Nemrég kezdett érdekelni a KRESZ kreatív módon is, remélem, hasznos eszmecserénink lesznek majd!
A Soroksári úthoz: tényleg HOL van az ominózus lámpa? Nem találtam választ, pedig nagy durranásnak tűnik. Vannak meredek megoldások azon az úton, de ezt nem találtam.
A Kvassay úti kereszt nagyszerű: nincs külön fázis a dél felől balra kanyarodóknak, pedig van felálló sávjuk, van külön lámpájuk, két sávon jönnek nekik szembe, és ráadásul mindkét irányból sokan vannak. Már egy ideje piszkál a gondolat, hogy ha előbbséget kell adni, ill. ha zavarásra kell számítani, azt valami más jelzéssel hozzuk a T. vezetők tudomására, mint azzal, hogy agy zöldből elvesszük az információt (különszabályozás és sávosztályozás csak nyíllal lehetséges).
Volt is ma egy baleset itt. Egy sávkiosztás-táblával próbálták meg szemléltetni az elsőbbséagdást, máshol, Újpesten az alárendelt útról érkezőknek a balra kanyarodók lámpája alatt meg van ismételve a macisajt. Szóval kellene más jelzés. A telezöld el van koptatva, pláne, ha minden olyan esetben alkalmazzák, ahol gyalogosnak kell előnyt adni és a védett egyenesnél is egyre gyakrabban.
De azt is mondhatjuk, hogy addig gyermek valaki, amíg élnek a szülei! :)
Azért valamilyen jogszabály alapján csak eldöntik! Szerintem 14 éves korig, mert akkor kap személyi igazolványt! És vezetői engedélyt, ha jól tudom, segédmotoros kerékpárra, az "M" kategóriába!
Nincs valami olyan hogy vagy több mint 150centi, vagy elmúlt 12 (vagy hány) éves? Szal elég ha az egyik teljesül? Nah, ezt csak valami fókusz-szerű műsorban hallottam, úgyhogy nem kell komolyan venni :)
Meg aztán vmi olyasmit is mondtak hogy a gyermek és a gyerek nem ugyan az.
Elvileg 18 éves nagy korától nagykorú az ember, kivéve, ha 16-18 közt megházasodik, akkor nagykorúnak számít. Viszont jogsit 17 évesen már lehet szerezni, ha jól emléxem, ez esetben csak a hátsó ülésről vezethet (ha nem házas)?
KRESZ 48. § (6) "A személygépkocsi első ülésén 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak akkor szállítható, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, és a gyermeket biztonsági gyermekülésben helyezték el."
Kérdésem a következő: Hány éves koráig kell gyermeknek tekinteni az embert?
Szerintem azért nem ilyen egyszerű a helyzet, mint ahogy leírod, hogy: eszerint egyirányú úton nem is lehet előzni csak elhaladni a másik mellett.
"Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
A "párhuzamos közlekedés" és a "párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest" fogalmát ne keverjük össze. Párhuzamos közlekedésre alkalmas az úttest, ha a menetirány szerinti jobb oldalán legalább két forgalmi sáv szélességű, függetlenül attól, hogy a forgalmi sávokat útburkolati jellel jelölték vagy sem. Az ilyen úttesten párhuzamos közlekedés akkor alakul ki, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakulnak ki. Ebben az esetben az egyik sávban haladó járműoszlop a másik mellett ha elhalad, az nem minősül előzésnek. Ha csak két jármű van az úton, akár egyirányú úton, és az egyik jármű balról elhalad a másik mellett, az előzésnek minősül, mert itt szó sincs párhuzamos közlekedésről.
"Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos."
Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jellel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű, a belső sávban folyamatosan haladó jármű mellett elhaladhat, ami nem minősül előzésnek. Itt a folyamatos haladáson van a hangsúly! ha mögötte érkezel és kihúzódsz a másik sávba és úgy haladsz el mellette, szerintem az már előzés!!! Még egyirányú úton is.
Nem olyan egyszerű ez a kérdés, mint ahogy látszik!
Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
Ezt Roy K. írta (304), eszerint egyirányú úton nem is lehet előzni csak elhaladni a másik mellett. Javítsatok ki ha tévedek
Ha amúgy minden szempontból előzés lenne, de azért nem én gyorsítok (vagy megyek eredendően gyorsabban nála), hanem a másik autó lassít, az előzés?
Kátyús egyirányúban mentünk a jobb szélen, előttem levő gödör miatt átmegy a bal szélre, lassít. Én pont mellé érek, mikor egy másik gödör miatt visszarántja. Én satu, duda, ő üvölt, hogy miért előzök jobbról.
"(2) 192 A hatósági jelzést, illetőleg annak tartószerkezetét a lassú járműre elöl, az oldalkocsi nélküli motorkerékpárra és a pótkocsira hátul, a többi gépjárműre és a mezőgazdasági vontatóra elöl és hátul, a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjában, vagy attól balra, oldalkocsis motorkerékpárra az oldalkocsin elöl, a motorkerékpáron hátul úgy kell elhelyezni, hogy a hatósági jelzés síkja a jármű hossztengelyére merőleges és megközelítően függőleges helyzetű legyen, a járművön túl ne nyúljon, legalsó pontja az úttest szintjétől legalább 0,30 méter, legfelső pontja az úttest szintjétől legfeljebb - amennyiben a felépítmény szerkezeti kialakítása ezt lehetővé teszi - 1,50 méter magasságban és olyan helyen legyen, ahol könnyen leolvasható."
Ez a "megközelítően függőleges" elég szubjaktív, 45 fok felett közelebb áll hozzá, mint a vízszinteshez.
:-)
Komolyan, szerintem ha valóban normálisan és egyértelműen leolvasható, jónak kell lennie.
Akkor csak motorháztetőm lesz. :) Azért irtam, mert a fekvőrendőrön nem szokás 50-nel áthajtani ugye, és mivel lelassit igy elsőbbséget is adsz szinte. De ha én 50-el (koppra ennyivel) áthajtok rajta és "kivágódok" az utcából, akkor nekem lesz elsőbbségem a yard szerint is?
És ha lakó pihenő övezetből fekvőrendőrön át hajtok ki, akkor is jár a jobbkéz? Ha igen megyek és szerzek betétlapot, ugyis kell új motortértető? Tolatva is jár a jobbkéz? Hátsó ajtó is kell. :)
Elképzelem, amikor azt mondod a rendőrnek (közterület-felügyelőnek), hogy "Ne büntessen meg, hiszen a többi kereszteződésben megszoktam adni az elsőbbséget!" (...máskor mindig szoktam parkolójegyet venni!) Ha ellopták a táblát, akkor azt valakinek pótolni kell!
Hát ezért most nem fogok belekötni se az önkormányzatba se a közlekedésfelügyeletbe, márcsak azért sem mert a többi ilyen helynél, (mert 4 ilyen kihajtó van a lakótelepen) van elsőbbségadás köt. tábla. Hogy itt mér nincs azt nemtudom. Na majd ma megvizsgálom közelebbről azt a tartóoszlopot hogy van e nyoma táblának.
Mivel a táblák kihelyezéséért az Önkormányzat felelős, jelentsd fel öket a közlekedés biztonságának gondatlan veszélyeztetéséért!!! Tanuljanak már ők is rendet...
Veszprémben azért van egy olyan hely is (ott lakom) ahol a köv. a szituáció: aki a lakó pih. övezetből jön ki, annak semmilyen táblája nincs, se STOP,se elsőbbségadás kötelező. Viszont 3 dolog is utal arra hogy elsőbbséget kell adni:
-a keresztező úton van felezővonal a kijövőn nincs
-a lak. pih. öv. tábla vége
-és az előzőekkel szemben ami ugyan kifelémenet nem látszik, de egyértelmű: a keresztező út védett útnak van minősítve.
Sztem itt senki sem gondol jobbkéz szabályra, de akkor itt egy elsőbbségadás kötelező tábla kimaradt nem?!
Az útkereszteződésben az áthaladási sorrendet az egyébként máshol is alkalmazott jelzőtáblák jelzései és/vagy a forgalmi szabályok (jobb-kéz szabály, bekanyarodás és irányváltoztatás szabályai) alapján kell eldönteni.