Állandóan le kell szabályozni az atomerőművet 2009.08.07 09:37
Egyre drágább fenntartani a magyar villamosenergia-rendszert, mert nincsenek benne szabályozásra alkalmas erőművek.
Komoly áramtúlkínálat alakult ki az idei első negyedévében Magyarországon, mivel a fogyasztás a válság következtében visszaesett, de a kötelező átvételi rendszer (KÁT) keretében átveendő villamos energia mennyisége emelkedett - írja a Világgazdaság egy az MVM-ben készült tanulmányra hivatkozva. Az említett időszakban 44-szer kellett a rendszerirányítónak leszabályoznia a hazánkban legolcsóbban termelő Paksi Atomerőművet, de a szabályozásra használt többi erőművünket sem ilyen célokra tervezték.
"Az utóbbi években a szabályozási költségek rendre az előző évi másfél-kétszeresére nőttek" - idézi a lap a tanulmányt.
Lesz még rosszabb
A hazai szélenergia kapacitások tervezett bővítése, illetve a Pakson felépíteni tervezett új nukleáris blokkok miatt a villamosenergia-rendszerünknek a mostaninál érdemben nagyobb szabályozható erőművi kapacitásokra van szüksége. A legjobb megoldás az MVM szerint az lenne, ha két lépcsőben telepíthető, két darab hatszáz megawattos blokkból álló szivattyús-tározós erőmű épülne az országban.
Ez ugyanis az áram-túlkínálatos időszakban pótlólagosan belépő nagyfogyasztóként vizet szivattyúz fel egy hegytetőre, majd szűkös kínálat idején lezúdítja azt a völgybe egy turbinán keresztül, így termelve áramot.
Az MVM maga is építene ilyen erőművet, a szükséges elsődleges energiaforrás-választási engedélyt már több mint két éve megkapta a Magyar Energia Hivataltól, helyszínt azonban még nem választott. A Dunakanyart és a zempléni térséget minősítették a legalkalmasabbnak. Az előbbi mellett az szól, hogy völgytározót nem kellene építeni (ott a Duna), míg a Zemplénben az egykori bányák üregei kínálnak tárolós lehetőségeket.
Oroszki Lajos, a Mavir vezérigazgató-helyettese a VG-nek azt mondta, hogy boldog lenne, ha épülne ilyen erőmű az országban, de a mostani sok jelentkező közül nem látni, hogy melyik veszi igazán komolyan a feladatot.
Ráadásul a villanymotoroknál az alulterheltség hatásfokveszteséggel jár.
Igen. Ezert tervezik az optimumra a motorokat. tahat, pl. egy Aptera akkor van jol megtervezve, ha a 60-100 km/h tartomanyban a motor a legjobb hatasfokan müködik. A nehany masodperc gyorsitasnal fellepö plusszveszteseg pedig nem olyan fontos.
Egy kerekagyba epitett motornak nincs sebvaltoja. Pl. 10 km/h-kent fordul, mondjuk 800-at. Akkor 40 km/h-nal 3200-as fordulat, 100 km/h-nal pedig 8000-es fordulat. A max. teljesitmeny körüli erteket pedig szinte barmely fordulatszamon le tudja adni.
amiket ha összegzünk,könyen eljuthatunk 30-50% veszteségig,az akis és a kerék között.
Kb. 30% a veszteseg. De az aksiba betaplalt (a halozati kanocon befolyt) es a kerekre atvitt energiahoz viszonyitva.
Ha valakit erdekel (megegyszer) a Shai Agassi nevü gentleman egy teljesen elektromos autoinfrastrukturarol almodozik (es pl. felesleges közbensö lepesnek tartja a hibrid autot).
Es esküdözik, hogy a munkassaga eredmenyekeppen 2011-2015 között az elektromos autok szama 1 milliorol 10-re nö.
Ö egy akkucsereberet tart megvalosithatonak es esszerünek.
Ugy, mint ahogyan a gazpalackot lehet cserelni a konyhaban ugyanez az autoakkuval.
Elsö mintaorszag Izrael, ahol kormanyszinten tamogatjak az 5letet. Izrael egy közlekedesi "sziget", ahol az elkepzeles bevezetese optimalisnak tünik.
(Különben az "akkori" normaknak csak akkor felelt meg, ha belekalkulaltad, hogy az üzemanyag költsegszempontbol mellekes. Pl. az 535-ös normalbenzines ugy elfogyasztotta a varosban a 15-17 litert, mint a huzat. De akkoriban egy 320-as, 420-as mercedes sem volt a takarekossag mintapeldanya. A mai pl. 118d viszont valoban a MAI abszolut elvonalban van).
Arra gondoltam, hogy a hagyomanyos meghajtasu modelleknel, ami a Toyota kinalatanak is a tulnyomo reszet teszi ki, a BMW jobb fogyasztasi adatokkal rendelkezik.
A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, ...
Különösen dühösek lesznek, ha megtudjak, hogy mennyi energiat vettünk ki a napbol. Azert majd kicsit megnyugodnak, ha megtudjak, hogy meg mennyi maradt nekik. :-)))
"Researchers at Ceramatec have created the disk, which can hold up to 20-kilowatt hours, enough to power an entire house for a large portion of the day."
A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, a helyett, hogy egy működő gazdaságot hoztunk volna létre...
"Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne."
Nekem is jo lenne egy ilyen dizel aggregator, a padlasra ki is van vezetve a vizes kor hozza. De nekem valami nagyon kicsi kene, 500 watt elektromos, 1.5kw ho boven eleg. Ilyen kis teljesitemnyueket amit neztem egyik se volt vizhuteses.
Ha valamivel megéri zsonglőrködni az csak a házi energiatermelés, és energiafüggetlenség, és csakis úgy hogy senkinek se adok belőle.
Sőt titkolom, hogy van.Leginkább az áramszolgáltató előtt.
Nem mert irigy vagyok , hanem mert mások irigyek.
Ha pikolaj, meg energiaválság lesz, az első amiért célpont leszel az a jól működő házi energetikai rendszered amit felépitettél, utána a háztájiban fellelhető kaja-pia és utána jön majd esetleg(ha van) a 16 éves modellalkatú lányod...
Költséghatékonyság?
Ha valóban lesznek hibridek, és jó akkupackok amik már most állitólag félmillió km-t tudnak, akkor lesznek törött, megunt, (stb) szétbontott autók is amikből ezeket ki lehet majd szerelni.
VW tdi motorokat 100eft-ért lehet kapni, és igen jó motorok.Annyi van belőlük.
15 évvel ezelőtt csak egy 1,6-os szivódizel fűzött blokk felújitása anyaggal a gépműhelyben volt ennyi. És az a forint nem a mai forint...
Rakjuk is hajóba, meg minden régebbi vasba, a régi motor felújitása helyett.
Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne.
"Ha megis valamilyen (pl. PV) energia elöall, akkor sokkal celszerübb azt a halozatba betaplalni, mint otthon minimalis hatasfokkal zsonglörködni vele. "
Minimális hatásfok? Szerintem az is kell. Ha pl. 10KW al megy a fűtés, melegvíz akkor pl. 30% hatásfok esetén e-hez el kellene használni folyamatosan a 4.3KW elektoromos energia áramot, ami elég soknak tűnik. Talán nyáron, kell ekkora hatásfok.
Az energia termelés hatásfoka annál jobb minél kisebb egységekben, elszórtan csinálják, a hőt úgy lehet hasznosítani a legjobban.
" Vagy te mit neveznel forradalminak pl. a BMW jelenlegi termekpalettajaban?"
Idezz legyszives tolem olyan hozzaszolast ezen a topikon, amikor en a BMW barmelyik termeket forradalminak neveztem.
Ja hogy nem megy?
Viszont ha mar takarekossag: A BMW 15 ev alatt 30%-kal csokkentette a flottafogyasztast, es kategoriajaban a legalacsonyabb fogyasztasu tipusokat kinalja.
Amugy meg erre erdemes odafigyelni, persze a hirszerkeszto szubjektiv marhasagait ki kell hagyni, mert semmifele olcso markarol nincsen szo. A lenyeg az alacsony fogyasztasu/nullaemisszios varosi kisauto.
Mennyi energia kell, hogy egy akkupack le tudjon adni netto 10kWh energiát?
Én saccolom, hogy a töltő hatásfokával együtt bele kell tolnod legkevesebb 12kWh-t,
ehhez az erőműben meg lehet 30kWh-nyinál is több energiatartalmú fosszilist égetnek.Sőt ha figyelembe vesszük a nagy villamos hálózatokerőművek tehetetlenségét, akkor az is erősen hatásfokromboló.
A 10kWh-ból meg lejön még a motor, és a hajtáslánc vesztesége, lehet nem marad a végére 6 se.
Amig a villanyt döntő többségében fosszilisből nyerjük a villanyautó nem környezetbarát. Főleg amikor sorra tervezik a megnövekedett villamos energia igény miatt a szenes erőművek épitését még Ny-Euban is.
Ha az akkupackok ekkorát fejlődnek, akkor annak nem csak a közlekedésben, hanem a háztartásokban is komoly jelentősége lenne, mert a jó hatásfokú energiatárolás sok lehetőséget adna az alternativ energiák hasznositására, vagy a takarékosságra.
A háztartások energetikája legalább annyira fontos, mit a közlekedés, sőt fontosabb, mert a közlekedésben nagyon nagy a takarékossági potenciál.
Egy nagy lofuttyot forradalmi. Semmi forradalmi nincs benne.
En meg ugy latom, hogy a szazadik variansa egy BMW-nek rendszertechnikai szempontbol szinte semmit nem hoz. Vagy te mit neveznel forradalminak pl. a BMW jelenlegi termekpalettajaban? Negy henger helyett harom, vagy öt, esetleg hat?