Önvallomás következik. Habár csíki vagyok és 19 évig állandóan, utána részben ott éltem, soha nem jártam a Libán tetôn. De igyekszem orvosolni a dolgot, talán még ezen a nyáron:-)
Kincsesváros: Nincs mit köszönni, tényleg nagyon szép vidék. Az ujraküldésröl: sokadszorra nálam is megjelent, de elötte volt vagy 3x-4x, ami az ötös pontnál megszakadt. Ha csak én láttam így, elnézést.
Egyébként ha lesz 2-3 napunk, mi is kimegyünk Libán felé, fent a csurgónál /ahol az udvarhelyi busz is megáll általában:-)/ van egy kis házikója a rokonságnak, nagyon élvezem az ottlétet.
Elég gyakran megfordulok nyaranta a Parajd-Gyergyó útvonalon; a tetőtől Gyergyó felé elég rossz az út, megtétele 2., 3. s.fokozat ajánlott, a Gyergyóhoz tartozó szakasz jó minőségű betonút (az útépítők forrásától lefele) és lassan csinálgatják az utat a tető felé is; igaz, hogy az út minősége rossz, de a környezet minden téren kárpótol.
Hja persze, a Bucsin, Parajd felé. Errol már megfeledkeztem. Egyszer jártam arra, egy áprilisban:
A Nyárád-mentén és Parajdon hétágra sütött a nap. Ahogy emlkedtünk, egyre jobban beborult. Egyszercsak elkezdett cseperegni az eso, majd egyre jobban esett, az út hófoltok között kanyargott. Majd az egész csapadék átváltott hóvá, majd az is elég surun esett. Párás ablakok, eros hóesés, csúszós út, ekkor értünk föl a hágóra. Mikor lefelé ereszkedtünk, ugyanez fordított sorrendben. mondanom sem kell, hogy mikor leértünk, Gyergyóalfaluban újra sütött a nap. Ez egy szép emlékem, köszi, hogy eszembe juttattad.
Különben a Libánfalvi eléggé vadregényesnek tunik, fölvettem a potenciális útvonalak közé. Nem ijedek meg a nehéz útaktól, sot!!!
fd!
Nem értettem a kérésedet az újraküldésrol. A listán teljes terjedelmében megjelent az üzenet.
A bucsinrol: mi par honapja voltunk ott, felfele Parajdtol jarhato, lukas ugyan de nem olyan rossz mint az elobb leirt fo-utszakasz.
A Bucsintol Gyergyoig nem tudom.....
Minimum 2 vonat van naponta Gyergyón át Bukarestbe. A máramarosszigeti és a nagybányai gyors. Az utazóközönség egyiken sem túl jó. A teljes menetrend a www.cfr.ro-n elérhetô, de elég lassú a letöltés.
Megegy aktualis utinfo:
Tordatol Marosvasarhelyig az ut vegig fel van kaparva, sot Aranyosgyeresen meg aszfalt sincsen egyaltalan, kiteroket kell tenni mindenfele kis utcakban, a kerulo nincs rendesen kijelezve, es a kerulon sincs aszfalt. A tobbi helyen az ut egyik szelen a "sancot" kimelyitettek, minimum egy meter mely padka van, ha egy kamion jon szembe konnyen lefordulhatsz az utrol.
De ha jol ertem fd te nem erre mesz, jo neked.
Petra: A vonatot is rendesen beemelték mostanában, és ha nem sokkal drágább, én bizony inkább autóznék. A meleg nem probléma, ismerös :-)) A vonattal az a másik baj, hogy 99%-ban Brassóban át kell szállni...
Czimbi!
Írtam, hogy most szereztem jogsit :-)) Mostanában már csak ideiglenesen adják... Ugyanaz, mint a végleges, csak van benne egy pecsét, hogy 2 évig csak ideiglenes jelleggel érvényes. Egyébként fent Ujfaluban ilyenkor is elöfordul a hüvös éjszaka, ugyhogy az akkutöltöt visszük :-))
Kincsesváros:
Az erdö fele /Libán/ szörnyü az út, nehogy arra tévedj! A jobbik választás a Bucsin-tetön keresztül, ott tavaly csak egy kb 300 méteres szakasz volt nagyon gyenge.
Bukarest mindenképp kihagyhatatlan, /nézz visszább,/ csak az a bizonytalan még, autóval vagy vonattal menjünk.
A kérdésed többi része lemaradt, küldd ujra, csak az 5. ponttól :-))
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol (apropó, szászul "Reen") Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN, mi is van ezzel a kezdo jogsival, meg a külfölddel??
Nekem senki nem mondta, hogy az külföldön nem érvényes (rendor, határor, bárki illetékes) Többször voltam már kinn ilyennel, senki még csak föl sem hívta a figyelmemet. Amúgy, pedig nem jellemzo a román rendorökre, hogy magyarul olvassanak, meg esetleg ismerjék a magyar törvényeket. Ha meg "magyar törvény", akkor talán a magyar hatóság kellene megpróbálja érvényesíteni - legalább figyelmeztetés erejéig.
Mindegy, szeretném tudni mi az igaz, tudjam mire számíthatok. Különben, annak idején, ezt megkérdeztem egy magyar rendortol, sokatmondóan vonta a vállát (f...-ja nem volt a dologról, vagy jól titkolta)
6. Bukarest-Arad visszafelé. Itt is elofordulhat több látványosság is, aszerint, hogy pontosan melyik úton haladtok:
-Vörös-toronyi szoros, vagy a Fogarasi havasok "háta mögött"
-Nagy-Szeben (r. Sibiu, n. HermannStadt) óvárosa
-Dévai vár, Vajdahunyad vára
Különben mit tudtok a Vajadhunyad váráról, látogatható-e egyáltalán, érdemes-e megnézni, stb.
Tudomásom szerint, van arrafelé egy román kori templom (Ják-szeru, csak valószínu, hogy nincs abban az állapotban), amirol az "egyirányú nemzet-történelem" nem sokat tud mondani, mert "kilóg a lóláb", ezért valamelyest "fekete foltnak" számít (egyszer egy volt ismerosöm mesélt róla, járt ott - de már nem emlékszem a helység nevére) Tud-e valaki errol többet?
Petrahoz csatlakozom. Ha nem muszaj ne menj Bukarestbe autoval. Az en indokaim:
1. nehez megszokni a bukaresti vezetesi kulturat.
2. Gyergyotol baromi messze van Bukarest, legalabb 5 ora nonstop vezetes csak odafele.
3. Gyergyo egy fo vasutvonalon van, igy a vonatozas nem olyan veszes, a jegy pedig olcso.
Egyebkent ha megis autoval mennetek, akkor azt nagyobb szalloda elott hagyjatok vagy fizeto parkoloban, egyebkent nem hiszem, hogy feltornek, hacsak nem Octaviatok van, ugyanis az elegge vonzza a szemet.
Vigyazzatok a Bukarestbe bevezeto 2x2 savos uton, szeles, es gyorshajtasra csabit. Sajat tapasztalat: jovet-menet mindig allt radaros rendorauto.
Minden autos figyelmebe: Az uj kozl. szabalyok szerint marciustol:
lakott teruleten 50, orszaguton 90 km/h a megengedett legnagyobb sebesseg. Nekunk termeszetes, de a biztonsagi ov hasznalata lakott teruleten is kotelezo.
Jotanacsok a www.romania.org oldalrol (egyebkent a transindexben is nemsokara megjelenik):
Hasznos tanácsok a Romániába látogató turistáknak: (részletek)
Információk a Rendőrségtől:
A bukaresti rendőrség a következő tanácsokat adja a Romániába látogató külföldi üzletembereknek.
Ne váltson utcán pénzt.
A személygépkocsijába szereltessen riasztóberendezést.
Ha hosszabb időre parkolja le az autóját, akkor ne hagyjon semmiféle csomagot vagy értékesebb tárgyat (fényképezőgép, rádió) az autó hátsó ülésén.
Ne beszelgessen furcsa emberekkel, és ne hagyja, hogy ezek az emberek sötét elhagyatott helyre vezessék.
Ha feltartóztatják Önt a "hatóság emberei" akkor kérje el az igazolványukat, amit nagyon gondosan ellenőrizzen.
Ne engedje, hogy a szállodai szobájába idegenek be tudjanak hatolni.
Az értékes tárgyakat (ékszereket) a hotel széfjében helyezze el.
Csak olyan taxit használjon, amin a hivatalos TAXI felirat van, vagy inkább béreljen autót.
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN,
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN,
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN,
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN,
Szevasztok!
Eloljáróban:
Jó útat, jó szórakozást, és majd boséges beszámolót! :-)
1. Érdekelne, hogy mész át Szászrégenbol Gyergyóba, körbe a Maros völgyén, vagy létezik út a Görgényi havason át is (ha van, akkor biztos gyönyöru, de menyire "biztonságos" - gondolok itt Libánfalvára és egyéb "egzotikus" helyekre) Különben ez sem jelent semmit, én is többször "túléltem" az átutazást a Mócföldön (Torda-Aranyosmente-Aranyosfo-Bihar hágó (Virtop)-Fekete Körös völgye) magyar rendszámú kocsival. Az útvonal tényleg érdekel.
2. Remélem "nagyon fontos célod" van Bukarestben... :-) A többit már leírták topic-társaim. Minden esetre a felso Prohova-völgy nagy látvány.
3. Tény, hogy az odaáti kocsikázás "más mufaj". Igaz, ez volt a benyomásom akkor is mikor kezdo vezetoként, a több hónapos pesti forgalom után leutaztam vidékre (500m-rol elsöbbséget adnak, 45-tel tötyörögnek, elozos elott 200m-rel szabály szerint indexelnek... :-)
Visszatérve az odaátira, szerintem a legpoénosabb tapasztalatom:
Nagyvárad központjában, éjszaka, egy hatalmas júh-(birka)-nyáj közepén kocsival. Se elore, se hátra, a pásztor meg csak bámul, mint a birka és nem csinál semmit (talán nem is tehetett volna semmit)
4. Vigyázz, ha hajnaltájt valamely faluban gyanúsan nagy a nyüzsgés. azt jelenti, hogy vásárba készülodik a falu (nagyobb lehett a szekeres-állatos-kézi vonatású forgalom, mint amúgy egész héten, és persze mindez az úttesten, sötétben, kivilágítatlanul...)
Én egyszer Gyaluban majdnem lekaptam egy két lovas szekeres ürgét hajnali 4-kor. Akkor döbbentem rá, mikor szembe-sávos elozés közben, egyszer csak feltunik a sötétben az útpadkán egy szembe vágtázó szekér tolem pár méterre (szerencsére elég széles volt a padka). Igaz ugyan hogy a saját sávjában haladt elore, de mihelyt o nem volt kivilágítva, én pedig elozés közben rohamosan feléje tartottam az o sávjában, hát helyesebbnek látta, ha kihúz a padkára, de láthatónam törodött a lassításal - gondolom nem akkor csinálta eloszor a manovert.
5. NAGYON FONTOS:
KI TUDNÁ PONTOSAN,
Bocs, vissza mindent, nem tudtam, hogy ideiglenes jogsid van; bizony, tudják a "militisták" (a t alatt persze egérsz@rral!) is, hogy az nem érvényes csak az azt kibocsájtó ország területén; végül is akkor mitfárerként kalózkodhatsz egy üveg sörrel a kezedben....!
Seamus, tényleg külön hangulata van a hegyekben, így Gyergyó környékén is a téli autózásnak; a legelső mozdulat, ellenőrizni, hogy az akku mit bír; ált.-ban az autók felénél hidegen semmit, tehát hamar rá kell csapni a szomszédra, második fázis a bikázás, vagy vontatás (az utóbbi a gyakoribb) esetleg a gyújtógyertyák gyors előmelegítése; külön fejezetet érdemelnek az öreg, agyongyilkolt dízelek izzítása, esetleg paraffin olvasztás az autó alatt, mert ugye az a fránya dízelolaj silány is meg vizes is és ez a -20-25 fokon nagyon hamar kiderül!
Ezután el is kell indulni; tehát, míg melegedik a motor, ki kell ásni az autót a hóból, ez sem egy utolsó kihívás. És ha ez is megvan, lehet kezdeni a csúszkálást az utakon; sok autón a nyári "tükörradiálok" próbálnak tapadni a letaposott havas, jeges utakon, nem sok sikerrel. És mindezek ellenére megy az élet télen is; itt viszont minden leáll, megáll az élet, ha tíz centi hó leesik és nem jönnek a hómaró-sózó-zúzó-kaparó-felmentő seregek; el vagyunk kényelmesedve ilyen témában itt, M.o.-on....(lásd az elmúlt tél minden ilyen jellegű tapasztalataival!)
Czimbi
Azért vannak normális román vámosok is. Egyszer vonaton mentem Váradról Pestre. Szemben velem egy magyar nô és egy kb 14 éves srác ült. Jön a román vámtiszt és kéri az útleveleket románul. Mire a nô kioktató hangon, szintén románul mondja h a srác kanadai magyar és csak magyarul, franciául és angolul tud. A vámos egyet mosolygott és következett három kérdés.
- Hibátlan magyarsággal kérte az útlevelet
- Hibátlan franciával kérdezte h hova utazik
- Hibátlan angollal kérdezte h meddig marad
Nagyon jól szórakoztam a jeleneten.
Hálistennek nem ismerem az útleveles mizériát. Nekem és a gyerekeknek csak magyar van, a férjemnek van román is, de csak egyetlenegyszer kellett használnia. Tavaly volt egy nagyon édes story, kicsit off de elmesélem.
Tavaly nyár, nagy meleg, nagy izgalom, csomagolunk, a gyerekek meg vannak őrülve. Mondom csináljato útlevele a két utazó süninek is. Ceruza, karton, kész is a két útlevél. D. u. 6 körül indultunk Pestről, sötét este értünk a határhoz, beszól a vámos, hogy útlevelek. A fiam nagy pislogva kinéz az autóüléséből, előkotorja a sünik útlevelét, és kiadja az ablakon. Vámos mosoly, pecsét, buksi simogatás. Román oldalon odaszól csendesen a gyerek: Anya itt is oda lehet adni? Pedig még csak 5 éves volt, itt született, és elég keveset hallott az ottani dolgokról, évente egyszer megy "haza", stb. Visszafele a csattanó: Ugyanaz a hapsi volt, kérdi, hogy a sünik útlevele? Pecsét, vigyor. Happy end.
Hát ha elfogadsz egy tanácsot, akkor írom is : nehogy Bukarestbe autóval menj, mert megbánod. Hacsak nem abban akartok aludni.
1, iszonyú a közlekedés
2, a Skoda melegben..., ismerem nekünk is az van
3, feltörhetik, el is lophatják
és végül, de nem utolsó sorban, a mi fizetéseinkhez képest, a vonatjegy nem drága Romániában. Sokkal jobb Csíkból Bukarestbe valami éjjeli gyorssal menni. Amúgy te tudod, hogy mi a cél meg minden, de én már ilyen elővigyázatos típus vagyok.
Így van, Csíkban (gondolom Geyrgyóban is) elég gyakori h az átlag -20 fokban az ujjnyi vastag jégbe egy tenyérnyi lyukat kaparnak reggel és úgy indulnak neki a napnak. Az úton persze jég és hófoltok (vagy összefüggô hó) vannak, mert soha nincs alkalmuk elolvadni. Vannak sztorik arról is amikor a nagy havazásban úgy jött le egy társaság Szeredába a Hargitáról, hogy végig a kocsi elôtt ment valaki és kereste az utat (a többiek tolták, mert magától nem tudott menni).
Nem kifejezetten júliusi téma, de télisport rajongó vagyok:-)
Az oké, hogy én tudom, hogy a magyar ideiglenes jogsi nem érvényes odaát, de a milicist-policist tudja-e? :-))) Szóval, csak ha kikeülhetetlen, egyébként hagyom az asszonyra :-)
Fd!
Mi az, hogy nem vezetsz odaát!? Csak bátran bele a közepébe, ahogy lalcus írta, van odaát minden az utakon, az az igazi tanulópálya; én ott kezdtem el vezetgetni és hidd el, az otthoni szlalomozás és reflexpróbák csak jót tettek; azért van az otthonitól rosszabb közlekedési morál és állapotok, pl. Kárpátalja, Ukrajna "vadregényes" útjai!
Különben valahol mindig csodálattal adózom az erdélyi utakon futó sofőrök és autóik előtt; hogy sokszor mi tartja össze azokat a roncsokat, nem is tudom; a legjobb, a román kucsmás, kalapos autós, főleg télvíz idején, persze bejegesedett szélvédővel és oldalablakokkal!
A gyerek témához: A magyarok is tudnak ám varázsolni! Két éve leszedték a fiunkat meg az apját a vonatról :-))) Ugyanis mindkettöjük utlevelében benne van Krisztián is, így haza velünk jött, de vissza az apjával ment... volna, ha nem nézik gyerekcsempésznek. Nagy élmény volt, mikor megszólalt a telefon hajnalban, hogy most azonnal induljunk a határra, ha ki akarjuk léptetni a srácot...:-( Végül a Vám és Pénzügyörség elérhetö legnagyobb ütije segített, hogy hazamehessenek, nekünk meg be kellett másnap menni, hogy kiüssék Ági utleveléböl a tartózkodást. Azóta a gyereknek saját utlevele van :-)))
Lalcus: Köszi, azért nem lesz ismeretlen az ut hazáig, igazán a Gyergyó-Bukarest az, amin még nem jártunk. Tavaly is a Királyhágó felé jöttünk haza. Nagy élmény volt az a falucska, ahol szerintem direkt autóüvegezésböl éltek :-)) Fel volt szórva az egyébként elég jó út fél centi vastagon gyöngykaviccsal :-))
Bukarest az nehezebb dió lesz, de lehet, hogy oda vonattal megyünk, ez még az áraktól is függ. Egyébként csak nekem, soförként elsö az ut, amugy minden évben megyünk, és már két éve a Skodálatossal :-)
Petra, igen felreertettelek, de sajnos az egesz szituacio a gyerekekkel igencsak morbid. Foleg a ketfele utlevellel. Mind a magyar, mind a roman hataror probalt mar meggyozni minket, hogy igy nagyon zavaro a dolog a szamukra, sohasam tudjak, hogy hova es mit pecseteljenek. Nem ertettek, mi az ertelme a ket utlevelnek. Hat nem magyaraztam el nekik....
Fd, par tanacs:
Nagyvarad-Banffyhunyad tokeletes ut, de utana fokozatosan romlik, mig elertek Csik-ig. Brassotol Bukarestig aranylag jo. Bukarestben vezetni igencsak fura: nekem a regi francia-olasz filmek jutottak az eszembe, a Kolosszeum koruli csucsforgalom, ideges, gesztikulalo, gyakran es szamunkra ok nelkul dudalo vezetok. Hiaba a latinok mar ilyenek......
Ovatosak legyetek, elsobbseget nem fognak adni, az udvariassagot nem ismerik, a kezfeltartasos koszonetet sem. Bukarestben nezzetek meg elore a terkepen, hogy hova kell mennetek, mert elegge nehez ott tajekozodni.
Lalcus