Keresés

Részletes keresés

Vadista Szandál Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91879
http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=1&k=2&i=119454

Állandóan le kell szabályozni az atomerőművet
2009.08.07 09:37

Egyre drágább fenntartani a magyar villamosenergia-rendszert, mert nincsenek benne szabályozásra alkalmas erőművek.

Komoly áramtúlkínálat alakult ki az idei első negyedévében Magyarországon, mivel a fogyasztás a válság következtében visszaesett, de a kötelező átvételi rendszer (KÁT) keretében átveendő villamos energia mennyisége emelkedett - írja a Világgazdaság egy az MVM-ben készült tanulmányra hivatkozva. Az említett időszakban 44-szer kellett a rendszerirányítónak leszabályoznia a hazánkban legolcsóbban termelő Paksi Atomerőművet, de a szabályozásra használt többi erőművünket sem ilyen célokra tervezték.

"Az utóbbi években a szabályozási költségek rendre az előző évi másfél-kétszeresére nőttek" - idézi a lap a tanulmányt.

Lesz még rosszabb

A hazai szélenergia kapacitások tervezett bővítése, illetve a Pakson felépíteni tervezett új nukleáris blokkok miatt a villamosenergia-rendszerünknek a mostaninál érdemben nagyobb szabályozható erőművi kapacitásokra van szüksége. A legjobb megoldás az MVM szerint az lenne, ha két lépcsőben telepíthető, két darab hatszáz megawattos blokkból álló szivattyús-tározós erőmű épülne az országban.

Ez ugyanis az áram-túlkínálatos időszakban pótlólagosan belépő nagyfogyasztóként vizet szivattyúz fel egy hegytetőre, majd szűkös kínálat idején lezúdítja azt a völgybe egy turbinán keresztül, így termelve áramot.

Az MVM maga is építene ilyen erőművet, a szükséges elsődleges energiaforrás-választási engedélyt már több mint két éve megkapta a Magyar Energia Hivataltól, helyszínt azonban még nem választott. A Dunakanyart és a zempléni térséget minősítették a legalkalmasabbnak. Az előbbi mellett az szól, hogy völgytározót nem kellene építeni (ott a Duna), míg a Zemplénben az egykori bányák üregei kínálnak tárolós lehetőségeket.

Oroszki Lajos, a Mavir vezérigazgató-helyettese a VG-nek azt mondta, hogy boldog lenne, ha épülne ilyen erőmű az országban, de a mostani sok jelentkező közül nem látni, hogy melyik veszi igazán komolyan a feladatot.
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91878

 

Ráadásul a villanymotoroknál az alulterheltség hatásfokveszteséggel jár.

Igen. Ezert tervezik az optimumra a motorokat. tahat, pl. egy Aptera akkor van jol megtervezve, ha a 60-100 km/h tartomanyban a motor a legjobb hatasfokan müködik. A nehany masodperc gyorsitasnal fellepö plusszveszteseg pedig nem olyan fontos.

Egy kerekagyba epitett motornak nincs sebvaltoja. Pl. 10 km/h-kent fordul, mondjuk  800-at. Akkor 40 km/h-nal 3200-as fordulat, 100 km/h-nal pedig 8000-es fordulat. A max. teljesitmeny körüli erteket pedig szinte barmely fordulatszamon le tudja adni.

 

amiket ha összegzünk,könyen eljuthatunk 30-50% veszteségig,az akis és a kerék között.

 

Kb. 30% a veszteseg. De az aksiba betaplalt (a halozati kanocon befolyt) es a kerekre atvitt energiahoz viszonyitva.

 

Előzmény: Törölt nick (91838)
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91877

 

Ha valakit erdekel (megegyszer) a Shai Agassi nevü gentleman egy teljesen elektromos autoinfrastrukturarol almodozik (es pl. felesleges közbensö lepesnek tartja a hibrid autot).

 

Es esküdözik, hogy a munkassaga eredmenyekeppen 2011-2015 között az elektromos autok szama 1 milliorol 10-re nö.

Ö egy akkucsereberet tart megvalosithatonak es esszerünek.

Ugy, mint ahogyan a gazpalackot lehet cserelni a konyhaban ugyanez az autoakkuval.

Elsö mintaorszag Izrael, ahol kormanyszinten tamogatjak az 5letet. Izrael egy közlekedesi "sziget", ahol az elkepzeles bevezetese optimalisnak tünik.

 

20 perc.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/shai_agassi_on_electric_cars.html

 

berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91876

 

Ebben teljesen igazad van.

 

(Különben az "akkori" normaknak csak akkor felelt meg, ha belekalkulaltad, hogy az üzemanyag költsegszempontbol mellekes. Pl. az 535-ös normalbenzines ugy elfogyasztotta a varosban a 15-17 litert, mint a huzat. De akkoriban egy 320-as, 420-as mercedes sem volt a takarekossag mintapeldanya. A mai pl. 118d viszont valoban a MAI abszolut elvonalban van).

 

Előzmény: Törölt nick (91871)
Fulika Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91875
Az lehet, de egész eddig eletromos autó kontra hagyományos volt a téma.
Előzmény: Törölt nick (91874)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91874

Speciel nem erre gondoltam, a Prius-M3 osszehasonlitasnak nem sok ertelme van, azon kivul, hogy mokas elgondolas.

 

Mondjuk ez mar erdekesebb http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/used_car_reviews/article3552994.ece

 

Arra gondoltam, hogy a hagyomanyos meghajtasu modelleknel, ami a Toyota kinalatanak is a tulnyomo reszet teszi ki, a BMW jobb fogyasztasi adatokkal rendelkezik.

 

sb

Előzmény: Fulika (91873)
Fulika Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91873
Főleg, ha Jeremy Clackson hasonlítja össze. Ha én csinálnám a tesztet, hidd el, a bmw duplát fogyasztana, mint a prius ;)
Előzmény: Törölt nick (91871)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91872
Elöször legyen elektromos autó,utánna lesznek erőművek is:-)
Előzmény: Törölt nick (91863)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91871

Az akkori ertek megfelelt a kategoria atlaganak.

 

Manapsag meg a kategoria legjobbja, direkt osszehasonlitasban uti meg a nagyon zold Toyotakat is.

 

es ezt megveheted, akar holnap. Nem pedig igergetsz, hogy majd jovore talan megcsinaljuk.

 

sb

Előzmény: berci222 (91867)
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91870

 

A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, ...

 

Különösen dühösek lesznek, ha megtudjak, hogy mennyi energiat vettünk ki a napbol. Azert majd kicsit megnyugodnak, ha megtudjak, hogy meg mennyi maradt nekik. :-)))

 

Előzmény: hanyattesett (91864)
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91869

 

Ilyeneket nem nagyon keszitenek. Nincs valos igeny (meg) ra.

Különben, ha ilyen picurka a generator, gondod lesz, ha nagyobb fogyasztot kötsz ra. Ugyanis egy vakkanassal leall.

 

Ez egy pofas kis diesel generator (igaz leghüteses). Ennel kisebbet nem igen erdemes venni.

 

http://www.kipor.com/prouducts_rueal.asp?info_id=243

 

Előzmény: wulfin (91862)
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91868

 

A betáplálás az igazi agymosás!!!

 

A vilag PV kapacitasanak 60%-a van Nemetorszagban. Annak a 2/3-a Del-Nemetorszagban. Annak a nagy resze Bajororszagban.

Es kepzeld. Az összes agymosott taplalja befele, gyömöszöli az aramot a halozatba. Mi lenne, ha rad hallgatnanak?

 

(Az egesz alapja egy megfelelö törvenyi keretrendszer, amely garantalja, hogy az inveszticio megterül). Persze remeteknek ez nem jarhato ut.

 

Mar evek ota merengsz a VW-diesellel müködtetett generatorrol. Hogyan all a projekt jelenleg??

 

Előzmény: krezidiesel (91859)
berci222 Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91867

 

A BMW 15 ev alatt 30%-kal csokkentette a flottafogyasztast,

 

Ez rendben is van. Dicseretes is. Viszont kicsit arnyalja a kepet, ha a 15 evvel ezelötti ertekeket veszed (ami köztudottan tul magas volt).

 

Előzmény: Törölt nick (91856)
padisah Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91866
milyen gyerekek? ;(
Előzmény: hanyattesett (91864)
wulfin Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91865
Na egy ujabb csodaaksi:

http://timesofindia.indiatimes.com/news/health-science/science/Tiny-battery-traps-solar-power-to-run-a-house-for-24-hrs/articleshow/4854050.cms

"Researchers at Ceramatec have created the disk, which can hold up to 20-kilowatt hours, enough to power an entire house for a large portion of the day."


hanyattesett Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91864
A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, a helyett, hogy egy működő gazdaságot hoztunk volna létre...
Előzmény: Törölt nick (91863)
wulfin Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91862
"Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne."

Nekem is jo lenne egy ilyen dizel aggregator, a padlasra ki is van vezetve a vizes kor hozza. De nekem valami nagyon kicsi kene, 500 watt elektromos, 1.5kw ho boven eleg. Ilyen kis teljesitemnyueket amit neztem egyik se volt vizhuteses.
Előzmény: krezidiesel (91859)
krezidiesel Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91861

Kipufogó hőhasznositó nem nagy kaland, főleg kis teljesitményű motorra, EGR-hűtőből kell pár darabot beszerezni csak hozzá.

Én a sajátomra egy nagyot akarok épiteni rozsdamentes csövekből, és egy öreg bojlerből.

A földgáznál meg lassan a gázolaj is olcsóbb, más éghető olajokról nem is beszélve...

Előzmény: Törölt nick (91860)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.07 0 0 91860
"Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne."

 

Ezt én is forgattam a fejemben, hogy földgázra alakítva, a rengeteg jóálapotú de kiselejtezett motor jobban lenne hasznosítva mint a beolvasztásukkal.

Az bonyolítja a dolgot, hogy egy kazán szerű szerkezet is kell hozzá, mert a kipufogógázt is hasznosítani kell.

Előzmény: krezidiesel (91859)
krezidiesel Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91859

A betáplálás az igazi agymosás!!!

Ha valamivel megéri zsonglőrködni az csak a házi energiatermelés, és energiafüggetlenség, és  csakis úgy hogy senkinek se adok belőle.

Sőt titkolom, hogy van.Leginkább az áramszolgáltató előtt.

Nem mert irigy vagyok , hanem mert mások irigyek. 

Ha pikolaj, meg energiaválság lesz, az első amiért célpont leszel az a jól működő házi energetikai rendszered amit felépitettél, utána a háztájiban fellelhető kaja-pia és  utána jön majd esetleg(ha van) a 16 éves modellalkatú lányod...

Költséghatékonyság?

Ha valóban lesznek hibridek, és jó akkupackok amik már most állitólag félmillió km-t tudnak, akkor lesznek törött, megunt, (stb) szétbontott autók is amikből ezeket ki lehet majd szerelni.

VW tdi motorokat 100eft-ért lehet kapni, és igen jó motorok.Annyi van belőlük.

15 évvel ezelőtt csak egy 1,6-os szivódizel fűzött blokk felújitása anyaggal a gépműhelyben volt ennyi. És az a forint nem a mai forint...

Rakjuk is hajóba, meg minden régebbi vasba, a régi motor felújitása helyett.

Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne.

Előzmény: berci222 (91854)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91858

"Ha megis valamilyen (pl. PV) energia elöall, akkor sokkal celszerübb azt a halozatba betaplalni, mint otthon minimalis hatasfokkal zsonglörködni vele. "

 

Minimális hatásfok? Szerintem az is kell. Ha pl. 10KW al megy a fűtés, melegvíz akkor pl. 30% hatásfok esetén e-hez el kellene használni folyamatosan a 4.3KW elektoromos energia áramot, ami elég soknak tűnik. Talán nyáron, kell ekkora hatásfok.

Az energia termelés hatásfoka annál jobb minél kisebb egységekben, elszórtan csinálják, a hőt úgy lehet hasznosítani a legjobban.

Előzmény: berci222 (91854)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91857
En a kicsik letjogosultsagat csak ebben a kategoriaban latom, bar nekem nyilvan fent van a szemellenzo.

http://www.paganiautomobili.it/english.htm

Bar a motorokat ok is nagytol, jelen esetben a Mercitol veszik.

sb
Előzmény: Törölt nick (91853)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91856
" Vagy te mit neveznel forradalminak pl. a BMW jelenlegi termekpalettajaban?"

Idezz legyszives tolem olyan hozzaszolast ezen a topikon, amikor en a BMW barmelyik termeket forradalminak neveztem.

Ja hogy nem megy?

Viszont ha mar takarekossag: A BMW 15 ev alatt 30%-kal csokkentette a flottafogyasztast, es kategoriajaban a legalacsonyabb fogyasztasu tipusokat kinalja.

Amugy meg erre erdemes odafigyelni, persze a hirszerkeszto szubjektiv marhasagait ki kell hagyni, mert semmifele olcso markarol nincsen szo. A lenyeg az alacsony fogyasztasu/nullaemisszios varosi kisauto.

http://totalcar.hu/magazin/hirek/2009/08/06/teszko-gazdasagos_markat_tervez_a_bmw/

sb


Előzmény: berci222 (91850)
krezidiesel Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91855

Kezdj el visszafelé számolni!

Mennyi energia kell, hogy egy akkupack le tudjon adni netto 10kWh energiát?

Én saccolom, hogy a töltő hatásfokával együtt bele kell tolnod legkevesebb 12kWh-t,

ehhez az erőműben meg lehet 30kWh-nyinál is több energiatartalmú fosszilist égetnek.Sőt ha figyelembe vesszük a nagy villamos hálózatokerőművek tehetetlenségét, akkor az is erősen hatásfokromboló.

A 10kWh-ból meg lejön még a motor, és a hajtáslánc vesztesége, lehet nem marad a végére 6 se.

Amig a villanyt döntő többségében fosszilisből nyerjük a villanyautó nem környezetbarát. Főleg amikor sorra tervezik a megnövekedett villamos energia igény miatt a szenes erőművek épitését még Ny-Euban is.

A kerékpár az környezetbarát!

 

Előzmény: Fulika (91795)
berci222 Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91854

 

A hazi energiabarkacsolasnak nincs sok ertelme, mert altalaban nem költseghatekonysagi optimumon müködik.

Ha megis valamilyen (pl. PV) energia elöall, akkor sokkal celszerübb azt a halozatba betaplalni, mint otthon minimalis hatasfokkal zsonglörködni vele.

A betaplalas arvonzataval lehet szabalyozni az inveszticio megterüleset is.

 

Előzmény: krezidiesel (91852)
Törölt nick Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91853
Önmagában ez nem gond.Akár ezzel is el lehet indulni,ha nagyon gyorsan tudnak fejleszteni.Ez pont a kicsik elönye.

Mert azérrt ne feledjük:nem sok autógyár indult gőzvontatók gyártásával
Előzmény: Törölt nick (91845)
krezidiesel Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91852

Ha az akkupackok ekkorát fejlődnek, akkor annak nem csak a közlekedésben, hanem a háztartásokban is komoly jelentősége lenne, mert a jó hatásfokú energiatárolás sok lehetőséget adna az alternativ energiák hasznositására, vagy a takarékosságra.

A háztartások energetikája legalább annyira fontos, mit a közlekedés, sőt fontosabb, mert a közlekedésben nagyon nagy a takarékossági potenciál.

Előzmény: berci222 (91836)
krezidiesel Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91851

Vannak ezek a kis mopedautók az Aixam.

Na ezeknek is nevetséges az ára:

http://www.mopedauto.hu/hirdetes.html

Főleg az, hogy 3 l felett fogyasztanak, amikor a kétszer ekkora passatom meg 5-ből elmegy és nem 50-el...

Előzmény: Törölt nick (91840)
berci222 Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91850

 

Egy nagy lofuttyot forradalmi. Semmi forradalmi nincs benne.

 

En meg ugy latom, hogy a szazadik variansa egy BMW-nek rendszertechnikai szempontbol szinte semmit nem hoz. Vagy te mit neveznel forradalminak pl. a BMW jelenlegi termekpalettajaban? Negy henger helyett harom, vagy öt, esetleg hat?

 

Előzmény: Törölt nick (91845)
berci222 Creative Commons License 2009.08.06 0 0 91849

 

majd ha lesz drótnélküli hajszárító akkor azt mondom tényleg valós, elterjedt dolgok ezek.

Jo, te varj erre. De azert törödj bele, ha nem mindenki ezt teszi.

 

Előzmény: Vadista Szandál (91841)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!