Egy picit fogalmazuk át : 8.5 kg benzin helyett,ami tartalmaz 7.2 kg szenet,felhasználsz 5 kg feketeszenet.Persze itt egy kisteherautót hasonlítasz össze agy pár kategoriával kisebb járművel,és nem létező szénerőmáű parkal számolsz. Ha pl. feleakora folyaszátsal számolsz,akkor 3.6 kg/100 km szénfogyasztást akarsz kiváltani.
Lehet hogy én nem érzékelek itt hihetetlen előrelépést?
Az atomenergia MEGOLD problémákat,a szélerőmű GYÁRTJA őket.
Ehez hozátenném,hogy pl. a nukleáris hulladék akkor probléma hoszabb távon,ha az emberi civiliázció darabokra eseik. Ez olyan szintű probléma,mint a föld kihülése miatt agodni.
Ráadásul mindanyian tudjuk,hogy az atomenergia térnyerése egyben megoldja a huladék problémáját,mivel fel kell tudnunk dolgozni egy nagyságrend felett.
Én ultrakapacitasrol irtam, nem pedig akkukrol (a jelenlegi legjobb, Li-Ion polimer akkuk tudnak ~150 Wh/kg-ot).
Jelenleg max. 4-6 Wh/kg-os ultrakapacitast lehet kapni (pl. Maxelltöl). Ezek ketoldalas femreteges kondenzatorok.
Az ultrakapacitas elönye, hogy kg-kent >5 KW-ot ki tudsz belöle szedni, illetve bele tudsz tölteni (ezt az akkuk nem birjak).
Valamint az ultrakapacitas ezt mosolyogva megismetli 1 millioszor, mig te a zseles akkut feltöltöd/kisütöd 200-szor es annyi.
Pl. egy 50 Wh/kg-os ultrakapacitas (es abbol egy 20 kg-os csomag) rögtön lefelezne az összes varosi busz fogyasztasat es lehetöve tenne parallel hibridek gazdasagos gyartasat (mar amennyiben a gyartasa eleg olcso).
Különben az EESTOR ultrakapacitasa (ami 3-4 KV-on müxik majd, ha lesz belöle valami) elöször 350 Wh/kg-ot hoz, kesöbb allitolag 600-700 Wh/kg-ot.
Pl. egy 600 Wh/kg-os ultrakapacitasbol egy 2-3 kg-os csomagocskaval egesz nap el lehetne villamosbiciklizni (100-150 km), a feltöltese pedig ~40 ft-ba kerülne.
1. ha az USA-ban atallitanak az autozast TELJESEN elektromosra (ami nem valoszinü), valamint azt szennel "taplalnak" is sokkal kevesebb CO2 keletkezne, mint most. Ugye nem 12 liter benzin kellene 100 km-re, hanem pl. 4-5 kg feketeszen a szükseges 15-20 kWh-hoz (amivel egy elektronyos ótó elmegy 100 km-t).
Arrol nem is beszelve, hogy ha gazzal gyartanak a delej nagy reszet, akkor ennek is a harmada, negyede keletkezne csak. A szellel meg gyakorlatilag semmi.
2. Ki mondta, hogy csak elektromos elven lehet hibrid autot kesziteni (a teljesen elektromos egyelöre az ára miatt sci-fi kategoria)?
Mar raktam be linkeket, hogy pl. a diesel hidraulikus hibrid IS ugyanolyan jonak tünik.
Vagy pl. a Scuderi-motor a hibrid elvre született.
En inkabb ugy latom, hogy az atomenergiaval pakolnak akkora jarulekos terhet a tarsadalomak nyakaba, hogy evszazadokon keresztül a következmenyeket fogjak nyögni.
A szelkereket max. eldölnek, ha elhanyagoljak öket, de pl. Nemetorszagban maris hatalmas botrany van, mert szinte egyik hulladektarolo sem felel meg a mai igenyeknek sem. Nem pedig az evszazados geologiai, politikai-, tarsadalmi stabilitasnak, ...
Az elektromos autó milyen problémákra ad választ? Miért vehetik meg a geekek?
Azok a technologiák,amik exponenxiális fejlödésen mentek keresztül olyan elöny(ökkel) bírtak,ami miatt egy szük piaci szegmens hajlandó volt prémiumot fizetni,és ezzel a prémiummal nagyon gyorsan tudott fejlödni a terület (mobiltelefon,litográfiai uton gyrtott áramkörök,autó,digitális fényképezőgép).
Az elektromos autó (vagy szélerőmű) nem ad választ a prbolémákra,inkább gyártja őket a vevők számára. A környezetvédelmi problémákat nem tudja megoldani,mivel a jelenlegi termelési rendszer melett csak áthelyezed a szennyezés forrását. A költségproblémákra szintén messze van a megoldástol.
A legnagyobb probléma a vevők számára az,ami a szélkeréknél:ahelyett hogy növelné a mobilitást,korlátokat állít a vevők köré.
meddig tart a lítium, és mi lesz akkor, ha elfogy /jön a peak (nincs messze)
Erröl olyan szamok lattak napvilagot, hogy a termeles 2015-re kb. evi 2 millio autoba valo (persze a kerdes, hogy mekkorakat, szerintem atlagban 10-15 kWh-t) litiumot tudnak a banyak termelni.
Egy autoakkuba kb. 3 kg litium kell, ami nyilvan jol recycolhato.
Ha pl. az EESTOR bejönne (az bariumtitanat-tal görcsöl), akkor a 6ár kitolodik, mert azokbol több van.
Egyszerü carbon nano ultracapacitashoz meg leginkabb szen kellene. Olyan szabadalmak is vannak, amelyek ~50 wh/kg kapacitasu carbon nanocsövekröl szolnak.
Különben egyszer mar irtam neked (eleresztetted a füled mellett), hogy egy kicsi, pl. Smart diesellel (haromhengeres, turbo, 40-50 LE) ra kell allni egy olyan fekpad jellegü izere (teljesitmenymerö), amit az auto hajt (pl. cruise-val stabilizalhatod a fordulatszamot), ami utana egy generatort müködtet.
Ilyen generator olcson kaphato, mert a parasztok is hasznaljak (a traktor meghajto tengelyevel lehet összekapcsolni). Igy aztan könnyen lehetne 10-20 kw-ot termelni, ami 20-40 haztartas szamara elegendö delej lenne. A rendszer automatikus lenne, mert, ha több aram kell, akkor a cruise azt hiszi, hogy lejtön mesz felfele, megprobalja tartani a fordulatszamot es gazt ad. :-))
De ezt sem csinalja senki. Van oka. Korabban irtam. Elvi akadalya viszont nincs. Holnaptol müködhetne.
Arra gondoltam, hogy az alternativ energiák használhatóságának, elterjedésének kulcskérdése az energiatárolás.
Nem kulcskerdese. Eleg egy egyszerü, mezei törvenyt hozni (mint pl. No.-ban az EEG, illetve KWKG), hogy mindenkinek joga van vellanyt csiholni, valamint azt a halozatba betaplalni. Akkor a tarolo kerdese eltolodik rendszerszintre, ami kezelhetö, ha a halozatot ezen elvek szerint fejlesztik.
Ha megfizethető áron lehet majd pl akkupackokat kapni, és a napelemek is komolyat fejlődnek akkor ezt a haztartásokban is alkalmazni fogják.
Egy ceg Ceramatec pl. olyan hütöszekreny meretü tarolon munkalkodik. A varva-vart EESTOR allitolag ebben a honapban debütal. Mar ma is lehet pellettel villanyt gyartani es füteni, ... Van pl. flywheel is (csak nem haztartasi aron).
Nem az lesz a gond, hogy nem lehet kütyüket kapni, hanem az, hogy a szamolgatas eredmenyekeppen meg sokaig nem fogja megerni. A halozatot nehez arban "alulmulni".
Ha egy autot generatornak hasznalsz, akkor az legalabb 2-3 litert fogyaszt orankent. Az akkor evente 30 000 liter lenne (ennyit fogyaszt egy heavy-truck evente Europaban). Arrol nem is beszelve, hogy az auto egy even belül alkotoelemeire hullana szet.
A jó hatásfokú, olcsó energiatárolás megoldásával nem lenne gond a pikolaj.
De az lenne.
Most végigautóztam Ausztrián és nagyon sok házon láttam napelemeket, napkollektorokat. Voltak olyanok ahol az egész ház teteje az volt.
Bajororszagban, Baden-Württembergben es Ausztriaban van a vilag photovoltaik termesenek a kb. fele felallitva.
Münchenig sikerült vennünk jegyet, és oda kijött elénk egy cimbi.
Ezek a "mentőakciók" más légitársaságoktól meg nagy kamu...
Pont leszarták a Sky-os jegyünket.
A csapatunk másik fele most érkezett Madridból, a Ryanair-ral jöttek.
Pont Ryanair hirdetett 99euros jegyeket a spanyoloknál rekedt Sky-os utasoknak, ugyanakkor ők meg netről simán vettek 80+10 eurós jegyet, a 10-et a bőröndre kellett ráfizetni.
Arra gondoltam, hogy az alternativ energiák használhatóságának, elterjedésének kulcskérdése az energiatárolás. Ha elterjednek a villanyautók akkor az autóipar erős innovativ képessége miatt nagy eséllyel hatalmasat fejlődhetnek az energiatároló rendszerek. Ezeket a fejlesztéseket előbb utóbb eladják más alkalmazásokhoz, más iparágaknak is, ahogy az ipar területén minden fejlesztést igyekszenek a lehető legszélesebb körben alkalmazni.
Ha megfizethető áron lehet majd pl akkupackokat kapni, és a napelemek is komolyat fejlődnek akkor ezt a haztartásokban is alkalmazni fogják. Nem a hozzám hasonló agyamentek, hanem majd mindenki. A szeles vidékeken meg teljesen megéri majd egy társasháznak pl szélgenerátorba beruházni.A hibridhajtású autók aggregátorai, meg házi CHP-kként is alkalmazhatóak, ahogy most is egy autógyár nem csak autókba, hanem más ipari alkalmazásokba is gyártja -eladja pl a dizelmotorjait.
A jó hatásfokú, olcsó energiatárolás megoldásával nem lenne gond a pikolaj.
Az én fáradtolajos rendszerem full pesszimista, és nem alternativ. Ha hinnék abban, hogy lesz áttörés az energiatárolás terén akkor nem foglalkoznék vele.
Most végigautóztam Ausztrián és nagyon sok házon láttam napelemeket, napkollektorokat. Voltak olyanok ahol az egész ház teteje az volt.
A napokban BP pl. mellekesen még megnyerte a legnagyobb iraki mezö Rumaila kitermelesi jogat, ami szerint 2015-ig 3-szorozodik a termeles 0.9 mbpd-röl 2.85-re növexik.
Csaxolok, hogy 2.85 mbpd, az nagyobb, mint Irak jelenlegi termelese es kb. 15-ször akkora, mint Mo. olajfogyasztasa.
Rumaila, which now produces 956,000 barrels of oil a day, is the largest field on offer and the first awarded today. The BP group proposed to boost Rumaila's output to a plateau of 2.85 million barrels of oil a day at an average cost of US$3.99 a barrel, according to the bid presentation.
Pl. ilyeneket is lehet olvasni. Itt valaki ugy gondolja, hogy 3 milliard barrel a kitermelhetö mennyiseg. Ugy, hogy megy a talalgatas ezerrel.
BP has referred to its latest discovery, Tiber on Keathley Canyon Block 102, in the U.S. Gulf of Mexico as a "giant" discovery. BP spokesperson Darren Beaudo told EnergyCurrent that the well was "very encouraging" and could have more than 3 billion BOE of recoverable reserves.
A peakolajosok alapvetöen elfelejtik visszakorrigalni a kitermelhetö olajmennyiseget. Ugyanis, mivel javulnak a kitermeles lehetösegei, ezert
1. ugyanabbol a mezöböl altalaban sokkal többet lehet kiszedni, mint elöször gondoljak.
2. a mezö merete is altalaban nagyobb, mint ahogyan elöször gondoljak (hiszen akkor eppen csak ugy frissen megerintettek, mint az emlitett BP mezöt is).
Mar irtam, hogy ha a mezöböl nem 30, hanem pl. 40%-t lehet kiszedni, akkor ismet tolodik a peak vagy egy evtizedet. Ha az olaj ara közben felugrik, akkor még finomabb modszerekkel IS lehet fejegetni a mezöt, ugyhogy meg többet ad.
Ha igy visszakorrigaljuk a mezöket, akkor a kitermelhetö olajmennyiseg evente >30 milliard barrellel nött.
Halogénnel egy baj van csak, hogy ha nem törpefeszről megy, akkor baromi alacsony az üzemideje. Kötözködök, nem kell mellre szívni, de a xenon nem xenon. Autókban se xenon van, csak ráragadt a név. Min egytől egyik fémhalogén(semmi köze a halogén lámpához). Autóban HID fémhalogén, általános világításra sima fémhalogén. Egy nagy bajuk van, nem tolerálják a sűrű ki-be kapcsolgatást, ezért nem is terjedt el. Említett méretosztályban a hétköznapi ember számára csak a halogén maradt és a nagyobb fénycsöves jószágok.
Teged annyira zavar, hogy a konnektor masik vege nem nalad fejezödik befele, hanem kilog a kertedböl?
Nagyon sok ember felszabadulna a villanyautóval együttjáró technológia elterjedésével, + jelentős profitkiesést okozna az olaj és energiaiparnak.
A szolgaltatoknak pedig egyaltalan nem kell felniük, hiszen az otthon bütykölt alternativ energia meg nagyon sokoaig nem jelent konkurrenciat a halozatnak.
Ki fogjak birni, ha te valamennyi aramot a keszülö VW-turbodiesel generatorral, szürt faradtolajbol csinalsz.
Jo, akkor most 79. Es 70 eves kora ota alakult at alapvetöen az exploracio.
Ez nem így megy, sajnos.
Kivaloan ismerem ezt az ervelest (is). Azert mar jo lenne, ha a gyakorlat is igazolna az elmeletet (illetve az lenne a jo, ha egyaltalan nem igazolja, de arra en sem latok lehetöseget). Mert eddig ez nem igy törtent. Persze valamikor ervenyes lesz, csak ugy tünik, hogy senki sem tudja ezt megbizhatoan megsaccolni. Különben nem születnenek evente uj prognozisok.
Summa summarum, ez NEM az a 4 szaúd-arábiányi felfedezés, ami az IEA jelentése szerint kívánatos volna.
Nem kell ezt a 4 Szaud-Arabiat ennyire mellreszivni.
Nem csak apado mezök vannak, hanem mar müködöek es emelkedöek is. Ezt vissza kell(ene) szamolni a 6-8%-bol.
Tehat az összes emelkedö mezö, plussz az evente letrejövö uj kapacitas kell(ene), hogy ~3-4 mbpd körül mozogjon.
De hat ilyen nagysagrendben van ez mar evek ota.
10*4 az meg 40. Es maris megvan a 4 Szaud-Arabia.
Abbol pl. 1 db, ha kell 2015-ig Irak. Nem lenne sem elvi, sem gyakorlati akadalya.
Azt azert pl. megkerdezhetned egy szagertötöl (ha mán arra jarsz), hogy pl. a most megtalalt 8 milliardos mezö (10 km melysegben) egyaltalan geologiailag nezve lehet-e biotikus olaj?
Halogénből van 1550 lumen 55 Watt, illetve xenonból 35 watt és 3200 lumen. Ezek hozzák a kompakt fénycsövek teljesítményét, illetve a jobb xenonok lealázzák a fénycsöveket.
Csak látnék már egy proto fotót a kütyüről... Irány amit kitaláltak nagyon jó, csak kérdés hogy tényleg megcsinálták-e. Első körben biztos a haditechnika használja fel, rail gun-hoz ideális energia tároló: Rail gun