Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.12 0 1 573

Ha már a vasutak.

 

Kaposvár vasutállomása, épült 1899-ben. Volt nem is olyan régen, talán 8 éve egy csodás étterme stukkókkal aranyozással és faragott butorokkal.  Ezt eltávolitották és krimót alakitottak ki benne. Arrol volt hires.hogy itt alakult meg a kaposvári Kisgazda Párt.

 

Amugy műemléki védettség alatt áll.

 

foto Cracowius

 

Előzmény: Törölt nick (571)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.12 0 0 572

Anno megnéztem, szerintem egy nagyon jó kis film, érdemes megnézni.

Előzmény: Törölt nick (570)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.12 0 0 571

OFF:

 

Nyilván a mozdony.:-)

 

Egyébként az általad említett javaslaton már túl van a magyar vasút, mert a gyönge forgalm mellékvonalakon kis fogyasztású, kb. 50 fős befogadóképességű csehszlovák gyártmányú dízel motorvonatok hozzák-viszik az utasokat, nem mozdonyos szerelvények.

Persze még lenne mit tenni bőven, mert most már meg az a gond, hogy ezek az 1970-es években, 1980-as évek elején gyártott motorkocsik kezdenek kiöregedni. lassan aktuális lesz a cseréjük korszerűbb járművekre.

Előzmény: vörösvári (569)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.12 0 0 570

Van is róla egy film, vagyis inkább Dorfmeister ihlette film, cime: Szent Kristóf kápolnája. Egy barokk festőművész, egy eldugott kis faluban a 18. században; és persze egy fiatal festőművésznő önmagára találása a kápolna restaurálása közben (szval több idősikon mozog a film).

 

https://videa.hu/videok/film-animacio/szent-kristof-kapolnaja-1983-103-perc-magyar-nzo2ZNbVjHbmMbCI

Előzmény: vörösvári (569)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.12 0 0 569

Amúgy a vasútnál mi fogyasztja a több energiát ? A mozdony vagy a kocsik ? Mert talán megoldás lehetne, a kisebb forgalmú vonalakon kevesebb, egy-két kocsi használata a forgalomban.

Előzmény: Törölt nick (557)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.12 0 0 568

Nyilván azok a vonalak épültek meg először amik pénzügyileg sok hasznot termeltek, a gyengén fejlett területek kerültek a sor végére.

Előzmény: Törölt nick (557)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.12 0 0 567

Szimpatikus ember lehetett a mester a kép alapján.

Előzmény: Törölt nick (566)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.12 0 0 566

Egy érdekesség. Dorfmeister István (barokk festő) önarcképe, Szent Lukács képében amint megfesti a Madonnát. Gálosfa, kicsiny eldugott falu a Zselicben, ennek a templomában. A római legenda idáig is elért ;)

 

foto panthera

 

 

Előzmény: Törölt nick (564)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.10 0 0 565

Május 3-án volt 400 éve, hogy a Zala vármegyei Csáktornyán megszületett Zrínyi Miklós, költő és hadvezér, horvát bán, Zala és Somogy vármegyék örökös főispánja, az 1663-1664 évi török háború egyik legnagyobb hőse.

Többek közt a Szigeti veszedelem szerzője és a nemzetvédelmi egyetem névadója.

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.09 0 0 564

Ez is Zala vármegyében volt:

 

Csobánc romantikus hegyi vára, a 16. századi végvárrendszer egyik fontos eleme:

 

https://www.csobancvar.hu/magyar/oldalak/a_var_tortenete/

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.09 0 0 563

A Fehérvár - Szabadbattyán - Tapolca vasútvonal rövid története:

 

https://vasutbarat.eoldal.hu/cikkek/a-29-es-vasutvonal-tortenete.html

 

A vonal nagy része 1950-ig Zala megye területén volt, Alsóörs előtt lépett be a vonal a megye területére.

Előzmény: Törölt nick (559)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 -1 0 562

OFF:

 

Én a Galgamentén "vitézkedtem" megboldogult legénykoromban.

Nekem a turai búcsú tette be egyszer nagyon a "kiskaput", 1998. augusztus 15-én...:-)))

Előzmény: Törölt nick (561)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 561

Ez nem off, a keszthelyi diákdalok a helyi kultura része.

 

 

Jól bebaszott nekünk a szentkuti búcsú,

Ellopták a lovunk nyeregszerszámostúl.

Nem maradt más nekünk csak az apánk fasza.

Nyergeljed fel fiam, azon megyünk haza.

 

Álljon meg a menet, egy asszony lemaradt.

Hadd szarja ki magát az eperfa alatt.

Ismertem apádat. Egy büdös paraszt volt.

De ne beszéljünk róla, mert mer régen meghótt.

Előzmény: Törölt nick (560)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 560

OFF:

 

Nem Szentgróton b...sztál be néha fiatal egyetemi/főiskolai hallgató korodban?  :-)

Előzmény: Törölt nick (555)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 559

Most már csak a MÁV emblematikus 29-es számú vonala, közismertebb nevén "északi parti", "tapolcai" vagy "észak-balatoni" vonal van hátra, azaz a Pusztaszabolcs - Szabadbattyán - Tapolca vasútvonal, amelynek a létesítéséről még később írok majd.

 

Érdekes, hogy ez a turisztikai szempontból kiemelt fontosságú terület a 20 sz. elején még nem rendelkezett vasútvonallal, amit az itt élő lakosság igencsak nehezményezett.

 

Végül 1909-ben került átadásra ez a vonal, de erről majd később.

Előzmény: Törölt nick (557)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 558

Egész jól nézett ki, bár gondolom, hogy szélcsendben evezőkkel kellett hajtani.

Előzmény: Törölt nick (555)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 557

Ezt a rövid szakaszt 1892-ben a Dunántúli HÉV társaság építette, de ennek meghosszabbítását Zalaszentgrót és Balatonszentgyörgy között már a Zalavölgyi HÉV társaság.

 

A Zalaszentgrót - Balatonszentgyörgy vasútvonal részben a Zala folyó völgyében haladt, a Zalai-dombság legeldugottabb, de egyben leghangulatosabb vonulatai között.

 

Főként kis falvakat kötött be az ország vasúthálózatába, a legismertebb közbenső település az egykori Deák-kúriáról nevezetes Kehida volt, ahol ma a híres kehidai termálfürdő található.

 

A 43 km hosszú, hanulatos kis mellékvonal 3 helyen keresztezte a Zala folyót.

 

1895. december 15-én adták át a forgalomnak.

 

 Érdekesség, hogy az 1900-as évek elején tervben volt, hogy a Szombathely-Rum vasútvonalat Kám-Csipkerek-Baltavár irányába meghosszabbítva Türjénél összekötik a balatonszentgyörgyi vonallal, létrehozva ezzel egy Szombathely-Balaton vasutat. A tervet 1909. február 11-én részletesen ismertették a Sárvári Járás című lapban. Pénzhiány miatt azonban ez sosem valósult meg, noha még az 1920-as, sőt az 1960-as években is többször elővették a régi tervet. A Szombathely-Rum és a Zalaszentgrót-Balatonszentgyörgy vasútvonalak 1974-es bezárásával azonban végleg lekerült a napirendről.

 

A Zalaszentgrót - Sármellék közötti középső, 31 km hosszú szakaszt az 1968. évi új közlekedéspolitikai koncepció jegyében 1974. május 25-én bezárták - sajnos, mert így már nem tudtam végigvonatozni rajta...:-(

 

A Balatonszentgyörgy - Sármellék közötti szakaszt főleg katonai és teherforgalmi célokból még fenntartják, bár nagy forgalom nincs rajta.

 

Érdekesség, hogy Kehidán a vasútállomás épületét nem bontották el, az jelenleg is megtalálható, mégpedig a termálfürdő területén.

 

Sajnos arra nem tudtam rájönni, hogy milyen célokat szolgál, mert fürdővendégként nem mehettem be.

 

Lehet, hogy a fürdő üzemeltetéséhez tartozó dolgok vannak a régi állomásépületben...

 

 

Előzmény: Törölt nick (556)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 556

Az 1830-tól már mezővárosi rangban lévő Zalaszentgrót 1892. január 28-án kapott vasútvonalat, ekkor nyílt meg a Türje - Zalaszentgrót szárnyvonal.

 

Az Ukk - Zalaegerszeg vonal 1968-1969. évi átépítése ezt a vonalat is érintette:

 

Ennek során Türje és Zalabér állomások között a pályát új, rövidebb nyomvonalra terelték. A két állomás megszűnt, helyettük Zalabér-Batyk néven új elágazó állomás nyílt az egykori állomásközben. Az eredetileg Türjére csatlakozó zalaszentgrót–sármelléki és a Zalabérre csatlakozó sárvári vonalakat is ide kötötték be.

 

2007. március 3-tól a vonalszkaszon a személyvonati forgalom szünetel...

Előzmény: Törölt nick (548)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 1 555

Ha már fölhoztad a zalai hajózást, akkor az első hajó amiről tudok. Bizti nem az első, mert szvsz a rómaiak is hajóztak a Balatonon.

 

Ez a Festetich gálya, 1753-ból.

 

A neve Christoph, minden bizonnyal Festetich Kristóf után.

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (546)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 554

Bál szépét meg miért ne lehetne választani neten? 

 

Ha ezt Szentgyörgyi Horváth Fülöp János hallaná dobna egy hátast.

Előzmény: Törölt nick (552)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 553

meg lehet tartani, inni és táncolni skype- on is lehet, te itt és a partnered ott: kinyujtjátok egymás felé (képernyő felé) a kezeteket majd lejtetek, és koccintotok a képernyő felé.

 

Koronavirusos Anna Bál.

Előzmény: Törölt nick (552)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 552

A Zala vármegyei Balatonfüreden a reformkor legelejétől kezdve egészen az I. vh. kitöréséig óriási kulturális élet zajlott.

 

Az első füredi Anna-bált 1825. július 26-án tartották a füredi Horváth-házban.

Szentgyörgyi Horváth Fülöp János (1777 - 1841) rendezte Krisztina nevű lánya tiszteletére.

A füredi Anna-bálból hagyomány lett és 1914-ig mindn évben megrendezték, 1915-től 1954-ig azonban szünetelt a rendezvény.

1954. július 31-én indult újra, azóta minden évben megtartásra került.

 

Bár az idei év egy kissé más lesz, lehet, hogy elmarad, vagy átkerül az őszi időszakra...:-(

 

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 551

Ez igy van :) és lesz még sok kép is és történet is.

Előzmény: Törölt nick (547)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.06 0 0 550

Igen és a Gyöngyösi csárdában ennél több is van. Eredeti eredeti relikviák.  Nem másolatok.

 

Betyárfegyverek. Ezeket Darnay Kálmán vásárolta, elfogott bakonyi betyárok árverésre bocsátott fegyverei, tehát eredeti használatban volt fegyverek ezek. Ezekből párat a Balaton Muzeum kölcsonzött a Gyöngyösi csárdába kiállitásra (az üveg miatt volr nehéz lefotozni).

 

Aztán szintéán erdeti körözőlevelek például 1861-ből. Ezen például Patkó János személyleirása olvasható (különbözik a neki tulajdonitott képektől).

 

 

foto panthera

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (545)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 549

Ami a trianoni határokon belül maradt ebből a viszonylag hosszú vonalból, az ma 2 vasútvonal része:

 

- az Ukk - Zalaegerszeg szakasz az Ukk - Zalaegerszeg - Bajánsenye - Őrihódos (ma Szlovénia) villamosított, egyvágányú  nemzetközi fővonal, a MÁV 25 sz. vonalának része.

 

- a Zalaegerszeg - Lenti - Rédics egy nem villamosított, egyvágányú mellékvonal, a MÁV 23 sz. vasútvonala.

Előzmény: Törölt nick (548)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 548

Ukk - Türje - Zalabér - Zalaszentiván - Kisfaludpuszta - Zalaegerszeg - Lenti - Rédics (mai magyar - szlovén határ) - Alsólendva (ma Szlovénia) - Csáktornya (ma Horvátország) vasútvonal:

 

"1887május 1-jén felvetetett Zalaegerszegen a „Zala Megyei Gazdasági Egyesület” háza nagytermében a „szentiván-zalaegerszeg-alsólendva-csáktornyai” vasút útvonala megtervezése. Csengeri Háczky Kálmán (1828–1904), a gazdasági egyesület elnöke a zalaegerszeg-szentiváni helyiérdekű, vasútügyi érdekeltség végrehajtó bizottságának elnöke is lett.[1] A mai vasútvonalat 1890október 12-én adta át a forgalomnak a Dunántúli Helyiérdekű Vasút (D. HÉV) az akkori UkkTürjeZalabérZalaszentivánKisfaludpusztaZalaegerszeg–(mai országhatár)–Alsólendva (Lendava)Csáktornya (Čakovec)-vasútvonal részeként. Akkori hossza 119 km volt.[2] A régi vasútvonalat azonban kettészelte a trianoni határ, majd a második világháborút követően a magyarországi Rédics és az akkori jugoszláviai Alsólendva közötti szakaszát 1947-ben felszedték. A vonal északi, Ukk és Zalaegerszeg közötti része ma a 25-ös sorszámú Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba-vasútvonal részét képezi. Ezért a vasútvonal mai hossza mindössze 49 km."

Előzmény: Törölt nick (543)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 547

Megnézted a "Magyarország madártávlatból" sorozatból a Balaton-felvidék epizódot?

 

A Balaton északi partján egy sor érdekes helyi legendát jegyeztek fel, pl. a tó keletkezésével vagy a Szent György heggyel kapcsolatosan, az ember nem is gondolta volna.

 

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Balaton északi és nyugati medencéje a mai Magyarország egyik legszebb, leghangulatosabb tája.

Előzmény: Törölt nick (544)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 546

A 2 évvel korábban, 1844-ben elhunyt Kisfaludy Sándorról, reformkori költőről, a "Balaton költőjéről" kapta a nevét az első balatoni gőzös.

Előzmény: Törölt nick (544)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 545

Csodálatos, hogy ilyen épségben fennmaradt, nagyon szép, hangulatos a belső tér is.

Előzmény: Törölt nick (541)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 1 544

Ime a Kisfaludy

 

makettje a Balatoni muzeumból

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (542)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!