Keresés

Részletes keresés

Vendégsín Creative Commons License 2024.02.24 -1 0 21842

Én úgy tudtam, hogy a vonalismeret megléte valamilyen formában már az "ősidőkben" is előírás volt

 

A sebességérték határ betartása nem elsősorban vonalismeret, hanem szabályozás kérdése és ez az, ami a MÁV ZRt. illetékeseit, a 6óságot, a tulajdonost nem izgatja (és még sok más szabályozás hiánya sem, amíg "nincs baj", és ez a baj).

Előzmény: somytomy (21841)
somytomy Creative Commons License 2024.02.24 0 2 21841

Én úgy tudtam, hogy a vonalismeret megléte valamilyen formában már az "ősidőkben" is előírás volt, talán még komolyabban is vették, mint ma.

Előzmény: benbe (21839)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.23 0 0 21840

Bizony.

Előzmény: benbe (21839)
benbe Creative Commons License 2024.02.23 -1 2 21839

Csakhogy nem az Egyesült Királyságban vagyunk, ahol a jelzők értelmét a vonalismeret alapján lehet tudni. Ez egy újkori elvárás, hogy csak vonalismerettel lehet közlekedni, de ettől függetlenül a jelzési és forgalmi utasítások úgy vannak kitalálva, hogy ismeretlen helyen is tudnod kell közlekedni. Mivel a MESE-könyv szerint ez két független pályaelágazás két eltérő névvel (Kőbánya kiágazás és Rákos elágazás), két független bejárati jelzőre kellene számítani. Ha elhagytál egy szolgálati helyet, joggal feltételezed, hogy elhagytad az utolsó kijárati váltót is, és így pályasebességgel haladhatsz tovább. Hát ott nem.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21838)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.23 0 1 21838

Erre a vonalismeret nem ad kellő tudást?

 

Most csak egy 2011-es felvételt találtam vezetőállasból online, ott Kőbánya-felső felől, helyes vágányon, a gödör alján, Rákos felé kiágazó sínek előtt kap egy S-Z-t, és azzal kocog a delta Rákosszentmihály felé eső csúcsa felé. Ott kitérő irányból ráhalad a Rákos-Rákosszentmihály szakasz vágányára és lehet húzni neki. Gondolom, aki akinek errefelé van papírja, tudja, hogy adott esetben egy jelző után a delta két csúcsán, két helyen lesznek váltók, amelyeket érinthet kitérő irányban.

Előzmény: Vendégsín (21831)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.23 -3 1 21837

Akad azért ott jelző, még ha egy-egy jelzővel két pályaelágazást is fedeznek.

 

Tulajdonképpen ezen az elven nincs szükség a színes lámpás szakxolgálatra. Meg forgalmi szabályokra...

Záhony - Hegyeshalom között is elég lehet egy jelző, oszt majd a vonatszemélyzet kiválogatja, hol mennyivel menjen - ha meg befestjük sárgára, országos villamos is lehet...

Előzmény: CsP50k (21836)
CsP50k Creative Commons License 2024.02.23 0 0 21836

Akad azért ott jelző, még ha egy-egy jelzővel két pályaelágazást is fedeznek.
(Kőbánya helytelenből nincs, de olyankor - ha jól tudom - értesít Kőbánya az alkalmazható sebességről.)

Előzmény: Vendégsín (21831)
Zsonya96 Creative Commons License 2024.02.23 0 0 21835

terepasztalokon nincsenek 120 km/h geometriájú kitérőnek megfelelő modellváltók

 

Szerintem itt a terepasztal építője az alábbi szempontok szerint mérlegelhet:
- megbírkózik a ténnyel, hogy a modellek kínálatában nincs olyan váltó, amely arányaiban megfelelne egy 120/h-val járható váltónak;
- figyelembe veszi az egyéb pályaelemek torzított méretarányait is (gondolj bele abba, hogy a terepasztalok nyílt vonalain használt íveinél a tervezők mekkora "csalásokat" kénytelenek elkövetni helyszűkösség miatt. Ha csak nincs egy saját hangárod, "csak" mondjuk egy átlagos méretű szobád/pincéd/padlásod, eleve buktad az élethűséget) Ha mindenképpen kell az egy zöldes kitérő (*mert a tervező úgy álmodta meg*), akkor egy 10°-os váltó már bőven megfelelhet a célnak.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21825)
nememlexemki Creative Commons License 2024.02.23 0 0 21834

és az elkerülő az átmenő

kitérő 80 kmh-> dufi

Előzmény: Grgabácsi (21829)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.22 0 0 21833

Tudja a fene, valószínűleg a Keleti - Pécel kapacitás bővítéssel.

Előzmény: D F T (21832)
D F T Creative Commons License 2024.02.22 0 0 21832

A "gödörbe" Kő-felső és Rákos között mikor emelték fel a pályasebességet 80 km6h.ra,

Előzmény: Vendégsín (21831)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.22 0 0 21831

Kőbánya felső - Rákosszentmihály állomások között.

Előzmény: Fizolti (21830)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.22 0 0 21830

Hol van(nak) ilyen(ek)? 

Előzmény: Vendégsín (21828)
Grgabácsi Creative Commons License 2024.02.22 0 0 21829

40a elkerülőnek csak Ercsi elágban van 120-as kitérője. Battán a VI-VII-ből folytatódik az elkerülő, de ott csak 80-as kitérők vannak az állomáson, meg 40-esek.

Előzmény: r1232 (21824)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.22 0 1 21828

Jelző nélkül, 80 km/h pályasebességnél eléd ugró 40 km/h-val járható, kitérőben álló váltó is van. idióta hálózatüzemeltetőnknél, "jóvanazúgy" alapon...

Előzmény: Fizolti (21827)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.21 0 1 21827

Néhány példa, amiből kiindulhatsz:

 

Kisebb távolságok:

 

Balatonkeresztúr - Balatonmáriafürdő elágazás: nem biztosított állomás, a kijárati irányú fény fedezőjelző közvetlenül az elág bejárati jelzőjére ad előjelzést, utóbbi után nem nagy sugarú váltón kitérőbe lehet menni, így csak csökkentett sebességgel ad továbbhaladást engedélyező jelzést -> a fedezőjelzőn nincs zöld fény, csak vörös és sárga. Az állomás bejárati jelzőjének külön előjelzője van, már az elágazási kitérőknél. 

 

Zagyvapálfalva - Salgótarján külső: nem biztosított állomás, a kijárati irányú fedezőjelző (már a bejárattal egy vonalban) eljelzést ad a biztosított állomás bejárati jelzőjére, vörös, sárga és zöld fény is van rajta. A nem biztosított állomásnak külön előjelzője van.

 

Kispest - Kőbánya-Kispest: A mellékvonali állomás fővonal felé eső vége biztosított, egyéni kijárati jelzőkkel rendelkezik, mindkét állomás kijárati jelzői adnak előjelzést egymás bejárati jelzőire. 

 

Nagyobb távolság:

 

Mindkét állomásnak külön előjelző.

Arra is szép számmal van még példa, hogy a mellékvonali állomáson nincs fedezőjelző a fővonal felé. Átépítéseknél, KÖFI telepítésnél általában kiépül, de azért volt kivétel ez alól. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (21807)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21826

Kicsit arról van szó, hogy a nem oda való ebben a kontextusban azt jelenti, hogy hamarabb láttuk asztalon, mint a vasúton. 

Egy zölddel nem nagy sugarún kitérőbe: igen, elsőre azt mondanád, hogy nincs ilyen, legalábbis megfelelő vonatbefolyásolás nélkül. Aztán kissé árnyalva: Zalaegerszeg-Olai 60-as kitérőzés egy zölddel, amire első körben az lett a megoldás, hogy akkor mindkét irányra kitűzték a 60 Km/órás korlátozást. 

 

http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2010-074-5_zj.pdf

 

Aztán vannak a kitérő irányból is egy zölddel szabadot adó fedezőjelzők (Mármint olyanok, amik a állomási vonatfogadó vágány mellett vannak, nem a váltókörzet végén: Orosháza, Hortobágy, Füzesgyarmat). 

 

https://vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=35752&f=3726

Előzmény: Ashi Valkoinen (21812)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.21 -2 0 21825

Igen, és mennyi olyan kitérő van, amire alsó sárgával jár a vonat? Kettő vagy három nagyságrenddel több?

 

Ismét megjegyzem - kontextusban beszéljetek róla - terepasztalokon nincsenek 120 km/h geometriájú kitérőnek megfelelő modellváltók, ha ilyen lenne és ezen menne egy zöld mellett a vonat kitérőbe, nem is zavarna.

Előzmény: r1232 (21824)
r1232 Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21824

 Egy fénnyel kitérőben még Érd-elágazás, Porpác, Szajol, a 40a elkerülő két vége, Rákos?, Alsóörs a teljesség igénye nélkül.

Előzmény: GaGe (21823)
GaGe Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21823

Tárnok, Kiskunfélegyháza. 120-as kitérő, egy zöld.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21820)
r1232 Creative Commons License 2024.02.21 0 1 21822

Így hirtelen 6-7 hely jutott eszembe, ahol egy fénnyel lehet kitérőbe járni, és ebből legalább egy helyen több mint 30 éve..

Előzmény: Ashi Valkoinen (21820)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21821

"Hogy is van ez Angyalföld - Angyalföld elágazás"

 

Mindkét irányból, mindkét bejáratnak van saját előjelzője.

Előzmény: Vendégsín (21818)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.21 -1 0 21820

Kontextusban az a baj vele, hogy a magyar hálózaton elenyésző azon pontok száma, ahol egy zölddel vígan lehet kitérőbe járni, és nyilván az általam fájlalt terepasztalokon nem 120 km/h-val járható geometriájú kitérőkön mennek egy zöld mellett a vonatok, hanem 40-es kitérőn járnak földkúpban végződő vágányokra egy zöld mellett.

 

Amúgy csak egy 120 km/h-s kitérő épüljön az 1-es vonal 160-nal is járható szakaszán - kíváncsi vagyok, ott milyen lámpák világítanak majd a váltó előtti jelzőn!

 

 

Előzmény: aruzsi (21817)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21819

Ezzel semmi a világon.

Előzmény: aruzsi (21817)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.21 0 0 21818

Elvileg akkor lehetne egy térköz, ha a kijárati jelző előjelez a bejáratira.

 

Hogy is van ez Angyalföld - Angyalföld elágazás, Miskolc Rendező - Miskolc Tiszai stb. esetében, meg a forgalmi utasítás szerint?

Előzmény: CsP50k (21815)
aruzsi Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21817

Btw. sebességjelzés van, egy zölddel simán járunk kitérőbe. 

 

És ezzel mi a baj?

Előzmény: segélyvonókészülék (21813)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.20 -1 0 21816

Köszönöm mindenkinek a segítséget.

CsP50k Creative Commons License 2024.02.20 0 2 21815

Elvileg akkor lehetne egy térköz, ha a kijárati jelző előjelez a bejáratira.

Amit felvázoltál aszerint  ez nem áll fenn, oda passzolna az állomásközt fedező jelző.

A valóságban ilyenkor egyébként is kikerül a 1.8x-os előjelzési távolságból a szomszéd bejárati jelzője, így annak külön előjelzője kellene legyen.

Persze ha úgy "érzed", hogy az állomásaid mégiscsak elég közel vannak egymáshoz, ilyen esetben elég találékonyak tudnak lenni a biztber tervezők...

Előzmény: Ashi Valkoinen (21810)
r1232 Creative Commons License 2024.02.20 0 1 21814

Van, a követési rend (térköz vagy állomástáv), attól függ, hogy milyen funkciójú jelző lesz.

Szvsz rakj oda egy három fényű, vörös-fehér árbóc színezésű jelzőt, azzal nagyot nem tévedsz, az lehet ilyen is, olyan is. Fehér árbócos térközjelzőt én nem raknék oda.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21810)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.02.20 0 1 21813

Pont ezt akarom elkerülni, és azért kérdezni a kezdő térközjelző kapcsán, hogy ne azt alkalmazzam, ha nem odavaló. Hamar elgőzölök azon, amikor összevissza (itt volt hely) letűzött jelzőket, meg egy zölddel kitérőbe meg tárolóra járó vonatokat látok.

 

Pedig pint ez megy a MÁV hálózatán élőben is.

Erre utalt Vendégsín ots., és teljesen igaza van.

Btw. sebességjelzés van, egy zölddel simán járunk kitérőbe. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (21812)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!