Gondolom, azért van a szabsértési előadó (majd esetleg a bíró), és nem büntetőgép, hogy az ilyen egyedi körülményeket figyelembe vegye.
Macika, igazad van, de (én legalábbis Ausztriát ismerem ilyen szempontból) arrafelé tudhatod, hogy a rendőr is korrekt, nem akar csak azért megbüntetni, hogy pénzt keressen.
Mit tennél a következő szituban? Kétszámjegyú főútvonal, kanyargós, de kellő odafigyeléssel belátható út. Autók sorban mennek ki előzni a pótos Ifát. Az előzés közepénél jársz, mikor egyszer csak a szaggatottból záróvonal lesz az egyik kanyar előtt, de előzést tiltó tábla nélkül. Ha szó szerint veszed a kreszt, akkor elvileg satu, ha sikerül megállni a záróvonalig, akkor vissza, ha nem, akkor tolatás a záróvonal kezdetéig. Esetleg lelassítani annyira, hogy a záróvonal végénél fejezd be az előzést, de ez nem megy, mert az a következő dombtetőn túl van, ami már beláthatatlan.
(Én anno kifizettem a helyszínit, ma már - főleg, ha komolyabb összeget kérne a rendőr, aki amúgy kifejezetten ezért állt kint - vitatkoznék.)
Tegyük fel, hogy igazad van abban, hogy a németajkú népek igen fejlett felelősségérzettel rendelkeznek. De attól még ez kivétel. A magyar nép ezirányú tulajdonsága egyáltalán nem rosszabb az átlagnál. Van hova fejlődni, ismerjük el. De ami van, nem kirívó szégyen, és ehhez kell alkalmazkodni. Ne alkossunk olyan szabályokat, amelyek eleve átgondolatlanok, ha azt felétételezzük, hogy az a nép, akinek készül olyan fajta, hogy direkt szeret halászni a zavarosban.
A gyereküléssel kapcsolatban jutott eszembe: hogyan kezelik a kérdést a taxisok? Mondjuk egy 3 és egy 5 éves gyerekkel be akarok szállni egy taxiba. Mondjuk a nyaralásbl jövet, a reptéren. Van náluk gyerekülés? (az én gyerekem még a gyerekülés-őrület előtt kinőtt a szabály alól, taxiba meg nem ültem jónéhány éve). Ha van, és nincs rá szükség, hova teszik, foglalja a helyet a csomagoktól.
Arra is kiváncsi lennék, ha egy rendőr egy elcsavargott gyereket talál, akkor beülteti-e az autóba, vagy szépen beviszi a kapitányságra busszal/gyalog?
Az a baj, hogy NINCS olyan jogszabály, aminek nincsen kiskapuja. Fizikailag lehetetlen hozni. Próbáld ki, találj ki megoldást olyan jogszabályokra, ami manapság sok kiskapus. Nekünk egyszer adták ezt a feladatot. Befürödtünk. Ugyanis olyan jogszabályi összefonódások/átfedések vannak, amik egy teljesen elölről kezdett jogszabályrendszer felépítése nélkül egyszerűen kivitelezhetetlen a reform, a változtatások véghezvitele.
Persze gondolom, ezt Te is tudod.
Mellesleg dolgoztam kint Németországban majd 1,5 évet, valamiért ott (meg Svájcban is pl.) vállalták az emberek a felelősséget a cselekedeteikért. Nem voltak olyan hitványak, hogy csak addig voltak nagyképernyős fiúk, ameddig állt a balhé, aztán meg jött a mutyizás, a hazudozás, a büntetés elkerülése, korrumpálás stb...
Az a baj, hogy a szándékod tulajdonképpen érthető és jogos. De ha nem törödsz azzal, hogy úgy szabályozz, ami ellenőrízhető, akkor mindenki ki fogja játszani, az ellenőrzésre hivatottak pedig feladják az ellenőrzést és széttárják karjukat. S ha te erre azt mondod, hogy ez a magyar ember gyalázatos hibája, akkor egyrészt évedsz, mert szvsz a népek többsége így viselkedik, másrész viszont, még ha így is van, akkor is e mellett a tény mellett nem lehet elmenni, alkalmazkodni kell hozzá: Olyan szabályt hozni, amit be lehet tartatni az adott körülmények között.
Tehát te nem vállalnád be. Jogos! De: Mégis támogatsz egy olyan szbaály létrehozását, ami egy általad bevállahatalan helyzet bevállalására kényszerít egy csomó embert. Hát szép. Ne más farkával verd a csalánt!
A haverom összetörte az autóját, az első rendszám is ripityára törött, most az autó elkészült, de a rendszám még nem jött meg. Azóta első rendszám nélkül közlekedik, járja az országot, két nap elteltével már elmúlt a félelme, mert senki egy szót nem szólt neki érte.Azóta számolja, hogy hány rendőr látta. Jelenleg 200 felett jár. Azt mondja nekem, ezek után csodálkozunk, hogy sok autós első rendszám nélkül jár? Tudtuk, hogy a mi városunkban szarnak rá, de hogy szinte mindenhol a dunántúlon? Még lézeres mérés is volt 4 db, ott sem zavarta őket. Ennyit a szabálybetartatás témájáról. Amíg ez így megy, addig nem lesz közlekedési morál javulás.
Bizony, valahol el kellene kezdeni tenni is valamit. Mert lehet itt hozni szigorúbbnál szigorúbb jogszabályokat, ha senki sincs, aki betartatná. Merem állítani, hogy a mai jogszabályok 80%-a képes lenne betölteni a feladatát, ha szigorítás helyett betartatnák, de KIMÉLETLENÜL!
Nem tudja kontrolálni, de nem is ez a cél szerintem. Amint említettem, aki hülye, haljon meg, de én hadd kössem be magam, ha be szeretném. Jelenleg nincs lehetőségem erre, és ez jó lenne, ha változna.
A biciklisek mellényéről meg továbbra is annyit, hogy szvsz az volna az igazán tuti megoldás, ha kisteherautóval járkálnának rendőrök éjjel, és az összes kib@szott kivilágítatlan biciklisnek lefoglalnák a bringáját, fel a platóra, fényvisszaverő mellény ajándékba a parasztra, út szélén otthagy, aztán értemehet és elviheti, ha ott helyben felszereli rá a magával hozott kötelező felszerelést.
Macika, te mernél vezetni úgy egy buszt, hogy tudatában vagy annak, hogy ha mögötted 8 sorral valaki kikapcsolja az övét,akkor téged büntetnek? Bevállalnád?
Nekem nem lesz sem hosszabb, sem vastagabb, sem keményebb a férfiasságom, ha szabályt szegek, így aztán szeretem betartani a szabályokat.
Én nem vállalnám be. A vakmerőségnek, az adrenalinfelhalmozásnak NEM mások életének veszélyeztetésénél van a helye. Szerintem.
Aki hülye és nem bír magával, az legyen bázisugró, veszélyeztesse saját magát, legyen öngyilkos, rohadtul nem érdekel.
Ha én beülök a veztő mögötti ülésbe, és ugyan induláskor bekötöm magam, de menet közben kikapcsolom, azt milyen alapon tudja kontrollálni a vezető? Ebben igazad van, de akkor is úgy érzem, ő a felelős.
(Mondjuk nem tartana sokból hogy a vezetőüléshez hasonlóan a többi öv bekötöttségét is látni lehessen a műszerfalon.)
De a hajót nem a kapitány vezeti. Ha én beülök a veztő mögötti ülésbe, és ugyan induláskor bekötöm magam, de menet közben kikapcsolom, azt milyen alapon tudja kontrollálni a vezető?
Egy buszban meg aztán fokozottan így van. Hogyan gondolohatja egy é rtelmes ember, hogy a buszvezető meg tud felelni ennek a követelménynek?
Macika, te mernél vezetni úgy egy buszt, hogy tudatában vagy annak, hogy ha mögötted 8 sorral valaki kikapcsolja az övét,akkor téged büntetnek? Bevállalnád?
Persze, csak a különbség ott van, hogy ha hozzád beül, akkor nem léphetsz fel jog szerint ellene úgy, ahogy a kapitány a fedélzeten. Mer Te nem tartóztathatod le, nem veheted őrizetbe, míg a kapitány igen. A kapitán a hajón hatóság. Te nem vagy az az autódban.
Szokásjog szerint lehet, de hivatalosan jog szerint nem.
A kapitány a hajón letartóztathat, őrizetbe vehet, amíg a parton át nem ad a hatóságnak, házasságot hitelesíthet, párt adhat össze, születéskor anyakönyvvezetőként funkcionál, és még sorolhatnám.
Ja, csak a hajón a kapitány némileg más minőségben van jelen, ugyanis nem csak felelőssége van, hanem effektív jogi hatalma is. (ahogy mondani szokták, a fedélzeten ő isten után az első)
Komolyan gondolod, hogy meg lehet büntetni valakit azért, mert amíg ő vezeti a buszt, mögötte 10 méterrel valaki kikapcsolja az övét? Nem érzed ennek a teljes igazságtalanságát? Tényleg lehet ezt, egy jogállamban?
Egy jogállamban igen.
Nálunk - természetesen nem... Mert nekünk vannak csak igazán jogaink!!!
Ha jól tudom, az autóban is azt a nagykorút büntetik meg, aki nem köti be magát, nem a sofőrt. Ha ez mégsincs így, akkor hülyeség. Ha a kiskorú nincs bekötve, akkor az érte felelős nagykorút kéne (legalább duplaannyira) megbüntetni. A buszon is azt büntetném, aki nem köti be magát. Ellenőrizni úgysem lehet, mert ha megáll a busz és felszáll a rendőr, akkor úgyis van mindenkinek ideje magárarángatni az övet. erre azt tudom, mondani, hogy aki hülye haljon meg, de legalább legyen meg a lehetőség azok számára, akik be akarják kötni magukat, hogy ezt megtehessék.
A 2.-es pontban igazad van, tehát a probléma nem oly nagy, azzal egyetértek, hogy gyárilag tegyenek ahova lehet, és ezt _lehetőleg_ használják is.
A baj az, hogy ha ezt komolyan vesszük, akkor a buszokról azonnal le kell szedni a WC-t, minibárt, és hasonló baromságokat, mert innét kezdve nem szabad felállni az ülésből. Nem tudom, milyen dolog egy 10 órás buszút, mondjuk 2 óránkénti tízperces pihenővel. Valószínüleg jobb mint marhavagonban a láger felé, az igaz. De lehet, hogy az ilyen kellemetlen utazásnak több áldozata lesz mint amennyit a lehetséges balestben megmentünk.
A másik dolog meg, hogy igenis, nem minden nép olyan birka, mint a német. Sőt, ők vannak kisebbségben szerintem. A magyar ember márpedig olyan, hogy nem fogja a sofőrt komolyan venni. A sofőr pedig nem fogja magára venni a felelősséget, meg a basztatást. Egy különjáratnál, egy társasutazásnál elmegy ez a dolog, de egy Zalaegerszeg-Budapest vonalon nem lehetséges, hogy a söfőr mindezt a kezében tartsa.
Másrészt, kíváncsi vagyok, hogy németországban felelősségre lehet-e vonni a sofőr azért, mert valaki menet közben, a söfőr mögött 10 méterrel kikapcsolta az övét?
"Közölte is egyikük, hogy őt nem érdekli a jogaink, neki 4 gyereke van otthon, akiket etetnie kell. Haljunk meg más sofőr buszában, nála be kell tartani a legutolsó írott szabályt is. És kinyitotta az ajtót, hogy aki nem hajlandó elfogadni ezeket, az még leszállhasson indulás előtt."
Komolyan gondolod, hogy meg lehet büntetni valakit azért, mert amíg ő vezeti a buszt, mögötte 10 méterrel valaki kikapcsolja az övét? Nem érzed ennek a teljes igazságtalanságát? Tényleg lehet ezt, egy jogállamban?
1. És próbáld meg majd számon kérni a biztonsági öv használatát az utasokon. Ki ellenőrízze? Sofőr? Ellenőr? Rendőr?
2. Ki fizesse ki azt a töméntelen költséget, amibe az övek kerülnek? Gyanítom nem csak egy darab gurtni kell, hanem statikailag át kell alakítani a járművet, de minimum üléseket cserélni.
1. Németországban ezt is megoldották. Mivel a járművezető a felelős az általa szállított utasok testi épségéért, ezért - általában - nem indul el addig, míg mindenki szabályszerűen nem ül a helyén (mint már említettem). Közölte is egyikük, hogy őt nem érdekli a jogaink, neki 4 gyereke van otthon, akiket etetnie kell. Haljunk meg más sofőr buszában, nála be kell tartani a legutolsó írott szabályt is. És kinyitotta az ajtót, hogy aki nem hajlandó elfogadni ezeket, az még leszállhasson indulás előtt.
Akkor kicsit hülyén jött ki, de utólag belegondolva teljesen igaza volt. És - érdekes módon - nem jöttek magyar módra a hőzöngők, hogy azonnal hagyja abba a bohóckodást, és indítson, mert ŐK SIETNEK. Mindenki megértette, miről van szó és fegyelmezetten betartották a szabályokat és végigülték az utat.
2. Rosszul gyanítod. Semmiféle töméntelen költség, a jogszabály - csakúgy mint a személyautóknál - úgy rendelkezik, hogy kizárólag azoknál a járműveknél kötelező használni az övet, ahová GYÁRILAG beszerelésre került. Mellesleg a SETRA/Mercedes/Neoplan buszai vagy 8-10 éve ilyenek. A buszokon az utasoknak csak 2pontos medenceöv van, komolyabbat nem lehet kiképezni. Na meg nem is nagyon van rá szükség, elegendő az ülésben rögzítéshez az is, a bicska-effektus nem tud annyira nagyon kialakulni a sűrű ülések miatt. Igazán csak az a cél, hogy egy esetleges ütközésnél ne idegbajos stiglic módjára röpködjenek a légtérben az utasok...
Ne feledd, hogy nevetséges túlszabályozásról szó sincsen!!!!
Németországban sokkal szigorúbbak (és szigorúbban betar(ta)tottak) a szabályok, mégsem hallani, hogy romokban állna a közerkölcs. Csak annyit látni, hogy zebra előtt megállnak a gyalogoknak az autók, hogy az 50-es táblánál valóban 50-nel mennek, városban csak szabályos 50-nel közlekedő BMW-st, Audist látni, és sorolhatnám.