Visszakevered a padlófűtésbe a visszatérő hidegebb vizet. A kazán magasabb hőfokon üzemel, a padlóba az alacsonyabb hőfokú kevert víz megy. Jó, nem hőlépcső de akkor hogyan nevezzem, de ez tök mindegy is. 50 fok előremenővel egy az egybe visszaküldöm a kazánra a visszatérő hidegebb vizet, ennél nincs gazdaságosabb.
Ha a kazán szivattyúja mögött van még egy szivattyú (padlóköré), akkor mindenképpen kell hidraulikus kuplung (azaz hidrováltó), mert különben a két szivattyú eltérő teljesitménye és tömegárama miatt összeakad a bajszuk.
(Mármint értelemszerűen ha a padlóköré egy állandó teljesitményű szivattyú.)
Ezenkivül egy megfelelő hidrováltó segithet a nagy teljesitményű kazán kapcsolgatását kicsit lejjebb venni, de értelemszerűen nem váltja ki azt.
Jellemzően ott segit, ahol a kazán az égőkapcsolást követően teljes teljesitménnyel indul, és abból modulál le. Szerencsére az újabb kazánok már égőkapcsolást követően kis teljesitménnyel indulnak, és felfelé modulálnak.
Áááááá!!!! Pontosan így készülnek az elbaszott fűtési rendszerek!
Megvetetik a megrendelővel a drága kondenzációs kazánt mert az milyen takarékos, aztán megvetetik a hidrováltót is mert az kell, de a hidrováltó hőlépcsője miatt magas hőfokon kell működtetni a kondenzációs kazánt ami emiatt nem fog kondenzálni.
Kidobtunk egy talicska pénzt, tele van rakva a kazánház felesleges szerkentyűkkel (laikus megrendelőnek tán ez tetszik is) aminek semmi értelme mert gazdaságtalanul működik.
"Akinek erre nincs pénze, az hagyja inkább a padlófűtést, mert utána jön károgni, hogy mekkora szar, meg nem működik rendesen."
Laikus ember elhiszi akármit mondasz neki. Jól agyonbonyolítod a fűtését aztán károghat hogy mekkora szar, meg nem működik rendesen, ráadásul gazdaságtalanul működik, kurvasok a gázszámla.
Hiszed, nem hiszed 50 fokon fűtök a vegyessel ha spórolni akarok a gázzal és nem kátrányos sem a kazánom, sem a kéményem. 3 éves száraz a fám, néha dobok egy kanál Konixot. 2 éve nem sepertem a kéményt, a kazán belsejét a kaparóval kicsit le szoktam kaparni, lazán könnyen lekaparható. Amikor vizes fával tüzeltem, nekem is volt a kazánban kátrányosodás és a kéményt is gyakrabban kellett kotorni.
Pontosan így indult nálam is, 80-as években épült ház, C30-as kazán, 4000 m3 éves gázfogyasztás (főzés-melegvízzel együtt). Aztán lecseréltem a kazánt és hőszigeteltem, egy kis fával is rásegítek ha hideg az időjárás (mert megvan még a vegyeskazán, amit az olcsó gáz idején nem használtunk), épp tegnap számoltam ki október óta 700 m3 gázt használtunk, ebből a fűtés 580 m3 és eltüzeltem 15 mázsa fát. Ft-ban kifejezve (580 x 130 + 15 x 2000) 105400 Ft és március van.
Ezzel mindenki igy van. Legalabb is 80%. Mindenki szeret nagyot, meglepot, kulonlegeset mondani. Aztan magaban rohogni hogy a masik most biztos nez butan/irigyen hogy az meg hogy lehet. Kicsit olyan szekelygobes szokas ez.
Pl emberek akik beirjak hogy marpedig ok igenis 50 fokos vizzel futenek faval, es nem katranyos a kemenyuk (aki regota olvassa a topikot az tudja hogy faelgaz kaznja van, aki meg nem az vesszen meg a kivancsisagtol hogy hogyan csinalja), vagy hogy nekik igenis eleg evi 40 ezer forintnyi gaz pedig nem PH-ja van (nem teszi hozza, hiszen egy honapja mar beirta hogy faval fut es keveset van otthon), es meg sorolhatnam. Kulonlegesnek latszani fasza dolog.
1970-1980-ben epitett b30 hazak gerebtokos ablakkal, olcso gazzal, jolkereso tulajokkal, eti 25 kazan ami egesz telen megy, evi 3-5000m3 gazfogyasztas.
mivel a haz vesztesege siman megvolt 20-25kW, siman kellett a 40 fokos padlo ahhoz hogy kifutsek. es igy meg is volt a lebego por rendesen, meg megvolt a hatarozottan erezhetoen meleg padlo.
igy keletkeznek a legendak.
egy mai haz hovesztesege ennek toredeke, igy aztan 30 fok alatti feluleti homersekletu padloval futheto. nem lebeg semmifele por, viszont a labunk sem erzi melegnek egyaltalan. van aki ezt hianyolja is. a 3000m3-es gazszamlat persze nem hianyolja.
Az hogy mennyit kapcsol be a kazánom, csak egy példa volt a vízhőmérséklet hatásának az érzékeltetésére. Ne akadj fenn ezen, természetesen télen amikor -15 fok van kint gyakrabban kapcsol be mint amikor +5 fok van.
De teszek egy kijelentést, cáfold meg: kondenzációs kazán után bűn hidrováltót beépíteni.
A hidrováltó arra szolgál, hogy a kettő (vagy több) fűtési kör miatti tömegáram változásokat kiegyenlitse, minél kevesebbet kapcsolgasson a kazán.
A radiátorokat nyugodtan lehet 50-55 fokos vizre tervezni, és ebből a vizből egy keverőszelep (+szivattyú) segitségével kikeverhető egy normális padlófűtés hőmérséklet. Ezáltal a padló is külön szabályozható termosztáttal, és a radiátoros kör is.
(egyébként nem az előremenőnek kell 55 fok alattinak lennie, hanem a visszatérőnek, hogy legyen kondenzáció. Viszont tény, hogy minél alacsonyabb az előremenő, annál több a kondenzáció)
Nem azzal van a baj, hogy valaki leirja, hogy neki működik 50 fokos előremenővel.
Hanem az, hogy mint láthatod, félinformációt közölt egészen mostanáig.
Mert most leirta, hogy szakaszosan működik a padlófűtése, ezáltal védve ki azt, hogy túlságosan felmelegedjen a padló. Csak éppen a laikus ember elolvassa az ezt megelőző kommentjét, és "ha nála működik, nálam is fog".
Már nagyon sokszor leirtam ebben a fórumban több topicban is, hogy kvázi magánemberek állitanak teljes magabiztossággal olyan dolgokat, amik éppen nála működnek, de ellentmondanak az előirásoknak.
Ráadásul tudja, hogy 40 fokos viznél magasabbat nem szokás kergetni a padlóban, ezt a tényt mégsem irja oda, hanem csak a saját példáját domboritja ki.
Ráadásul aki hidrováltót épít be pontosan a hidrováltó miatt veszíti el a kondenzációs kazán előnyét, mert nem lesz kondenzáció. Úgyhogy zsebre is megy a játék. A tudatlan megrendelővel ezt biztosan nem közlik, innentől beszélhetünk arról is, hogy ez erkölcsös-e.
Te irsz a saját tapasztalataidról, amik nálad beváltak, és ezt próbálod meg általános érvényre juttatni, holott mind a tervezési, mind az egyéb kivitelezői tapasztalatok ellentmondanak az 50 fokos vizű padlófűtésnek.
Nálam 1 órát megy a padlófűtés, és 2 órát pihen, 32 fokos előremenővel, és igy is 25 fokos a padló hőmérséklete. December-február között általában megy 24 órában a szivattyú, de csak 28 fokos vizet kergetve benne, és a 60 m2 padlófűtés kifűti a 220 m3-es előszoba-nappali-konyha-galéria lakrészt.
Nehogy azt hidd már, hogy a beton felülete 50 fokos lesz!
10 cm vastag a beton, benne a 2 cm cső, megtöltöm melegvízzel, mire a meleg felér a felületre szétoszlik a betonban. Termosztát vezérli, szakaszosan fűt a kazán, 40 fokos vízzel óránként 15 percet kapcsol be, 50 fokos vízzel 12 percet. 100 négyzetméteren 25 tonna beton hőfoka nem változik percenként, egyenletesen adja le a meleget, észre sem veszem hogy mikor kapcsol be vagy ki a kazán.
Annakidején megterveztettem a padlófűtést, 40 fokos vízre tervezték, a ház másik szintjén adott volt az 50 fokra méretezett radiátoros fűtés. Volt hidrováltó is beletervezve, de akkor is drága lett volna, csináltunk egy próbafűtést hidrováltó nélkül és úgy döntöttem kihagyjuk, vettem egy zónaszelepet és több mint 20 éve használjuk.
De aki akarja csak bonyolítsa, vegyen hidrováltót, második szivattyút.
1. 50 fokos viznél a beton, a járólap ragasztó és fugaanyag hőtágulása olyan mértékű, ahol fokozottan fennáll a repedés veszélye.
2. A padló felületi hőmérséklete nagyobb lesz az emberi testénél, emiatt a lábban értágulást okoz hosszú távon.
3. Ekkora hőmérsékletnél már fellép a porlebegtetés is (amit tévesen sokan mindenféle padlófűtésnél "elvárnak", holott ez csak pont az ilyen hibás padlófűtésnél jelentkezik)
Ki tiltja meg? Nem tilos az, csak szar. Amugy van olyan speci padlofutescso, amin van szigeteles, pont azert hogy 50 fokos vizzel is jora jojjon ki minden.
"Méretezd a padlófűtést és a radiátorokat is 50 fok előremenőre"
Nagyon remélem, hogy ezt nem gondolod komolyan...
A padlófűtést 40 fok fölé soha nem szabad engedni, mert ott már káros élettani hatásai is vannak, és a flexibilis ragasztó, valamint a fugaanyag sem birja tartósan az ekkora hőmérsékletváltozást.
Egy ideálisan megtervezett padlófűtés előremenője 30-32 fok. Ehhez kell kiépiteni a kazán oldali keverőszelepet, hidrováltót, vezérlést. Akinek erre nincs pénze, az hagyja inkább a padlófűtést, mert utána jön károgni, hogy mekkora szar, meg nem működik rendesen.
Méretezd a padlófűtést és a radiátorokat is 50 fok előremenőre(nagy radiátorok), nem kell hidrováltó és az még a kondenzációs kazánnak is megfelel. Egy 30 000 Ft-os váltószelep kell és kész. Én is így csináltam.
Egy zónánkénti szabályozás vezérlését meg lehet oldani 140e Ft-os vezérléssel is, ami a kazán márkanevét viseli, és meg lehet oldali egy Computherm Q4Z vezérlővel, ami 15e Ft volt, és 3 éve jól teszi a dolgát.
De emlithetném a kazángyártók saját márkás indirekt tárolóját a Szakszer által forgalmazott Drazice indirekt tárolójával, ahol szintén többszörös az ár.