Én mindig a lehető legrövidebbre kötöm, márcsak amiatt is, mert a fémhúrhoz kellenek a finomhangolók. Más húranyaggal nem kísérleteztem, amit én játszok, ahhoz nincs jobb a fémhúroknál. Mindenesetre érdekes, pl, hogy a Thomastik húrtartónál előírják a húrlábtól mért távolságot gyárilag. Én arra gyanakszok, hogy az optimális hossz inkább függ magénak a húrtartónak a hosszától és a súlyától, minél hosszabb és minél nehezebb, annál messzebbre kell tenni a húrlábtól. Finomhangolós esetben 3/4-es húrtartó. Egyszer kiptóbálom, hogy milyen az, ha nincs húrtartó, vagyis, lekötöm az összes húrt a farszeghez valamilyen erre alkalmas előkével.
Értem. Mit gondolsz a húrtartó bél hosszáról? A hegedű beállításánál szoktam vele trükközni, úgy vettem észre, hogy eléggé befolyásolható vele a hang. Viszont arra nem jöttem rá, hogy melyik hegedűhöz melyik hossz illik, nem volt egyértelmű az eredmény. Például legutóbb egy erős, kemény hegedű járt nálam, a súlya is jelezte (503g), hogy nem egy vékony darabról van szó. Ehhez a hegedűhöz egyértelműen a rövid kötés passzolt jobban, hosszabbra engedve rendkívül érzékeny volt a hangszer.
Az elérhetőségem az adatlapomon a bemutatkozás rovat utolsó sorában megtalálható. Ha adsz egy email-elérhetőséget, semmi akadálya, hogy elküldjem, ami érdekel.
(A könyv terjedelme mintegy 190 oldal. Lehet belőle csemegézni!) :))
A fogólap homorításának mértékéről is elfelejtettem szólni, tehát amikor nagyobb húrlábmagasság van és kevésbé merev húranyag, akkor a húr kilengése azonos hangerő esetén nagyobb, emiatt a fogólapot jobban meg kell homorítani, mint egy kemény fémhúros szerelésnél, ahol a húrlábmagasság kisebb.
Minden attól függ, mivel elégszik meg a használó. Az igaz, hogy nem az adott húr márkájára, de a húzóerejére mindenképpen lehet tervezni a hangszert, nevezetesen a tartóelemek (tető, hát, gerenda) vastagságának, erejének pontos beállításával. Emiatt már a vastagsági méretezéskor, mikor faragjuk a tetőt és a hátat, tudni kell, hogy milyen erős húrokat akarunk majd rátenni. Ezzel jó magam is szoktam számolni, pedig én nemhogy mester, de papíros szakember sem vagyok, biztos van olyan mester is, akinek "lila gőze sincs", akit én ismerek, annak van. Persze más is befolyásolja a húr tényleges nyomóerejét, nemcsak a húr erőssége, hanem a húrláb magassága is. Azoknak a húrtipusoknak, melyeknek várhatóan nagyobb a kilengése azonos hangerő esetén, magasabb húrláb kell, ami miatt ugyanolyan húrerő jobban nyomja a tetőt, mert ekkor élesebben törik meg a húr a húrlábon, és a tetőre merőleges erőkomponens nagyobb lesz. Így van az, hogy pl ha tudom, hogy fürge népizenét akarok játszani, akkor ugyanolyan hegedűre alacsonyabb húrlábat, de erősebb húrt kell tennem, hogy gyorsabb legyen lenyomni a húrokat, de vonó nyomóereje még így se nyomja rá a fogólapra a rezgő húrt. Egy olyan zeneműfajnál, ahol a hangokat definiáltabban kell megszólaltatni, és inkább a nemes hangképzés a fontos, jobb egy gyengébb húr, puhább anyaggal (nem fém) de magasabb húrlábbal. És még nem elítettem azt, hogy mik a szokásai a játékosnak, mennyire dobja rá a vonót a húrra, milyen magas húrállást szeret a keze, vannak-e technikai hibái, amit a megfelelő hangszerbeállítással palástolni kell..stb. Szóval a képlet nemhogy egyszerűbb, de bonyolultabb, mint amit ez első körben írtam: Nemcsak a húrtipus számít, hanem a hangszer ereje is, és az is ki, mit és hogyan akar rajta játszani. Sajnos ezeket egy komoly hangszernél és konkrét vevőnél mind figyelembe kell venni. Lehet ezek nélkül is élni, működhet a hangszer, de ott már a szerencse dolgozik és nem az ész.
A legtöbb hegedűkészítőnek általában lila gőzük sincs, hogy milyen húr menjen a hegedűre (még hazai igen neves mestereknek se). Készítik a hangszert egy bizonyos elv/séma alapján, aztán kipróbáltatják 3-4 féle húrral, és amelyik jó volt, azzal szerelik fel. A fa tulajdonságai (rezgőképesség) túl sokat számít.
Az, hogy ki készítette a hgedűt, nem mutatja meg, hogy milyen erős húr kell rá, maximum van a készítőnek ajánlott húrtipusa az adott hegedűhöz. Én ismerek olyan hegedűkészítőt, aki többféle húrhoz és húrerúhöz is készít hegedűket.
Szia, azok már megvannak, vagy megvettem, vagy letöltöttem , fénymásoltam. Amiket felsoroltam itt, azok nincsenek fent a MEK-en, azokat akarom megvenni valahonnan, vagy ha nem tudom megvenni, lefénymásolni, akinek megvan.
Bolgár kavalhoz és ney-hez keresek tervrajzot. Leginkább a furatméret és a lyukak kiosztása érdekel, nem is annyira a rajz. :) Van itt valakinek ilyen?
Ha jót akarsz, akkor elfelejted ezeket a mérhetetlenül drága húrokat. Drágák és nem a legjobbak, csak jók.
Én egy Thomastik Dominant Light (vagy soft) -ot ajánlanék. Tehát nem a medium/hard, hanem a lágy verzió, aminek citromsárga a vége. Egyébként, függ attól is, hogy új vagy régi hegedűről van -e szó és még attól is, hogy ki készítette. A legtöbb Magyarországon élő hegedűkészítő munkáját ismerem, jómagam is hegedülök, tehát tapasztalatom az van bőven...
Igen, azt én is láttam, de inkább tűnt játékos kísérletnek, mint használható hangszernek. Molnár Imre is készített ilyet, piccolo / Prím / tenor / bass felosztással. Ezek mind G-C hangolásúak. Amit én képzeltem el, annak az egyik fele G-C a másik E-A. Ezért kérdeztem, de már nem számít, készül külön az E-A cit.
Citerakészítésen gondolkodom, konkrétan az jutott eszembe, hogy egy 180 fokban elfordítható hangszert készítek, melynek egyik fele prím, a másik pedig E-frig lenne.
Ezzel kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy ez működhet-e így, játék közben nem szólalnak-e meg olyan hangok, amik eltorzítják a hangképet?
Érdeklődnék, hogy nem tud e valaki ezekről a könyvekről, hogy hogy lehetne beszerezni, esetleg megvan e valakinek valamelyik, megbótolhatnánk, nekem is sok hegedűkészítésről szóló szakkönyvem van már, vagy 12 db, csak ezek még nincsenek, amit felsorolok.
Paolo Peterlongo- A vonós hangszerek és működésük fizikai alapelvei 215 oldal,
Möckel-Winckel- A hegedűépítés művészete 324 oldal
Hans Rödig-Hegedűépítés új szemléletben 171 oldal
Vékes József-Hegedűlakkok, a hegedű lakkozása 301 oldal
Walter Hamma-Az itáliai hegedűépítőművészet mesterei 727 oldal
Franz Farga-Hegedűk és hegedűsök 192 oldal
Vékes József-A hegedűlakkozás bibliája-346 oldal
Vékes József-Vonós hangszerek mérték(és egyéb)táblázatának gyűjteménye 41 oldal
A hegedű dinamikus, nagyon gazdag felhangokban/ezt egy hegedűtanár mondta, de én is hallom /, ragyog a hangja a Pirastro Chromcor-al, meleg hangja van, nagyon könnyen szól, nagy hangja van. Ezt akarnám még jobban kiemelni vagy egy bélhúrral, vagy egy selyemhúrral. Olvastam róla, hogy a japánok kitaláltak valami pókselyemhúrt is, azt mondják, hogy valami különleges hangszíne van. A neten mást nem találok róla. Én Beethovent, Csajkovszkijt, meg ilyen olyan szonátákat szoktam játszani. Ide nem lehet hangot feltölteni nem? Hogy meghallgatnád hogy szól a Pirastro Chromcorral, hogy abból lehetne következtetni, hogy milyen húr passzolna . A selyemhúrokról azt olvastam, hogy szinte ugyanazt tudják, mint a bélhúr, vagy tudják is azt és tartósabbak is, nem nyúlnak olyan könnyen. Nekem egy cég az Evah Pirazzi-t ajánlotta, ezüst vagy arany G-vel. Ez selyemhúr. De ez is a Pirastro-hoz tartozik úgy tudom.
Ez attól függ milyen a hegedű és mit szeretnél játszani rajta, meg milyen a kezed? Például népzenéhez semmiképpen nem ajánlanék szintetikus vagy bélhúrt, mert ezek nem elég gyorsak egy rendes díszítmény kijátszásához. Erre a célra fémhúr javasolt. A többi műfajra nem tudom milyen húr a jó, mert mást nem játszok. A hangszer erejéhez kell a húrozat erejét is megválasztani. Hallatszik a hangszeren, ha elbírna erősebbet, meg az is ha gyengébb húrozat kell, ekkor befelé szól, fojtott.
Ezek cigányfúrók, a kanalas fúró hegyén nincsen behúzó spirál, azt esztergákon használják, ezt meg kézzel forgatva. Lánfűrész reszelővel meg egy félgömb reszelővel kiválóan meg lehet élezni. Ha jó a szemed és a kezed, akkor flexxel is, de arra csak akkor van szükség, ha nagyon rozsdaette. A hátát fel szoktam fényezni lamellás koronggal, de géppel sosem szabad az élig elmenni, hanem ott reszelővel kell befejezni. Sokkal könnyebb forgatni és szebben vág ha éles, és fényes a háta.
0,8-1mm vastag zongorahúr, vagy rugóacélhuzal a tamburabund alapanyaga. A fogólap stélétől 1-1,5mm-re fúrt lyukakba kell a bund lábait belenyomni. Hasonló a megoldás mint a citerán.
Szia Citera! Érdeklődnék, hogy milyen húrt tudnál ajánlani hegedűre, eddig Pirastro Chromcor volt rajta. Ezzel is jól szól, csak egy jobb hangot akarok. A kérdés, hogy bélhúr vagy szintetikus. Pl. bélhúr: Pirastro Passione vagy Pirastro Oliv. Vagy szintetikus Evah Pirazzi ezüst vagy gold, vagy Pirastro Obligato. Most ezen elmélkedek, mert azt mondták egy áruházban, hogy jobb a szintetikus/selyemhúr/, mint a bélhúr, mert közel azt tudja és mellé tartós.