Aki még esetleg a BKK által hivatalosan közzétett GTFS állományt használná (budapest_gtfs.zip), nézze át a FUTÁR által használt GTFS csomagot (budapest_gtfs_final_google.zip), hogy megfelel-e a jelenlegi alkalmazásának, mert 2015. április 1-jétől csak az utóbbi csomag lesz elérhető.
Aha, ez igaz. Az zavart meg, hogy a scheduledDepartureTime viszont ki van töltve, bár megegyezik a scheduledArrivalTime értékével, akkor ez is inkább 0.
A Futárban látok olyat, hogy minden adat szépen szerepel, kivéve a predictedDepartureTime ami 0, ami gondolom elvileg azt jelentené, hogy a menetrendtől eltérően mégsem indul majd tovább. De ez elég valószínűtlen. Mit lehet ezzel kezdeni?
A GTFS-RT a OneBusAway adatainak a forrása, egy darab fájl (vagy pár darab, ha szétszedték a különböző feedeket), ami tartalmaz minden realtime adatot. Ahogy néztem, a OneBusAway-ből nem nyerhető ki közvetlenül, úgyhogy tényleg csak az az egy megoldás van, ha valaki megadja az URL-jét.
Tehát ez azt jelenti, hogy a konkrét jármű most késésben van, ennyivel később ér a végállomásra és így ennyit fog késni vagy kimarad vagy pótolják, azaz 3-esélyes.
A GTFS-RT az nem ugyanez a OneBusAway program csak xml/json helyett protocol buffer formátumú válaszzal aminek az URL-jét kellene kideríteni?
Ami 25 percet késik, az valószínűleg nem fog időben elindulni. Szerinem nagy valószínűséggel vagy tényleg annyit fog késni (nagyságrendileg), vagy egyáltalán nem indul el. A gond akkor lehet, amikor egy ennyit késő busznak eljön a becsült indulási ideje, de valójában nem közlekedik rajta semmi. Ekkor nem tudom mi történik, még nem volt alkalmam megfigyelni.
Valaki egyébként hozzáfér már a GTFS-RT adatbázishoz? Én írtam a BKK-nak, de nem adtak elérhetőséget, pedig a Google Maps is tudja már használni (tehát nem csak a webes FUTÁR-é működik).
Ez alapján azt kell jeleznem, hogy 25 perces késik, de nem tudom, hogy ez valóban igaz-e (indulás előtt 15 perccel már tudják, hogy késve fog indulni) vagy életszerűtlen és maradjon a tervezett menetrendbeli időpont. Vagy a még kiinduló állomáson tartózkodóak adatát egységesen felejtsem el.
Igen, azt akartam írni negyediknek, de aztán elfelejtettem, meg mostanában kevesebbet láttam. Nekem ilyen +30 perces szokott lenni a jellemző.
Hogy mit lehet vele kezdeni, az attól függ, hogy mire szeretnéd használni. A következő busz előrejelzésére a mostani a rendszer is nagyjából jól használható, ha ilyen a felhasználás akkor szerintem túl sokat nem lehet/érdemes javítani rajta. Én gondolkoztam, hogy lehetne rögzíteni az adatokat és azokkal kezdeni valamit, de a pontossághoz az egyetlen lehetőség szerintem a vehicles feedből magad kiszámolni az adatokat (megnézni, hogy mikor történt tényleges mozgás egy járaton egy jármű által). Egyébként ilyen célból eléggé korlátozottan használható az adatforrás.
Kösz, még nézegetem. Ilyen ±20 perces eltéréseket lehet elég könnyen találni ami gyanúsan sok. Most az egyik 25 percet késik (tehát nem siet) miközben még el sem indult és 5 perc alatt ideérne. Aztán meg kérdéses lesz, hogy ezekkel mit lehet csinálni.
Néhány megfigyelés több hónap tapasztalata alapján:
1. A jelenség, amit írsz, - vélelmezésem szerint - arról szólhat, hogy a sofőr még a megállóba beállás előtt kiválasztja az adott menetet, és rábök a kezdő állomásra. Ha utána elindul a kocsival (pl. beáll a megállóba), akkor a FUTÁR a megtett távolság miatt azt hiszi, hogy már akkor elindult (sietve). Élőben még nem láttam ezt, csak az adatokból, de több mint valószínű, hogy ez az oka.
2. Így működik a becsült érkezési idő kiszámítása: veszi a FUTÁR a pillanatnyi eltérést (kiszámítva a menetrendi időből és az utolsó megálló óta megtett távolságból), majd ezt hozzáadja a menetrendi időhöz. Ezt megteszi az összes utoljára utascserével érintett megálló után lévő megállóval. Tehát ha pl. kihagy egy busz egy megállót, akkor a kihagyott megálló időadata is frissülni fog, annak ellenére, hogy azt már elhagyta. Annak ellenére történik ez, hogy a vehicles feed jól követi, hogy melyik megálló következik.
3. Az előbb leírt jelenségen túl is van, hogy később utólagosan módosulnak a becsült idők. Pl. volt eset, hogy elmentem egy -5-ös busszal, meg is álltunk a következő megállóban, de negyed óra múlva már -1,5-öt mutatott a FUTÁR. Biztos ő is szégyellte az ekkora sietést, ezért ha máshogy nem, virtuálisan korrigált...
Nézem a realtime adatokat és a legtöbb életszerű késés vagy 1 perces sietés mellett néha vannak teljesen furcsa esetek amikor menetrend szerint még el sem indult, de már a teljes menetidőnél több a késés vagy sietés. Az arrivalsAndDepartures és predictedDepartureTime értékek különségét nézem. Nincs ebben valami hiba? Hogy hirtelen más jármű közlekedik, de a tripId marad vagy ilyesmi.
Ha hiányosan, vagy hibásan van kitöltve a viszonylat adatlapja, ez a szín jelenik meg. Nem jó, de igaziból az utazástervező használati értékét nem rontja szerintem, nekem is csak a kényszerességemet zavarja. A 14E és 241A valószínűleg nem azonos okból narancssárga, de mindkét esetet javítják, amint kiderül, hogy pontosan hol van a zavar.
Arra van kapacitása a lekérdezőnek, hogy az RT mellett a hagyományos adatbázist is feldolgozza, és választható legyen, melyikből akarunk lekérdezni? Mert vannak olyan menetrendek, amik sokszor a hagyományosban hamarabb megjelennek, mint az RT-ben.
Magamnak tettem össze. A 1.1.13 és 1.1.10 között nincs nagy különbség. A routes hívás és a scheduleBlockLocation.previousStop lényegében ami változott.
ez hivatalosk BKK API dokumentacio vagy te raktad ossze? :) amugy az altalad emlitett funkciok elerhetoek, lasd 2326-os bejegyzes ... es nagyon nem mindegy hogy 1.1.10 vagy 1.1.13
Olyan 1.1.10 környéki, de csak a "gyakori" funkciók vannak megvalósítva. A report-problem-*, schedule-for-stop, és az arrival-and-departure-for-stop például úgy tűnik nincs megvalósítva.
Szuper!!! Igazán köszönöm, idén API-t kaptam karacsonyra :) és mivel OBA fut az alkalmazásunk alatt így remélhetőlég "csak" egy URL csere lesz minden :)
Az API kulcsot (key=*) és az alkalmazás verzióját (appVersion=*) azt illik megfelelően megadni a lekérdezésekben. API kulcsot pedig valamelyik BKK-s címen (futar@bkk.hu vagy bkk@bkk.hu) lehet elvben kérni.