Legyen üveg. :-) (tegyünk úgy, mintha más nem kéne hozzá)
Évi 100 millió ember költözik városba. Ez mondjuk 30 millió lakás. Lakásonként kell hozzá 10 négyzetméter üveg. A felújításokhoz is kell meg a plázákhoz is. Sőt, kell a kocsik szélvédőjéhez is. :-D Legyen évi 300 millió négyzetméter üveg. Az 300 négyzetkilométer.
Na ne félj semmit, mert most - hogy Obama bácsi kilátásba helyezett jópár milliárdocska dollárt eg valóban használható autó-akkumulátor előállításáért - hát egymást taposva tülekednek a szakértőbnél-szakértőbb és a tudósabbnál-tudósabb cégek...a pályázat elnyeréséért.
Csak tudnám, hogy hol a lófaxba voltak mostanáig - a fene-nagy akku-tudásukkal és a roppant technológiájukkal?
Vagy a tudás motorja mégiscsak a pénz? A nagyonsok pénz? Zavarosabb időkben meg a tarkóra szegezett géppisztoly, netán? .
A teljes géppark kb. 900 millió jelenleg. Az évi gyártókapacitás 60-70 millió -- 15 év stimmel. Mégsem gyártottunk 3 milliárd autónál többet összesen, nem volt mindig ennyi.
Na mindegy is, csak arra akartam utalni, hogy bár sok kocsit csináltunk, az éves gyártási kapacitás mégis csupán a szükséges terület ezrelékeire futná. Mindjárt megnézem üveggel is.
Ok, akkor jatszuk el ugyanezt uveggel. Naperomuhoz leginkabb az kell. Az utobbi 100 evben az csaloka dolog mert a nagyresze az utobbi par evben tortent.
Nyilvan mopedautot, meg elektromos biciklit, meg ilyeneket valamennyire meg lehet vele hajtani, de itt autokrol volt szo :)
Bar szerintem a mopedauto is necces. Egy olyan ize van vagy 300 kilo. Es van bennuk asszem 3-4 KW-os motor, amivel 50-nel tudnak menni. Namost lepesben lehet elvanszorogsz 1 orat veluk, nemtom.
Egyben lefedni persze az. De ha valaki megfinanszírozza akkor ennyi napelemet legyártani és elhelyezni szerte a világon nem hiszem hogy gond lenne. Pláne hogy ez is igazából attól függ hogy hányan és mennyi pénzt áldoznak rá. Rengeteg technológia van fiókban, Pl. létezik technológia a jelenlegi napelemek hatásfokának megtöbbszörözésére is. Ezek ugyanis a fénynek csak egy szűk hullámsávját használják, viszont vannak már megoldások arra hogy más hullámsávot erre konvertáljanak. Csak pénz, pénz, pénz.
Ha gyártottunk eddig mondjuk 3 milliárd autót összesen (ez túlzás), akkor az 10-20 milliárd négyzetméternyi felület sacc per kábé. Egy négyzetkilométer az 1 millió négyzetméter. Az 10-20 ezer négyzetkilométernyi terület. Három magyarországnyi terület az ennek a 15-30-szorosa.
Tegyük hozzá, hogy ennyi auttó 100 év alatt gyrtottunk le, nem egy-kettőre. Évi 60-70 millió autót gyárthatunk jelenleg (mondjuk tavaly), ami az összes eddig legyártottnak a 2%-a, magyarán az autófelszín-gyártó iparág a szükséges területnek csak pár ezrelékét tudná gyártani éves szinten.
Ugy ertem hogy az eddig legyartott autokat ha egymas melle teszed meglepoen nagy teruletet ki lehetne veluk tapetazni. Naperomuvekkel se hiszem hogy nagyobb kunszt lenne:)
Ez tisztára attól függ mekkora teljesítményű az autód. Persze, SUV-ot aligha. De egy négyzetméteren ma úgy 100W-ot tudsz termelni. A kocsid álljon ott 8 órát és legyen 2 m2 a napelem. Ez 1600W/óra. Legyen nagyon sz*r az akkumlátorod, akkor 1KWh. Ez szvsz egy könnyűszerkezetes autót (mopedautót) el kell hogy vigyen egy órán át, ami itt pesten belül legalábbis az út nagy részére elég.
Több ilyen is van. Előnyük hogy olcsók. Hátrányuk hogy jelenleg még rosszabb a hatásfokuk mint a mostani napelemeknek. Ezzel együtt én úgy látom hogy a jövő kisvállalkozásai elsősorban energiát fognak termelni. Ez sok szempontból megoldana egy rakás kérdést, Pl. a munkanélküliségét.
Ez egy teljesen más kérdés. A mostani polémia alapja az volt, hogy miért is nem valósul meg a giganaperőmű (vagy több meganaperőmű). Az én válaszom erre, hogy műszaki okok mellett elsősorban azért, mert túl olcsó az olaj az alternatívák költségeihez képest.
Ettől függetlenül teljesen egyetértek veled abban, hogy most - a válsághoz képest történelmi távlatban - drágább, mint valaha. A jelen helyzet a válság enyhültével akkor is árrobbanást eredményezne, ha a fejlesztések csak feleannyira maradtak volna el, mint amennyire.
Ami a vita közöttünk - mellesleg ugyanaz, mint tavaly ilyenkor, hogy az "energiafal" mennyire kemény, milyen messze van és annak elérése milyen teljesítményekre fogja sarkallni a civilizációt.
Ekkora fulelet naperomuvekkel valo befedese nem tunik tul nagy kihivasnak, az eddig legyartott autokkal le lehetne fedni majdnem ekkorat. Majd ha a napelemgyartas akkora uzlet lesz mint ma az autogyartas a fenykoraban akkor fog menni egykettore.
"Autók amik a parkolóban állva a rásütő nap segítségével megtermelik a hazajutáshoz szükséges energia nagy részét."
Ehhez jelentosen kene novelni a napelemek hatasfokat. Manapsag ha befedsz egy autot napelemmel, maximum annyi energiat tud osszegyujteni egesz nap, hogy a klimat meghajtsa.
És persze ha elég olcsó lesz ez az anyag akkor Pl. az összes panelház oldalát be lehet vonni vele
Létezik ilyen találmány, ismerem a feltalálót. 15 éven át az edinborough-i egyetemen tanító magyar professzor. A gyártási költséget nem tudom, de relatíve olcsónak kell lennie, mert a cucc 99%-a valamilyen plexihez hasonló műanyag.
Szerintem nem a beduin lesz a megoldás, hanem a tanya ahol Gipsz Jakabka az alföld közepén ahol amúgy is igazából nem nagyon terem semmi szépen nekiáll energiát termelni. És persze ha elég olcsó lesz ez az anyag akkor Pl. az összes panelház oldalát be lehet vonni vele (mindjárt kisebb lenne a lakossági áramfogyasztás). Autók amik a parkolóban állva a rásütő nap segítségével megtermelik a hazajutáshoz szükséges energia nagy részét.
A feltételek ahhoz adottak jelenleg, hogy 2012-re hatalmasat koppanjunk. Minden beruházás áll, és valamiért az a képzet, hogy az összes probléma annyi, hogy a keresletet sikeresen ('vissza')növeljük, aztán megy majd minden, mint a karikacsapás. Érdekes elgondolás, kétlem, hogy működni fog.
Nyár közepén kijön az IEA idei jelentése, arra számítok, hogy nagyon elkezdik kongatni a vészharangokat. Egy recesszió kellős közepén ülünk, historikus szempontból baromi magas energia- és nyersanyagárakkal, miközben az energetikai beruházások nem mennek. A tavalyi jelentésben négy szaúd-arbiányi felfedezendő és beindítandó olajmezőről írtak 2020-ig, de azt nem feltételezték (ők sem), hogy nemhogy ez nem lesz meg, de még a meglévő fejelsztések is abbamaradnak.
Öröm lesz nézni, ahogy a magára találó világgazdaság nekirohan az energiafalnak.
Kismillió megoldás létezik napenergiára, és még egy rakás olyan ami pár éven belül lesz elérhető. A jelenlegi mellett természetesen. Léteznek akár fóliára felvihető megoldások is. A kérdés az hogy mikor lesz tömeggyártás, illetve a hatékonyság/tartósság.
Egyreszt nem tudom, hogy van-e ilyen technologia, masreszt ha egybefuggo lepedok vannak, akkor hogyan csereled a hibas reszeket? Valamifele felosztasnak, szegmentalasnak leteznie kell, mert egyben ugysem tudod legyartani, masreszt a meghibasodast nem tudod elkerulni, a cuccnak karbantarthatonak kell lennie.
Ha pedig karban kell tartani, akkor be kell tudni menni a teruletre.
Es legvegul hany millio beduinnak kene egesz nap sepregetnie, hogy egy ekkora felulet tiszta maradjon?
Pár évvel ezelőtt komolyan foglakoztam azzal, hogy háztartásunkat átállítom napenergiára.
Kiindulásom az volt, hogy ha 20 év alatt null szaldós, akkor megcsinálom.
Nem sikerült. Számításaim szerint 50 év lett volna a megtérülési ideje akkor, ha minden csepp energiát fel tudok használni. (Nyáron fölöslegesen sok termelődik, télen egyáltalán nem elég.)
Olyan jellegű felhasználásoknak lenne értelme, hogy egy napelemmel megtermelt energiát fel lehetne használni az utolsó cseppig. Pl. olyan számítógép tápegységek, melyek közvetlenül tudnak napelemet fogadni. Ha süt a nap, akkor kevesebbet esznek a hálózatból.
Nono, képzeld el inkább azt, hogy fóliás napelemek vannak, amelyet pár ezer négyzetméteres táblákban leteregetünk a homokra közvetlenül. A helyi beduin törzseknek meg végre lesz állandó és biztos munkájuk ezek folyamatos lesepregetésével. Nyilvánvaló, hogy egy fél ország felállványozása nem járható, de "leteregetése" már simán.