Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Köszi! Maradva a Bosch 2300i-nél: nézegettem a manual-ját és látszik, hogy egy időben vagy egy termosztátot vagy egy külső hőmérséklet jeladót lehet rákötni. Jelenleg én 2db Computherm B300RF on/off termosztátot használok (egy a felső szinten egy pedig az alsó szinten). Ezekről nem is váltanék másra, mert csak ezek tudnak tized pontosságú hőfok beállítást és hiszterézist is illetve már nagyon beváltak :) Szóval, ha csak on/off termosztáttal vezérelném a 2300-t (nem szeretnék külső hőmérséklet jeladót, mivel csak vezetékesek léteznek, emiatt meg nem fogom szétfúrni a házat...), akkor a kazán tud azért modulálni mondjuk a visszatérő víz hőfokja alapján?
Viszont, ha a 120-as flex cső lötyög és ha függőleges a kürtő, akkor egy merev falu alucső, vagy a komplett 125/ 80-as belefér. Árakat nem ismerem, de ahogy írta, a szétválasztotthoz körbe kell csövezni az egész kazánházat.
Ha oldal irányban van mögötte hely, akkor ki kell húzni egyszerűen a kéményből és csak a 80-as égéstermék elvezetőt kell behúzni helyette, így, mivel a kémény kürtő keresztmetszet már megfelel a 125-ös keresztmetszetnek, máris lehet 125/80-as koncentrikus elvezetés.
Koncentrikus elvezetésnél, nem lehet a légoldal sem béleletlen! Ezért írtam ha ezt választja amit te is írtál akkor furánnal kell bélelni a légoldalnak.
Egyébként a szétválasztott rendszer olcsóbb jelen helyzetben nála
Amikor csináltam a felújítást a fiamék házán , akkor megmozgattam a kéményben a flexibilis alucsövet a gázkazán tisztítása alkalmával . Volt lehetösége mozogni oldalt irányban . Bízom benne , hogy a 10 méteres csövet annak idején nem tudták volna lenyomni a kéményben , ha a téglák nem lennének egyenletesen rakva . Biztosan nem én fogom csinálni , hanem szakira bízom . Csak szeretnék információt gyüjteni , hogy mik a lehetöségek , mire figyeljek és mi lenne a legoptimálisabb kivitelezés .
A kéményeddel kapcsolatban egy dolgot nézz meg. Írtad hogy a jelenlegi alu flex cső 120-as. Nos ez a flex cső mennyire pontosan illeszkedik a kémény kürtőbe? Ha oldal irányban van mögötte hely, akkor ki kell húzni egyszerűen a kéményből és csak a 80-as égéstermék elvezetőt kell behúzni helyette, így, mivel a kémény kürtő keresztmetszet már megfelel a 125-ös keresztmetszetnek, máris lehet 125/80-as koncentrikus elvezetés. Az aristonnál a C33-as kialakítás 125/80-as koncentrikus megoldással kb 20 méteres max hosszú kéményt jelez. Nálad a két könyökös megoldás Max egyenérték hossz 14 méterre jön ki (1 könyök=2 méter), de ha (1 könyök=1 méter) akkor 12 méter egyenérték.
Szerintem tervezd be ezt a megoldást, de előtte mindenképpen nézd meg az alu béléscső nélküli kéménykeresztmetszet egyenlő, vagy több a 125-ös átmérő keresztmetszeténél.
Természetesen ezt azért valami szakembernek tervezni kell.
Szerintem én a cseh , vagy szlovák kazángyártók kínálatából fogok választani ( azok sem olcsók , nem az ár végett ) .
Azért még egy kérdést engedj meg !
Szerinted a kondenzációs kazánoknál milyen vegyi összetételü legyen a höcserélö és milyen kialakítású . Csak , hogy az szerint tudjak érdeklödni a gyártóknál .
Rendelkeznek annyi rutinnal (és pofátlansággal ), hogy a méretezést csak szélső esetben végzik el.
Tehát bizonyos hossz felett. Nagyjából az ellenállásra.
Ha jól emlékszem egy valamire való kazán kb. 40 m -es cső ellenállását tudja legyőzni. Ha egyenes .
Tehát ha a szétválasztottnál jön be a levegő mondjuk 3.5 m-en , majd a távozó égéstermék 7 m után távozik, akkor az 10 .5 m. Plusz a könyökök amelyek plusz ellenállást jelentenek arra felvesznek 2 m (néha a bátrabbak csak 1 m -t ).
Tehát erre 18 - 19 m jön ki. Nagy valószínűséggel ráírják, hogy megfelel. Ja és a 40 eft-ot elteszik.
Minél hosszabb a rendszer, annál rizikósabb.
Az egyik lakásomban van egy szétválasztott rendszer.
A lépcsőházból bevezetve a levegő, kb. 2x 1 m + egy könyök.
Az égéstermékre az útvonal : bent 2 m, talán 3 könyök, majd egy 6 m -es saválló gégecső.
Ráírták , hogy megfelel. Így igaz. 12 éve üzemel.
Mondjuk az általuk készített számítást titkolták. Megszereztem.... 6 oldal adat halmaz, semmi más.
Más. Anno úgy 30 éve.
Még egy C12 nyilt égésterű kazánom volt. A kémény sima merev alu csővel volt bélelve.
A csere úgy 20 éve lett volna. Na elmentem az akkor még elemükben lévő kéményseprőkhöz. Hát csak úgy foghegyről sorolták, hogy nekiük mi kellene.
Kellett volna egy rajz. Mikor kérdeztem milyen... hát nagy szemtelenül azt mondták majd az építésztervező tudja.
Aztán kellett volna nekiük áramlási ellenállás és hőtechnikai számítás ép. gépésztől, a rajz meg Ybl díjas építésztől.
Aztán egy rutinos gázszerelő a második kazánt feltette a megfelelő díjazásért.
Ja a túlterjeszkedett kéményseprőket oda tették ahová valók. A tökükre léptek.
Anno amikor még évente jöttek a kazánjaimra matricát ragasztgattak. Mondván kell az adat tárolásukhoz. Nos én meg rongálásnak nyilvánítottam, hogy csak úgy ragasztgatnak a kazánomra.
Mostanában már vagy 4 -5 éve meg egyáltalán nem jönnek.
Az érem másik oldala, hogy CO mérgezésben kb. 20 fő évente meghal, de direkte a kémények miatt csak 2 -3 fő.
Valamikor a kéményseprő vállalatok arattak.
Biztos, kényszer üzletkör, fix díjazás stb.
De mint írtam a tökükre léptek. A világ meg nem dőlt össze.
Ja hogy tudjátok .... mustgáz ( CO2 ) mérgezésben is elhal kb. 20 fő évente, közlekedési balesetbe legalább 1000 fő.
Öngyilkos pedig vagy 3000 fő lesz sikeresen.
De ha valaki járatlan a tüzeléstechnikában az vegye igénybe bátran a maradék kéményseprők szolgáltatásait.
Nem a 10m hossz a rizikós, mert az lehet szétválasztva 40m is. A levegő beszívás a kérdéses... ott fog eldölni a dolog... számolni kell valószínű. (egy Bosch 2300-as kazán biztos hogy simán viszi, meg az olaszok is Ariston, Immergas)
Kémény méretezésre szakosodott, épületgépész mérnök fogja kiszámolni, ha megvan a konkrét kazán típus hozzá. Ez a kéményes kivitelező díjában benne szokott lenni, ő csináltatja meg.
pl. a Hajdu kazánom leírásában benne vannak az egyenértékű hossz értékek és határhosszak is, ebből a Te tudásoddal is ki tudsz indulni, ha én le tudtam checkolni, hogy mennyi az annyi. Szerintem. ;-)
" Minél több a könyök annál hosszabb lesz. De ezt csak a méretezés fogja megmondani pontosan mennyi, és hogy a választott kazán tolerálja e ezt az ellenállást) "
Pontosan ez volt a kérdésem lényege , hogy az ilyen hosszoknál képes-e a kazán a biztonságos müködésre . Szerintem a kéménybe simán belefér a koncentrikus megoldáshoz a csö . Ezért volt a kérdés , hogy a 10méteres hossz és a kazán-kémény közti bekötést tudja-e a kazán kezelni . Nekem is ez a megoldás lenne a szimpatikusabb .:-) Akkor két dolgot kell megoldanom . kiválasztani a kazánokat , amelyek szóbajöhetnek , majd megszólítani egy kéményes mestert , hogy mondja meg a véleményét , szerinte hogyan legyen , melyik megoldás a biztonságos .
Nem tudom ott Szlovákiában mi az eljárás menete, vagy hogy ugyan azt a szabvány követik e mint nálunk (bár mivel EU ugyan azt kellene)
Magyarországon ezt csak kéményes kivitelező csinálhatja meg, mert majd kell a kivitelezési nyilatkozata is, hogy szabvány szerint csinálta meg.
Azt írom le nálunk hogy működne ez. Azt az alu felxi csövet kirángatják, és furánnal bélelik az épített kéményt. Ebbe kap majd egy 80-as PP csövet. Ha tök egyenes a kémény akkor ezt 2m-darabokból rakják össze. Vagy PP gégecsövet is belehúzhatnak, úgy nincs toldás. Ez lesz az égéstermék elvezető. A furán és a PP cső között megy majd a levegő. Ez az egyik megoldás. Ez így koncentrikus rendszer lesz. A másik a szétválasztott rendszer. Ha nem használnak furánt, hanem csak a kirángatott alu helyére behúzzák a 80-as PP csövet. A levegő beszívást csak a szabadból lehet megoldani. Tehát a pincéből a szabadba kell kivezetni egy 80-as PP csövet a kazántól, ahonnan szívja a levegőt. Ha ez 6m akkor annyi... Hő és áramlástechnikai méretezés kell csináltatni. De ezt egy kéményes szakember megcsináltatja neked. Szétválasztott rendszernél, 10m égéstermék elvezetést, és 6m légbeszívást, szerintem majdnem minden kazán elvisel, koncentrikusan is. (mondjuk a 90fok és a 45fok miatt az egyenértékű hosszúság több lesz. Minél több a könyök annál hosszabb lesz. De ezt csak a méretezés fogja megmondani pontosan mennyi, és hogy a választott kazán tolerálja e ezt az ellenállást)
A kéményben jelenleg flexibilis alucsö van 120-as átmérövel . Pincében van a kazán , oda is szeretném az újat telepíteni . A kémény egyenes és 10méter magas . Tehát az én elképzelésem , hogy két 90°-os könyök segítségével tudnám a kéménybe bekötni a kazánt . A kérdés az volt , hogy az ilyen hosszot tudja-e a kazán kezelni mondjuk koncentrikus elvezetéssel , vagy kell az osztott ? Ha kell az osztott , akkor a friss levegöt elég egy 90°-os könyökkel és egy darab egyenescsövel megoldani , vagy a légbevezetönyílásig kell a csövet elvezetni , ami viszont 3darab 90°-os könyökkel és 6m csövel lenne megoldható ?
A kérdésem: megoldható-e, hogy ne legyen külön hőcserélő és keringető szivattyú a padlófűtésnek, hanem pl. egy termoszeleppel és egyéb tisztitó berendezéssel (leválasztó) egy körön lenne a radiátoros és padlófűtés is? Mindezt az egyszerűsítés miatt.
Persze hogy mehet így. Sőt így a legjobb... Csak nyilván olyan meleg víz menne a radiátorba, mint a padlóba. Ami nem baj, akkor ha a radiátorok megfelelő méretűek.
A fenti célra elsőre egy Bosch 2300iW-t néztem ki, ez képes lenne ellátni a feladatot?
Tökéletes választás. A leghalkabb kazánok egyike :)
Unicalfan vitte fére a lényeget . A kérdésem az volt , hogy 10méteres egyenes kémény esetében két könyökkel elvezetni az égésterméket és helyben beszívni a friss levegöt , amihez a levegöpótlás ki van alakítva a pincében , mert ugye a mostani 25kW-os állókazán is így müködik . A jelenlegi kazánok ezt tudják-e kezelni ? Milyen megoldás lenne jó ? Természetesen én említettem a turbós és a kondis kazánt .
Az EU a kereskedelmet nem tiltotta meg a kazánok esetében, tehát lehet kapni bármilyet.
Csak üzembe helyezni nem lehet :)
Egyébként meg nem értem mit rugózol ezen? Ki az a hülye aki kazán cserénél vagy újkialakításnál, kéményes vagy turbós kazánt akar berakni, a kondis helyet? Ki akar visszafelel fejlődni? Nem is értem... A legjobb hatásfokot a kondis nyújtja. Árban meg szinte ugyan ott van. Egy ekkora projeknél nem az az 50-100e számít.
Sziasztok! lakás fűtést korszerűsítenék (kényszerből, elővigyázatosságból stb.) jelenleg egy Bosch 2500-as kazánom van CT200-as vezérlővel hatalmas radiátor felületekkel. -10 fokban sem kell 38 foknál melegebb vizet keringetni hogy meg legyen bent a 24 fokom. viszont iszonyat sokat kapcsolgat a kazán átmeneti időbe pláne. vennék puffert, ahogy számolgattam 500 literes elég lenne, kérdésem hogy az időjáráskövető része le tudja kezelni a pufis részt? jelenleg padló fűtés beállítással fűtök, jó eltalált görbével. másik kérdés tekintettel a kialakult helyzetre félek kicsit mivel csak gázom van. a vegyes tüzelésű kéményemet beáldoztam a bosch kazánnak 11 méter hosszú kb, működik. felfelé füstöl, oldalról szív. 3 éve megy hiba nélkül. vettem egy ón bojlert (ez volt olcsó ki sincs bontva, viszont ha kell később szeretném rákötni a pufira ezt is. annak a vezérlését, a kémény építését akkor ha kell valahogy megoldom (bontott külső kémény stb), ideális lenne gondolom legalább 1 hőcserélővel rendelkező pufit választani, (olcsóbb lenne a hőcserélő nélküli) átlagban 30 fokos vízzel el van a lakás, nincs 6kw a hőigény nem számítás alapján mondom, hanem a kazán visszavett teljesítményéből saccolom és a 3 évből (FF-es lappal vettem, azóta új a fűtés, és a tető is szigetelt lett). össze lehetne ezt a 3 dolgot úgy kötni hogy ne zavarják egymást? a fa tüzelés végszükséglet lenne. pufi tartály mondjuk hőcserélő nélkül el lenne a bojlerrel, ha mondjuk kizárom a kazánt mondjuk mert lesz valami a gázzal... nem szeretnék sokat áldozni a dologra, viszont van 2 kisgyerek. én simán össze kötném a bojlert egy szivattyúval a pufival, meg egy másik ágon a bosch 2500-al. kizárni amit nem használok egy-egy csappal mondjuk. a kazán szivattyúja elbírja a lakást most is, és szereztem egy erősebb wilo-t ami gyanítom megbirkózna a bojlertől a pufin keresztül a lakással is. egyszerre a 2 fűté sosem menne. ha minden féle képp ajánlott lenne a hőcserélő a bojler miatt, meg lehet oldani külső hőcserélővel is a pufi fűtést? 30-38 fokos víz kell csak. köszi ha valaki átgondolja és ad ötletet ami pénztárca barát.
Nekem is így oldják meg, de 80/125-ös csővel. A 80-as égéstermék elvezető csövet behúzzák a régi kéménybe, a 125-ös csak a kémény bekötésig megy, a levegő a 80-as cső mellett jön lefelé.