták meg-és ki lehet számolni hogy az mennyi forint:))
Még egy dolog ha sok pénzt akarsz érte akkor hirdesd meg vagy 5-helyen képpel persze ilyen helyeken mint a képesmotor.hu-hasznaltmotor.hu-apronet.hu-expressz.hu-stb--meg olyan hirdetőújságban ami ingyenesen jár minden házhoz meg egy motorosújságban a használt motorok rovatban-ha az enyém lenne a riga akkor 1-hét alatt vennék az árából egy szép Simsont ha az az álmod-próbáld meg a tanácsomat hidd el hogy bejön-de egy a lényeg hogy sokat kérj érte akinek ez a mániája és gyűjtő az megfizeti a lét érte!
Csak hogy tudd,és hogy elne kótyavetyéld azt a Rigát,hogy ennyire új gépért annyit adnak szinte mint egy jó szép Simson-ért! Ezt 42-évesen sok tapasztalattal merem leirni-én feltenném a helyedben a vatera.hu lapra a minimum kikiáltási árral 50.000-ért--mivel csapnivaló Rigákat 25-ért kiáltják ki amelyik még lehet hogy nem is működik,de felrakhatod a riga.hu-ra is ott inyenc gyűjtők vannak és sok pénzt perkálnak ki érte-tudtommal egy több mint 30-éves komár itt Szegeden 200.000-ért ment el a piacon /vadiújonnan/ 2km-rell az órájában-szóval figyelj oda mert sok pénzt ér-minimum 50-ezret! Ezt jószándékból irtam neked hogy legyél tisztában az árakkal-én tisztában vagyok vele ezért is irtam!
Őszintén szólva gyerekkori álmom egy Simson robogó, viszont nincs pénzem rá. Lehet össze tudnám gyűjteni apránként, de odáig még nem jutottam el, motorozni pedig szeretnék a nyáron. Mennyit érhet neked?
Teljesen gyári az enyémnek is minden porcikája.Riga 22-02.Az enyém már elkerülte a bűvös 1000 km-t,de a gumija még mindig szőrös.Most nincs kéznél róla kép,mert a munkahelyi gépemet használom,de fogok majd feltenni.
Nagyon szép ez a Riga,nekem is ilyen van,csak narancssárga-drapp. Szerintem szedd szét a karburátort és pucold ki belőle a lerakódásokat. Az apró járatokat is tűvel.Fuvókákat is.Megszakítóhézag ellenőrzés,oxidáció ellenőrzés. Aztán majd jó lesz.A leragadt úszó nem engedi be a karburátorba a benzint,hiába látod úgy,hogy a benzincsapon átfolyik.Sok szerencsét.
Egy kis segítséget szeretnék kérni a tapasztaltabb Rigásoktól, ha lehet.
Nem rég kaptam nagyapámtól (azóta Ő meghalt) a mocit és szinte nem is használta 1984-es és elképesztő, összesen 30 km van benne. Csak az a baj, hogy nem igazán akar műkszeni. Gondolom be is kéne járatni rendesen. Arra gondoltam először is át tisztítom, mert a benzin szűrőbe is volt egy nagyon kevés lerakódás. Itt merül fel egy kérdés:
Milyen arányú keveréket kéne bele tegyek?
A váltót is be kell állítani, mert helyetcserélnek olykor (a 30 km-ből kb. 10-et én "raktam bele" teszteléskor.) az üres és az 1-es...
Mivel a tank volt legrosszabb álapotban csak az lesz festve és az első villa mert azon már nincs ép festékrész.a többi csak erősen polirozva lesz.A tank homokfújva lesz ahogy a szomszéd bá nak az ideje engedi utána gittelve mert horpadt picit utána porfestve ésss Rá a riga 1 felirat.
Ez igen,szép kis motor,gratula hozzá.És a többiről nincs kép,tudsz róluk is felrakni?Szivesen megnézném őket!Egyébként a Riga1-essel hogy állsz,csinállgatod?