Nem kevlar. De mondom pont ez a lenyege, hogy olcson meg tudtak ezt oldani. Sok olyan dolog van amit nem oldottak meg aztan valaki egyszer csak jott es megoldotta, ez egy ilyen (legalabb is az eddigi infok alapjan, de varjuk meg mig elindul a gyartas)
(mielott valaki belemkot: terveztem mar szenszalas kompozit alkatreszeket, targyaltam beszallitokkal, ugyhogy van nemi ralatasom, mit hogyan csinalnak, es mi mibe kerul)
Pedig ugy tünik megsincs. Es ez az allapot valszeg addig tart, amig ugy vitatkozol, hogy nem nezel utana semminek.
Abbul + ilyesmiket lehet kiolvasni (persze bele kell nezni):
Aptera Motors uses composites in its construction, both to reduce weight and allow the unconventional body shape. This would normally be prohibitively expensive, but their Panelized Automated Composite Construction (PAC2) process fully automates the manufacture of the composite body
Kevlar karosszeriat a budos eletben nem fogsz olcson sorozatgyartani.
(mielott valaki belemkot: terveztem mar szenszalas kompozit alkatreszeket, targyaltam beszallitokkal, ugyhogy van nemi ralatasom, mit hogyan csinalnak, es mi mibe kerul)
"de inkabb csinaltak a nagy vasakat es mennek csodbe. "
Bocsi, de nincs osszefugges.
"Igen ilyen peldaul egy hummer $20/gallon-nal. "
Ez az, hozzal csak peldat a masik vegletbol. Mintha az az lenne a kerdes, hogy vagy Hummer, vagy Aptera.
Ott alljunk mar meg egy szora, hogy egyaltalan kinek kell 2 uleses auto?
Tudom, az autok tobbsegeben 1 ember ul, es 30 kilometernel rovidebb tavra hasznaljak havonta.
Csak abba nem gondol bele senki, hogy ezek az autok aztan hetvegen 4 szemellyel mennek a nagymamahoz 300 kilometerre, meg mennek a tengerpartra, meg ki tudja hova.
Arra meg nagyon keveseknek van lehetosege, hogy 2 autot tartsanak fenn, egyet varosban szaladgalni, egyet meg amikor messzebre kell menni.
Persze, de inkabb csinaltak a nagy vasakat es mennek csodbe.
"Egy erosen korlatozott hasznalhatosagu jarmuvet nem akar senki."
Igen ilyen peldaul egy hummer $20/gallon-nal. Erosen korlatozott. Es valoban egyre kevesbe akarnak ilyet az emberek USA-ban is a kis autok fele mozdult a piac.
Nem tudok mast tanacsolni. Informalodj. Eleg linket raktam be.
Aztan, ha nem hiszed, hat ugy maradtal.
(Az 5 kw nem a max. teljesitmeny, hanem az atlagfogyasztas 5 kWh 100 km-kent. Az elektromotorok teljesitmenye legalabb 30-40 kw, ami egy 700 kg-os auto eseten böven eleg es kizarolag csak gyorsitaskor szükseges).
Különben barmennyire furtscha is, de a karosszeria minimalis legellenalasa miatt allitolag 29 LE szükseges (az 22-24 KW) a 100 mile/hour, ami 160 km/h sebesseghez.
Es pl. a hibrid verzional kellene orankent, mondjuk 60 kWh (ami 6 liter üzemanyag). Amiböl az kerekedik ki, hogy a fogyasztasa 160 km/h-nal olyan 3,5-4 liter lenne 100 km-kent.
A karosszeriat meg ne becsüld le, mert pl. a Forma 1 karosszeriai is hasonlo müanyagbol keszülnek.
Birom egyebkent, amikor ilyen izeket hordozgatnak korbe, mint valami nagy csodatalalmanyt, amit senki mas nem tudna megcsinalni.
ebredjunk mar fel, ebben semmi kulonleges nincs. Apteraek feltalaltak a melegvizet.
Nem veletlenul nincs ilyen auto az utakon egy sem. Egy erosen korlatozott hasznalhatosagu jarmuvet nem akar senki. Ez maximum arra jo, hogy az ember bohockodjon vele a lakasa meg a munkahelye kozott. Lehet vele feltunoskodni, oszt kabe ennyi. Akinek feltunoskodni van igenye, az majd megveszi, a tobbiek meg vesznek rendes autot, amit akar hasznalni is lehet valamire.
2009. augusztus 1-től ismét lakossági pályázat igényelhető hálózatra kapcsolt napelemes rendszerekre:
A NEP-2009-4 pályázat célja: vissza nem térítendő támogatással (és/vagy kedvezményes kamatozású hitellel) lakóingatlanok vonatkozásában, a hagyományos energiahordozók, megújuló energiaforrásokkal való helyettesítése.
A NEP-2009-4 pályázatban támogatott a megújuló energiaforrásokkal előállított hő- vagy villamosenergia-termelő kapacitások létesítése, biomassza, geotermikus energia, szélenergia, szerves hulladékok felhasználásának növelése, napkollektorok, napelemek telepítése.
A vissza nem térítendő támogatás mértéke a (bruttó - ÁFA-val növelt) beruházási költség 35%-a, de lakásonként, személyenként, családi házanként legfeljebb 1.470.000,-Ft támogatást lehet elérni. Hitel esetén a hitel és a támogatás együttes összege lakásonként nem haladhatja meg a 4.200.000,-Ft-ot.
A Poloban egy 90 LE-s 1,6 literes common-rail turbodiesel motor van 230 Nm forgatonyomatekkal es 180 km/h max. sebesseggel. Mar ma is lehet venni. Adjak.
------
Amennyiben megis az Apterara gondoltal, nezd meg a wiki-page-t.
Max. seb. 140 km/h, az elektromotor nyomateka 60 ftlb (ami ~80 Nm, ami kb. egy 70-80 LE-s atlagos benzinmotor forgatonyomateka körül jar). Tehat feljön a pinceböl.
Mar evek ota fut. Le van tesztelve. Akik benne ültek kivetel nelkül azt allitjak, hogy egy atlagos US auto tulajdonsagait mindenben hozza.
Kiszallitani 10-13 kWh akkuval kivanjak, amivel 100 miles-t (~160 km) tud majd menni, ami ismet statisztikai adatok szerint az USA ótózasi igenyenek a ~80%-t lefedi.
Jövöre szeretnenek egy soros hibridet kihozni, amely fogyasztasa <2 liter lesz (itt az adatok meg kicsit ellentmondoak, van, ahol 0,78 liter szerepel, amit en sem hiszek el).
Akkor sem számolhatsz a sík úton, nyugodt körülmények között mondjuk 80km/h sebességhez szükséges teljesítmény-igénnyel. Vagy lesz egy olyan autód, ami egy komolyabb emelkedőn egyáltalán nem tud felmenni, viharos szembe-szélben csak vánszorogni tud, vagy ha jól megrakod, nem tud kijönni a mélygarázsból. Magyarán gyakorlatban használhatatlan lesz. Tengelyteljesítményként kisautónál 20-30, középkategóriás családi autónál 30-40kW teljesítménynél kisebbel számolni sincs értelme, és a gyakorlatban ez is alig elviselhetően harmatos, vánszorgó verdát fog eredményezni.
Ugyanakkor pont az elektromos hajtás ebből a szempontból nagyon hálás lesz majd, hiszen a jó hatásfok - ellentétben a belsőégésű motornál - töredék részterhelésnél is megvan, a nyomaték-görbe közelíti az ideális vontatási görbét, és a nagy teljesítményt a használat zömében úgysem fogják igénybe venni. De abban a kis hányadban, amikor kell - akkor kell. Egy normális autó menjen fel az Alpokra normálisan - ha lejövet az energia jó részét visszatölti, az csak még jobb.
Ha 5 kWh/100 km megfelelo, akkor miert nem pl. 5 kW teljesitmenyu benzin/dizel autokat gyartanak most is?
Mert nem mindenkinek az az igenye. Es költsegekben es jelenleg nem az az optimalis megoldas. Szinte mindenki a mainstreamet veszi.
Különben egy pl. VW-Polo Bluemotion TDI hivatalos fogyasztasa (varosi, autopalya atlaga) 3,7 liter diesel. Az ~37 kWh 100 km-enkent, amiböl ~12-14 kWh-nyi energia lesz mozgasi energiava alakitva.
Es itt egy 4-szemelyes vasautorol beszelünk, amely 150 km/h-val is siman elegereszik, a sulya 1200 kg, ... !!
Ezen a lapon lathatoak a tulajdonsagai. Csemege krezi-nek is.
Engem speciel csak az fog tudni kiszállítani a kocsiból, hogy komoly útfelújítások kezdődnek nemsoká, ami pont az utamba esik a melóhely felé, és +fél órát nem ér meg nekem a kényelem(autó). Akkor nyeregbe pattanok :) Amúgy kocsival gyorsabb, és nekem számít az idő, mert kevés a szabadidőm eleve. Na meg lusta is vagyok :) De ha nem sok plusz idővel jár a kerülés, akkor lehet maradok a kocsinál. MAjd látjuk.
Akkor hiszem el, hogy van valamire való, használható akkupack (és a súly csont mellékes) ha az erőművek ilyenekre ruháznak majd be, mindenféle viztárolós, szivattyús energiatárolás helyett.
Nekik érné meg legjobban, főleg a szélerőműves rendszereket, és a csúcsidőket tudnák ezekkel stabilizálni. Szvsz óriási pénzeket tudnának megspórolni...
5kWh-val nem lehet 100km-t autózni, ebbe ne éld bele magad.
100Wh/km-re számolnak még a fanok is egy olyan villanyautónál ami meg se közeliti a hagyományos kocsik menettulajdonságait.
És ez csak haladás. De egy autót klimatizálni , és világitani is kell, de jónéhány biztonsági elektronika is jelentősen tud fogyasztani (ABS, kormányszervó,ablakfűtés, ablaktörlő, és akkor még csak alap dolgokról volt szó).
A másik amiről majd minden villanyautó fan elfeledkezik a hálózati töltő és az akkupack hatásfoka, önkisülése. Mert ha a dizelautómat megtankolom, és letámasztom, akkor két hónap múlva is tele lesz , hacsak le nem lopják a tankomból a cuccot. Egy akkupackról ez nem mondható el.
De a jelenlegi elektromos hálózatok sem alkalmasak a nagyszámú villanyautó töltésére, sőt Mo-gon egy átlag háztartás villamos hálózata(240V/25A egy fázis) nem is birná el a marketingekben reklámozott gyorstöltőket.
Arról ne is beszéljünk, hogy egy kisméretű ,lomha villanyautóval közlekedni nem veszélytelen...
Pl. az iden a nemet aramfogyasztas eddig ~10%-t esett. Tartalek van böven. Nehany autot biztosan fel lehetne tölteni a különbsegböl.
Különben az Aptera megmutatja, hogy kb. hol a hatar. Egy teljes, komfortos tulajdonsagu ketüleses, klimatizalt, aramvonalas, sulyoptimalt, atlagos menettulajdonsagu autot ~5 kwh-val lehet 100 km-t mozgatni.
Ezek szerint az üzemanyagköltseg pl. a jelenlegi magyar aramaraknal (ha jol tudom) akkor ~250 ft/100 km-t jelentene (2,5 ft/km). Egy atlagos 6 litert fogyaszto auto üzemanyagköltsege pedig ~16-18 ft/km.
magyarul a vegkovetkeztetes: a kovetkezo 10 evben a nuklearis energia folytatni fogja a megkezdett trendjet es megtermelet abszolut gwh-kban is csokkeni fog.
"The amount of nuclear electricity produced in 2008 is 2.1% below that of the record year 2006"
"the contribution from nuclear fission energy to the total amount of produced electric energy has decreased from 18% in 1993 to 14% in 2008."
"nuclear energy contributes now less than 2.5% to the world's end energy mix."
"The average age of these reactors is already about 25 years, and 130 reactors with a capacity of more than 90 GWe have an age between 30 and 40 years. A large fraction of those reactors will probably be decommissioned during the coming 5 to 10 years."
"Since the beginning of 2008, one reactor in Slovakia and two of the older reactors in Japan were shut down permanently, whereas not a single new reactor was completed. In fact, the year 2008 marks the first year since 1968, when not a single new reactor was connected to the electric grid. During the past 10-15 years, about 3-5 new nuclear power plants per year were connected to the electric grid on average, and an equivalent number of smaller and older reactors were decommissioned."
"it seems rather unlikely that even a net increase of the world-wide fission-produced electric energy is possible by 2015"
Ha összeall a teknyologia, akkó passzol az összes 400-500 parameter. Elkeszül az elsö müködökepes microprocessor/memoria, .... Meg lehet gusztalni,...
Aztan, ha indul a gepsor, utana havonta lehet szazezres nagysagrendben gyartani az alkatreszeket. Valahogy igy gondolom (legalabbis igy mondjak, latni nemigen latta senki).