2009. augusztus 1-től ismét lakossági pályázat igényelhető hálózatra kapcsolt napelemes rendszerekre:
A NEP-2009-4 pályázat célja: vissza nem térítendő támogatással (és/vagy kedvezményes kamatozású hitellel) lakóingatlanok vonatkozásában, a hagyományos energiahordozók, megújuló energiaforrásokkal való helyettesítése.
A NEP-2009-4 pályázatban támogatott a megújuló energiaforrásokkal előállított hő- vagy villamosenergia-termelő kapacitások létesítése, biomassza, geotermikus energia, szélenergia, szerves hulladékok felhasználásának növelése, napkollektorok, napelemek telepítése.
A vissza nem térítendő támogatás mértéke a (bruttó - ÁFA-val növelt) beruházási költség 35%-a, de lakásonként, személyenként, családi házanként legfeljebb 1.470.000,-Ft támogatást lehet elérni. Hitel esetén a hitel és a támogatás együttes összege lakásonként nem haladhatja meg a 4.200.000,-Ft-ot.
A Poloban egy 90 LE-s 1,6 literes common-rail turbodiesel motor van 230 Nm forgatonyomatekkal es 180 km/h max. sebesseggel. Mar ma is lehet venni. Adjak.
------
Amennyiben megis az Apterara gondoltal, nezd meg a wiki-page-t.
Max. seb. 140 km/h, az elektromotor nyomateka 60 ftlb (ami ~80 Nm, ami kb. egy 70-80 LE-s atlagos benzinmotor forgatonyomateka körül jar). Tehat feljön a pinceböl.
Mar evek ota fut. Le van tesztelve. Akik benne ültek kivetel nelkül azt allitjak, hogy egy atlagos US auto tulajdonsagait mindenben hozza.
Kiszallitani 10-13 kWh akkuval kivanjak, amivel 100 miles-t (~160 km) tud majd menni, ami ismet statisztikai adatok szerint az USA ótózasi igenyenek a ~80%-t lefedi.
Jövöre szeretnenek egy soros hibridet kihozni, amely fogyasztasa <2 liter lesz (itt az adatok meg kicsit ellentmondoak, van, ahol 0,78 liter szerepel, amit en sem hiszek el).
Akkor sem számolhatsz a sík úton, nyugodt körülmények között mondjuk 80km/h sebességhez szükséges teljesítmény-igénnyel. Vagy lesz egy olyan autód, ami egy komolyabb emelkedőn egyáltalán nem tud felmenni, viharos szembe-szélben csak vánszorogni tud, vagy ha jól megrakod, nem tud kijönni a mélygarázsból. Magyarán gyakorlatban használhatatlan lesz. Tengelyteljesítményként kisautónál 20-30, középkategóriás családi autónál 30-40kW teljesítménynél kisebbel számolni sincs értelme, és a gyakorlatban ez is alig elviselhetően harmatos, vánszorgó verdát fog eredményezni.
Ugyanakkor pont az elektromos hajtás ebből a szempontból nagyon hálás lesz majd, hiszen a jó hatásfok - ellentétben a belsőégésű motornál - töredék részterhelésnél is megvan, a nyomaték-görbe közelíti az ideális vontatási görbét, és a nagy teljesítményt a használat zömében úgysem fogják igénybe venni. De abban a kis hányadban, amikor kell - akkor kell. Egy normális autó menjen fel az Alpokra normálisan - ha lejövet az energia jó részét visszatölti, az csak még jobb.
Ha 5 kWh/100 km megfelelo, akkor miert nem pl. 5 kW teljesitmenyu benzin/dizel autokat gyartanak most is?
Mert nem mindenkinek az az igenye. Es költsegekben es jelenleg nem az az optimalis megoldas. Szinte mindenki a mainstreamet veszi.
Különben egy pl. VW-Polo Bluemotion TDI hivatalos fogyasztasa (varosi, autopalya atlaga) 3,7 liter diesel. Az ~37 kWh 100 km-enkent, amiböl ~12-14 kWh-nyi energia lesz mozgasi energiava alakitva.
Es itt egy 4-szemelyes vasautorol beszelünk, amely 150 km/h-val is siman elegereszik, a sulya 1200 kg, ... !!
Ezen a lapon lathatoak a tulajdonsagai. Csemege krezi-nek is.
Engem speciel csak az fog tudni kiszállítani a kocsiból, hogy komoly útfelújítások kezdődnek nemsoká, ami pont az utamba esik a melóhely felé, és +fél órát nem ér meg nekem a kényelem(autó). Akkor nyeregbe pattanok :) Amúgy kocsival gyorsabb, és nekem számít az idő, mert kevés a szabadidőm eleve. Na meg lusta is vagyok :) De ha nem sok plusz idővel jár a kerülés, akkor lehet maradok a kocsinál. MAjd látjuk.
Akkor hiszem el, hogy van valamire való, használható akkupack (és a súly csont mellékes) ha az erőművek ilyenekre ruháznak majd be, mindenféle viztárolós, szivattyús energiatárolás helyett.
Nekik érné meg legjobban, főleg a szélerőműves rendszereket, és a csúcsidőket tudnák ezekkel stabilizálni. Szvsz óriási pénzeket tudnának megspórolni...
5kWh-val nem lehet 100km-t autózni, ebbe ne éld bele magad.
100Wh/km-re számolnak még a fanok is egy olyan villanyautónál ami meg se közeliti a hagyományos kocsik menettulajdonságait.
És ez csak haladás. De egy autót klimatizálni , és világitani is kell, de jónéhány biztonsági elektronika is jelentősen tud fogyasztani (ABS, kormányszervó,ablakfűtés, ablaktörlő, és akkor még csak alap dolgokról volt szó).
A másik amiről majd minden villanyautó fan elfeledkezik a hálózati töltő és az akkupack hatásfoka, önkisülése. Mert ha a dizelautómat megtankolom, és letámasztom, akkor két hónap múlva is tele lesz , hacsak le nem lopják a tankomból a cuccot. Egy akkupackról ez nem mondható el.
De a jelenlegi elektromos hálózatok sem alkalmasak a nagyszámú villanyautó töltésére, sőt Mo-gon egy átlag háztartás villamos hálózata(240V/25A egy fázis) nem is birná el a marketingekben reklámozott gyorstöltőket.
Arról ne is beszéljünk, hogy egy kisméretű ,lomha villanyautóval közlekedni nem veszélytelen...
Pl. az iden a nemet aramfogyasztas eddig ~10%-t esett. Tartalek van böven. Nehany autot biztosan fel lehetne tölteni a különbsegböl.
Különben az Aptera megmutatja, hogy kb. hol a hatar. Egy teljes, komfortos tulajdonsagu ketüleses, klimatizalt, aramvonalas, sulyoptimalt, atlagos menettulajdonsagu autot ~5 kwh-val lehet 100 km-t mozgatni.
Ezek szerint az üzemanyagköltseg pl. a jelenlegi magyar aramaraknal (ha jol tudom) akkor ~250 ft/100 km-t jelentene (2,5 ft/km). Egy atlagos 6 litert fogyaszto auto üzemanyagköltsege pedig ~16-18 ft/km.
magyarul a vegkovetkeztetes: a kovetkezo 10 evben a nuklearis energia folytatni fogja a megkezdett trendjet es megtermelet abszolut gwh-kban is csokkeni fog.
"The amount of nuclear electricity produced in 2008 is 2.1% below that of the record year 2006"
"the contribution from nuclear fission energy to the total amount of produced electric energy has decreased from 18% in 1993 to 14% in 2008."
"nuclear energy contributes now less than 2.5% to the world's end energy mix."
"The average age of these reactors is already about 25 years, and 130 reactors with a capacity of more than 90 GWe have an age between 30 and 40 years. A large fraction of those reactors will probably be decommissioned during the coming 5 to 10 years."
"Since the beginning of 2008, one reactor in Slovakia and two of the older reactors in Japan were shut down permanently, whereas not a single new reactor was completed. In fact, the year 2008 marks the first year since 1968, when not a single new reactor was connected to the electric grid. During the past 10-15 years, about 3-5 new nuclear power plants per year were connected to the electric grid on average, and an equivalent number of smaller and older reactors were decommissioned."
"it seems rather unlikely that even a net increase of the world-wide fission-produced electric energy is possible by 2015"
Ha összeall a teknyologia, akkó passzol az összes 400-500 parameter. Elkeszül az elsö müködökepes microprocessor/memoria, .... Meg lehet gusztalni,...
Aztan, ha indul a gepsor, utana havonta lehet szazezres nagysagrendben gyartani az alkatreszeket. Valahogy igy gondolom (legalabbis igy mondjak, latni nemigen latta senki).
Én lassan atcsapok az ovatosan optimistak taboraba.
Viszont egy komoly fenntartasom maradt.
Gyakorlatilag ratette a kezet a kotonasag a cegre. Ha sikerülne valamit összehozniuk, elöfordulhat, hogy eveken keresztül csak katonai kütyükbe epitik be. Esetleg railgun-t fejlesztenek vele,...
Es a civil terület, a vellanyótózás tovabbra is csak varhat.
Ennek ellenere vannak egyeb projektek is. Pl. a Bosch is kemenyen hajt a 10-szer hatekonyabb Li-ion akkura, ...
Aszongyak, hogy egy ipari bariumtitanat gepsort tuningolnak. Ha megfelelö minösegü port tudnak gyartani, akkor attol a pillanattol fogva elharulnak a fö gondok es a mutatvany sorozatgyartasanak utjaban (allitolag) nincsenek mar különösebb akadalyok.
"Despite going into talks with numerous clients, including GM, Lockheed Martin, LightEV, Venture Vehicles, Zenn, and a number of others, no EESU prototypes have been publicly independently tested or acknowledged by anyone outside the company."
3.5 KV-on kivanjak üzemeltetni az ultrakapacitast. Barium-titanat por adja a megfelelö felületet. Eddig ennek az ipari gyartasa volt a problema. Allitolag (van rola független tanulmany is) megoldodott sok minden.
Azt mondjak, hogy ha meglesz az elsö darab, akkor gyorsan lesz több is, mert az elsö is csak szeriagyartassal keszithetö el.
Különben kezdetben ~350 Wh/kg-t, majd 450-et, vegül 600-700-at kivannak elerni.
Pl. egy 30 kg-os 600 Wh/kg-os tarolo siman elvinne egy haztartast egy-ket napig.
szerintem a korrekt elszamolas ha veszed az autoval kapcsolatos osszes koltseget (uzemanyag, biztositas, bekerulesi koltseg, kamat, ado, parkolas, garazs, autopalyadij, stb) es ezt km-re vetited es megnezed munkaba jarasra mennyi km megy.
Ha a prémium kifut mondjuk 1 hónap múlva, ehhez még hozzá kell adni a vásárlási előjegyzési időt (pontosabban ennek átlagát), s akkor megkapunk egy kvázi leállási időpontot. Mennyi most az előjegyzés? Rémlik, hogy néhány típusra kb. fél év. Lehet ez?? (Ex has. 3 hónappal számolnék.)
Nem tudom, én nem ezt vettem észre. Pesten a körülmények ellenére trendi lett a bicajozás. Szórakozó helyek parkolója tömve van bringákkal, utakon is egyre több bringás van. Nagy örömömre sok leányzó is bicajozik szoknyában, vékony kis falatnyi toppokban :), szemből kifejezetten üdítő látvány. Hozzáteszem a budapesti kerékpár út hálózat katasztrofális, járdára egy csík, nesze p.raszt itt a bringaút hozzáállás uralkodik...