Én úgy tudtam, hogy a vonalismeret megléte valamilyen formában már az "ősidőkben" is előírás volt
A sebességérték határ betartása nem elsősorban vonalismeret, hanem szabályozás kérdése és ez az, ami a MÁV ZRt. illetékeseit, a 6óságot, a tulajdonost nem izgatja (és még sok más szabályozás hiánya sem, amíg "nincs baj", és ez a baj).
Csakhogy nem az Egyesült Királyságban vagyunk, ahol a jelzők értelmét a vonalismeret alapján lehet tudni. Ez egy újkori elvárás, hogy csak vonalismerettel lehet közlekedni, de ettől függetlenül a jelzési és forgalmi utasítások úgy vannak kitalálva, hogy ismeretlen helyen is tudnod kell közlekedni. Mivel a MESE-könyv szerint ez két független pályaelágazás két eltérő névvel (Kőbánya kiágazás és Rákos elágazás), két független bejárati jelzőre kellene számítani. Ha elhagytál egy szolgálati helyet, joggal feltételezed, hogy elhagytad az utolsó kijárati váltót is, és így pályasebességgel haladhatsz tovább. Hát ott nem.
Most csak egy 2011-es felvételt találtam vezetőállasból online, ott Kőbánya-felső felől, helyes vágányon, a gödör alján, Rákos felé kiágazó sínek előtt kap egy S-Z-t, és azzal kocog a delta Rákosszentmihály felé eső csúcsa felé. Ott kitérő irányból ráhalad a Rákos-Rákosszentmihály szakasz vágányára és lehet húzni neki. Gondolom, aki akinek errefelé van papírja, tudja, hogy adott esetben egy jelző után a delta két csúcsán, két helyen lesznek váltók, amelyeket érinthet kitérő irányban.
Akad azért ott jelző, még ha egy-egy jelzővel két pályaelágazást is fedeznek.
Tulajdonképpen ezen az elven nincs szükség a színes lámpás szakxolgálatra. Meg forgalmi szabályokra...
Záhony - Hegyeshalom között is elég lehet egy jelző, oszt majd a vonatszemélyzet kiválogatja, hol mennyivel menjen - ha meg befestjük sárgára, országos villamos is lehet...
Akad azért ott jelző, még ha egy-egy jelzővel két pályaelágazást is fedeznek. (Kőbánya helytelenből nincs, de olyankor - ha jól tudom - értesít Kőbánya az alkalmazható sebességről.)
terepasztalokon nincsenek 120 km/h geometriájú kitérőnek megfelelő modellváltók
Szerintem itt a terepasztal építője az alábbi szempontok szerint mérlegelhet: - megbírkózik a ténnyel, hogy a modellek kínálatában nincs olyan váltó, amely arányaiban megfelelne egy 120/h-val járható váltónak; - figyelembe veszi az egyéb pályaelemek torzított méretarányait is (gondolj bele abba, hogy a terepasztalok nyílt vonalain használt íveinél a tervezők mekkora "csalásokat" kénytelenek elkövetni helyszűkösség miatt. Ha csak nincs egy saját hangárod, "csak" mondjuk egy átlagos méretű szobád/pincéd/padlásod, eleve buktad az élethűséget) Ha mindenképpen kell az egy zöldes kitérő (*mert a tervező úgy álmodta meg*), akkor egy 10°-os váltó már bőven megfelelhet a célnak.
40a elkerülőnek csak Ercsi elágban van 120-as kitérője. Battán a VI-VII-ből folytatódik az elkerülő, de ott csak 80-as kitérők vannak az állomáson, meg 40-esek.
Jelző nélkül, 80 km/h pályasebességnél eléd ugró 40 km/h-val járható, kitérőben álló váltó is van. idióta hálózatüzemeltetőnknél, "jóvanazúgy" alapon...
Balatonkeresztúr - Balatonmáriafürdő elágazás: nem biztosított állomás, a kijárati irányú fény fedezőjelző közvetlenül az elág bejárati jelzőjére ad előjelzést, utóbbi után nem nagy sugarú váltón kitérőbe lehet menni, így csak csökkentett sebességgel ad továbbhaladást engedélyező jelzést -> a fedezőjelzőn nincs zöld fény, csak vörös és sárga. Az állomás bejárati jelzőjének külön előjelzője van, már az elágazási kitérőknél.
Zagyvapálfalva - Salgótarján külső: nem biztosított állomás, a kijárati irányú fedezőjelző (már a bejárattal egy vonalban) eljelzést ad a biztosított állomás bejárati jelzőjére, vörös, sárga és zöld fény is van rajta. A nem biztosított állomásnak külön előjelzője van.
Kispest - Kőbánya-Kispest: A mellékvonali állomás fővonal felé eső vége biztosított, egyéni kijárati jelzőkkel rendelkezik, mindkét állomás kijárati jelzői adnak előjelzést egymás bejárati jelzőire.
Nagyobb távolság:
Mindkét állomásnak külön előjelző.
Arra is szép számmal van még példa, hogy a mellékvonali állomáson nincs fedezőjelző a fővonal felé. Átépítéseknél, KÖFI telepítésnél általában kiépül, de azért volt kivétel ez alól.
Kicsit arról van szó, hogy a nem oda való ebben a kontextusban azt jelenti, hogy hamarabb láttuk asztalon, mint a vasúton.
Egy zölddel nem nagy sugarún kitérőbe: igen, elsőre azt mondanád, hogy nincs ilyen, legalábbis megfelelő vonatbefolyásolás nélkül. Aztán kissé árnyalva: Zalaegerszeg-Olai 60-as kitérőzés egy zölddel, amire első körben az lett a megoldás, hogy akkor mindkét irányra kitűzték a 60 Km/órás korlátozást.
Aztán vannak a kitérő irányból is egy zölddel szabadot adó fedezőjelzők (Mármint olyanok, amik a állomási vonatfogadó vágány mellett vannak, nem a váltókörzet végén: Orosháza, Hortobágy, Füzesgyarmat).
Igen, és mennyi olyan kitérő van, amire alsó sárgával jár a vonat? Kettő vagy három nagyságrenddel több?
Ismét megjegyzem - kontextusban beszéljetek róla - terepasztalokon nincsenek 120 km/h geometriájú kitérőnek megfelelő modellváltók, ha ilyen lenne és ezen menne egy zöld mellett a vonat kitérőbe, nem is zavarna.
Kontextusban az a baj vele, hogy a magyar hálózaton elenyésző azon pontok száma, ahol egy zölddel vígan lehet kitérőbe járni, és nyilván az általam fájlalt terepasztalokon nem 120 km/h-val járható geometriájú kitérőkön mennek egy zöld mellett a vonatok, hanem 40-es kitérőn járnak földkúpban végződő vágányokra egy zöld mellett.
Amúgy csak egy 120 km/h-s kitérő épüljön az 1-es vonal 160-nal is járható szakaszán - kíváncsi vagyok, ott milyen lámpák világítanak majd a váltó előtti jelzőn!
Van, a követési rend (térköz vagy állomástáv), attól függ, hogy milyen funkciójú jelző lesz.
Szvsz rakj oda egy három fényű, vörös-fehér árbóc színezésű jelzőt, azzal nagyot nem tévedsz, az lehet ilyen is, olyan is. Fehér árbócos térközjelzőt én nem raknék oda.
Pont ezt akarom elkerülni, és azért kérdezni a kezdő térközjelző kapcsán, hogy ne azt alkalmazzam, ha nem odavaló. Hamar elgőzölök azon, amikor összevissza (itt volt hely) letűzött jelzőket, meg egy zölddel kitérőbe meg tárolóra járó vonatokat látok.
Pedig pint ez megy a MÁV hálózatán élőben is.
Erre utalt Vendégsín ots., és teljesen igaza van.
Btw. sebességjelzés van, egy zölddel simán járunk kitérőbe.