Ti mondjátok, hogy "régen"??? Én 1958-61 között voltam úttörővasutas. Hámán Kató Úttörővasutas és Postáscsapat II. (énekkaros) raj. Minden 15. napon szolgálat, nyáron tábor Csillebércen, és a zászlófelvonáson és -levonáson túlmenően max. az úttörődalok jelentették már akkor is az ideológiát, másra nem is jutott idő. Csodálatos évek voltak!
86-90. Asszem. De az tény, hogy én még Úttörővasútasként kezdtem, és Gyermekvasútasként ballagtam. V. csop, csomó ifivel, Burián Andi állandó volt.
Életem legszebb szakasza.
Nézzétek meg ezt az internetes oldalt, melynek címe a következő: http://mk45-2009.freeweb.hu
Mindanyiunk érdeke, hogy megmeneküljön, hát tegyünk is érte valamit és mentsük meg közös erővel az Mk45-2009-es mozdonyt! A mozdony oly sok ideig minket szolgált és segitett nekünk, most itt az ideje, hogy mi is segitsünk rajta azaz neki, hogy még sokáig élhessen és közlekedhessen. http://mk45-2009.freeweb.hu ne feledjétek megnézni!
Lásd még:
ÚTTÖRŐ TÁBOROK!Te voltál? topic, 30. hozzászólás (2000.07.10.).
Már régen létre kellett volna hozni ezt a topic-ot, de hát én egy lusta állatfajta vagyok :-(
1984-88 XI. csoport. Több, mint száz szolgálat, táborok stb.
Tök jó időszak volt, abban az időben az úttörő lét már nem volt igazán túlideologizált, de volt még összetartó ereje. Imádtam.
Az Úttörővasút első motorvonati szerelvénye a Camot 001 pályaszámú sínautóbusz és Cax 501, Cax 502 pályaszámú mellékkocsijai voltak. Ez a szerelvény alkotta az Úttörővasúton elsőként közlekedő vonat szerelvényét az 1948. augusztus 1-i megnyitó ünnepségen.
A motorvonati szerelvényt a Magyar Államvasutak megrendelésére Nagy Géza Újpesti Karosszériagyárában készítették. A szerelvényt valószínűleg más keskenynyomközű vasutak részére szállított motorvonati szerelvények prototípusaként gyártották, és a Nyíregyházi Keskenynyomközű Városi Vasúton állították volna forgalomba.
Erre utal, hogy tervezésüknél a nagyobb sebességű sínautóbuszok építésénél nyert tapasztalatokból indultak ki. A kocsikat alacsony kocsiszekrénnyel és alacsony padlómagassággal szerkesztették. Addig szokatlan megoldást választva a kocsiszekrényeket teljes egészében hegesztett kivitelben gyártották. A motorkocsi és mellékkocsijai 80 km/h sebességgel való közlekedésre voltak alkalmasak. Megengedett legnagyobb sebességük 30 km/h lett az Úttörővasútra kerüléskor.
RÓLA és a SZABOLCS tesójáról van SZÓ!
http://www.gyermekvasut.com/kispiri.html
Motorkocsi
szállítása
a Fogaskerekű
Vasúton
A motorkocsit és a mellékkocsikat a Fogaskerekű Vasúton szállították a Széchenyi-hegyi motorszínbe az Úttörővasút első szakaszának megnyitását megelőzően.
A motorkocsi és mellékkocsijainak szolid méretei, szögletes élektől mentes formája pontosan illettek az Úttörővasút hangulatához. A járművek színezését is az úttörők vörös színű nyakkendőjéhez igazítva választották meg. Színéről a gyerekek "Kis Piri"-nek nevezték el a motorkocsit. Ezt a színtervet – a járművek oldalfala piros, az ablakok vonalában fehér – a Gyermekvasúton több-kevesebb módosítással a mai napig általánosan használják.
Az Úttörővasúton
közlekedő
első vonat
A motorkocsiban a vonóerőt egy Láng dízelmotor biztosította. Járművenként 28 ülőhely és 26 állóhely állt rendelkezésre. A járművek csatolására a keskenynyomközű vasutakon elterjedt középütközős, lánctagos, nem önműködő kapcsolókészüléket alkalmazták.
Tolatás a
motorkocsival
Széchenyi-hegy
állomáson
A motorkocsi gyors elhasználódása miatt az 1950-es évek második felében már csak pótkocsik nélkül, alkalmanként közlekedtették. A mellékkocsikat más vontatójárművekkel továbbítva használták. A vontatási feladatok nagyobb részét az 1950-ben forgalomba állított Ganz-MÁVAG motorkocsikkal látták el.
A motorkocsi 1957-től Bamot 802 pályaszámmal közlekedett. A szerelvény 1962-ig – az Mk49 sorozatú dízelmozdonyok forgalomba állításáig – volt az Úttörővasút állományában.
"A piros az biztos, hogy motorkocsi volt? a kisvasut.hu dunaújvárosi képtárában egy piros mozdonyról találtam képeket, az egy Jenbach-kuli (kismozdony). Azonkívül (ugyanott) csak a gőzösről van képanyag."
Köszi a képeket de a Piroska és a Szabolcs motorkocsi volt, sőt mindkettőt egyszer vezethettem is!
A piros az biztos, hogy motorkocsi volt? a kisvasut.hu dunaújvárosi képtárában egy piros mozdonyról találtam képeket, az egy Jenbach-kuli (kismozdony). Azonkívül (ugyanott) csak a gőzösről van képanyag.
Ez egy milyen jo otlet!!!
En is vasutas voltam, 88-ban ballagtam, es VIII. csoportban voltam, csoportvezetom Konyecsni Dora volt. Remelem, be fog indulni ez a topic. Olyan sokan voltunk, es olyan szuper volt!