Pontosan.Ezért elég a hajtáslánc egy elemének ismerni a nyomatékát és a hozzá tartozó fordulatszámát,hogy a motor teljesítményét megkapjuk. Az tudjuk,hogy 140 km/h-hoz mekkora fordulatszám tartozik,már csak az a kérdés,hogy a 80 Nm nyomaték hol van számolva? Ha a váltó után,a kreéknél akkor a teljesítmény cca. 10 Kw,ha elötte,akkor cca.100 kw
Mi lenne, ha te is elöbb megnezned, hogy mit is terveznek?
A teljesítményt a kerékre kell számolni.
Igen. A ket elsö kerek agyaba van beepitve a villanymotor.
1 fokosnál nagyobb lejtön nem tud elindulni.
Akkor annal nagyobb mernöki teljesitmeny lesz, ha megis betartja a +igert ~10 mp-es gyorsitast 100 km/h-ra (villanymotor!).
Aptera Motors claims the Aptera 2 Series accelerates from 0 to 60 mph (0 to 97 km/h) in less than 10 seconds with a top speed over 85 mph (137 km/h).[4] Their first vehicle will be the all-electric Aptera 2e (formerly the Typ-1e) [5], with plans for a follow-on plug-in hybrid Aptera 2h (formerly the Typ-1h).
(Ha ~700 kg-ot akarsz 10 mp alatt 100 km/h-ra, ami ~28-30 m/sec, akkor a gyorsulas ~3 m/s2, ami kb. 700*0.3=210 kp, ill. ~2000 Newton gyorsitoerönek felel +)
Miert a GM-mel hozakodsz elo? Ok nem a Volt keslekedese miatt mentek csodbe, egyszeruen egy szarul menedzselt autoipari ceg.
Nezd meg a Fordot, nincs csodben, meg csak allami segitseg sem kellett neki.
Vagy lepj ki az USAbol, es nezd meg mondjuk a Volkswagent. Nyeresegesek, meg ma is. Igaz rajtuk segitett egy kicsit a nemet roncspremium...
A masodik negyedevben a BMW is nyereseges volt, pedig aztan a BMW semmit sem profitalt semmifele roncspremiumbol, es meg ma is szivja a faxt az USA lizinguzlet miatt.
Ilyen paradigmavaltas, amit az Apteraval vizionaltok, egyalalan nem fog megtortenni. a hajtasokban esetleg lehet forradalmi valtozas, de attol meg az auto auto marad.
Eros naivitas azt kepzelni, hogy az autoipar magatol fejlodott oda, ahova. A fogyasztok ezt akarjak. (Persze van mindig egy kis reteg, aki nem, oda be lehet torni garazscegekkel).
Raadasul az autoipart ne hasonlitsuk mar az energiaiparhoz, a ket szegmens innovacios kepessege, es a szandeka a folyamatos megujulasra teljesen kulonbozo.
Ezzel párhuzamosan kérdeztem (1-2éve9, hogy tud-e valaki akkus-villanymotoros (nem hibrid*) alkalmazást , ami BOLTBAN MEGVEHETŐ (legyen ára, mindegy mennyi), legalább a luxusterületen.
Példának a csónakmotort hoztam fel, ott volna értelme is. Ha lenne, ez azt jelentené, hogy az energiasűrűség megközelítette a benzinát (ha a fele, esetleg harmada, az már nálam adott esetben megközelítést jelent.
Akkor még nem volt ilyen (én nem találtam, de más sem mutatott semmit**). Azóta persze lehet fejlődés (ld. az itteni infókat), de várom azt bizonyos boltban árult nem hibrid cuccot.
*A hibridnek is van értelme, amennyiben kisebb benzinmotor kell (gyorsításra ott a villany-akku is), il. a benzin motor nem fog a viszonylag rossz hatásfokú részterhelésen menni, "mindig" az optimális 2/3 tehelésen mehet
Így csináltam (csak a vételárat nem számoltam, meg a használat végén a piaci értéket). Állapoton tartás szigorú (nem munkába jártam, termelőeszközről volt szó, napi rendelkezésre állásra volt szükség) - persze csak egy ideig, azután nem követtem tovább.
Kb ez az ökölszabály adódott. Lehet cizellálni de jobb ha ez lebeg az ember szeme előtt mikor kocsiba ül (vö.: "már két embernek is olcsóbb akocsi, mint a voat, mert országúton 6l", stb). Akár magáncélból, akár azért, mert tudnia kell, mibe kerül egy kiszállás x-be.
Garázsban is lehet kifejleszteni érdekes dolgokat,viszont akkor nem autót fog belöllet készíteni az illető,hanem szabadalmazza és licenszeli gyáraknak,utánna meg elmegy az ISS-re nyaralni.
"Folyamatosan vizsgaljak a lehetosegeket, es meddig jutottunk el?"
A csodig. Legjobb pelda erre a GM. Addig tokoltek a Volt projekttel mig a startup-ok 0-rol reg leleptek oket.
Ez tipikusan olyan paradigma valtas amitt uj 0-rol indulo cegek tudnank megnyerni. De jellezo ez az egesz mai energia iparra ahol nagy valoszinuseggel az oriasok nem tudnak valtani, be vannak ragadva a mokuskerekbe.
Az alapanyagot ugyanugy meg kell venni nekik is, ami baromi draga, es egyre dragabb lesz, mert a repulogepipar egyre tobbet sziv fel belole. Lehet hogy magat a gyartasi folyamatot teljesen automatizaljak (iszonyat beruhazast igenyel, az ilyen gyartosorokat nem ket fillerert adjak) de amit megsporolnak, az esetleg a laminalas kezi munkaja, de eros ketsegeim vannak, hogy teljesen ki tudjak hagyni belole a kezi melot, kulonosen a komplex reszeknel.
A kemenyites ugyanannyi ideig tart, azon nem segit az automatizalas...
Szoval eloszor viritsak a szeriagyartmanyt, meg az arat, aztan majd meglatjuk.
Komolyan azt hiszitek, hogy egy normal autogyarban ez nem merul fel, hogy ilyet kene csinalni? Folyamatosan vizsgaljak a lehetosegeket, es meddig jutottunk el? Az M3 meg az M6 kompozit tetejeig. Draga retegmodellek egyszeru alkatreszeiig.
Nem csodalkoznek, ha ez ugyanugy egy kamu projekt lenne, mint a magyar Solo-Duo.
A kerék max sebeségel 21,71 ford/sec-et tesz,ami 80Nm-el számolva 10,9kw teljesítmény. A teljesítményt a kerékre kell számolni,nem a motor tengelyére,mivel ha a motorra számlojuk,akkor 109 KW-s teljesíményt kapunk.(áttétel 1:10-hez)
A kerék felületén az erő 140N,vagyis indulásnál egy felnött ember vissza tudja tartani a kocsit. 1 fokosnál nagyobb lejtön nem tud elindulni.
Nem kevlar. De mondom pont ez a lenyege, hogy olcson meg tudtak ezt oldani. Sok olyan dolog van amit nem oldottak meg aztan valaki egyszer csak jott es megoldotta, ez egy ilyen (legalabb is az eddigi infok alapjan, de varjuk meg mig elindul a gyartas)
(mielott valaki belemkot: terveztem mar szenszalas kompozit alkatreszeket, targyaltam beszallitokkal, ugyhogy van nemi ralatasom, mit hogyan csinalnak, es mi mibe kerul)
Pedig ugy tünik megsincs. Es ez az allapot valszeg addig tart, amig ugy vitatkozol, hogy nem nezel utana semminek.
Abbul + ilyesmiket lehet kiolvasni (persze bele kell nezni):
Aptera Motors uses composites in its construction, both to reduce weight and allow the unconventional body shape. This would normally be prohibitively expensive, but their Panelized Automated Composite Construction (PAC2) process fully automates the manufacture of the composite body
Kevlar karosszeriat a budos eletben nem fogsz olcson sorozatgyartani.
(mielott valaki belemkot: terveztem mar szenszalas kompozit alkatreszeket, targyaltam beszallitokkal, ugyhogy van nemi ralatasom, mit hogyan csinalnak, es mi mibe kerul)
"de inkabb csinaltak a nagy vasakat es mennek csodbe. "
Bocsi, de nincs osszefugges.
"Igen ilyen peldaul egy hummer $20/gallon-nal. "
Ez az, hozzal csak peldat a masik vegletbol. Mintha az az lenne a kerdes, hogy vagy Hummer, vagy Aptera.
Ott alljunk mar meg egy szora, hogy egyaltalan kinek kell 2 uleses auto?
Tudom, az autok tobbsegeben 1 ember ul, es 30 kilometernel rovidebb tavra hasznaljak havonta.
Csak abba nem gondol bele senki, hogy ezek az autok aztan hetvegen 4 szemellyel mennek a nagymamahoz 300 kilometerre, meg mennek a tengerpartra, meg ki tudja hova.
Arra meg nagyon keveseknek van lehetosege, hogy 2 autot tartsanak fenn, egyet varosban szaladgalni, egyet meg amikor messzebre kell menni.