A jövö üzemanyagellatasa nem egyedül az olaj függvenye. A crude-oil pedig nem egyedül a Ghawar függvenye.
Az all-liquid 20%-a mar nem nyersolajbol szarmazik (2015-re ez valszeg >25% lesz).
Ennek ellenere nyilvan ismeretes a problema. :-))
Ezen a teman ragodik ez a topik evek ota. Vallasi beallitottsagtol függöen.
A problema szerintem tovabbra is inkabb tarsadalmi, nem pedig geologiai. De ha hiany alakul ki (a peakolajos tabor szerint ez 20 eve igy van), akkor (rövidtavon) mindegy mi az oka.
A tema ennek ellenere rengeteg parameteres. Nem csak kinalat van, hanem kereslet is, nem csak szegeny, hanem gazdag orszagok is. Meg a sok egyeb konvergalo problema (viz, klima, nepesseg, ...).
Mar annyiszor irtam, hogy a jövöben azok az orszagok araszolnak tovabb sikeresen, amelyek rugalmasan reagalnak. Nem pedig lemerevedve, megbabonazva, benulva nezik, hogy kialszik a villany.
Pl. Nemetorszag igy kepzeli el a közlekedesben az üzemanyagfelhasznalasanak az alakulasat. Pedig van eleg auto (~54 millio), tehat nem könnyü valtoztatni.
"A Ghawar 5 mbpd-t termel es a peakolajosok altal mar evekkel ezelött igen melyen el lett temetve (es meg mindig ugyanannyit termel)."
Annyit mondtak hogy peak kozeleben jar. A Cantarell zuhanasat eleg jol eltalaltak. Persze van sok mellefogas is, ilyen szakma ez:)
"Tehat a feladat, mas forrasokbol 0.7%-t elöteremteni."
De nem csak a Ghawar van itt hanem meg 799 masik nagy mezo amik atlagos decline rate-je 6-8% kozzotti. Ezek egyutt mar nem 5 millio hanem inkabb 50 felett. IEA 2008-as elmezese szerint a merleg 2015-re -12.5 mbpd. Figyelmebe veve a megaprojektek utemezeset (amik inkabb csusznak mostanaban).
2015-ig az meg nagyjabol mindegy tegnap mit talaltak, addigra annak tul sok impactja nem lesz.
A Ghawar 5 mbpd-t termel es a peakolajosok altal mar evekkel ezelött igen melyen el lett temetve (es meg mindig ugyanannyit termel).
Tehat a vilagtermeles (72 mbpd crude) ~7%-a. Ha a Ghawar evente 10%-t apad(na), ami 0.5 mbpd, akkor az a vilag olajtermeleskiesesenek a ~0.7%-t jelentene.
Tehat a feladat, mas forrasokbol 0.7%-t elöteremteni.
Ezen celra melegen lehet ajanlani pl. Irakot, vagy Irant.
Iranban pl. a mult heten jelentettek be, hogy 8 milliard barrel uj olajat talaltak, ami kipotolna a Ghawar apadasat egy jo ideig (mondjuk ~5-10-15 evig).
Errol egy erdekes adat jut az eszembe. Kb 40000 olajmezo termel ma. A Gawhar a Fold legnagyobb olajmezoje egymaga annyit termel mint 38500 db masik mezok.
The patented and tested Detonation Cycle Gas Turbine engine now in its 5th-generation is poised to revolutionize the heavy-duty truck engine market, costing about the same or perhaps less than other engines, while consuming around 30% less fuel and having much cleaner emissions.
Some of the features and benefits of the engine are:
Reduces fuel consumption by about 30%
Significantly reduces "greenhouse" exhaust gas emissions
Operates on all hydrocarbon fuels, hydrogen and synthetic fuels
Flex-fuel and mixed fuels capability
Fewer moving parts - less maintenance, no pistons, no valves
15% megtakarítás világszintre mindenre kiterjesztve az 3 évi depletion rate.
Csak hogy ezt nem igy szokjak szamolni. Depletion rate mindig volt, ma is van es holnap is lesz. Az emlitett +takaritas + most indul (bar nem a vilag, de sok kicsi sokra megy).
Ehhez az kell, hogy kíméletlenül dráguljon az energia. Kormányzati programokban, meg 'változó gondolkodásmódban' én nem hiszek (maximálisan tiszteletben tartva azt, aki vmit megpróbál).
Majd ha pénz, profitlehetőség lesz az energiahatékonyságban, akkor fognak nagy erők megmozdulni.
Egy nemet professzor kifejlesztett egy dieselmotort, amely:
According to Hofbauer, a new opposed-piston opposed-cylinder (OPOC) engine design that he has come up with is 30% lighter, one-quarter the size and achieves 50% better fuel economy compared to today's state-of-the-art conventional turbo-diesel engines.
Erdekes animacio es ket video (angolul). A 100 mpg-s auto elerhetö vele.
Ne viccelődj velem, nem szép dolog. Én a legkomolyabban beszélek.
"Ha ez így van, akkor nem kell sokat törnünk magunkat megfigyelésekkel és definíciókkal. "
Muszáj tanulnunk, hogy legyen mit elfelejteni :) A formátlant csak a formán keresztül lehet sejteni. (vagy ahogy mondják learn the form seek the formless)
"Honnan tudod, hogy mi a lényegi és mi nem az, és honnan tudod, hogy világos, egyszerű, legfőképpen pedig állandó-e, ha egyszer nem annak látod? Megsúgta valaki? Esetleg csak hiszed? Ha hiszed ezt, akkor ez a hited a legmagasabb rendű tudás?"
A révület (szamádhi, Krisztusban lenni, üdvözülni stb.) az ember "normál" állapota (amikor az én és a nem-én közötti határvonal elmosódik) olyankor minden tiszta és világos és eccerű és tudod mija lényeg....aztán jön az első gondolat (forma) és vége, mert törékeny állapot (ugyanakkor formák váltják is ki az állapotot). Ez nem hit, ez tapasztalat szintén univerzális, minden vallás és kultúra sajátja és el is nevezi és célként fogalmazza meg (merthogy ez a cél: az én feloldása). Kivéve persze egy vallást a sudrák (szolganép) uralmát, akik fogalmat sem tudnak alkotni a zabáláson a habzsoláson kívül bármiről ami nemesebb és magasabb rendű, mint a bélműködésük. A legmagasabb rendű tudás: a nem tudás...
Ha birtokában lennék ennek, tán nem itt lennék szánakozó mosollyal szemlélném nyomorult és felesleges igyekezetét az embernek, hogy lerántsa a maga szintjére azt ami a fenn van, ahelyett, hogy felkapaszkodna oda...
***off magamban dörmög*** Hát én ezt nemértem. Ahelyett, hogy előbb megtanulna a Renault normális teherautót gyártani a mai igényekre, ehelyett a jövőről beszél. Mintha csak kormányunkat hallgatnám, mikor a máról és a holnapról nem tud mit mondani olyankor jönnek a 20 éves távlatok. *****on*****
15% megtakarítás világszintre mindenre kiterjesztve az 3 évi depletion rate. Nem látom átütő erejűnek, de örülök neki, tényleg, minden kicsi számít, meg a gondolkodásmód is mintha nagyon lassan kezdene változni. De ez csak időnyerésre jó, a háborút kevés megnyerni.
Ellenben ha annyival növelik az adótartalmát a dieselnek, hogy ellensúlyozza a technikai fejlődésből keletkező hozadékot akkor társadalmi szinten lehetséges az olaj és szénmegtakarítás és terelhet a megújulók felé is.
De ehhez szükséges a "szándékos" torzítás. (ez meg politikai öngyilkosság)
Renault elkezdte analizalni es optimalni a teherautoit.
Kidolgoztak egy rendszert Optifuel neven.
1. karosszeriat kicsit modositgatni. ~5-6% üzemanyagmegtakaritas.
2. Egy uj automata sebvaltot kell beepiteni. Az tovabbi 3%-t hoz a kezi kapcsolgatassal szemben.
3. Ha benne az uj sebvalto (es a tachometer is ki van cserelve), akkor a fordulatszammerön info jelenik meg a soför szamara (utalas az optimumra). Az eredmenyt ki lehet laptoppal olvasni. Ha a soföröket betanitjak, akkor az tovabbi 6-7%-t jelent.
Ezaltal (gyakorlatilag minimalis vaötoztatas) ~13-15% üzemanyagot lehet megtakaritani.
Az egy atlag teherautora szamolva evente ~5000 liter diesel. Mellesleg ennyi diesellel siman elmegy 10 takarekos diesel szemelyauto.
Úgy hogy a vetőmagot is háziasítani kell és génmanipulációval az eladott betakarítható termény steril lesz (azaz újranemzésre képtelen az utódai használhatatlanok lesznek a Délalföldi Gabonakutató is ezt alkalmazza).
Így az újabb terméshez újra venni kell vetőmagot amit kontrollált környezetben termesztenek (állítanak elő).
"Mindig csak hittük, hogy valami helyes, valami meg helytelen."
Az emberiség archaikus "tudása" vagy "hite" a helyes és helytelen dolgok tekintetében gyanúsan összecseng minden kultúrkörben (akár izolált kultúrákban is). Sőt túlságosan összecseng ahhoz, hogy kijelentsük "gyakran változik". A zavarodottság (azaz annak az érzése, hogy minden változik meg képlékeny) a korszellem eredménye, valójában minden lényegi dolog tiszta világos egyszerű és állandó, csak nem annak látjuk (csak sajnos igen ritka pillanatokban), hanem zavarosnak, mert magunk vagyunk zavarosak.
A tapasztalás szerintem az egyén számára lényegtelen, hogy hit vagy tudás mert a hit is "létező tudás" amennyiben hat (a létezik az indoeurópai nyelvekben a "hatás" szótőből ered) ebből a szempontból lényegtelen, hogy valami a mi fogalmaink szerint létezik-e, ha hat (pl. egy yetikutató megveszi a boltba a yetikutatás felszereléseit, így ebből a szempontból a yeti létezik hisz hat).
A gondolkodás (strukturált logika) alapja, hogy hiteket tényeknek tekintsünk (pl. hogy megegyezünk, hogy ez a szék, hogy formát adjunk valaminek), amikor beszélünk (érintkezünk) is ezt tesszük. De ettől még minden hit. Ha mindent a maga valójában tekintenénk nem kellene beszélnünk sem, mert nem is "lennénk", mint ahogy nem is vagyunk, csak hisszük...
Az attól függ. Ha a brüsszeli pocakos tisztekre gondolsz, akik havi 9000 adó-euróért tervezik a végrehajtást és végrehajtják a tervezést és tervezik a tervezést és végrehajtják a végrehajtást stb.. (csak konkrétan csinálni ne kelljen semmi) akkor van. Ha katonákra gondolsz, akkor nincs :)
"Pl annak idejen az elso fotoszintetizalo elolenyek nalunk joval durvabban szennyeztek tele a legkort (oxigennel)."
Nem tudták mit csinálnak. Nem fordultak szembe a természettel, mert nem voltak "jónak és rossznak tudói" (ahogy az ember sem volt mindig) valahogy úgy lehetne értelmezni, hogy nem tudták mi a dolgok természetes útja és mi a természetellenes. Szerintem már mi sem tudjuk, káosz van...
Kommunikációtechnikai módszer, amit nem szeretnek, de hatékony. Ha az élő fába is belekötök, akkor gyorsan kiderül, hogy az áldozat tud-e mély ismereteket felmutatni, vagy sem. Azt ugye nem tudhatod, hogy mire használom, amit összeszedek :)
Miért ne foglalkoztatna? Ha nem akarok több autót az utakra, mint amennyi mondjuk 1960-ban futott, annak mi köze ahhoz, hogy érdekel a technológia vagy se?