"Szóval mi lesz itt az autókkal egy-két évtizeden belül? Elektromos, hidrogén autók elterjedésében nem hiszek. Mi lesz itt akkor?"
En mar leirtam tobbszor is:
A belsoegesu motorok egyeduralkodasa meg legalabb 20 evig megmarad.
Egyre tobb lesz a hibrid, megjelennek nemsokara a soros hibridek is, lasd Volt/Ampera.
De ezek darabszamban elenyeszoek lesznek az otto/diesel kivitelhez kepest.
Megjelennek majd a full elektromos varosi szaladgalok is, szinten kis darabszamban.
Motorfejlesztesben pedig jon a kombinalt egesfolyamat (diesotto), jo esetben 5-10 even belul szeriaerett lesz.
A fenti csak akkor ervenyes, ha nem tortenik valami elore nem lathato ugras az akksifejlesztesben (persze attol meg az elektromos infrastruktura marad tovabbra is szuk keresztmetszet)
Ill. ha bekovetkezik az Armageddon, akkor meg ugyis mindannyian Krezitol vesszuk majd a kecsketejet:)
Hogy lenne mar ugyanaz egy szivo meg egy turbo-kompresszoros motor?
"Akkor mi?"
A motor arat leginkabb a gyartasi darabszam es a muszaki komplexitas befolyasolja. Nyilvanvalo, hogy egy sok alkatreszbol allo biturbo V8as sokkal tobbe kerul, mint egy hotegyszeru szivo 4hengeres.
A fejlesztesi koltsegei viszont nem magasabbak.
A blokkot es a hengerfejet nem azert nem szeretik gyakran megvaltoztatni, mert draga lenne a kifejlesztese, hanem azert, mert ezek rendkivul komplex alkatreszek, es iszonyatosa draga a gyartast felszerelni (ontoszerszamok, megmunkalogepek, megmunkaloszerszamok, meroeszkozok, hokezelo berendezesek, stb) Egy hengerfejnek vagy blokknak csak az ontoszerszama tobb szazezer euro, es nagyobb darabszamhoz nem is eleg 1. Egy gyartosor tobb millio euro, meg akkor is, ha rugalmasabb megmunkalokozpontokon dolgoznak, ha specializalt gyartosort vesznek, akkor meg dragabb.
Ezert szeretik felhasznalni az elodmodell alkatreszeit, ill. ezert modositanak keveset, hogy pl. a megmunkaloberendezeseket kis modositassal hasznalni lehessen tovabb.
Itt ternek ki arra is, hogy mindent meg lehet-e csinalni kisipari modszerekkel.
Nem lehet, bar nyilvan kerdeses, mit nevezunk kisipari modszernek.
A "mindenhova autóval megyünk"-ről nem azért fogunk leszokni, mert "borul minden" és nem lesz alkatrész (addigra benzin se lenne, sőt sokkal előbb), hanem azért mert nagyon meg fog drágulni.
"Eddig meg pont azt taglaltátok, miért nem lehet átállni elektromos kocsikra.. aksi, erőmű, stb."
Mármint hogy ki? Mert én személy szerint az elektromos autóban hiszek, amióta a biodízelről kiderült két-három éve, hogy mégsem. Az akksik napról napra olcsóbbak és nagyobb teljesítményűek, a kormányzatok, önkormányzatok elkezdtek lépegetni a töltőállomás-hálózatok kiépítésénk irányába.
Az áramnak persze jönnie kell valahonnan, de a hidrogénbe, metanolba, etanolba is kell valahonnan energiát rakni. Én azon realisták közé tartozom, akik szerint az atomerőműveket nem hogy leváltani, bezárni nem tudjuk, de igazi elterjedésük csak most fog következni. Ettől még annyi napelemet és szélkereket lehet és kell építeni, amennyi a csövön kifér. majd ha leállta az utolsó széntüzelésű hőerőmű és földgázturbina, akkor elgondolkodhatunk rajta, hogy atom vagy zöld, addig nincs értelme.
Na ez vagyok én! :) Kocsival járok kondizni, meg dolgozni, meg általában mindenhová. De legalább tudom, hogy ez luxus, és nem teszek úgy, mintha az élet nélkülözhetetlen része lenne.
Szerintem az autós témák nagyon is beleillenek a topikba, mert az autózás kultúrájában nagyon jól megjelennek a fogyasztási szokások, és a Peak Oil is ezt fogja a leghamarabb és a legerősebben érinteni. Szóval azt a kérdést feszegetem, hogy mi lesz az autózás jövője? Ugyanis számomra a KIA csoda-hidraulikus kuplungja és egy Trabant kuplungja között nincs különbség: egyiket sem tudom házilag javítani. Ha be tudom szerezni a pótalkatrészt, és megvannak a szükséges szerszámaim, akkor ki tudom cserélni, ha nem, nem. Tudom, hogy kisipari módszerekkel mindent le lehet gyártani, pláne a belinkelt hiper-szuper gépekkel. Ha van nyersanyag, egy komplett autót is. De nehezen tudok elképzelni egy olyan szcenáriót, amikor az autógyárak már leálltak, de a kisiparosok ontják a pótalkatrészeket. Ha a kisiparosok tudnak dolgozni, akkor a gyárak is. De ha a kisiparos nem kap vas vagy aluminium öntvényt, akkor nem tudja kifaragni a hengerfejet. A termelési láncban minden egymásra épül, ahogy már többen leírták.
Ha borul minden, akkor az elhagyott autóroncsokból még évtizedekig össze lehet tákolni működőképes járműveket. De mit fogunk tankolni bele? Az olajipar is a tömeges igények kielégítésére szolgál. Ha leáll a tömeges autózás, ez is leáll. Értem én, hogy Krézi simán összerak egy dieselmotort. De ezt azért teheti meg, mert van gépipar és tömeges autógyártás. De ha van tömeges autógyártás, minek rakjunk össze autót saját magunk?
Szóval mi lesz itt az autókkal egy-két évtizeden belül? Elektromos, hidrogén autók elterjedésében nem hiszek. Mi lesz itt akkor?
"Hogy a VW motorja ugyanaz lenne 75-tol 180 loig az nem igaz."
Miért nem?
"Meg az sem igaz, hogy a motor arat a fejlesztes koltsege befolyasolna, meg az sem, hogy a legnagyobb koltseg a blokk vagy a hengerfej fejlesztese lenne."
Akkor mi?
" Hol ketszer olyan draga?"
Most néztem a vw konfigurátort valóban kevesebb mint egy milla van a benzines és dízelek között ugyanolyan felszereltségnél. Rosszul emlékeztem. Akkor végképp nincs akadálya dízel hibrideknek. Egyébként valószínű azért van ez, mert a japók élenjárók a benzines technikában az európaiak pedig a dízelben. És az eddig látott hibrid autók nagy része japán...Vajon a VW miért pont dízel hibridet fejleszt?
"Ha megnézed a mostani benzinmotor trendet akkor jön a direktbefecskendezés, downsizing, részleges feltöltés és szegénykeverékes üzemmód (tüzelőanyag sugárral indított égés), nitrogén katalizátorral. Továbbá többlépcsős turbófeltöltés. Ez sem kevésbé bonyolult mint a CR diesel sőt..."
Ebben igazad van, csak nezd meg a Prius motorjat, hotegyszeru szivomotor. Hogy vakit a Toyota, hogy igy Atkinson-ciklus meg ugy, az szimplan csak a szelepnyitas idejeben jelent elterest, a konstrukcio meg attol olyan egyszeru mint a faek. Honda Insight szinten. Azokhoz kepest jelentosen dragabb lenne egy diesel-hibrid, mert ugye dieselmotor manapsag mar nincs CR es turbo nelkul.
Hogy a VW motorja ugyanaz lenne 75-tol 180 loig az nem igaz.
Meg az sem igaz, hogy a motor arat a fejlesztes koltsege befolyasolna, meg az sem, hogy a legnagyobb koltseg a blokk vagy a hengerfej fejlesztese lenne.
"főleg marketing okai vannak annak, hogy egy dízel 2szer olyan drága mint egy alapmotoros benzines....."
Hát, basszus, csak egy szép napon nem fogod otthon találni a nődet.. Nem biztos, hogy ki fogja őt elégíteni, hogy egész nap befőzhet és kapálhat, amíg te kujtorogsz...
Hát, azért az a kétszeres igen erős túlzás... Kevés kocsinál van ekkora árkülönbözet a legkisebb alapmotorral szerelt legkopaszabb modell és a legjobban felszerelt legnagyobb dízel között - de ott az árkülönbözet négyötöde nem a motor, hanem az egyéb felszereltség miatt van.
A vw 1.2 tdi hibrid 89g/km széndioxidot bocsájt ki. A Prius II 104g/km. Azért ezt írom mert mindkettőben Ni-Mh akkuk vannak. Ha megnézed a mostani benzinmotor trendet akkor jön a direktbefecskendezés, downsizing, részleges feltöltés és szegénykeverékes üzemmód (tüzelőanyag sugárral indított égés), nitrogén katalizátorral. Továbbá többlépcsős turbófeltöltés. Ez sem kevésbé bonyolult mint a CR diesel sőt... Egyébként a legnagyobb költség a motor(blokk, hengerfej) fejlesztés. Ezért is csinálnak mostanság egy alapmotort melyet többféleképpen töltenek fel így ugyanabból a motorból gyakorlatilag 3-4 féle teljesítményű verzió létezik. Lásd pl VW konszern 1.4-ese. Ugyanaz a motor 75-180 lóerőig.
Egy PD porlasztócsúcs újonnan aftermarketben 1db-os rendelés esetén 160ezer forint egy turbó szintén. Ez 4 hengerre 800ezer forint. Kb ekkora árkülönbség lenne reális egy dízel és ugyanolyan benzines között. ehhez képest kb 2szeres szorzó van.
Szóval az hogy drága relatív és nekem olyan érzésem van, hogy főleg marketing okai vannak annak, hogy egy dízel 2szer olyan drága mint egy alapmotoros benzines.....
Párizs és Milánó: nagyszabású teszt a jövő közlekedése érdekében!
2009. július 06. 22:59 | Forrás: STOP/PhysOrg
Francia és japán összefogással nagyszabású próbára kerül sor jövőre elektromos autókkal Párizsban és Milánóban annak érdekében, hogy létrejöhessen egy elektromos töltőhálózat Franciaországban.
//
Mintegy száz elektromos autót tesztelhetnek 2010-től egy éven át francia és olasz állampolgárok Párizsban és Milánóban, mivel ezen autók sorozatgyártását 2012-től tervezik. A Renault összefogott a Nissannal és a nagy francia villamosművekkel, az EDF-fel annak érdekében, hogy létrejöjjön egy elektromos töltő- és akkumulátoricserélő hálózat Franciaországban.
Az igazi takarékosság nem az lenne, hogy az autók fogyasztását 10-20(30) %-al lejjebb vinnék, hanem ha az emberek felismernék(főleg tőlünk nyugatra), hogy a két alsó végtagjuk helyváltoztatásra is alkalmas... Az autóhasználat több, mint fele mellőzhető . (szvsz)
Sose értettem, hogy miért járnak az emberek fitnesszterembe-kocsival.
Volt idő amikor a nőm is járt szpinningelni (eszem-faszom megáll), aztán mondtam neki hogy inkább hasogassa fel a téli tüzelőt. Meg a szolárium bérletét is megoldottam az idénre: megéleztem és újra nyeleztem a kapáját...
Lebunkózott, meg duzzogott egy darabig, de beletörődött.
Most lekvárt főz, (érik a sárgabarack), meg uborkát rak el.
Estére olyan fáradt, csuklik össze mint a colstok.Már megjegyezte, hogy amig munkahelye volt soha nem volt ilyen fáradt... Jövő héten meg elmegyek egy hétre, még a kecskék is rámaradnak... (hö-hö...:-D)
Azt hiszem nálunk nemigen lesz eldobott fél lekvároskenyér, vagy otthagyott fél pohát tej az asztalon...
A takarékosság minden gondját megoldhatná a világnak.
De ez a világ alkalmatlan rá, ezt még meg kell tanulnia.
Aztan meg csak nezek butan, amikor a penteki kozos virslizes utan nehany kollegam siman kidobja a megmaradt fel perecet.
Azért nekem a németekről nem a pazarlás jut eszembe, előbb kezdték az éttermi kaját becsomagoltatni, mint mi itt Magyarországon. Persze te naponta látod őket, de szerintem pl. az angoloknál nagyságrenddel különbek ebben (is).
A Mild hibrid meg a soros hibrid 2 kulonbozo dolog.
Az energiavisszataplalas es leadas szempontjabol szoktak megkulonboztetni a mikro, a mild es a full hibridet. Az elso csak vissza tud nyerni nemi fekezesi energiat, hajtasba nem kepes besegiteni (ilyen a BMW Efficient Dynamics csomagja) aztan ott van ami visszataplal, es be is segit, de onalloan nem kepes hajtani, ilyen az emlegetett Merci, vagy a Honda Insight, ilyen lesz az X6 es a 7es hibrid elso generacioja) Es van ami onalloan is kepes egy kicsit mozogni villanyosan, ilyen a Prius.
Hogy soros vagy parhuzamos a felepites, az ettol a besorolastol fuggetlen ismerv.
Ott,ahol éheznek soha nem az élelem mennyisége a gond,hanem az elosztás/termelés hatékonysága. Hiába szállítanál oda kaját az usa-bol,nem oldaná meg a problémáikat.Sőt,csak mélyitené őket.
A legfrissebb számítások szerint az USA és Európa lakossága elképesztő nagyságú élelmiszerhulladékot halmoz fel: a megtermelt, ám el nem fogyasztott élelmiszer hétszerese annak, amennyire a világ éhezőinek szüksége lenne.