félOFF Így van. Talán történelmi, talán más okok miatt a vasúti jegykiadásra még mindig nem vonatkozik a pénzárgépekre és taxaméterekre vonatkozó rendelet, így a VMAEF gépekben nincs az általánossal megegyező típusú adóügyi memória és elektronikus napló sem olyan módon készül, ahogy a boltokban. A kiskereskedelmi POS rendszerekben elég komoly háttere van a tranzakciók kezelésének, nyomon követhetőségének, pl. a hiányok visszakereshetősége érdekében. Ezeket a dolgokat a VMAEF gépek csak kis mértékben tudják, mert sokkal fontosabb volt a fejlesztéskor a statisztikai adatszolgáltatás, pl. a fogyasztói árkiegészítéssel, vagy a MÁV-GYSEV közötti elszámolások miatt. (A pénztárosokkal kapcsolatban talán úgy gondolták, hogy úgyis figyelnek, nem csinálnak hiányt, erre is megtanítják őket a tanfolyamon.) Alapvetően nem (adóügyi) tranzakciókat kezelnek, hanem jegyeket gyártanak.
A jegyzetelgetést az igazán fejlett POS rendszerek már feleslegessé teszik. A legjobb példája ennek a Tesco önkiszolgáló kasszája, ahol a teljes biztonság miatt a banki slip 1. példánya is csak elektronikus formában készül el. A nem önkiszolgáló kasszáknál elkészül papírra és el kell velük számolni, de a fizetőeszközök külön kezelése miatt a gép megmondja, hogy mennyi volt a bankkártyás forgalom, illetve a visszakereshetőség érdekében minden egyes tranzakcióhoz rögzítésre kerülnek az elektronikus naplóban a kártyás fizetés adatai (bk. utolsó 4 számjegye és banki authorizációs kód). Kevésbé fejlett POS rendszereknél, pl. az Ikeában a banki bizonylatra is jegyzetelgetnek a pénztárosok, plusz kézzel be kell írniuk a gépbe a kártya utolsó 4 számjegyét, mivel a pénztárgép és a banki terminál között nincs kapcsolat. Talán az egyetlen olyan cég, ahol igazán feleslegesen adminisztrálnak a kártyás fizetésekkel kapcsolatban, az a BKK, mivel bár elvileg képes a Mendi rendszer a kártyás fizetések teljes körű naplózására, ott továbbra is szükséges papíros kimutatást is vezetni. ON
A 19:20-as jövő évi fordulójáról azóta esetleg megtudott valaki valami újat? Kerülném a hétfő esti zsákbamacskát ha esetleg van valakinek új infója. :) Köszi
Én se sűrűn a boltokban ugye, még a sarki közértben is a POS terminál két blokkot nyomtat ki a tranzakcióról, az egyik az enyém a másik meg megy a kasszába, gondolom azon is rajta van mennyit és mit vásároltál, és milyen kártyával fizetted. Elmúlik lassan az az idő mikor sikítófrászt kapnak ha bankkártyát veszek elő és nem pénzt, és úgy néznek mint gyújtogató a vizes szalmára, 5-6 éve ez még rendszeres volt ,de ma már egyre ritkább és már a szerencsétlenkedés a kártyával is ritka, tényleg hétköznapi dologgá vált már. Már csak a PayPass kártyáknak kéne elterjednie és akkor talán nem is kéne készpénz.
Ahogy mondod. Kicsit a postára emlékeztet. Ugye anno kivonták az 1 és 2 forintosokat a forgalomból, a kerekítést bevezetve egyszerűsödött a kp. forgalom. Kivéve a Postán. Mert ott egy nagy íven vezetik, mikor mennyit kellett kerekíteni. Agyrém. :-)
Visszatérve a vasúti pénztárra, érdemes lenne kiírni, hogy miért jegyzetelnek, ne keltsen gyanút az utasokban feleslegesen.
Amúgy hozzáteszem (nem akarom tovább ragozni és ezzel terhelni a topikot) de ilyen adminisztrációra jellemzően ott van szükség, ahol a gép nem rögzíti a bankkártyás fizetés tényét.
A menetjegy kiadásakor sem a gépbe sem a menetjegyre nem kerül rá automatikusan, hogy az BK-val lett fizetve. De pl. az automatás jegynél nyomja rá magától, hogy BK************** 1234
Tesconál is így van 100% mert ott már találkoztam vele. De sok helyen beüti, hogy bankkártya hogy BK-val fizettél.
A MÁV-nál ez nincsen rögzítve.
Úgy gondolom, hogy amíg ez a pár adat kitöltése elvégezhető a terminál tranzakciós ideje alatt addig ez problémát nem okozhat. (Főleg azért nem, mert nem kerül olyan adat rögzítésre ami visszaélésre okot adhat.)
Ha te tényleg mozdonyvezető vagy, akkor ismerem a fajtádat. Mész mint az őrült, neki a vörös kijáratnak, becsúszol a vörös bejáraton, nyomod a kürtöt ha nem tudsz mínusszal közlekedni és nem minden jelzőn zöldet látsz, elfelejtesz megállni itt-ott.
Ha nem így van, akkor te sem állíts olyat valakiről, akit nem ismersz. Neki mint utasnak joga van ahhoz, hogy nem menjen el a vonat az indulási idő előtt!
Viszonylag rendszeres bankkártyahasználó vagyok, mondhatni, hogy világszerte, de ilyet, hogy a bankkártyám utolsó számjegyeit (plusz a költést) még külön felírják, hogy a napi záráskor ebből lehessen igazolni a kassza készpénz hiányát, még sehol sem tapasztaltam. Ez a túladminisztráció valahogy annyira MÁV-osnak tűnik.
Amúgy ne vedd diszkriminációnak, ahogy (ha jól emlékszem) említette i valaki: sehol semmilyen boltban nem szabadna KP-ben visszatéríteni a BK-val vásárolt termék vételárát. Tehát pl. ha a Sparban veszel egy terméket aminek az ára 4000-re volt kiírva, és 6000-ért blokkolták, te megreklamálod, a különbözetet *csak* utalással szabadna visszatéríteni mert BK tranzakció volt.
Ezért is írják a bankkártyás vonatjegyre rá hogy BK. (Legalábbis kellene, néha elmarad.)
Visszatérve az előzőre: A BKV-nál is így külön nyomtatványon vezetik a BK-t de boltban is láttam már, hogy füzetbe írta be. Ha azt nézed elég, ha egy bizonylat elveszik, vagy épp összefogja valamivel máris hiánylata lenne. De így, a nyomtatványon máris látja, hogy a hiánylat összegével volt egy BK ott a sorszáma is a bizonylatnak, már csak a bizonylatot kell keresni. De rögtön van egy bizonyítéka, hogy pl. nem zsebre vágta a hiányzó összeget. (A tranzakciók pedig visszakereshetőek a szám alapján.)
A bakkártyás fizetést külön nyomtatványon rögzítik, (bankkártya központi számadás) ezzel tud elszámolni a BK fizetésekkel. A műszak végén a POS nyomtat egy összesítőt, és az azon szereplő összegnek, és a nyomtatvány szummájának egyeznie kell. Ez az összeg részére mentesítés lesz a VMAEF oldalán megjelenő terhelések hiánylatából. (Mert a kasszában nyilván csak a kp-vel fizetett összeg van, a kp és a BK összege adja ki a VMAEF terhelését.)
Tévedés esetén így könnyen visszakereshető, hol a hiba, nem egyszer segített már pénztároson, és utason is.
Ha jól emlékszem, egy folyó sorszámot, a BK utolsó 4 számjegyét (ez a bizonylaton is szerepel a ****** után) az összeget és a bizonylat sorszámát írják fel rá. BK adataidból mást természetesen nem.
A szolgálat orán begyűjtött BK bizonylatokat ezel a számadással számolja le a pénztáros.
Érdekes volt olvasni a mínuszos indulással kapcsolatos reakciókat. Valami olyasmiről beszélünk ami nyilván egy alkalmazott számára nem nagynak tűnő dolog (napi x száz vonatól volt pár mínuszos, kit érdekel?), de én is azt gondolom, hogy ez az egyik legnagyobb negatívum ami az utazás során történhet, az utas szempontjából.
Ha egy vonat X óra X perckor indul, annyi csak az elvárás részemről, hogy akkor induljon, előbb ne, a szokásos plusz 1-2-3-4-5 percekre szerintem már senki nem szól egy szót sem. Biztos van olyan aki szereti vasútállomásokon tölteni az idejét, mondjuk hajnalban a mínuszokban, de én sem tartozom közéjük, fölösleges pazarlás. Van egy menetrend ahhoz tartsuk magunkat, ez minden érintett dolgozó számára elérhető aki az adott járattal dolgozik.
Aki évente 2x utazik ki szokott menni 10-20 perccel előbb szíve joga, napi 2xi utazásnál heti 5-6 nap garantáltan gyorsan leszokna róla. Jómagam 0,5- 1 perces pufferrel dolgozom a menetrendhez képest, idén nem késtem le vontot szerencsére, talán tavaly volt legutóbb ilyen eset. (mínuszos indulás amúgy lehetett volna a rendszerben de tettek ellene) Egyébként én azt látom (pusztán utas szemmel), hogy a forgalomirányítók, mv-k, jv-k szintén törekednek arra (nem mindenki de sokan átlátják/átérzik ezt a problémát) hogy ne legyenek mínuszos vonatok. Pl időben menesztik ha előbb jön, vagy vár az mv, vagy vár a jv. Nem mindig van olyan együttállás persze ami lehetővé tenné a mínuszosok teljes leépítését de azért dícséretes hogy, nagyon sok alkalmazottnál megvan ez a szolgáltatói szemlélet és nem intézik el azzal, hogy nincs itt a paraszt zárom az ajtót majd megy a következővel. Ha pedig az utas a menetrendben meghidetett induláshoz képest kési le a vonatot, így járt az már a saját problémája, ez tiszta sor.
Ezt akkor embere válogatja, engem már az megnyugtat, ha 15-nél gyorsabban haladunk, viszont amiatt hamarabb leszek ingerült, ha a megállóban/állomáson várunk 3 percet, mert egyből jön a gondolat, hogy most rohadt le valami/megint előz valami/gázoltak előttünk stb. Ahol ilyen mértékű tartalékok vannak, ott azért jobb a kettő közötti állapotot megtalálni, ami mondjuk erős gyorsulás 90-re, csülök középre, aztán hadd guruljon. Egy perc meg elmegy az utascserével is.
Sanyi apu meg majd elgondolkozik rajta, hogy most az utas van őérte, vagy fordítva, amikor a második bejelentés után megnézik az MFB-t, és kapja a 30 ezres bércsökkentést. Ha meg nem tetszik, hogy személyfordában menetrend van, egy idő után úgyis elintézik az állomási tartalékot beosztottnak, aztán ott nem kell majd az utasok miatt bosszankodni. Kösz mindenesetre hogy egy kommenttel lerombolod az képet amit itt próbálunk páran felépíteni a felelősségteljes és utasbarát mozdonyvezetőkről.
Csak a mozdonyvezető-társadalom megítélése érdekében is remélem, hogy valójában nem tartozol közéjük, és legfeljebb a WC ajtó zárása múlik rajtad. Amúgy természetesen van bérletem, bár nem tudom ez hogy jön a témához.
Javaslom, ha már nem tudsz aludni, gyúrjál a helyesírásra egy kicsit!
Lehet, hogy a másik topiktárs által említett visszaélési lehetőségek miatt erre tényleg szükség van, de én inkább ezt egyfajta diszkriminációnak veszem, nem illetnek meg ugyanazok a jogok, mint a kp-s jegyvásárlót.
Erről jut eszembe, egy ideje meg akarom kérdezni. Amikor vasúti pénztárban jegyet veszek kártyával, többször is előfordult, hogy a pénztáros jegyzetelt valamit. Ez nekem erősen gyanús, és zavaró, sehol máshol ilyet nem tapasztaltam. Nyilván nem a kártyaadataimat akarja ellopni a start, de ez bizalmatlanságot kelt az utasban. Nem tudja valaki, ilyenkor mit írnak fel?
Amúgy végiggondoltam, újraszámoltam. Idén eddig 5 alkalommal késtem le a vonatot, egyszer 20, egyszer 60, háromszor pedig 30 perc múlva jött a következő. Ez szumma 2 óra 50 perc bukta. Ha 2 perccel, akkor 24, ha 3 perccel korábban, akkor az 36 óra évente. Szerintem nem jártam rosszul.
De fordítsuk biztosítási nyelvre a dolgot! Egy alkalmanként 500 forint kárt okozó esemény bekövetkezésének lehetősége miatt te kötnél-e 24 vagy 36 ezer forint éves díjjal biztosítást?
Volt ,aki így használta bankautomatának a vasutat? Sok értelme nincs. Régen az ÜCs-knél ment a trükközés így, hogy megvették vel a voantjegyet, amdj visszaválották, így készpénzre váltva az ÜCS-t, de már régóta nem veszik vissza az ilyen jegyeket. Sőt az ÜCs-t már felváltotta a SZÉP krátya azt meg a vasút nem fogadja el sajnos.
"Jó vicc, arra megy ki a játék, nehogy valaki visszakérje a pénzét, ha a vasút átvágta a palánkon?"
Nem. A játék arra megy ki, hogy lopott/elvesztett/anyucitól elcsent/szerzett/nyilvános helyen meglátott adatú/stb bankkártyáról ha az user tudta nélkül vonatjegyet vesznek, abból visszaváltással ne tudjanak pénzt csinálni, és így az ügyfelet megkárosítani. Mert ugyan kár éri a kezelési ktsg. miatt de nem a teljes összeget bukja.
Nem egy ilyen eset volt. És nem kettő. És nem három...
Átutalással, bankkártyával vásárolt jegyeket kápéban nem térítenek vissza, mint ahogyan elvileg egy üzletnek sem lenne szabad visszavennie a korábban eladott árút készpénzért. A bankkártyával történő fizetés szinte mindenkinek ingyenes, a készpénzfelvételért sok esetben már fizetni kell, így érthető, hogy miért van ez a megkötöttség.