Mondjuk ugy,hogy a 10 000 W-n a váltó vesztesége 500-1000 W,és a motor vesztesége pedig 2000 - 4000 W. Mivel a motor 80 kW-s,ezért a csúcs teljesíményen a vesztesége min 4 kW.(95%)tehát a hűtést ilyenre kell méretezni.
Továbbá a teljesíményelektronikának is van vesztesége (3-10%) Alacsony fordulatszámon az is levesz 300-1000 W-t Az aksinak is van belső vesztesége(ellenálás miatt),azt nem tudom (akarom) kiszámolni.
tehát alsó hangon "normál"(10 kW) üzemi körülmények között elfüstöl 2800 W,ami 28% , rossz esetben pedig 60%-ék. A valós érték valahol a kettő között lehet,attol függöen mennyit csiszolták a szerkezetet.
A fenti értékeket a motor méretének csökkentésével lehet csökkenteni.
"Ha tenyleg az unios atlag felen vannak, akkor gondolom meg egy ideig mehet tovabb, amig elerik az unios szintet. "
Hát az pedig nagyon érdekesen fog kinézni, mert esetleg Indiában is kedvet kapnak. Úgy gondolod.... mennyi lesz szerinted a világ éves autógyártása 15 év múlva? 100 millió darab? Nem inkább még több?
Szerintem ezt a nyugati társadalmat (ez a gyarmatbirodalmi központok társadalma)nem lehetséges felskálázni ekkora méretekre, valaminek közbe kell jönnie ami megállítja.
Ha a kerekagyba vezetett energia fele höve alakulna :((((, akkor 5 kw füstölne el folyamatosan (az annyi lenne, mint egy fakalyha teljesitmenye). :-((
A droton bemegy a delej a vellanymotorba. Szerinted mi lesz az energia nem kinetikaiva alakult reszevel? Hova megy? Vörösen izzik a kerekagy?
Mas.
A motor (amelynek a max. nyomateka 81 Nm), meg le van attetelezve egy 10-es faktorral (gearbox), akkor max. 810 Nm kerülhet a kerekekre. Ez pedig pedig egy ~500 LE-s benzinmotornak is tiszteletere valna.
Különben ekkora nyomateknak megfelelö eröt biztosan nem tud atvinni a ket kis kerek.
Aptera have displayed two prototypes at the Technology, Entertainment, Design (TED) conference held annually at Long Beach California and have revealed more specifications for the 2009 production 2e that we reported on just days ago. The big news is finally some specs for the powertrain. The 1500lb (680kg) curb weight Aptera 2e will have a 60 ft/lb (81 Nm) electric motor driving the front wheels through a 10:1 single speed gearbox with power provided at 336 volts by a 10 13 kw/hr Lithium iron phosphate battery pack.
Nem..nagy... nem nagy... de kaland azért, lényegében egy gázkazán a szokottnál nagyobb hőcserélő felülettel, mert a kipufogó gáz nem olyan magas hőmérsékletű mint a gázégő amit tud. Kondenzációs kellene legyen az is.
Ezért mondom, hogy háztartási célra a rosszabb hatásfokú motor végül is jobb.
Egészen pontosan mitöl is fog tudni növekedni kína mondjuk 2010-ben? Lakásbol és autóbol már nagyjábol a felén vannak az unios átlagnak.Ami azt jelenti,hogy a régi növekedési ütem alapján pár éven belül elhagyják az uniot.Miközben a német fizukkal nme lehet öszssanolítani a kínait.
Hmmm.többen oktober 1-et jelölik meg kritikus időpontként.Kiváncsi leszek rá:-)
Van benne 1:10-es váltó,ami önmagában jelent 5-10% veszteséget. A brossura szerint 109 kW a max teljesíménye a motornak. Vagyis ha a motort 130% rövid idejű túlhajtásra méretezik,akkor 80 kW a teljesíménye,és 10 kW-n kb. 40-50% hatásfokkal müködik. Ha nem képes így gyorsítani,és kisebb a villanymotor,akkor közel kétszer akkora távot képes megtenni a jármű.
Megregulázzák az amerikai olajpiacot! De hogy? 2009.08.07 11:46
Megosztás Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) tegnap új szabályozást hagyott jóvá, amelyben az olajipar transzparenciáját kívánják helyreállítani. A rendelet értelmében büntetni fogják azokat, akik manipulálni próbálják a piacot. A felügyelő szervek tehát nemcsak a spekulánsokat kívánják megregulázni, hanem az olajipari szereplőket is.
Állandóan le kell szabályozni az atomerőművet 2009.08.07 09:37
Egyre drágább fenntartani a magyar villamosenergia-rendszert, mert nincsenek benne szabályozásra alkalmas erőművek.
Komoly áramtúlkínálat alakult ki az idei első negyedévében Magyarországon, mivel a fogyasztás a válság következtében visszaesett, de a kötelező átvételi rendszer (KÁT) keretében átveendő villamos energia mennyisége emelkedett - írja a Világgazdaság egy az MVM-ben készült tanulmányra hivatkozva. Az említett időszakban 44-szer kellett a rendszerirányítónak leszabályoznia a hazánkban legolcsóbban termelő Paksi Atomerőművet, de a szabályozásra használt többi erőművünket sem ilyen célokra tervezték.
"Az utóbbi években a szabályozási költségek rendre az előző évi másfél-kétszeresére nőttek" - idézi a lap a tanulmányt.
Lesz még rosszabb
A hazai szélenergia kapacitások tervezett bővítése, illetve a Pakson felépíteni tervezett új nukleáris blokkok miatt a villamosenergia-rendszerünknek a mostaninál érdemben nagyobb szabályozható erőművi kapacitásokra van szüksége. A legjobb megoldás az MVM szerint az lenne, ha két lépcsőben telepíthető, két darab hatszáz megawattos blokkból álló szivattyús-tározós erőmű épülne az országban.
Ez ugyanis az áram-túlkínálatos időszakban pótlólagosan belépő nagyfogyasztóként vizet szivattyúz fel egy hegytetőre, majd szűkös kínálat idején lezúdítja azt a völgybe egy turbinán keresztül, így termelve áramot.
Az MVM maga is építene ilyen erőművet, a szükséges elsődleges energiaforrás-választási engedélyt már több mint két éve megkapta a Magyar Energia Hivataltól, helyszínt azonban még nem választott. A Dunakanyart és a zempléni térséget minősítették a legalkalmasabbnak. Az előbbi mellett az szól, hogy völgytározót nem kellene építeni (ott a Duna), míg a Zemplénben az egykori bányák üregei kínálnak tárolós lehetőségeket.
Oroszki Lajos, a Mavir vezérigazgató-helyettese a VG-nek azt mondta, hogy boldog lenne, ha épülne ilyen erőmű az országban, de a mostani sok jelentkező közül nem látni, hogy melyik veszi igazán komolyan a feladatot.
Ráadásul a villanymotoroknál az alulterheltség hatásfokveszteséggel jár.
Igen. Ezert tervezik az optimumra a motorokat. tahat, pl. egy Aptera akkor van jol megtervezve, ha a 60-100 km/h tartomanyban a motor a legjobb hatasfokan müködik. A nehany masodperc gyorsitasnal fellepö plusszveszteseg pedig nem olyan fontos.
Egy kerekagyba epitett motornak nincs sebvaltoja. Pl. 10 km/h-kent fordul, mondjuk 800-at. Akkor 40 km/h-nal 3200-as fordulat, 100 km/h-nal pedig 8000-es fordulat. A max. teljesitmeny körüli erteket pedig szinte barmely fordulatszamon le tudja adni.
amiket ha összegzünk,könyen eljuthatunk 30-50% veszteségig,az akis és a kerék között.
Kb. 30% a veszteseg. De az aksiba betaplalt (a halozati kanocon befolyt) es a kerekre atvitt energiahoz viszonyitva.
Ha valakit erdekel (megegyszer) a Shai Agassi nevü gentleman egy teljesen elektromos autoinfrastrukturarol almodozik (es pl. felesleges közbensö lepesnek tartja a hibrid autot).
Es esküdözik, hogy a munkassaga eredmenyekeppen 2011-2015 között az elektromos autok szama 1 milliorol 10-re nö.
Ö egy akkucsereberet tart megvalosithatonak es esszerünek.
Ugy, mint ahogyan a gazpalackot lehet cserelni a konyhaban ugyanez az autoakkuval.
Elsö mintaorszag Izrael, ahol kormanyszinten tamogatjak az 5letet. Izrael egy közlekedesi "sziget", ahol az elkepzeles bevezetese optimalisnak tünik.
(Különben az "akkori" normaknak csak akkor felelt meg, ha belekalkulaltad, hogy az üzemanyag költsegszempontbol mellekes. Pl. az 535-ös normalbenzines ugy elfogyasztotta a varosban a 15-17 litert, mint a huzat. De akkoriban egy 320-as, 420-as mercedes sem volt a takarekossag mintapeldanya. A mai pl. 118d viszont valoban a MAI abszolut elvonalban van).
Arra gondoltam, hogy a hagyomanyos meghajtasu modelleknel, ami a Toyota kinalatanak is a tulnyomo reszet teszi ki, a BMW jobb fogyasztasi adatokkal rendelkezik.
A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, ...
Különösen dühösek lesznek, ha megtudjak, hogy mennyi energiat vettünk ki a napbol. Azert majd kicsit megnyugodnak, ha megtudjak, hogy meg mennyi maradt nekik. :-)))
"Researchers at Ceramatec have created the disk, which can hold up to 20-kilowatt hours, enough to power an entire house for a large portion of the day."
A következő generáció, a mai gyerekek joggal fogják a szemünkre vetni, hogy eltékozoltuk az erőforrásokat, a helyett, hogy egy működő gazdaságot hoztunk volna létre...
"Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne."
Nekem is jo lenne egy ilyen dizel aggregator, a padlasra ki is van vezetve a vizes kor hozza. De nekem valami nagyon kicsi kene, 500 watt elektromos, 1.5kw ho boven eleg. Ilyen kis teljesitemnyueket amit neztem egyik se volt vizhuteses.
Ha valamivel megéri zsonglőrködni az csak a házi energiatermelés, és energiafüggetlenség, és csakis úgy hogy senkinek se adok belőle.
Sőt titkolom, hogy van.Leginkább az áramszolgáltató előtt.
Nem mert irigy vagyok , hanem mert mások irigyek.
Ha pikolaj, meg energiaválság lesz, az első amiért célpont leszel az a jól működő házi energetikai rendszered amit felépitettél, utána a háztájiban fellelhető kaja-pia és utána jön majd esetleg(ha van) a 16 éves modellalkatú lányod...
Költséghatékonyság?
Ha valóban lesznek hibridek, és jó akkupackok amik már most állitólag félmillió km-t tudnak, akkor lesznek törött, megunt, (stb) szétbontott autók is amikből ezeket ki lehet majd szerelni.
VW tdi motorokat 100eft-ért lehet kapni, és igen jó motorok.Annyi van belőlük.
15 évvel ezelőtt csak egy 1,6-os szivódizel fűzött blokk felújitása anyaggal a gépműhelyben volt ennyi. És az a forint nem a mai forint...
Rakjuk is hajóba, meg minden régebbi vasba, a régi motor felújitása helyett.
Most pl aggregátort tervezek belőle épiteni, arra is nagy igény lenne.
"Ha megis valamilyen (pl. PV) energia elöall, akkor sokkal celszerübb azt a halozatba betaplalni, mint otthon minimalis hatasfokkal zsonglörködni vele. "
Minimális hatásfok? Szerintem az is kell. Ha pl. 10KW al megy a fűtés, melegvíz akkor pl. 30% hatásfok esetén e-hez el kellene használni folyamatosan a 4.3KW elektoromos energia áramot, ami elég soknak tűnik. Talán nyáron, kell ekkora hatásfok.
Az energia termelés hatásfoka annál jobb minél kisebb egységekben, elszórtan csinálják, a hőt úgy lehet hasznosítani a legjobban.
" Vagy te mit neveznel forradalminak pl. a BMW jelenlegi termekpalettajaban?"
Idezz legyszives tolem olyan hozzaszolast ezen a topikon, amikor en a BMW barmelyik termeket forradalminak neveztem.
Ja hogy nem megy?
Viszont ha mar takarekossag: A BMW 15 ev alatt 30%-kal csokkentette a flottafogyasztast, es kategoriajaban a legalacsonyabb fogyasztasu tipusokat kinalja.
Amugy meg erre erdemes odafigyelni, persze a hirszerkeszto szubjektiv marhasagait ki kell hagyni, mert semmifele olcso markarol nincsen szo. A lenyeg az alacsony fogyasztasu/nullaemisszios varosi kisauto.